RC10.FI
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: joneru - 17.02.06 - klo: 22.34
-
mistä sais suomenkieliset käyttöohjeet graupner xs-6
-
http://www.savagefinland.com/graupner.htm tossa
Edit: eipä ollukkaa suomi :mrgreen: :lol:
-
No wau !
Tuli meinaan tänään ostettua xs-6 pro 8)
-
Hmm, sen käyttö on aika yksinkertaista... Onko jotain ongelmaa, jos vaikka voitaisiin auttaa? Itsellänikin on sellainen ollut jo jonkin aikaa, Team Losi kun varustaa RTR-pakettinsa kunnon radioilla...
-
hehe...brutales taas saivartelee :D no peas.Juu ei se grappe ole monimutkainen..löytyy myös.
-
-
-
Jeps, Graupnerin ohjain on itseasiassa JR:n valmistama, Graupneri vain tilaa ne omalla nimellään..
-
Maahantuojan/jälleenmyyjän pitää toimittaa suomen ja ruotsin kieliset ohjeet , kunhan pyydät ne.
-
ketä mahtaa tuoda maahan ??
-
Nonni nyt myrkyn lykkäs... yritin ladata mutta laturi herjaa ettei pysty lataamaan, http://www.etexpo.com/ProductDetail.aspx?ProductId=13917 tommonen toimii laturina.
Otin akun pois niin johan latas. Onkos muilla ollut samanlaisia ongelmia ?
Kun ei ihan heti viitsisi purkaa uutta ohjainta. Ohjainhan oli pro malli
-
Nonni nyt myrkyn lykkäs... yritin ladata mutta laturi herjaa ettei pysty lataamaan, http://www.etexpo.com/ProductDetail.aspx?ProductId=13917 tommonen toimii laturina.
Otin akun pois niin johan latas. Onkos muilla ollut samanlaisia ongelmia ?
Kun ei ihan heti viitsisi purkaa uutta ohjainta. Ohjainhan oli pro malli
Onko napaisuus oikein päin? Manuaalissa varmaan lukee onko keskellä + vai -?
-
napaisuus on oikein päin
-
napaisuus on oikein päin
Kappas, tossa manuaalissahan sanotaan, että "The transmitter battery cannot be charged using an automatic charger due to the presence of the protective circuit".
http://www.savagefinland.com/kuvat/graupner/3.JPG
-
Jaa niin siinä tuli semmosetkin mukana.... :oops:
Eli ei muuta kun kauppaan ja uutta laturia... vai onko helppo muuttaa akulle tulevia lataus johtoja...? vai kannattaako ruveta tekeen patentteja ?
-
"The transmitter can be converted for use automatic battery charges by any GRAUPNER service centre"
tuommonen löyty ohjeista kun lukasin pitemmälle. Ei jotain pitäisi sisältä näpätä. Onko joku tehnyt muutoksen ?
-
No nyt lataa ainakin tolla: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=fi&vat=0&dok=207748.htm
eikä akku edes kättä polttanut aamulla kun annoin yönyli olla latingissa :roll:
-
No nyt lataa ainakin tolla: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=fi&vat=0&dok=207748.htm
eikä akku edes kättä polttanut aamulla kun annoin yönyli olla latingissa :roll:
Tossa Graupner MC-12:ssa on ainakin sisällä semmonen jumpperi millä voi valita onko se suojapiiri käytössä. Oliskohan tossa joku vastaava..? :roll:
-
Tommonen testi löyty... Mutta eipä siitä meikäläinen ainakaan mitään ymmärrä :mrgreen:
http://www.rcinfos.com/2006/2006_02_23_graupner_xs_6.php?id=0&lang=gb
-
"The transmitter can be converted for use automatic battery charges by any GRAUPNER service centre"
tuommonen löyty ohjeista kun lukasin pitemmälle. Ei jotain pitäisi sisältä näpätä. Onko joku tehnyt muutoksen ?
Ilmotelkaa sit ku ootte saaneet muutoksen tehtyä. Pitää omaan kans väsätä :!:
-
Ohjekirjan mainitsema suojaava piiri näyttäisi olevan vain tavallinen diodi.
Virrat poiskytkettäessä vastusmittarin mukaan ohjaimeen menevä johto on suora laturilta akkuun..
(http://www.students.tut.fi/~auteres/kuvia/xs6/xs6-01.jpg)
(http://www.students.tut.fi/~auteres/kuvia/xs6/xs6-02.jpg)
-
Mulla on xs-6 perus kiteetö setti ja voin ladata ohjaimen akkua paikallaan.Laturina toimii Rip-max prodigy automaattilaturi.Lataus virtavaan pitää olla alle 0.5A.
-
Mulla toimii lataus 1A virralla, joka sille on suosituslatausvirta.
-
Tulipa sitten poistettua diodi, nyt toimii automaattilaturilla 8)
http://www.gfoto.com/GetUserPic.asp?uid=8482DF104C784C3E9ED52B0FE98575EC&alid=152975&pid=3250796&size=3
-
Miten saan 3 kanavan kytkettyä ohjaimesta päälle tässä ohjaimessa eli kyseessö Graupner XS-6. Tein autoon manuaalisen jarrun, joka pitäs saada toimintaan 3 kanavan kautta ja siinä se jo onkin, mutta miten se kytketään ohjaimesta ajossa päälle?
-
Se löytyy sieltä manuaalista lukemalla AUX kanavan säädöistä, siellä on kolme vaihtoehtoa 2PN (on-off), LIN ja 0 (=kaasu/jarru)
-
Se löytyy sieltä manuaalista lukemalla AUX kanavan säädöistä, siellä on kolme vaihtoehtoa 2PN (on-off), LIN ja 0 (=kaasu/jarru)
Jep, löysin säädöt, mutta tuli uusi ongelma. Kanavassa 1 on voimaservo, kanavassa 2 säädin ja kanavassa 3 tuo jarruservo. Kun laittaa ohjaimen, sähköt ja kaikki päälle ja kääntää autolla, niin samalla, kun käännän ohjaimesta oikealle, niin jarru servo jarruttaa, miksi?
Käytännössä, jos ajaisin sillä nyt ja rinteessä kääntäisin oikealle, jarru heittäs jarrut kiinni ja matka stoppais siihen, en käsitä miksi se tekee samaan aikaan liikettä kuin voimaservo käännössä, ei niiden pitäisi olla missään yhteydessä toistensa kanssa. Vai onko ohjaimessa sellainen asetus, että se tekee sen samaan aikaan?
Mikä avuksi?
-
Kanavat on miksattu yhteen. Katso ohjekirjasta kohta "channel mixing".
-
Eli ne saa sitten myös säädettyä erikseen? Eikös?
-
Eikös siinä ohjekirjassa niin lue.
-
Eli ne saa sitten myös säädettyä erikseen? Eikös?
kyllä saa. Mix modea on kahta - linear ja % kaasusta tai jarrusta
Kolmas vaihtoehto on se keinukytkin ohjaimessa eli 2P (=2 positions)
Silloin AUX kanavaa voit käyttää kuten minä eli ohjaimesta käsin saa onboard hehkun päälle/pois
Muuta käyttöä voisi olla esim. purjeveneen sähkömoottori tai vaikka jonkun mönkijän manuaalivaihde
-
Kyseisessä radiossa onpi sellanen ongelma, että;
Kun painaa kaasua, niin servo liikkuu saman matkan, minkä se normaalisti liikkuu jarrua painaessa. Kun taas painaa jarrua, niin servo liikkuu saman (pitkän) matkan ,kun kaasua painettaessa.
Kaasun ja jarrutuksen liike on kuitenkin ihan oikeaan suuntaan, mutta matkojen pituudet kuitenkin päivastaiset.
-
No, tuo johtunee vääristä säädöistä. Eli, säädä liikematkat ohjaimesta --> EPA-säätö
-
XS-6 mahdollistaa myös servon keskittämisen
oikeastaan siitä löytyy kaikki toiminnot niin että radiosta on turha hakea puutteita
-
kuulostaas iltä että vika voisi olla myös servoissa, esim. noissa futaban servoissa johdot on silleen vaikka vasemmalta oikeelle singnaali, plussa ja miinus kun taas ko propon sevoissa se on singnaali, miinus ja plus.
toki vika voi olla EPA säädöissä mutta jos niihin ei ole koskenut niin pitäisi olla vakiona jo ok.