Olen tekemässä Mars Explorer -tyyppistä laitetta, ja kiinnostaisi kokeilla alkuperäisen mallin tavoin sähkömoottoria renkaan sisään.
Minkälainen moottori tulisi kyseeseen ja minkälainen on tiivistysvaatimus ? Onko missään moottorissa niin hyvää tiivistystä, ettei tarvisi eristää koko rengasta ? Siitä voi tulla jäähdytysongelmaa.
Lainaus käyttäjältä: "ahlstran"Olen tekemässä Mars Explorer -tyyppistä laitetta, ja kiinnostaisi kokeilla alkuperäisen mallin tavoin sähkömoottoria renkaan sisään.
Minkälainen moottori tulisi kyseeseen ja minkälainen on tiivistysvaatimus ? Onko missään moottorissa niin hyvää tiivistystä, ettei tarvisi eristää koko rengasta ? Siitä voi tulla jäähdytysongelmaa.
Harjaton outrunner (ulkopyörijä) voisi käydä tarkoitukseesi. Lennokkiharastajat varmaankin pystyvät niistä kertomaan enemmän. Kyseleppä vaikka lennokit.netissä niistä enemmän.
Ja jos tiivistyksellä haluat pitää veden ulkopuolella, voin kertoa, että ei tarvi tiivistää. Nää RC-moottorit kestävät vettäkin. Nopeudensäätimet, vastaanottimet ja servot ovat sitten asia erikseen.
Kestävät vettä, kunhan eivät mene oikosulkuun, muuten kyllä :)
Tamiyalla on joku iso auto jossa on kaikissa renkaissa oma moottori. :|
Edit
Löyty pikku kuvaki :mrgreen:
http://www.tamiyausa.com/images/product/250/58268/gallery_7.jpg
Juu, näyttää olevan Mammoth-Dumph, se on aika kallis,jotain 600e oli :shock:
Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"Tamiyalla on joku iso auto jossa on kaikissa renkaissa oma moottori. :|
Edit
Löyty pikku kuvaki :mrgreen:
http://www.tamiyausa.com/images/product/250/58268/gallery_7.jpg
vääntöö varmaan löytyy. 600€, vähä ehkä kallis mun massille :mrgreen:
Tamiyan dumpperissa on likimain sama tekniikka kuin Juggernaut II:ssa, eli pyörissä ei ole omia moottoreita. Välitysuhteet ovat kyllä lyhyemmät ja runko vahvempi. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ok.
jaa-a oonkohan minä sitten aivan hullu kun noita vakio lennokkimoottoreita + mini z vakio moottorin ajoin sisään yhdellä 1,2v tai 2 1,2v kennoilla vesilasissa sisään elikkä noin 15 min ;)
hiilet hiotuu hyvin sopiviksi tuolla kikalla joten tuskinpa toi tiiveys ongelma tulee moottoriin jos käyttä pieniä jänniteitä
ps. ainoastaan moottori oli veden alla mutta ei akut ;)
kokeile vaikka jollain urarataauton moottorilla tuota vedessä ajoa jos ette usko että toimii
No mutta vesihän johtaa sähköä? Eli jos sulla on moottori kokonaan veden alla niin sehän on oikosulussa jo moottorin liittimistä?
Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"No mutta vesihän johtaa sähköä? Eli jos sulla on moottori kokonaan veden alla niin sehän on oikosulussa jo moottorin liittimistä?
Vedessä on melko suuri vastus joten en usko että se virta kulkee kovin hyvin :)
jep näin se on ei toi 1,2v vedessä oikosulkua tee
Hyvimpä näytti porakoneen moottori (luultavasti 540 Mabuchi) pyörivän vedessä 7,2v, eikä akku kuumunut ollenkaan. :mrgreen: Piti kokeilla :D
Son 550 Mabuchi ;)
jep idea vesilasi sisäänajossa on hiilet hiotuu kolektoriin sopivasti vesi nopeuttaa hiontaa eikä hiilikökkö jää koneen sisään ja lämpöä ei tule.