RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Eco - 12.01.06 - klo: 20.08
-
Olisin kysellyt aloittelijana vähän kokemuksia sähkömoottorikäyttöisistä vehkeistä. Ostin pojalleni Traxxas Stampeden ja pian ilmeni, että moottorin kollektorit karstoittuvat ja alkoivat kipinöidä niin nopeaan tahtiin, ettei lopulta saatu ajetuksi yhtä akullista loppuun. Putsailin niitä aikani, kunnes harjat olivat loppu ja autolla ei ollut ajettu kuin ehkä n. 20 akullista. Huomasin pari kertaa, että akun johtoihin rinnan kytketystä kondensaattorista oli liitos irti. Laitoin ne kuitenkin nopeasti kiinni. Kipinöinti jatkui siitä huolimatta.
Moottori kuumeni myös mielestäni aika kuumaksi, vaikka tämä onkin kuulemma normaalia.
Kysymykseni siis kuuluukin, että kauanko normaalisti tällaisen moottorin pitäisi kestää?
Tarina jatkuu niin, että kaivoin romuistani esille vanhan 9,6 V akkuporakoneen moottorin ja laitoin sen autoon kiinni. Akselia piti vähän hioa, mutta muuten se meni paikalleen ihan heittämällä. Ruuvin reiätkin sopivat suoraan. Tämä moottori on toiminut ihmeellisen hyvin. Taidan käydä ostamassa Bauhausista pari 8 euron akkuporakonetta varaosiksi. Tulee akutkin kaupan päälle!
-
Se Stampeden alkuperäinen moottori on aika luokaton, mut jos ostat siihen esim. kunnnollisen 17-27 lankaisen moottorin joka on kuulalaakeroitu, niin autosta alkaa iloa jo oleenkin. Kannattaa kuitenkin muistaa et moottori kannattaa valita sit nopeudensäätimen ehdoilla.
-
Juu, siis hiilelliset sähkömoottoritkinhan tulisi aina sisäänajaa ennen käyttöä. Lisää huomattavasti elinikää, varsinkin tuollaisilla settien mukana tulevilla koneilla. Tosin kertakäyttökamaahan ne silti tahtoo olla. Siis noita settien mukana perinteisesti tulevia moottoreita lähinnä meinaan. Tokihan jotku valmistajat saattavat pistää mukaan kunnon moottorin, jossa on ruuvikiinnitteinen pääty ja joka on täysin purettavissa. Tosin nämä ovat harvinaisia RTR-paketeissa... Suosittelisinkin siis jonkun edullisen stanun tai lievän virikoneen hankintaa. Siinä vaan kannattaa pitää mielessä, että ei alle noparin (nopeudensäätimen) rajoituksen olevaa konetta pistä. Siis jos nopari kestää vaikka 15 lankaisen koneen, niin siihen ei kannata laittaa esim. 13 lankaista konetta, vaan mielluummin vähän yli 15 lankainen, esim. 17 lankainen on sellainen hyvä alaraja 15 lankaisen kestävälle noparille. Ja näissähän siis homma menee niin, että stanulla useimmiten ymmärretään 27-lankainen liukulaakeroitu täysin avattavissa oleva kisakäyttöönkin soveltuva kone. Noh on toki sellaisiakin stanukoneita, joilla ei kilpailuissa saa ajaa, koska niitä ei ole virallisesti hyväksytty kisakoneiksi. Jo tälläisellä koneella saa esim. Traxxasin alkuperäiseen koneeseen verrattuna lisää vauhtia. Ja sitten on virikoneet, joissa on lankoja vähemmän, kuin 27. Ja mitä vähemmän lankoja, sitä tehokkaampi kone. Tosin joukkoon ei sitten kuulu esim. Kyoshon ja Traxxasin alkuperäismoottorit.
Tuli vähän pitkälti tuota tekstiä, mutta toivottavasti siitä selviskin jotain. Enemmän asiaa RC-autoista löytyy ainakin A-P:n (kirjoittaa tällä foorumilla nimimerkillä l150040) kotisivuilta: http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/index.html
-
Kiitos vinkeistä. Ja minä kun luulin, että sähkömoottorit ovat simppeleitä ja huoltovapaita juttuja...
-
Kiitos vinkeistä. Ja minä kun luulin, että sähkömoottorit ovat simppeleitä ja huoltovapaita juttuja...
Harjattomat (kutsutaan myös hiilettömiksi) ovat, hiilelliset taas eivät ole. Siis huoltovapaita...
-
-
-
Milläs 17-kieppisellä moottoreilla/moottori seteillä porukka ajelee?Mikä on sinun mielestä paras?
-
Osta joku hiiletön setti uutena tai vaikka http://rc10.fi/viewtopic.php?t=16707 niin ei tarvitse huoltaa moottoria eikä vaihtaa hiiliä. Myöskin kulkee vähintään tarpeeksi.
-
Mutta sillä ei saa ajaa kisaa?
-
Mutta sillä ei saa ajaa kisaa?
Joo ei saa, mut ei varmaan ajeta Stampedellakaan kisaa...
Tai siis tietty saa ajaa kisaa viritetyissä luokissa toki.
-
Kisalaillista moottoria TSP-10-luokkaan?
-
Corally Black
(Taitaa olla eniten käytetty kone TSP-10 luokassa)
-
Corally Black
(Taitaa olla eniten käytetty kone TSP-10 luokassa)
Kuuluu jo eri topickiin, mutta en muista hetkeen, että mitä TSP-10 kisaa ois ko. koneella voitettu. Kaikki kunnia kuitenkin, on se ihan OK kone. Paras tällä hetkellä taitaa olla toi DC.
-
Kiitän kumpaakin.
-
Moro tietääkö kukaan saako tällästä konetta suomest http://www.rcmart.com/catalog/product_info3.php?cPath=293_944&products_id=20160 kun en ole ite ainakaan löytänyt.
-
Ja se on sitten aivan pakko olla just tuo moottori? Ihan yhtä hyvin driftingiinkin, jos siihen tarkoitukseen moottori hommaat, käy joku muukin moottori, vaikkei sanaa Drifting olisikaan moottorin nimessä mainittuna.
-
Siis ei oo pakko olla just toi kone mut myydääks noit konet suomes siis samanlaisii.
-
Hei eihän sähkömoottoria haittaa vaikka kastuu? Kun ulkona ajoin lego autolla ja heitti ympäri ja mootorit on siellä auton päällä kaikki 3 moottoria.
-
Nyt tuli ongelma. Purin oman harjattoman speedpassion v3 6.5 moottorin puhdistaakseni siitä laakerit. No purkaessa koneesta tippui prikat (2kpl ?) pöydälle jolloin en kummemmin niitten olinpaikkoja huomannut. Nyt kun koneen putsasin ja pistin kasaan, niin ilmenee pientä ns kosketus häiriötä. Eli kone saattaa pelata hetken ihan ok, mutta sitten kun laskee kaasun neutraalille niin täytyykin auttaa hieman pyöräyttämällä pinjonista että kone reagoi kaasuun uudelleen. Ajattelinkin noitten prikkojen paikkoja että kuuluivatko ne olla kummassa päässä ankkuria? Ovat eri paksuisiakin viellä. Koneen nyt purkanut n 10 kertaa ja vaihdellut niitten paikkaa. Ei oikein meinaa auttaa.
-
Tuosta kuvat ja shimmien paikat:
http://www.sosidge.com/?p=476 (http://www.sosidge.com/?p=476)
-
Taitaapi olla tuo sensori osa rikki, pitikin purkaa motti.. Kannattais varmaa noudattaa ohjetta että ''jos se toimii, elä koske'' :D