RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Upikka - 29.09.05 - klo: 22.13
-
Aattelin väsätä ite kennoista 3300mah akun(kuulema parempia, kuin pötköt)
Kysysin vaan, että onko vaikeekin operaatio?
tietääkseni kennot yhdistetään ''silloilla'' + ja - navat vastakkain?
ja sitten punanen johto + päästä ja musta - päästä.Mitä muuta siinä pitää vielä juottaa?
-
Tos on ohjeet http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/akut/akku.html#kasaus
-
Just tuota kattelin, mutta onko se vaan noin, miten sanoin/tuossa kuvassa näkyy? ja tietenkin kutistesukkaa päälle?
Ja mitenkä se akun purku muka onnistuu helpommin ite kasatulla? pitää varmaan tinaukset avata, jos haluu joka kennon erikseen.
-
-
-
Just tuota kattelin, mutta onko se vaan noin, miten sanoin/tuossa kuvassa näkyy? ja tietenkin kutistesukkaa päälle?
Ja mitenkä se akun purku muka onnistuu helpommin ite kasatulla? pitää varmaan tinaukset avata, jos haluu joka kennon erikseen.
Jos kutistesukan laitat päälle niin tasauspurku ei onnistu, se onnistuu vain kun sukkaa ei ole, siksi itsekoottavat voi purkaa purkulaitteessa ;)
-
No milläs se kannattas sitten päällystää? ihan vaan sähköteipilläkö?
-
miksi se pitäisi päällystää?
-
Meinaatko, että juotan kennot kiini, ja ihan paljaana vaan autoon kiini?
-
Yleensä tälläiset akut todellakin pysyy kasassa pelkkien juotossiltojen varassa. Toki voit teipata tai liimata kennot yhteen. Kennojen päitä ei siis peitetä mitenkään, jotta tasauspurku olisi mahdollista.
Laittaessasi tälläistä akkua autoon on luonnollisestikin huomioitava, ettei kennojen päädyt pääse koskettamaan mitään sähköä johtavaa materiaalia (esim. paljas hiilikuituinen pohjalevy).
-
Ok
Mutta ne kennothan pitää purkaa yksitellen polttimolla, jos ei oo purkulaitetta.Niin miten se muka onnistuu, jos ne kaikki on kiini toisissaan? joutuu siis irrottamaan aina kennot irti.
-
Ei todellakaan tarvitse purkaa kennija irti toisistaan, koska jokaisen kennon navathan on edelleen näkyvissä. Tämän takiahan akku kasataankin juuri noin rinnakkain.
Älä vain mene pelleileen minkään polttimon kanssa. Joko hankit/rakennat sen purkulaitteen tai sitten olet erillispurkamatta ja käytät vaikka edelleen pötköakkuja.
-
Nyt tämä menee vähän offtopikiksi, mutta l150040 sinun sivulla on se purkulaudan teko-ohje. Kysympä että sen diodin katkaisujännitehän on jotain n.5v, niin eikös se ole liian pieni NiMh akuille?
-
Minäkin kysyn ot:ta
Nosramin pötköakkuani oon lataillut nytten noin 50 kertaa.Nytten on alkanu ajossa näkymään selvää ''kuminauhamaisuutta'' eli tehot häviää pikku hiljaa.Mikä ois tähän hyvä lääke? pitäskö tehä tuo purkulaite, ja purkaa se sillä?
-
Olen nyt enemmänkin kuin pihalla. Jos tarkoitat erillispurkulaitetta, niin siinä diodien kynnysjännitteenä on noin 0,7 V, joka on ihan sopiva myös NiMh-kennollekin. Pääasia on se, että kaikki kennot ovat samassa varaustilassa/jännitteessä.
Jos taas tarkoitat sitä automaattikatkaisulla varustettua purkulaitetta, niin siinähän katkaisujännitteen voi asettaa sopivaksi vastuksien avulla. NiMh-akun tapauksessa sopiva katkaisujännite on esim. 1 V kennoa kohden. Eli jos kyseessä on normaali 6-kennoinen akku, katkaisujännitteeksi tulee 6 V.
-
Nyt oon tekemässä tuota purkulaitetta(kohan saan tarvikkeet) illalla siis tulee yksi 30a 12v rele, on/of kytkin ja tavallinen vastus.Ennestään löytyy jo johtoa ja polttimo.Noilla siis onnistuu se teko? ihmetyttää vaan, että mikä sen purun sitten katkasee ''sopivasti'' vastuksella luultavasti, mutta voiko sen jotenki säätää, vai miten se katkeaa? oon vähä pihalla, ja varmasti muutki, jos tän lukee :D
-
Kun painat sitä painokytkintä akun jännite vetää releen kiinni. Kun päästät painokytkimestä irti rele pysyy suljettuna akun jännitteellä, jota on laskettu sillä vastuksella. Kun akun jännite putoaa riittävän pieneksi, releen jousen voima voittaa akun jännitteen aikaansaaman vetovoimaan, ja rele aukeaa.
Otetaan esimerkki. Akun jännite on ennen purkua 7,2 V, releen aukeamisjännite 5 V ja vastuksen aiheuttama jännitehäviö 1 V. Tällöin rele vedetään kiinni painamalla painonappia 7,2 V jännitteellä. Rele pysyy kiinni aluksi 6,2 V (7,2 - 1) jännitteellä, koska tämä on suurempi kuin releen aukeamisjännite 5 V. Kun akun jännite on pudonnut alle 6 V rele aukeaa, koska akun jännitteen ja vastuksen aiheuttaman jännitehäviön summaksi tulee alle 5 V.
Katkaisujännitettä säädetään siis tuon vastuksen arvon muuttamisella, jolloin tuo vastuksen aiheuttama jännitehäviökin muuttuu. Esimerkissä vastus oli valittu siten, että katkaisujännitteeksi saadaan se 6 V. Jos katkaisujännitteeksi halutaankin 6,2 V, on vastuksen arvoa muutettava siten, että vastuksen jännitehäviöksi saadaan 1,2 V. Eli mitä pienempi vastus on, sitä lähempänä katkaisujännite on releen aukeamisjännitettä.
-
Tuolla ari-pekan rc-sivuilla luki, että tavallinen vastus käy? eli onko se 1v
-
Noinhan minä olen sinne kirjoittanut.
Vastuksia ei kuitenkaan mitata jännitteen perusteella vaan ohmeina. Sopivan vastuksen arvo riippuu releen kelan vastuksesta, releen avautumisjännitteestä ja halutusta katkaisujännitteestä, joten mitään eksaktia arvoa en pysty antamaan. Eli sopiva vastuksen arvo on joka testattava tai laskettava. Ohjeessa on kyllä neuvottu miten tämä onnistuu.
-
No nytten on kasassa kaikki muut, paitsi vastus.laakeri ja varaosa liikkeestä ei löytyny.Mistähän niitä saa? huoltoasemilta?
Edit: Stampeden mekaanisen noparin vastuksien takana on tälläset tiedot
10w 0.022 sitten ohmin merkki ja k.Voiko tota käyttää siinä?
-
Vastuksia saa elektroniikkaliikkeistä.
Tuo vastus ei käy, ja edelleenkään kukaan ei pysty sanomaan sen vastuksen arvoa, jos et ensin anna niitä tietoja, jotka mainitsin edellisessä viestissäni. Yleensä vastuksen arvo on kuitenkin joitain kymmeniä ohmeja.
-
No voi perhana, vastuksia en saa näiltä seuduilta mistään.Voiko sen korvata jollain(ei varmaan)
-
Luin, että jos releen liuskan ohennus onnistuu hyvin, niin vastusta ei tarvitse.Eli ohennetaanko sitä kytkimen aluslevyä ohkasemmaks, että siitä kytkimestä tulsi kevyempi?
-
Nytten tein tämän
''Tämän purkulaitteen rakentaminen on melkoisen yksinkertaista. Koko purkulaite perustuu yhteen tavalliseen 30 A ja 12 V releeseen, jota löytää käytännössä jokaisesta autotarvikeliikkeestä. Lisäksi tarvitaan sähköjohtoa, yksi painokytkin, tavallinen vastus ja kuormaksi esim. tavallinen auton H4 polttimo. Myös muita lamppuja tai tehovastuksia voidaan käyttää. Lisäksi hyvä on olla olemassa kotelo purkulaitteelle ja liittimet purettavaa akkua varten.
Työ aloitetaan juottamalla releen 30-jalasta johto kuorman plus-napaan. Jalkojen numerot ovat standardisoitu ja löytyy merkittynä jokaisesta releestä. Jos kuormana on lamppu tai vastus navalla ei ole merkitystä. Releen 86-jalka yhdistetään vastaavasti kuorman miinus-napaan. Samasta 86-jalasta juotetaan toinen johto akun miinus-navan liittimelle. Akun plus-navan liittimelle menevä johto juotetaan puolestaan kiinni 87-jalkaan. Jalkojen 87 ja 85 välille juotetaan painokytkin. Kytkin on sellainen, että se ei jää päälle, koska muuten koko laitteen idea ei toimi. Eli kytkimellä annetaan releelle vain alkusysäys, joka imee releen kiinni. Rele on kiinni niin kauan kunnes akun varaus laskee niin alas, ettei releen kelan vetovoima riitä enää pitämään relettä kiinni. Viimeiseksi releen jalat 30 ja 85 yhdistetään hyppylangalla. ''
Sitten otin vanhan akun, ja laitoin katkasimen asentoon on, ja valo syttyi.Sitten käänsin off, ja valo jäi päälle.Mitenkä nytten osaan sen metalli klipsin hio oikein, niin että se katkeaa oikeaasa kohdassa? meneekö se akku nytten liian tyhjäksi, vai jääkö liian täydeksi?
-
Sitten otin vanhan akun, ja laitoin katkasimen asentoon on, ja valo syttyi.Sitten käänsin off, ja valo jäi päälle.Mitenkä nytten osaan sen metalli klipsin hio oikein, niin että se katkeaa oikeaasa kohdassa? meneekö se akku nytten liian tyhjäksi, vai jääkö liian täydeksi?
Omistatko jännitemittaria? Katso sillä akusta, millä jännitteellä valo sammuu. Jos katkaisujännite on välillä 5.4v-6.0v, laitteelle ei varmaankaan kannata tehdä yhtään mitään.
-
Mittasin jännitteen, ja se oli hieman alta 7.Mitäs nytten pitäs tehä, että tipahtas sinne 6 tienoille?
-
Sitä metalliliuskaa pitää ohentaa (kuva siellä Internet-sivuillani). Ohentelet sitä vähän kerrallaan, niin se sopiva katkaisujännite löytyy. Vastuksen paikalla pitää olla tässä vaiheessa sähköjohto. Kun varovasti ohentelet, se sopiva katkaisujännite kyllä löytyy sieltä.
-
''vastuksen paikalla pitää olla tässä vaiheessa sähköjohto''
Onkos se ''oikea'' vastus sitten pakollinen olla?
-
Johtohan voidaan tulkita vastukseksi, jonka resisanssi on hyvin pieni.
-
Nytten on kaula noin 1.5mm, ja jännite ei oo tippunu, kuin 6.8.Joko toi alkaa riittää, vai pitääkö VIELÄ ohentaa? se valo oli loppu ajasta polttimosta jo aikas himeä.
-
Hommasin nytten tuon h4 polttimon, että purkautuis vähän nopeempaa.Ongelma on edelleen se, että jännite ei laske, kuin max 6.6v.Auttasko se vastuksen asentaminen asiaa? ja h4 poltin pysyy päällä, kuin katkasin on asennossa on, jos laittaa off, niin se sammuu.
-
Hommasin nytten pari vastusta(kaikki molemmat säädettäviä) toisen kylessä lukee 20k ja toisen 2,5 m ja ohmin merkki.Käykö noista kumpikaan?
-
Lue rakennusohjeet huolella. Ehkä ongelmasi lähtee purkautumaan sitä kautta. Kaikkiin kysymyksiisi löytyy vastaus. Tarkistin vielä asian varmuuden vuoksi.
-
Pitääkö nykyään NIMH:tkin erillispurkaa joka kerta? Lennokkipuolella ajetaan isoilla virroilla 40A ja yli ja siellä ei erillispurkua harrasteta. Tasalatausta ennemminkin. Ladataaan 1C akkupakat täyteen ja sitten 1/10C 3-7 tuntia aina, kun kapasiteetissa näkyy heittoja.
-
Tiiän, että pitäs laskee se vastus, mutta en tiiä releen vastusta.Eli voiko noitaäsken mainitsemiani vastuksia käyttää, ja moniko ohmisella vastuksella kannattas lähtä kokeilee, jos nuo ei käy?
-
releen vastuksen saat mittaamalla tai kysymällä sen relekaupan sedältä.
-
Joo, mutta ei oo hajuakaan ton releen aluperästä.
-
Edelleenkin vastaukset löytyy sieltä ohjeista. Ensinnäkin vastuksella kasvatetaan katkaisujännitettä, eikä lasketa. Ohjeessa myös lukee, että vastuksen arvo on yleensä joitakin kymmeniä ohmeja. Eli vastuksesi ovat aivan liian isoja.
-
Juuh, vaikeekshan tää homma menee.Vois olla helpompi ostaa ihan kaupasta.
Minkähän hintasii on tollaset purkulaitteet?
-
Nytten purku katkeaa lampun ollessa todella himmeänä, ja jännite on sen jälkeen 7,2(eli vakio) eikös tuo oo ihan hyvä? eli parempi, kuin ei purkas lainkaan.
En ymmärrä, miten joku saa jännitteen alle 6.
-
No siinähän se vika sitten onkin. Ei jännitettä mitata purun jälkeen ilman kuormaa. Tällä arvolla et tee yhtään mitään, koska se ei kerro käytännössä mitään. Mittaus pitää suoritta kuormitettuna. Eli käytännössä laitat jännitemittarin purun ajaksi akun napoihin, ja seuraat sitä. Katkaisujännite on se jännite, jota mittari näyttää juuri ennen purun katkeamista. Luultavasti sinulla se on jo 4 V tietämillä.
-
jaahas, nytten kattelin sitä, niin se oli noin 2v, kunnes se katkes :D
Taitaa olla akku piloilla, mut onneks käytin ''mehutonta'' akkua tuossa.Huomasin, että kun valo alkaa himmetä, niin sillon jännite on noin kuusi.Eli eikös se sama ole käsin katkaista sitten, kun se alkaa himmetä? Kuluu aika nopsaan tolla h4 polttimolla( pari minuuttia)
-
Käsin kun katkaisee niin se vaan tuppaa unohtumaan, itselläni on kerran jäänyt yksi akku vuorokaudeksi H4 polttimon perään. :(
-
Mutta, jos muistaa, niin samahan se on?
-
Tuo rakentamasi laite vaan on tarkoitettu katkaisemaan purku automaattisesti, mutta kyllä sen voi itsekin katkaista.
Jos itse vahdit/katkaiset niin sinulle riittää pelkkä H4 polttimo, mitään releitä ja vastuksia et tarvitse.
-
Ok,
Entäs noista ite tehtyjen akkujen virtajohdoista? onko väliä, kummasta päästä akkua ottaa miinuksen ja plus johdon? Ari pekan rc-sivuilla oli toinen johto toisesta päästä akkua, ja toinen toisesta.Mulla on molemmat tuosta samasta päästä.Ei kai haittaa??
Johdon ei yletä, kun yhestä päästä.
-
jos mä sain oikeen käsityksen niin sitten haittaa... eli sulla on vain 1 kenno käytössä. toivottavasti sain väärän käsityksen, oisko sulla kuvaa siitä niin että johdotukset näkyis. tietysti jos se on pötköakku niin tulee samasta päästä
-
Tietenkin sillä on väliä.
-
Juuh, sain kaikki kennot käyttöön.Nytten teipillä päällystettyäni ihmettelin, että miten on yhdestä kohdasta hieman lämpöinen.Painelin vähän, ja naps naps pisti vähän.Äkkiä avasin teipit, ja musta miinus johto otti ilmeisesti yhteen kennoon vähän kontaktia :?
Meniköhän kennot piloille nytten?
-
Kannttaakos olla laturin katkasu 3300mah 3300 kennoille? vai laitanko vaikka 3600, ja katkasen sen käsin, jos kuumenee.Tuntu vaan, että ei ollu akku, kun max 35 astetta 3300mah katkasun kohalla.
-
Normaalisti tyhjäksi purettuun 3300 kennoon menee jotain 3700-3800 mAh. Kun katkaisu on oikealla kohtaa, akun lämpötila on noin 42 astetta. Kannattaa ehdottomasti käyttä laturia, jossa on automaattikatkaisu lämpötilan tai Delta-peak arvon perusteella. Muuten tulee helposti ylilatauksia.
-
Juuh delta peaki löytyy.taidan laittaa sen mah määrän johonki 3600mah.
-
Tää ei kuulu tänne mutta onko kukaan tilannut http://www.batteryspace.com/ tuolta?
-
Vähän OT:tä, Onko tuo 12 awg riittävä johto rc autoilun kaikkiin tarkoituksiin?
Esim onko se tarpeeksi paksua akun ja moottorin johdoksi?
Niin ja onko näillä mitään eroa ja mitä näistä suosittelette?
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKX26&P=7
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKX15&P=7
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUE30&P=7
Tuota ajattelin:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKX15&P=7
-
Kyllä kyseinen johto on riittävän paksua. 12 AWG johto on vielä inhimillisen paksuista. 10 AWG johto alkaa olemaan jo niin paksua, ettei sitä ole järkevää enää käyttää. Jos ei käytä ihan kisasäätimiä ja alle 12 lankaisia koneita, riittää johdoksi hyvin 14 AWG.
-
Eli tuo näyttää olevan tarpeeksi paksua http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKX15&P=7 ja on vielä silikonista niin se lienee hyvä valinta?
-
mistä tiedän moni kennosia pötkö akkuni on??? :oops:
-
Normaalissa pötköakussa on 6 kennoa.
Jos akun päädyssä on vielä yksi kenno poikittain, on se 7 kennoinen.
Pääasiassa RC-autoihin myytävät akut ovat 6 kennoisia, eli 7,2 volttisia.
-
mites 8.4v akuissa monta niissä on??se kenno määrähän vaikuttaa nopeuteenkin vai?? :?
-
8.4v/1.2v=7
-
Onko sitä jouksutinta pakko käyttää akun kasauksessa? Niin ja moniko wattista kolvia kannattaa käyttää? Ois sata watinen niin onko liian äreä peli? :lol:
-
100W on ihan hyvä. Kunhan kolvin kärki on tarkoitukseen sopiva...
-
Minkälainen on sitten sopiva? Oisko kuvaa?
-
No mites tää kolvi toimii?? paljon maksaa? onko ne tarkotettu ihan tälläsiin rc autoihin?? mist niitä saa?? onko ne ainoastaan akkiuhin ja moottorien "virittelyyn"? :oops: :| :? :?:
-
Kolvilla juotetaan sähköosia, ei mitenkään erityisesti rc-työkalu. Kolvi kuumenee, lämmitetään kohtaa joka halutaan juottaa, tökätään kolviin tinaa ja annetaan jäähtyä. Kolvit ei oo hirveen kalliita.
-
(http://www.mbnet.fi/rakentelunurkka/perusteet/juotosasema.jpg)
(http://www.lasipajavaisala.fi/kuvat/kolvi1.jpg)
Siinä on 2 erilaista kolvia. Kolvia voi käyttää akkujen kasaamiseen, moottorijohtojen kiinnitykseen, ja elektroniikka komponenttien juottamiseen piirilevyille kiinni. Akkujen kasaamiseen sopiva kolvinkärki on mahdollisiman leveä kärki. Ylemmän kuvan kolvi on huomattavasti kalliimpi kuin alempi.
-
Kiitos nyt selkeni :D
-
ylemmässä kuvassa on myös kolvaus-asema...
halvimmat kolvit maksaa parikymppiä...
Katsoppa vaikka www.kouluelektroniikka.fi
ja hakuun vaikka "kolvi" tai "juotoskolvi"...
-
täytyykö kaikissa virimoteissa juottaa tolla kolvilla ne johdot?? :?
-
Juottamalla johdot kiinni saavutetaan parempi sähkönjohtokyky, mutta ihan yhtä hyvin voit käyttää liittimiä (esim. corally tai deans), koska ero on hyvin pieni.
-
Mitä tinaa kannatta käyttää? Kuinka vahvaa ja pitääkö olla lyijyä tai hopeaa mukana? Niin ja onko se parempaa tinaa jossa on joutosaine mukana?
-
Onko ite kasatussa akussa pakko käyttää niitä ''putkilomaisia'' liittimiä?
Eli saako selvää teho eroa, jos käyttää niitä?
-
miksi olis?? voihan siihen tinata minkälaiset lystää. vaikka lattaliittimet...
-
itse juotin sen johdon suoraan siihen akun napaan kiini.Haittaako?
-
ei. kunhan on vain sellaset liittimet ettei mee oikosulkuun (esim. deans tai tamiya)
-
Onko tossa
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKX34&P=ML
juotosaine mukana?
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJXJ2&P=ML
Entä onko tossa? Onko noissa kuinka paljo tinaa mukana? Niin ja käykö normaali tina juotoksiin?
-
Itse tinaan ainakin milä tinalla sattuu.. Eikä oo ollu ongelmia.
Ihan tavallinen tina kyllä käy.
-
tuo deanssi on ainakin ihan hyvää tinaa. siinä on 2% hopeaa eli johtaa tosi hyvin sähköä...
-
Oikeestaan akkujen juotto sujuu hyvin, jos on hyvä kolvi, ja noita kennojen päitä kannattaa karhentaa esim. vesihiomapaperilla :wink:
-
Tartteeko tuota juotosainetta jos tinassa on sitä? Niin ja kumpi on parempaa lyijytön vai lyijyllinen tina?
-
Niin ja moniko millinen tina on parasta?
-
Tinan paksuudella ei periaatteessa ole mitään merkitystä akun kasauksessa. Kunhan vaan ei ole niin paksua, ettei kolvilla saisi sulamaan.
-
Tartteeko tuota juotosainetta jos tinassa on sitä? Niin ja kumpi on parempaa lyijytön vai lyijyllinen tina?
Entä tuo? On vähä kiire kun kohta tehdään tilaus joten vastatkaa nopeasti.
-
Tässä (http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.cgi?action=prodshow&usr=83426e6924532a18e8b1a12ffbfb83b5&prodid=6340%20015) esimerkki ihan OK tinasta akkujen juottamiseen.
Itse olen ko. tinaa käyttänyt pitkään.
-
Entä käytätkö akuissa enää erillistä juotosainetta?
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=91_419&products_id=5530
Olisiko tuo hyvää?
-
Ei se niin tarkkaa ole :wink:
Tuo tina vaikuttaa hyvältä.
-
Entäs se fluxsin käyttö?
-
Ota juge vaan kolvi käteen, toiseen käseen tinaa, ja kolvaat... ei se niin tarkkaa oo. jos juotat normaalilla tinalla ja vastaavasti jollain kalliilla erikoistinalla niin eroa et kyllä auton tehoissa/ajo-ajassa huomaa!
-
Kato ku ensimmäiset akut pitäs juottaa niin vähä pelottaa. :mrgreen:
-
noh, kyllä se siitä lähtee sujumaan...
Koita vaikka kolvata jotain muuta ensin niin tiedät miten lämmittää jne. ei se vaikeaa ole...
-
Kuin tärkeää toi akkujen purkaminen on? Riittääkö, että lataa välillä pienillä virroilla? Kun itse olen tekemässä gb 3700 kennoista akkua ja haluaisin laittaa kutistesukan päälle, koska auto on stampede ja ajelen vähän märemmissäkin paikoissa :wink: Vai pitääkö unohtaa kutistesukka ja keksiä joku patentti?
Edit: Niin ja tosta purkulaitteesta tuleeko tommonen masiina kaikkien kennojen ympärille? En oikein tajunnut... :wink: Olen vähän pihalla kun ei tässä 13 vuoden iässä paljoa ole elektroniikkaa räplätty...
-
Käärit vaikka tuorekelmuun sen akun. Ja purku on tärkeää koska silloin akun kapasiteetti pysyy hyvänä.
-
ei. kunhan on vain sellaset liittimet ettei mee oikosulkuun (esim. deans tai tamiya)
Deans Ultara Plug on kyllä parempi vaihtoehto kuin Tamiya liitin..........
Tässä Deans Ultra Plug juotosvideo jossa kohta kohdalta näytetään kuinka näiden juottaminen onnistuu helposti (löytyi lennokit.netistä). http://www.ezonemag.com/~awilletts/deansultra.mpg
Toivottavasti tästä on apua asennuksiin.
-
Voiko sub-c kennoista tehä vastarin akun? Tuleeko aivan liian painava? Ois ainakin mah kohallaan. :)
-
Tietenkin voi tehdä. Koko on toisaalta sitten melkoinen. Lisäksi AA-kokoisina saa jo 2600 mAh kennojakin, joten eipä taida kannattaa.
-
Mistä sellasia saa ja mikä on hinta?