Hei! Olen ymmärtänyt että RC-autoissakin käytetään keskipakokytkimiä (Centrix tai joku sellainen). Toimiiko keskipakokytkin näin:
Kun moottori on tyhjäkäynnillä, kytkinpaloille ei ole tarpeeksi voimaa jotta ne voisivat ottaa vastakappaleisiin kiinni. Kun kierrosnopeus lisääntyy, kytkinpalat "kytkeytyvät" hieman eli ne luistattaa jolloin pyörät pyörivät hieman. Kun kierrosnopeus on "optimaalinen" eli normaali "ajo" kierrosnopeus, kytkinpalat "kytkeytyvät" vastakappaleisiin täysin ja pyörät pyörivät kierrosnopeuden mukaan. Kun kaasua ei enää ollenkaan anneta ja moottorin kierrosnopeus laskee tyhjäkäynti nopeudelle, jolloin kytkinpalat palaavat jousien avulla laskevat takaisin normaalille paikalle ja pyörät saavat pyöriä vapaasti. Menikö oikein? Itse olen kiinnostunut vaihteistoista ja niiden toiminnasta...
Tuossa selostit kyllä normaalin polttiksen kytkimen toiminnan. Centrax kytkimiäkin käytetään (kai?) mutta ne toimivat hieman erilailla, eli jotenkin kampiakselin suuntaisesti, mutta samalla perjaatteella... joku viisaampi vois selventää...
Liljeroosin sivuilta löytyy taas kaikki tarvittava;
'Normaali' kytkin http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/moottori/moottori.html#kytkin
ja Centax-Kytkin http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/moottori/moottori.html#centax
Juups AP:lla on kyllä parhaat rc-sivut mitä löytyy...