Anna mielipiteesi! pudjeteista piittaamatta!!
Kyosho Inferno 777 SP3 Siin olis hiuppu kisa auto. Ja ostais jonkun vaikka Kanain moottorin... :lol: :wink:
Lauantaihuuruissa kävin katsomassa huomisen kisan muutokset. Hyvä otsikko ja kun pääsen ensimmäisenä vastaamaan Hyper 7 puolesta niin annetaan kehut.
Hyper 7, koska:
- nosti M8 luokan kukoistukseen Suomessa
- toimii kuin neukkuase, vähän lisää hiekkaa laatikkoon vain voitelee mekanismeja.
- ei ole setuppiherkkä.
- ei paras, mutta toimii, siksi paras.
- ja viimeiseksi siksi, kun ei oikein muuta tunneta.
Ja nyt jatkamaan mekaanikon voitelua punaviinillä!
Noh, ennenkuin tohon kasiin pääsee oikeen sinuiksi, niin seiskaahan se on suositeltava, vaikka budjettiin riippumatta luulis Kyoshoon kääntyvän, niin ei silti, koska seiskassa on kuitenkin melkein laajin käyttäjäkunta, niin vaikkei kisapaikalla olis myyjällä osia tarjota, niin kanssakisailijoita lienee sen verran ettei ikinä kisa tai treenipäivä keskeydy... ja myöskin mielestäni kestävin auto, DTQ ainakin kesti jopa meikäläisen ajoa hajoamatta aivan liian pitkään...
Ääh, siis tarkoitin tuolla aikaisemmalla sitä, että koska budjettiin katsomatta luulisi kyoshoon kääntyvän, koska yleensä em. merkkiä syrjitään hinnan takia, niin silti en siihen käänny, jo selostettujen syiden takia.
Budjettiin katsomatta tuo lienee aika paha questi, koska setuppia& nopeutta hakien on mielipiteitä yhtä monta kuin automerkkejä, niin kääntyy kysymys enää kestävyyden suhteen... ja siinä pystyn DTQ - Hyper7:n sanomaan olevan aika huippuluokkaa, koska Hyper8:ia en ole vielä yhtä pitkään päässyt testailemaan, niin en tiedä em. auton heikkoja kohtia. Silti oma valintani oli kasi, koska säädettävyyden helppous ja uudet innovatiiviset ideat ajoivat vahan tutun kestävyyden edelle...
Kasi saa näyttää kyntensä tässä kauden edetessä, niin katsotaan sitten loppukaudesta millä hantilla se kestävyys on... tossa pöydällä pyöritellessä näyttäisi sen verran tujulta pakkaukselta ettei sen puoleen tule ongelmia.
Ja omat kokemukset perustuvat sitten pelkästään varaosapalveluun ja kestävyyteen, koska kaikkki muu on kuljettajasti kiinni tässä rc-autoilun kuninkuuslajissa M8:ssa..
- Hount
En kerro koska niko lyö
LainaaEn kerro koska niko lyö
olikse se crono...? ainakin ajettavuudeltaan..?
Parhaasta tiedä (enkä parempaa topiccia tälle löytänyt) mutta onko Team Magic M1 ensimmäinen missä tankki on sijoitettu viisaasti.
Bensakoneisissa rata-autoissahan on jo pitkään ollut tankki keskellä autoa, ei vakuta auton balanssiin tankin ollessa täysi / tyhjä.
Kuinka paljon krossareissa sitten vaikuttaa toispuolenen painopiste, siitä en tiedä, ainakin monsukuskit jenkeissä mittailee grammojen tarkkuudella joka pyörän.....
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.neobuggy.net%2Fimages%2FNews%2Ftmm6.jpg&hash=718fb1b5b97284998087df9ae70f33587a918d66)
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"Parhaasta tiedä (enkä parempaa topiccia tälle löytänyt)
Pajonkos etsit? Eka sivulla on ko. autosta ihka oma topicci
Lainaus käyttäjältä: "Tounison"
Pajonkos etsit? Eka sivulla on ko. autosta ihka oma topicci
Katsos perskatti, no etsin parisen kymmentä sivua tankista ja sen sijoittelusta haulla tuloksia. :oops:
Enpä tuossa tankin sijoittelua ihmetellessäni osannut edes ajatella että ko autosta olisi topiccikin (Niin harvinainen merkki ainakin minulle).
LARO RUSH
jerzi
Jos huomaat ajaessasi että onko tankki täynnä tai tyhjä niin ilmoittele....
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Ja omat kokemukset perustuvat sitten pelkästään varaosapalveluun ja kestävyyteen, koska kaikkki muu on kuljettajasti kiinni tässä rc-autoilun kuninkuuslajissa M8:ssa..
- Hount
Onhan tuolla maailmalla edelleen tuo C8 se kuninkuusluokka.
Kuvasta selviää se, että tankki on kapeamman sivun suhteen keskellä, mutta ei pituussuunnassa (tai painokeskiössä). Siis edessä enemmän painoa tankki täynnä ja muuttuu sitten aliohjautavampaa suuntaa tankin tyhjentyessä.
Mutta kuten JQ kiertäen sanoi - ei olennainen juttu. Toki ei huononnuskaan, että sikäli pinnat Ihmeen tekijöille.
Cai: Paitsi jos katsoo harrastajamääriä.
Mutta ehkä se on rataluokkien kuningkuusluokka....
Lainaus käyttäjältä: "JQ"Cai: Paitsi jos katsoo harrastajamääriä.
Mutta ehkä se on rataluokkien kuningkuusluokka....
Aika marginaalilaji formulatkin, jos katsoo harrastajamääriä.
se onkin ihan terveestä niin kuin sähkötouring
Se koira älähtää johon kalikka kopsahtaa.
Tähän väliin kyssäri, että millä ihmeellä sitä sitten on merkitystä kun suunnitellaan "uusia" krossareita? Voiko päätellä, että krossari on nyt evoluutionsa huipulla? Vai onko se niin, että kun joku edelläkävijä keksii laittaa seuraavaan kehitysversioonsa jotain uutta, niin kuin vaikka kiiltävän vastariboksin kannen niin sitten alan gurut kiittää ja kumartaa tätä innovatiivista insinöörityön taidonnäytettä kun ohjattavuutta ja nopeutta tuli lisää enemmän kuin uskallettiin toivoa? :lol: :lol: :P :P <- nyt varmaan tarpeeks monta hymiöö ettei tiukkapivotkaan hermostu turhaan(?)
En kyllä tajuu noita kaikkia uusia autoja joita tulee kuin sieniä sateella missä ei ole mitään uutta. Nanda, Caster sun muut + että eivät edes pysy kasassa. Geometria ja kaikki on suoraan vaan kopioitu. Kopioinnin aika alkaa olla ohi. Siksi on hyvä että uskalletaan kokeilla jotain uutta vaikka ei toimisikaan. Antaa ainakin oikeaa kehityksen suuntaa. Kyllä joku sit keksii jotain uutta ja toimivaa.
Kaikkea uutta ei aina päälle päin normaali harratajelija edes näe. Ohjausgeometria, iskunvaimennus, ulosjousto ym ym.
Ohjausgeometria, painopisteen keskitys ja iskunvaimennuksen kehitys on seuraava askel nopeampaan autoon jota voi kehittää ja josta on eniten hyötyä.
Ja moottorit. Koska nitromoottoreita on yhä helpompi tehdä, käsityöstä homma on menny koneelliseksi niin ennustan että tämä puoli muuttuu vielä rajusti tulevan 5 vuoden sisään.. harrastelijan kommenttina. Tätä auttaa myös yhä tiukkeneva USAn lainsäädäntö päästöjen suhteen ja se että kansa haluaa taloudellisempia ja hiljaisempia patoja.
Tässä jotain evoluutiota noin muuten, ei patoihin liittyen ... http://img212.imageshack.us/img212/289/0000039fb3.jpg
Mä en odota moottoreihin muuta ihmeellistä kuin mielenkiintoisempia materiaaleja ja kulutus ehkä laskee vähän. Polttomoottoria on vaikea muuttaa ja ei nää käytännössä juuri saastuta. Ainoastaan synteettinen öljy. Lajin idea on että moottorit ovat simppeleitä polttomoottoreita.
vois samall sanoo et mitä formuloissa on kehitettävää enää? Ajettu monta vuotta jo ja ne ajaa kaikki jonossa muutenkin...
Lainaus käyttäjältä: "Niko"Mä en odota moottoreihin muuta ihmeellistä kuin mielenkiintoisempia materiaaleja ja kulutus ehkä laskee vähän. Polttomoottoria on vaikea muuttaa ja ei nää käytännössä juuri saastuta. Ainoastaan synteettinen öljy. Lajin idea on että moottorit ovat simppeleitä polttomoottoreita.
Voihan se näinkin olla, joo! Mutta siinä se syy just onkin, ku ei enempää voi eli seinä on tullut vastaan tietyssä mielessä! Kuitenkin sama mitä tapahtui prätkäpuolella voi tulla myös RC puolelle eli nelitahdit. Ja mitä autoihin tulee kukapa olis odottanut edes truggyja pari vuotta sitten. Ajateltiin vaan että on krossit, monsut ja tourerit ja sitten joku ihme jenkkilaji "stadiumit".
Moottoripuolella tulee tapahtumaan kehitystä koska hiilettömistä yhdessä akkuteknologian kanssa tulee "liian" suosittua polttiksiin verrattuna. Mun veikkaus. Voi kyllä olla että toisin käy....:D
Lainaus käyttäjältä: "Neo-Buggy"
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
Moottoripuolella tulee tapahtumaan kehitystä koska hiilettömistä yhdessä akkuteknologian kanssa tulee "liian" suosittua polttiksiin verrattuna. Mun veikkaus.
Red RC reports, At last weekends ROAR (US governing body) meeting it seems a rule was passed that outlawed the use of LiPo batteries in all R/C cars that run at ROAR sanctioned events. Although not stated, the reason was probably down to the safety issues with these batteries having been known to explode if not charged and handled properly. This is unfortunate as the benefits of LiPo are clear (weight, size, longer runtime) but i think this move was more a case of covering ROAR's ass in the event of an injury brought on by an exploding LiPo. The move however seems a bit extreme as danger is present in all forms of RC racing, particularly burns and cuts and the mis-use or bad treatment of any power sources will always result in an injury.
The ruling however does not just affect Electric class racers but also gas racers who have installed LiPo cells to power their receiver. The judgment makes no differentiation between uses of the cells, but instead just bans their usage in all classes outright.
veikkaus.
No ei ainakaan kilpailukäyttöön... ROAR:n on meinaan tästä "akkuteknologiasta" sitä mieltä että ovat liian vaarallisia. Lyhyesti suomennettuna: "Lipo akut kielletty kaikissa RC-Auto kilpailumuodoissa, oli käyttökohde mikä hyvänsä"
Niinno toi on lyhyellä aikavälillä. Puhutaan pidemmästä jaksosta, 5 vuotta jne. En ole sähkis fani todellakaan mutta tämä antaa painetta polttispuolelle...
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
No ei ainakaan kilpailukäyttöön... ROAR:n on meinaan tästä "akkuteknologiasta" sitä mieltä että ovat liian vaarallisia. Lyhyesti suomennettuna: "Lipo akut kielletty kaikissa RC-Auto kilpailumuodoissa, oli käyttökohde mikä hyvänsä"
Vaikuttaakos tämä jotenkin myös kotoSuomeen?
Mä jäin funtsii samaa.. mielenkiintoinen raportti, ja hyvä etten oo siirtyny vielä lipoihin edes vastarin akun suhteen ...
Mites on?
LiPojen vaarallisuudesta kyllä puhutaan paljon, mutta silti melkein jokainen kantaa taskussaan ja pitää korvalaan sellaista kännykän muodossa. Toisaalta kyllähän sellainen voi olla vaarallinenkin, jos sitä käyttää väärin.
Joskus tuntuu, että kammo kaikkea uutta vastaan ottaa ihmisissä vallan. Mutta, taidettiin eksyä aika kauas aiheesta :wink:
Kännykkälipo on pakattu turvallisesti kun taas meidän käyttämät lipot ovat ns avokennoja. Muuan Nokian akuista vastaava joka kuuli RC-vehkeissä käytettävä avokennoisia lipoja kauhistui ja ihmetteli miksi ne eivät ole kiellettyjä.
Itse meinasin noin kuukausi sitten polttaa asuntoni uutta lipoakkua ladatessa. Latasin pienemmällä jännitteellä kuin normaalisti koska akku oli uusi ja ei ollut kiire. Kuului poks kun mekkasin autoa vieressä ja käänsin katseeni kohti akkua ja siinä se oli pyöreäksi palloksi turvonneena ja poks kuului koska päällä oleva kutistesukka repesi. Äkkiä akku parvekkeelle ja ovi kiinni. Siellä se sitten syttyi tuleen. Liekit noin 30 cm korkeat ja tulisia kekäleitä ympäri parveketta. Sammutin akun vedellä. Kaikki akun osat olivat punahehkuisia kuin hiilet. Jäljelle jäi tuhkakasa. Hyvä että olin akun vieressä.
Auts! No ei noi sit ihan perättömiä juttuja ole. Hyvä ettei käyny pahemmin.
Mutta ei se saa olla esteenä kehitykselle ja eikös monet uudet lipot ole kunnon keisseissä? ..
http://www.verticalhobby.com/kauppa/ product_info.php?cPath=23&products_id=79
->Eiköhän toi lisää sitä lipo-akkujen latausturvallisuutta.<-
->Tuote on erään henkilön mukaan jo "vanha" mutta kummiskin.^^
Lainaus käyttäjältä: "Niko"Sammutin akun vedellä. Kaikki akun osat olivat punahehkuisia kuin hiilet. Jäljelle jäi tuhkakasa. Hyvä että olin akun vieressä.
Jos jollain jostain syystä akku syttyy palamaan niin älkää missään nimessä sammuttako vedellä. lipoakun sisälmykset reagoivat veden kanssa kiihdyttäen paloa. Sammuttaminen tukahduttamalla esim sammutuspeitteellä.
Liposackin vertaa toki toimittaa viikattu sammutuspeite, tai jos tarkkoja ollaan, ei kyseinen pussukka oikeastaan muuta olekkaan kuin sammutuspeite joka on muotoon leikattu ja ommeltu.
Iso kukkaruukku on lennokkipuolella vielä vahvasti käytössä..
Niin joo ja ROAR säännöt ovat jenkkilän sääntöjä, eivät Suomeen vaikuta mitenkään ellei EFRA erikseen päätä tuota sääntöä tännekin.
Nii just. EFRA ja FEMCA pätee
FEMCA? Miten kaukoidän säännöt Suomeen vaikuttavat? Sääntökirjassa on / oli viittaus ko. merkintään pakoputkessa, mutta muuten sillä ei AKK:n sääntöjen kanssa tietääkseni ole tekemistä.
FEMCA = Far East Model Car Association
vain pillien osalta tarkoitinkin, on perinteisesti riittänyt merkintä putkessä ;-)
Ei ollut muuta sammutusvaihtoehtoa hollilla kuin vesi ja kun tarpeeksi kaukaa sammutti niin ei vahinkoa sattunut :mrgreen: Akun osat menivät kyllä entistä hehkuvammiksi kekäleiksi veden takia joten ei ihan humpuukia tuokaan. Liekit sentään sammus.
Viesti siirretty sinne minne se oikeasti kuuluisikin, eli LiPo akut autokäytössä. (http://rc10.fi/viewtopic.php?t=12567&start=60)
Voisittekos pikku pojat siirtyä muualle tappelemaan kuin jos nyt en väärin muista niin piti puhua ihan muusta asioista mistä te nyt juttelette.
jerzi :wink:
Minusta tämä on sinänsä hyvä keskustelu koska keskustellaan harrastuksemme nykytilasta ja mihin ollaan menossa (ehkä) ...
Aluperäisessä aiheessa nyt ei oikeastaan ole mitään järkeä.. Jos katsotaan mestaruuksia niin ainostaan yhdellä on 7 kpl joten tuo on helposti todettu mikä on paras. Tietysti voidaan vääntää siitä onko kyseessä yksi vai useampi auto mutta aika vähillä muutoksilla on loppujen lopuksi menty kaikki vuodet. Esimerkiksi autossa on edelleen servot pystyssä kun kaikki muut valmistajat ovat siirtyneet makaaviin (ainakin ohjauksessa). Siten sanoisin että sama auto jota on vain hiottu. Mutta jätetään tämä nyt.
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"Minusta tämä on sinänsä hyvä keskustelu koska keskustellaan harrastuksemme nykytilasta ja mihin ollaan menossa (ehkä) ...
Aluperäisessä aiheessa nyt ei oikeastaan ole mitään järkeä.. Jos katsotaan mestaruuksia niin ainostaan yhdellä on 7 kpl joten tuo on helposti todettu mikä on paras. Tietysti voidaan vääntää siitä onko kyseessä yksi vai useampi auto mutta aika vähillä muutoksilla on loppujen lopuksi menty kaikki vuodet. Esimerkiksi autossa on edelleen servot pystyssä kun kaikki muut valmistajat ovat siirtyneet makaaviin (ainakin ohjauksessa). Siten sanoisin että sama auto jota on vain hiottu. Mutta jätetään tämä nyt.
voi härkkyle nyt Mika. Tää tarinointi on mennyt todellakin ohi aiheen ja rutkasti.
jerzi
Aijjaa.. no ei sit mitään :oops:
Lainaus käyttäjältä: Hermanni - 11.11.06 - klo: 16.56
Parhaasta tiedä (enkä parempaa topiccia tälle löytänyt) mutta onko Team Magic M1 ensimmäinen missä tankki on sijoitettu viisaasti.
Bensakoneisissa rata-autoissahan on jo pitkään ollut tankki keskellä autoa, ei vakuta auton balanssiin tankin ollessa täysi / tyhjä.
Kuinka paljon krossareissa sitten vaikuttaa toispuolenen painopiste, siitä en tiedä, ainakin monsukuskit jenkeissä mittailee grammojen tarkkuudella joka pyörän.....
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.neobuggy.net%2Fimages%2FNews%2Ftmm6.jpg&hash=718fb1b5b97284998087df9ae70f33587a918d66)
Onko jollain perskohtaista kokemusta JP-Nitro hessujen myymästä Team magic M1B:stä? vai onko se liian "tuore" hyvät mainopuheet siellä kyllä on. mutta se käytännön puoli tässä kiinnostaa! topicciin vastaus: se selviää kohta :shock:
hyper hobba 8 :wink:
LainaaOnko jollain perskohtaista kokemusta JP-Nitro hessujen myymästä Team magic M1B:stä? vai onko se liian "tuore" hyvät mainopuheet siellä kyllä on. mutta se käytännön puoli tässä kiinnostaa! topicciin vastaus: se selviää kohta :shock:
http://rc10.fi/index.php?topic=17368.0
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 15.11.06 - klo: 09.34
Voisittekos pikku pojat siirtyä muualle tappelemaan kuin jos nyt en väärin muista niin piti puhua ihan muusta asioista mistä te nyt juttelette.
jerzi :wink:
Saanko Jerry vetää yhen kaljan ja tupakan tähän väliin :police:
:lol: :lol: :lol: :afro:
Saas nähä milloin tulee ensimmäinen kyljellään makaava vesijäähdytetty kone. Sillä saisi painoa ja painopistettä alemmaksi. Näiden nykyisten kivikaudelta peräisin olevien lennokkimoottoreiden käytössä ei ole mitään järkeä. Pannussa ja rungossa on yhteensä 500(?) grammaa alumiinia. Fiksulla suunnittelulla tuosta voisi pudottaa 100-200 grammaa pois. Seurauksena olisi matalempi painopiste, jäykempi runko ja parempi jäähdytys.
Toinen suuresti ihmetyttävä juttu on aina ja ikuisesti keskellä runkoa yksinään nököttävä keskidiffi. Paljon fiksumpaa olisi lykätä keskififfi samaan lootaan takadiffin kanssa rungon perälle. Nyt autoissa on useita turhia vetoniveliä, akseleita ja laakereita nostamassa painoa. Näistä voitaisiin osa jättää pois. Lisäksi yksi pitkä kardaani olisi mielekästä tehdä alumiini- tai hiilikuituputkesta. Myös runko jäykistyisi heikoimmasta kohdasta takalootan kasvaessa keulaa kohti.
Niin ja eikös kaikkien aikojen paras auto omana aikanaan ollut Kyoshon Burns. Ensimmäinen nykyaikainen buggy. Saattaisi pärjätä kohtuudella nykyisissäkin kisoissa. Sitä aikaisemmat oli ainakin kuvien perusteella lähinnä jotain kuukulkuneuvoja.
Nykyiset pelit lienee kaikki suunnilleen yhtä nopeita. Erot tulee lähinnä materiaalien laadussa. Jotkut kestää kulutusta ja mällejä toiset taas ei.
Vesijäähdytys ei tietääkseni ole sallittu nykyisten sääntöjen puitteissa koska rikkoutuessaan törmäyksessä voivat aiheuttaa vaaratilanteita esim. nostajille. Tuossa on kyllä järkeä enkä usko että sitä ihan lähdetään muuttamaan...
Truggyssa moottorin korkeudella autoon nähden ei ole enää niin suurta merkitystä, autot ei kaadu ja hyppää hyvin. Siinä on se suuntaus mihin ollaan menossa vahvasti... ja eikös Mg kansilla vaikuteta painopisteen alenemiseen jo tänä päivänä.
Helpoiten painopisteen saa alas kun laittaa 3kg alustalevyn :wink:
Keskidiffiä ei voi siirtää takaboksiin koska:
Painopiste siirtyy liian taakse
kone joudutaan kääntämään ja pillit uusimaan
Kardaani ei voi olla suora, koska silloin moottori olisi liian sivussa alustaan nähden. Painopiste menisi entistä enemmän sekaisin