terppa!!
tuli tässä hankittua elämäni ensimmäinen polttis-auto, ja nyt tarviis vähän vinkkejä....elikkä konetta on jo ajeltu sisään ja hyvin pelaa, mutta kierroksia ei pysty koneen sammumatta pudottamaan tarpeeksi alas, jotta kytkin ei ottaisi kokoajan vähän kiinni....mites on...pystyykö noissa jotenkin säätämään kytkintä?? autona on protech nitrotech subaru 1/10 2-vaihteinen härpäke...p.s. on muuten vähän erillainen ajettava, kuin lapsuudessa ajamani nikko-autot :D
Jos kone on vasta sisäänajossa niin se pitäisi saada käymään tyhjäkäyntiä. Kytkimeen en itse sattuisi tässä tilanteessa vaan koittaisin saada sen käymään matalilla kierroksilla. Tuleeko putkesta savua? entä roiskuuko sieltä bensaa?
taitaa olla öljyä mitä sieltä tulee....ainakin hemskatin liukasta tavaraa on!!! ohjekirjan mukaan neulaa 2 kierrosta auki sisäänajossa, mut mä oon pitänyt varmuuden vuoksi 2,5 kierrosta..pienillä kierroksilla ei paljon savuta (oli suht kova tuuli), mutta kun antaa vähän reippaammin kaasua, niin tulee sinistä ihan kivasti putkesta. Tuolla neulan säädöllä ei ainakaan ole ollu eroa onko 2 kierrosta, vaiko 2,5 kierrosta auki...sama lopputulos
niin ja olen pitänyt sitä tyhjäkäynnillä (niin pienillä kierroksilla kun käy), mutta renkaat ilmassa, ni ei käy niin kytkimen päälle!!
renkaat ilmassa se sisäänajo kuuluukin tehdä äläkä missään nimessä kovasti kaasuttele. anna pöristä vaan...
onko tää rtr auto vai ite koottu? ettei vaan olis kytkin väärin koottu.
ihan rtr on..
Uskon että kytkin rupeaa toimimaan siinä vaiheessa kun moottori on säädöissä, silloin kuitenkin tyhjäkäynti kierrokset ovat paljon matalammat. Ja saahan ne renkaat ilmassa hieman pyöriä, kunhan ei maassa pöki eteenpäin.
niin...en ole vielä kylläkään säädellyt seoksia muuta, kuin tohon sisäänajoon....ja tosiaan kytkin ottaan niin paljon kiinni, että vetää auto maassakin ihan kunnolla eteenpäin...kai se sitten on sisäänajossa ihan normaalia??
Kyllä ainakin mun jokasessa (tai siis molemmissa) polttiksissä on sisäänajossa kytkin vetäny kunnolla. Se kyllä häviää sitte kun saat käännettyä konetta vähän laihemmalle seokselle jolloin se alkaa pysyä käynnissä matalillakin kierroksilla...
no hyvä juttu!!! kai se tästä rupee toimimaan ajan kanssa.....kiitos kaikille vastauksista ja neuvoista....tästä se harrastaminen sitten alkaa!!!
no nyt on jokunen tankillinen konetta käytelty....mutta ei onnistu säätäminen niin, että saisi käymään tarpeeksi pienillä kierroksilla!!! renkaat vaan pyörii ja pyörii....kytkin on kuitenkin kunnossa...mun mielestä kyllä käy polttikseksi ihan tarpeeksi pienillä kierroksilla tyhjäkäyntiä, mutta kytkin ottaa silti. Auton kun laskee maahan, niin veto ei ole kovin hääviä, mutta kuitenkin sen verran, että sammuttaa koneen!!! pitääkö nyt vaan ajella niin paljon, että kytkin kuluu ja ei ota ihan heti kiinni vai rupeanko säätämään jotain??? on tää aloittelijan tie aika ohdakkeinen...
Avaa se kytkin..voihan siellä olla hämminkiä esim jousi poikki...
Lainaus käyttäjältä: "Divi"renkaat ilmassa se sisäänajo kuuluukin tehdä äläkä missään nimessä kovasti kaasuttele. anna pöristä vaan...
Kuuluu ja kuuluu, monessa tilanteessa parempi on ajaa kävelyvauhtia vähän vaihtelevilla kierroksilla.
katotaan nyt pari tankillista ajoa, josko tasoittuisi ja rupeisi toimimaan...
ootko katsonu että kaasun kurkku on vain öbaut 1mm auki
Lainaus käyttäjältä: "Futaba"Lainaus käyttäjältä: "Divi"renkaat ilmassa se sisäänajo kuuluukin tehdä äläkä missään nimessä kovasti kaasuttele. anna pöristä vaan...
Kuuluu ja kuuluu, monessa tilanteessa parempi on ajaa kävelyvauhtia vähän vaihtelevilla kierroksilla.
Totta juu. Ainakin HPI:n ja Kyoshon ohjeissa neuvotaan käyttämään muutama tankillinen ensin pukilla ja sitten vasta hiljaa ajellen max puolella kaasulla... Sitä EN mene sanomaan etteikö joidenkin muiden merkkien ohjeissa neuvottaisi hieman toisin tai ettäkö tuo olisi paras ja ainoa tapa...
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"ootko katsonu että kaasun kurkku on vain öbaut 1mm auki
oon katsonut ja myöskin kaasarin puhaltanut paineilmalla roskien varalta..
Ota dremelillä jokaisesta kytkinpalasta sieltä sisäpuolelta (ei kontaktipinnasta) pieni palanen irti, tai hio niitä kytkinpaloja vähän keveämmäksi sisäpuolelta. Vaatii sen jälkeen vähän enemmän kierroksia että ottaa kiinne.
Vanhat hoban kytkinpalat oli ihan "umpikamaa" (= paloissa reilusti ylimääräistä) ja niistä dremelöitiin aina se ittelle sopivin.
ok....pitää ensin kokeilla kuitenkin vähän ajella, jos se kuluisi sen verran, että ei enää sammuisi paikallaan......jos ei ajaminen auta, niin sitten rupean jo vähän purkamaan ja tutkimaan asiaa...pitänee sitten pakon edessä ruveta modailemaan niitä paloja, taikka jotenkin säätämään ne kuntoon....katsellaan asiaa uudestaan viikonlopun jälkeen!!
Ootko kokeillu tyhjäkäyntiruuvista säätää?
Tere!
Mulla on täysinsama ongelma Kyosho Inferno MP 7.5 Sports:issa,eli kytkin ottaa kiinni niin että auto liikkuu ihan reipasta vauhtia tyhjäkäynnillä. Pitääkö kytkintä purkaa/säätää? Säädöt ovat suhkot kunnossa niin ettei auto kuitenkaan sammu tyhjä käynnillä. Auto sammuu vaan sillon kun ajaa kaasu lähes pohjassa ja puottaa vauhtia tai kääntää suuntaa...
Mikä ongelmana?
Niin, ja polttoaine kiehuu kaasarissa,enkä saa lämpöjä putoamaan.. Miten niitä voi pudottaa??
Viileämpi tulppa?
Lainaus käyttäjältä: "PoisonHeart"Niin, ja polttoaine kiehuu kaasarissa,enkä saa lämpöjä putoamaan.. Miten niitä voi pudottaa??
Koita nyt vaikka tiivistää kaikki koneen liitokset mahdollisten ilmavuotojen takia, vaihda pa letkut, "kylmempää" tulppaa kehiin, säätöjä rikkaammalle... jne...
p.aine letkut on vaihettu pari päivää sitten ja Kärkkäiseltä on tulossa tulppa nro. 4. Kiinni oleva tulppa on 5. Tännään kiristin pakoputken liitokset ja koneessa ei pitäs olla vuotoja. Seos: Pääneula on noin 2½ kierrosta auki ja laitoin mikroautoradalla rikkaammalle eikä lämpö tuntunut tipuvan. p.aine kiehuu edelleen kaasarissa. Ilmeisesti johtuu p*skasta moottorista? ( vakio GX21 kone). Yksikin Infernon omistaja sanoi että lämmöt ovat korkeet...
2½ kierrosta GX-21:ssä on ihan liian laihan rajoilla (tietty nyt joku sanoo että jokainen motti on yksilö, mutta...). Itsellä oli varmuuden vuoksi aina vähintään bout 2 ja 3/4:aa auki. Lämmöt tosiaan on rakenteesta johtuen (ei ABC vaan AAC) korkeammat kuin "tavallisesti", mulla oli normilämmöt jossain 130-140 astetta.
Ja mitä polttoainetta käytät? Jos Quickfirea, niin kokeile vaihtaa Sidewinderiin tai Byroniin.
Ja paras ratkaisu on päivittää kone parempaan ja heittää se GX vaikka kaivoon. Hyvilläkin säädöillä siitä puuttuu se kaivattu potku. Itse ihan yllätyin perus Novarossin suorituskyvystä GX:n verrattuna.
EDIT: Jäi vielä pari juttua. Eli tiivistä silti se kaasarin ja lohkon liitos lämmön/liuottimen kestävällä silikonilla. Aivan varmasti auttaa lämpöihin. Ja kokeile myös suurentaa tuuletusreikiä.
Joop, Kiitos kovasti neuvoista! :D Ajelin sillä vähän äsken ja säädin sitä rikkaammalle. Ohjeessa luki että sisäänajossa lopussa saa olla 2½ kierrosta auki, niin ajattelin että niin voisi olla ihan hyvä ajaa ihan normimakin. Polttoaineena on CoolBower 16% Heli eli helikopteri käyttöön, Entinen omistaja anto sellasen pöntön mukaan. Miksi käytää autossa helikopterille tarkoitettua p.ainetta? No onneksi se pönttö alkaa loppua. Ostan seuraavaks CoolBower Sidewinder:iä. Pitääpäs kokeilla tiivistää sitä liitosta. Myönnän minäkin että GX21 on p*skakone! Tehoa ei ole edes viemään autoa 60 km/h Menee korkeintaan 40km/h?? Pitää katella jos säästäis rahaa uuteen mottiin. Kesätöissä saan 15€ per.päivä, kun vahdin pikkuveljeä. viikossa 60€. Ja sitten kun oon pariviikkoo hoitanu niin äkkiäkös sitä tulee se 200€ kokoon... :lol: Kiitos neuvoista!
Auto ei enää liiku tyhjäkäynnillä, säädin vain alakierrosten neulaa pikuisen pienemmälle ja tyhjäkäynti ruuviakin.
Vieläkin on ongelmana se että auto sammuilee ihan nuin vain. Jos ajaa vaikka tasaisella kaasulla vvähänaikaa eteenpäin, auto saattaa yht'äkkiä tehdä moaa nopeasti ja kone sammuu. Kone käy siis helvetin kuumana ja p.aine kiehuu kaasarissa ja ilmeisesti jos se kerran kiehuu se ei mene moottoriin vaan puolet haihtuu ilmaan??? tottako??
Jos löpö kiehuu kaasarissa niin se käy sen verran kuumana jotta saattaapi olla kohta entinen gx.
Lainaus käyttäjältä: "racer"Jos löpö kiehuu kaasarissa niin se käy sen verran kuumana jotta saattaapi olla kohta entinen gx.
Wanhassa Ultimassa (GX-15) oli sama vika... korjaantui kun vaihdoin vuoden vanhan 10% model technicsin uuteen 16% sidewinderiin :wink:
Divi, auttoiko muka ihan oikeesti polttoaineen vaihto :shock: :) ?? Mun täytyy sit heti tilata Sidewinderiä! :D :P
Se mun modeli oli kai menny vanhaksi... (kuulemma nuo kestää about vuoden. sit alkaa tulemaan ongelmia...)
Joo-o! Mun polttoaine on sitten varmaan jo aika vanhaa. Mikä se UN-NRO oikein on? Mulla luki: UN-NRO 1992 Ei kait se silloin ole voitu tehdä, kait se joku muu numero on??
Mullakin on pikku ongelmia kytkimen ja moottorin kanssa...
Kun auto on pukilla niin kytkin ottaa kiinni ja renkaat pyörii, mutta kun auton laittaa maahan ja yrittää ajaa sillä niin kytkin tuntuu luistavan eli auto kulkee hidasta kävelyvauhtia moottorin kierroksista riippumatta..
Ja sitten toinen ongelma.. Moottori käynnistyy hyvin ja käy hyvin hehkun kanssa, mutta kun hehkun ottaa pois auto käy jonkin aikaa ja sammuu. Moottori sammuu myös silloin kun nostaa kaasun pois. Olen koittanut laihempaa ja rikkaampaa seosta mutta ei toimi.
koita jake uutta tulppaa tuohon koneen käyntiongelmaan...
Kytkin kannattaa avata ja kattoa miltä se näyttää...
Mulla vaivaa edelleen ongelmana se että kone sammuilee kuumana. ihan tyhjäkäynnilläkin ja varsinkin ajossa. Johtuukohan siitä että minulla on 5 tulppa? pitäskö sen olla viileempi??
ainakin HPI:n tulpissa 5 on kylmä joka on mielestäni .21 koneessa jo liiankin kylmä :|
Lainaus käyttäjältä: "Divi"koita jake uutta tulppaa tuohon koneen käyntiongelmaan...
Kytkin kannattaa avata ja kattoa miltä se näyttää...
Uusi tulppa kuulostaa ihan fiksulta, mutta kytkimen olen purkanut ja kasannut tänään kolmesti :roll:
HPI:ssä voi ehkä ollakkin niinpäin se tulppa homma mutta ainakin mun koneessa tulee olla kylmätulppa koska koneen lämmöt ovat suuremmat kuin helvetissä... ja p.aine kiehuu kaasarissa :mrgreen: Katos Kyosho ja HPI:::Mitä eroa?? hirveenä eroja! :P :mrgreen: hehe hehe.
joo....nyt on ajettu viime kerrasta n.5 tankillista (vähintään), mutta ei onnistu kierrosten pudottaminen niin alas, että ei olisi veto päällä....huomenna purkaan kytkimen ja katson mitä se on syönyt!!
alaneula liian piikillä, oletko sitä kokeillut esim 1/2 auki?
heh....tais olla tehtaalla käynyt pieni kämmi....oli palat asennettu väärinpäin eli pala kiersi tapin edellä.... :shock:
oho :shock:
Mikähän on vikana kun kytkin ei pidä "kylmänä" ollenkaan? Vähän aikaa kun sitä luistattaa niin sitten alkaa auto liikkua ja kytkin alkaa pitämään.
Sulla luistaa vauhtipyörä siinä kartiossa.
Eli vauhtipyörä on löysällä.
ei juma.......palat oli väärinpäin ja nyt huomasin varaosia selatessani, että sinne kuuluisi jousikin.....ei vaan jousta siellä näkynyt!!! Lähetin jo palautetta myyjäliikkeeseen asiasta ja toivottavasti menee takuuseen...
Öööö...siis :mrgreen: *Lol,reps*
Jotkut merkit vissiin myy palat ja jousen erikseen...kai sen purkaessa entistä kytkintä huomasi että siellä on jousi :mrgreen:
Niin..toden totta ja tuhannen tulimmaista, se tarvitsee yleensä toimiakseen sen jousen :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "racer"Öööö...siis :mrgreen: *Lol,reps*
Jotkut merkit vissiin myy palat ja jousen erikseen...kai sen purkaessa entistä kytkintä huomasi että siellä on jousi :mrgreen:
Niin..toden totta ja tuhannen tulimmaista, se tarvitsee yleensä toimiakseen sen jousen :mrgreen:
purkaessa entistä kytkintä??meni vähän ohi...
Lainaus käyttäjältä: "PoisonHeart"Joo-o! Mun polttoaine on sitten varmaan jo aika vanhaa. Mikä se UN-NRO oikein on? Mulla luki: UN-NRO 1992 Ei kait se silloin ole voitu tehdä, kait se joku muu numero on??
se on vaarallisten aineiden numero...eli ei mitään tekemistä valmistus vuoden kanssa
Kiitos tiedosta!
Ei mene kytkin takuuseen, mutta lupasivat tulla kytkimen hinnassa reilusti vastaan...noh...olen ihan tyytyväinen ja tilaan samalla vähän muutakin hilpettä autoon...
mistä voisi ostaa uuden kytkimen
rc nalle, Kui kysyt tommosia ku sulla ei oo edes autoa. Veikkaisin että vois löytää kytkimen ku menisit lähimpään rc-liikkeeseen, ja jos ei löydy niin ne tilaa sinne sata varmasti kytkimen.
mutta täällä ei ole rc liikettä
tässä kytkin kello (http://hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=HPI77107) ja tässä kytkinpalat ja jouset (http://hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=hpi87196)
jess....uudet kytkinpalat ja JOUSI on nyt asennettu....johan alkoi auto pysymään paikoillaan tyhjäkäynnillä!!! tuntuis noi CENin palat pitävän paljon paremmin, kuin protechin omat...tais olla jotain keraamisia jos oikein muistan??? kestääkö ne pidempään, kuin normaalit "muoviset"?? Oli kyllä ikävä ajaa entisen sähköautoni slikseillä, kun on niin pirun liukkaat(kovaa kumia)..pitää vaihtaa vanteille juuri ostamani lrp:n slicksit, niin tulee jonkin verran lisää pitoa...kauas täällä porukka yleensä ajelee yhdellä rengaskierroksella rataolosuhteissa??? ja kyseessä on sitten touring...toisaalta...kuka hullu krossia vetelee slickseillä?? :lol:
Nostellaan vanhaa säiettä ku on juuri samanlaista ongelmaa kun säikeen aloittajalla... Eli kaikenlaiset säädöt on kokeiltu, laihaa, rikasta, sopivaa, niin ylä- kuin alarekisterillekin. Tyhjäkäyntiä säädetty moneen otteeseen... Muuten toimiikin ihan hyvin, mutta sammahtelee liian helposti. Tyhjäkäynnin jos säätää niin alas ettei renkaat pyöri(tai ottaa juuri ja juuri hieman kiinni) niin toisaan sammahtelee vähän väliä. Jotenki tuntu et toi kytkin ottaa aivan liian aikaisin kiinni. Avasinkin sen mut jouset oli kunnossa ja palat oli oikein päin. Paloihin oli kulunut selvä tärsä ja kytkinkellon seinämillä oli ikävän näköistä naarmua, leikkautumaa. Jotenki ei ymmärrä et on alumiiniset palat ja alumiininen kello..? Tuossahan kellokin kuluu samaa tahtia kun palat.
Mutta joo, ajattelin hioa nuo tärsät paloista pois ja ehkä siloitella tota pintaa ja porata kevennysreiät niihin. Oliskohan sillä millainen vaikutus?
Kuva:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.mbnet.fi%2Fpro-ht%2FRC%2Frc.18%2520kytkin%2Fkytkinpalat01.jpg&hash=b3bbe34629b73cce51da9d5842014089061de980)
Jos tuntuu että kytkin ottaa liian aikaisin kiinni niin vaihda paksummat kytkinjouset, ellei ole jo paksuimmat...tuskin jos liian aikaisin ottaa kiinni(luulisi 1/10 autoon riittävän 1.1mm jouset helposti...eikös 1/10:stä ole kyse..? Kuvittelisin ettei vaadi edes noin paksuja. Omissa 1/10 touring:ssa centax kytkin joten ei kokemusta 3 lapajousista tuossa kokoluokassa)
Jousien paksuudet ovat yleensä 0.9mm, 1.0mm ja 1.1mm.
Voi paloja toki myös keventää...
Joo, 1:10 touring kyseessä. 0,9mm näytti olevan jousien paksuus. Taidan kokeilla keventää eka noita paloja ku ei ole tietoa mistä tohon nyt jouset kekkais. Vai onko nuo yleensä jotain yleismalleja?
Ok, tuli porattua 2x3mm reiät noihin kytkinpaloihin muttei ollu oikeastaan mitään vaikutusta. Kytkin yrittää edelleen koko ajan hieman tarrata kiinni. Ei tajua mikä on ku sammahtaa niin herkästi..? Monesti kun kierrättää konetta ja tekee äkkijarrutuksen niin kone sammuu. Kaasu ja jarrulinkistöt tsekattu ja säädetty ettei se niistä ole kiinni ainakaan. Jotenki on alkanu epäilyttämään toi JR-Hobbyn Dragon Top 20% polttoaine... Pitää vissiin hakea pönikkä Tornadoa.
Voiko muuten ilmanputsarilla olla millainen vaikutus tyhjäkäyntiin? Alunperin oli sellainen pieni 1:10 touring tötterö ja nyt on 1:8 Xrayn sivulle päin kääntyvä iso suodatin. Jotenki vaan olettanu ettei sillä vaikutusta pitäsi olla, tai siis että säätämällä saa toimimaan millasella vaan.
Ei siinä mitään vikaa ole. Jouset voi olla vähän löystyneet mutta ei se menoa haittaa.
Kirjoitat että sammuu kun tyhjäkäynti on säädetty niin alas ettei renkaat pyöri (pukilla ilmeisesti). No säädä sitten hieman ylemmäs. Ei se haittaa lainakaan jos renkaat vähän pukillä pyörii kunhan nyt ei ihan villisti eikä auto yritä liikkeelle renkaat maassa.
Ehkä olet jo vaihtanut tulpan, uudella tulpalla pysyy luultavasti käynnissä paremmin jos tulppa on vanha.
Ok, nyt tyhjäkäynti on sellainen, et yrittää hieman eteenpäin maassa ollessaan siltikin sammahtelee usein ajossa... ja siis säätöjä on kokeiltu ihan laidasta laitaan, on tukehtunut sammuksiin liian rikkaasta seoksesta ja on mooannut laihuuttaan.
Normiksi säädetyllä tyhjäkäynnillä saattaa röpöttää esim. 10sec ja sit yhtäkkiä MO... sammuu.
Löysin RC-Harrastus foorumilta tollasen lausahduksen Dragon polttoaine keskustelusta:
Lainaus käyttäjältä: tomppa82Synteettistä todennäköisesti on sen verta paljon, että öljymäärä on jo sen takia liian suuri autokäyttöön, vaikeuttaa säätämistä. Jos maininta on pelkästään synteettisestä öljystä, niin sitten siinä on vain sitä. Ja vaikka olisikin autokäyttöön sopivasti tällä hetkellä öljyä, niin eipä siihen paljoa todennäköisesti tarvi rissaa lisätä, että kokonaisöljymäärä nousee liian suureksi. Herkästi säätää liian laihalle, kun liika öljy saa aikaan sen, että kone vaikuttaisi sopivilla säädöillä käyvän aivan liian rikkaalla. Ja risiinin lisäys ei ainakaan helpota tilannetta. Eikä apteekki-risiini ole hyvää näihin, kannattaisi mielluummin laittaa ihan rc-autokäyttöön tarkoitettua risiiniä.
Autokäyttöön kun sellainen 8-12% on riittävä kokonaisöljy-prosentti (synteettinen+risiini). Sen jälkeen vaan alkaa vaikeutuun säätäminen, eikä koneen kestoikäänkään ole suuremmalla öljymäärällä vaikutusta.
Jaa, no tosta mä en tiedä, voithan kokeilla jotain toista polttoainetta. Mutta kytkimestä tuskin vika löytyy jos kaikki osat ovat kunnolla kiinni.
No voihan se olla, että kytkinlaakerit on pashana tai sitten kytkinkello kanittaa paloihin tms. -> jarruttaessa tai tyhjäkäynnillä pyrkii sammuilemaan. Mutta noi lienee kaikki tarkastettu jo tai sitten noita juttuja ei vaan luokitella kytkime "viaksi" :angel:
Paljonko tossa kytkinkellossa sais olla välystä? Pientä klappia siinä kyllä on... Pituussuunnassakin siinä oli melko reilu välys jonka shimmasin pienemmäksi, mutta hieman liikaa omasta mielestä on kuitenkin tota "laakeriklappia". Jost tota ajattelin, et kun on kierroksia koneessa ja kytkin on kiinni ja vetää liinat kii niin kytkin ei ehdi irrottamaan tai jumittaa/ottaa osittain kiinni tms. ja sammuttaa koneen.
Huonosti tosin ymmärrän näiden päälle ku on eka polttis eikä paljoa ole ehtiny ruuvailemaan näitä.
Ihan hyvinhän sä tunnut ymmärtävän näiden päälle. Valitettavasti itse en pysty tarjoamaan parempaa vastausta kuin että kytkimessä ei ole vika vaan se on moottorin säädöissä ja/tai tulpassa. Jos auto rullaa hyvin niin en usko että vika löytyy autosta.
Onko muuten paineletku ehjä ja kunnossa eikä kuplia tule polttoaineletkuun vaan pa juoksee tasaisesti koneeseen. Tarkista myös ettei tankin korkki vuoda --> paineet pääsee pihalle.
Joo tosiaan, auto muuten rullaa hyvin kun kone ei oo käynnissä. Käynnistyy helposti, kiihtyy ja kulkee hyvin lukuunottamatta tota sammuilua. Kone on .18 Team Infinity ja tulppina on lämpöarvoltaan medium ja tosiaan uudella tulpalla tekee samaa. Sormilla kun puristaa kasaan tankin paineputken niin alkaa pikkuhiljaa vetään laihalle ja nostaa kierroksia joten ilmeisesti tankki ei vuoda..? Pitää hakea uudet laakerit tohon kelloon ja kokeilla eri fuilia niin on ainakin ne pois suljettu.
Säätöä ja testailua taas takanapäin. Kytkimestä tuli hyvä kun hieman modasin noita kytkinjousia. Käytännnössä siis hieman taitoin niitä jotta niistä tuli jäykemmät. Nyt kärsii jopa aavistuksen pintakaasuttelua pysyen paikallaan mutta lähtee kuitenki ku hauki rannasta kun tinttaa kaasun pohjaan.
Mutta mutta, edelleen sammuilee... Varmaan säätäjässä vika..? Saattaa pelittää hyvin jonkin aikaa, mutta yks kaksi tyhjäkäynti muuttuu raskaaksi ja silloin myöskin sammuu helposti. Välikaasuttelulla kuitenkin pysyy käynnissä ja saattaa jälleen toimia normaalisti parin kunnon vedon jälkeen. Usein tuo sammuilu tapahtu kun veti hetken pashkarinkiä ja driftailua pumppaamalla kaasua. Kumeneekohan liikaa? Joo, pitäis hommata se inframittari... Vai saako liikaa löpöä? Tms?
Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 14.11.09 - klo: 12.50
Säätöä ja testailua taas takanapäin. Kytkimestä tuli hyvä kun hieman modasin noita kytkinjousia. Käytännnössä siis hieman taitoin niitä jotta niistä tuli jäykemmät. Nyt kärsii jopa aavistuksen pintakaasuttelua pysyen paikallaan mutta lähtee kuitenki ku hauki rannasta kun tinttaa kaasun pohjaan.
Mutta mutta, edelleen sammuilee... Varmaan säätäjässä vika..? Saattaa pelittää hyvin jonkin aikaa, mutta yks kaksi tyhjäkäynti muuttuu raskaaksi ja silloin myöskin sammuu helposti. Välikaasuttelulla kuitenkin pysyy käynnissä ja saattaa jälleen toimia normaalisti parin kunnon vedon jälkeen. Usein tuo sammuilu tapahtu kun veti hetken pashkarinkiä ja driftailua pumppaamalla kaasua. Kumeneekohan liikaa? Joo, pitäis hommata se inframittari... Vai saako liikaa löpöä? Tms?
Moro. Oli oikeen pakko kirjautua tänne sivustolle kun jäi sun ongelma vaivaamaan :D. Suosittelen katsomaan Savagen X/XL säätö videon: http://www.youtube.com/watch?v=ma2_CghxiUk
Tuossa käsitellään juurikin tuota, jos kone sammuu kaasutuksen jälkeen ja tuo on pirun hyvä säätöpätkä jokaiselle harrastelijalle. Kannattaa seurata ja kuunnella tarkkaan!
Itsellä oli myös tuota tyhjäkäynti ongelmaa, mutta asetukset sai kohdilleen kun low speed needleä sääteli laihemmalle ja tyhjäkäyntiä samalla runkkaili
Kyllä puhtaasti kuulostaa siltä että koneesi on liian laihalla ja kuumenee liikaa.
Sillon tietenkin sylinteri laajenee liikaa ja kone on "väljä"
Pienen jäähdyttelyn jälkeen kone toimii ilmeisesti taas normaalisti.
Eli kone piikillä.
Ja piikillä olevat säädöt tietenkin myös kuluttaa koneen nopeasti väljäksi.
Kiitos teille. Olihan toi video hyvin havainnollistava ja toivon mukaan auttaa näkemään ja kuulemaan paremmin ton motin käytöstä...
Itse asiassa viimeksi kun taas "säätelin" niin epäilinkin että on liian laihalla ja sammuminen johtuu ylikuumentumisesta koska oli siis todella kuuma, hieman kostutetulla sormella kun kokeili niin välittömästi haihtu pois. Ja heti sammumisen jälkeen oli vaikea käynnistää, mutta hetken jäähdyttelyn jälkeen lähti taas kuin palmun alta. Taidan siis ruuvata takaisin tehdas-säätöihin ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Toki eka pitää hakea oma infrapunalämpömittari. Mitään suosituksia mittarista?
Tullu nyt pääasiassa ajettua sisätiloissa(ei asunto :grin:), lämpötila n. 18-20 astetta. Voisko lisäksi kylmempi tulppa yhtään auttaa asiaa? Nyt on medium.
Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 20.11.09 - klo: 20.22
Kiitos teille. Olihan toi video hyvin havainnollistava ja toivon mukaan auttaa näkemään ja kuulemaan paremmin ton motin käytöstä...
Itse asiassa viimeksi kun taas "säätelin" niin epäilinkin että on liian laihalla ja sammuminen johtuu ylikuumentumisesta koska oli siis todella kuuma, hieman kostutetulla sormella kun kokeili niin välittömästi haihtu pois. Ja heti sammumisen jälkeen oli vaikea käynnistää, mutta hetken jäähdyttelyn jälkeen lähti taas kuin palmun alta. Taidan siis ruuvata takaisin tehdas-säätöihin ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Toki eka pitää hakea oma infrapunalämpömittari. Mitään suosituksia mittarista?
Tullu nyt pääasiassa ajettua sisätiloissa(ei asunto :grin:), lämpötila n. 18-20 astetta. Voisko lisäksi kylmempi tulppa yhtään auttaa asiaa? Nyt on medium.
Juurikin lueskelin tulpista ja siinä sanottiin, että tulppa olisi tärkeä olla suositeltu tulppa +/- 1 lämpöarvolla. Sun tilanteessa kylmempi tulppa voi olla hyväkin jos auto käynnistyy mainiosti.