RC10.FI
Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: A///tech - 27.03.06 - klo: 16.02
-
Kuinka paljon meitä on jotka moisen omistaa? Olis upeeta saada sellanen tusinan verran väkee tähän ilmottautuun, sillon onnistuis kisankin järjestäminen. Eikö :?: KYOSHON Lazeri on nyt kasassa ja säädetty kulkeen. Ostin auton että kisaamaan pääsis mutta eihän meitä näemmä hirveesti suomessa ole. Onko jollain tietoa asiasta että voiko 2wd kisoihin osallistua kun tekee 4wd:Stä 2wd:n? :roll:
-
Nyt tuntuu olevan meneillään 4wd innostus, uusia autoja ostellaan ja vanhoja kaivellaan kaappien kätköistä. Eiköhän sitä ainakin 10-15 autoa ole viivalla ensikesän kisoissa.
EDIT: elikkä pikaliima höyryissäni tuli sitten puhutta jotain mistä ei taas tiennyt mitään. 4wd->2wd on siis ilmeisesti kuitenki sallittu!
-
Kiitos tiedosta, sitä vähän epäilinkin että joku sen varmasti kieltää.
Missä ens kesänä sitten pitäis kisaan päästä 4wd sähkis krosseilla? Kun itse mitä olen katsellut niin en ole suomen maalta löytänyt ensi kesäksi kuin yhet kisat kyseisille autoille!? Kun se sm-sarjaksi saataisi niin olisin innolla mukana ja tietysti pienemmätkin mittelöt kierrän ilomielin jos vain on.
Mitenkäs muuten harjattomat nykyään kisarintamalla? Kun itse ajoin 2wd mattokisoja kymmenisen vuotta sitten ja nyt heti perään pitäisi aloittaa kisaaminen uudestaan niin ovat nämä kisa säännöt hukassa? Eikä kyllä sillon harjattomista moottoreista tiedettykkään.
Niin ja sellaista tietoa vielä kaipailisin jos joku tietää että mitenkä 4wd mattokisat? Onko olemassakaan?
-
Kesällä ajetaan yhteensä 4 SM-kisaa: la 20.5. Hyvinkäällä, su 18.6. Hyvinkäällä, la 15.7. Vaasassa ja kauden päättävä yhdistetty SM + EFRA GP kisaviikonloppu 29.-30.7. Vaasassa. Varsinainen SM-sarja on vain M2-10 eli viritetyillä takavetocrossareilla. Vakioluokan autot ajavat S2-10 luokassa nuortenmestaruudesta. Vastaavasti M4-10 eli nelivetoluokka ajaa omassa kansallisessa sarjassaan.
Itse ajan melko varmasti tuossa sarjassa ainakin kolme kisaa ja hiilettömällä (Novak GTB + 5,5t) olisi tarkoitus lähteä liikkeelle. Kuskeja on todennäköisesti tulossa tuo Stilon veikkaama 10-15 per kisa.
-
Nyt tuntuu olevan meneillään 4wd innostus, uusia autoja ostellaan ja vanhoja kaivellaan kaappien kätköistä. Eiköhän sitä ainakin 10-15 autoa ole viivalla ensikesän kisoissa.
Niin ja 4wd-> 2wd viritelmällä ei saa ajaa kisoissa, säännöissä kielletty.
Jaa eli jos sinulla on 2 kpl 4wd autoja ja niistä haluaa tehdä toinen 2wd se on säänöissä kieletty jos haluaa kisoihin tulla ajamaan.
Jaa onko siihen jokin todella hyvä syy vai perustuukos tämä sääntö tuonne matto puolelle.
Jos tuo pitää paikansa niin sen säännön voi työntää jonnekin.
On sekin ihme sääntö voi jopa karsia joku kisailemasta, no ei se mitään meitähän on jo niin paljon kuskeja että ei välillä mahdu mukaan kekkereihin.
Jerzi
-
Jaa eli jos sinulla on 2 kpl 4wd autoja ja niistä haluaa tehdä toinen 2wd se on säänöissä kieletty jos haluaa kisoihin tulla ajamaan.
Jaa onko siihen jokin todella hyvä syy vai perustuukos tämä sääntö tuonne matto puolelle.
Jos tuo pitää paikansa niin sen säännön voi työntää jonnekin.
On sekin ihme sääntö voi jopa karsia joku kisailemasta, no ei se mitään meitähän on jo niin paljon kuskeja että ei välillä mahdu mukaan kekkereihin.
Jerzi
Samaa mieltä olen minäkin, ei takuulla saa mitään etua siitä että muuttaa 4WD auton 2WD malliksi, päin vastoin....
4WD mallit on suunniteltu aivan eri lähtökohdista kuin 2WD mallit, painojakauma yhtenä esimerkkinä.
-
Hieman väärässä paikassa on tämä juttu, mutta asiasta on jo kysely tuolla:
http://www.rc10.fi/viewtopic.php?t=14531&postdays=0&postorder=asc&start=30
Kaiketi joku 15-20 autoa olisi , mutta tulevatko kaikki kisoihin, sen aika näyttää....
-
No jos tuomoisia sääntöjä on niin en yhtään ihmettele miksi ei tule kisoihin asti.
Jerzi
-
Ei tuommoista sääntöä ole olemassa, eli ei hätää.
Joskus (ehkä 10 vuotta sitten) mattokrossikisoissa ei modatuilla 4WD-autoilla saanut ajaa 2WD-kisoissa. Mattokisoissa (=tasaisella radalla) nelkkujen painojakauma oli huomattavasti parempi, kuin normaaliella takatuuppareilla.
-
Toivotaan että nykyinen 4wd innostus kestää jatkuu myös Vaasan EM-kisojen jälkeenkin...
-
Meikä on kans mukana ainakin nelkkukisoissa ajamassa Yokomolla!
-
Kyllä 4wd kiinostaa ja paljon ja viellä kuin tuo auto on parhaasta päästä.
Luultavasti Matias V on myös mukana kisoissa jossa ajetaan 4wd autoilla.
Jerzi
-
Joooooh,
Koitetaan tulla mukaan ajaa sähköjä, mut eka kisa menee suoraan polttiksen kans päällekkäin. Suomen lyhyt kesä....
Saa nyt nähdä et miten rahkeet riittää. Koitan tulla ajamaan nelkkua, mutta mutta.. :?
-
MItäs kaikkea valmisteluita pitäs tehä ennen kilpailemisen alottamista?
Sähkökrossissa en nyt tiedä liittyykö tähän topiciin mutta pistän tänne
-
`
http://www.rc10.fi/viewtopic.php?t=5454
Olisikohan tuosta Vesa Koskivuon ansiokkaasta oppaasta ainakin aluksi apua....
Ei pidä säikähtää sitä, että se on esimerkkinä touring autoille, esivalmistelut käyvät kyllä yksiin....
http://rcnetti.wmhost.com/kisak.php
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/menu8.htm <<<<<<<<<<<<<<
edit: korjattu kirjoitusvirheet
-
Juu sorppa huomasin kanssa ite jälkeenpäin, piti kyllä laittaa tuonne sähköauto osioon..
Noh nyt on vapaa-päivät järkätty, eli oon mukana:
20.5
18.6
15.7
29-30.7
Eli kaikkiin. Onnesta pomo ymmärsi.
Eli siis harjattomilla saa osallistua? Se jäi vähän epäselväks.
Kiitos vastauksista, toivottavasti saadaan pientä ryhmä henkee tähän porukkaan kun meitä ei kuitenkaan ihan hirveesti oo, kun puhutaan 10-20hlö. Kivempi kilpaillakkin kun on vähän "tuttua" porukkaan :wink:
-
Niin jäi kysymättä yksi. Eli olisiko muuten pitänyt jo ilmoittautua, jos ei niin koska ja mihin?
Kysymyksiä kysymyksien perään :mrgreen:
-
Niin jäi kysymättä yksi. Eli olisiko muuten pitänyt jo ilmoittautua, jos ei niin koska ja mihin?
Kysymyksiä kysymyksien perään :mrgreen:
Kilpailukutsut ilmestyvät tänne foorumille muutamaa viikkoa ennen ko. kisaa, ja siinä mainitaan myös viimeinen päivä kellonaikoineen, johon mennessä on ilmoittauduttava.
Sieltä löytyy ilmoittautumisosoite, joko järjestäjän oma, tai akk:n KITI kisapalvelun osoite.
Katso esim. nyt täällä oleva Fintrack Riihimäen kilpailun kilpailukutsu.
HUOM: Sitten niitä sallittuja kiteitä pitää olla vähintään neljä taajuutta, tai tuo 2.4 ghz systeemi
-
Eli siis harjattomilla saa osallistua? Se jäi vähän epäselväks.
Säännöissä lukee näin:
3.5.4. MOOTTORI
M2-10, M4-10
EFRA -säännön mukainen 05 -viritetty sähkömoottori. Harjallisisissa moottoreissa samarium-koboltti, neodyymi tms. harvinaiset maametallimagneetit on kielletty. Moottorin laakerointi, ennakko ja päätykappaleen kiinnitys ovat vapaat.
S2-10
ROAR-XX luokiteltu 05 -vakiosähkömoottori (XX = hyväksymisvuosi), jossa koneellinen käämitys vähintään 27 kierrosta/napa (toleranssi -1 kierros yhdessä navassa), langan paksuus maksimi 22 AWG = 0,645 mm (toleranssi 5 %). Moottorin akselin kuulalaakerointi kielletty. Kiinteä enintään 24 asteen ajoitus, ajoitetut hiilet on kielletty. Moottorin päätykappale saa olla ruuvikiinnitteinen. Häiriönpoistokondensaattorit saa asentaa. ROAR ylläpitää listaa luokitelluista vakiomoottoreista internet osoitteessa: www.roarracing.com
Suoraan tuossa ei sanota mutta nykyinen EFRA-sääntö käsittää myös hiilettömät koneet. Käytännössä pitäisi siis mennä kuten täällä (http://rc10.fi/viewtopic.php?p=150288#150288) eli kisoissa saisi ajaa esim. Novakin Velociti ja LRP:n/Reedyn/Nosramin Star-koneilla.
-
Minkäslainen varaosapalvelu Losilla on kesän kisoissa vai onko lainkaan?
Tuli mieleen, kun tulevaa krossikalustoa suunnittelin.
-
Minkäslainen varaosapalvelu Losilla on kesän kisoissa vai onko lainkaan?
Tuli mieleen, kun tulevaa krossikalustoa suunnittelin.
Varmaan riippuu siitä onko se "Saben kuski"(en muista nimeä) mukana sielä.
Sillä on kuulemma suurinosa varaosista mukana (ainakin näin
sanoivat, kun kyselin viimekesänä sabelta osia BK2:een, toki
sabeltakin löytyy paljo hyllystä))