RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Joni993 - 25.07.06 - klo: 17.43

Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 25.07.06 - klo: 17.43
Harkinnan alla ois sähköauto ja tartteis vinkkejä auton valinnassa.
Ratkaisevaa on auton toimivuus, kestävyys ja varaosien saatavuus.
Entä nelivetoiset, onko minkälaisia kokemuksia Team Losin Mini-LST Monster Truck RTR:stä??? Ois aika hyvä jos auton hinta ois siin 250euron kohdalla
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: zhoop - 25.07.06 - klo: 21.25
Oletko sijoittamassa 250 eur pelkkään autoon? Sillä saa jo ihan kohtalaisen 2wd krossarin uutena (kasattava itse). Jos taas koko paketin pitää sisältyä 250 euroon suosittelen hankkimaan käytetyn laatuauton, koska ne ovat useasti parempi ratkaisu kuin esim. Kyoshon RTR paketit. 2wd on ihan hyvä valinta ensimmäiseksi autoksi. Jostain olen kuullut sanonnan "Jos pärjäät 2wd krossissa perjäät luultavasti myös muissa luokissa."

Mikäli olet sijoittamassa noin 250 eur autoon lienee paras valinta Asso B4 tai Losi XXX. Voin kyllä sanoa kokemuksesta, että ainakin kyoshon RTR paketeista joutuu uusimaan aika paljonkin osia eikä auton suorituskyky silti ole sitä mitä se on laadukkaammilla laitteilla.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 10.35
Olen sijoittamassa pelkkään autoon 250 euroa. Tiedätkö tai tietääkö kukaan kuinka kovaaa asso b4 kulkee tai Losi XXX ja kuinka paljon ne maksaa? Oisko mitään 4 vetoisia ehdotuksia?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: tapsa92 - 26.07.06 - klo: 13.20
Lainaus käyttäjältä: "Joni993"
Olen sijoittamassa pelkkään autoon 250 euroa. Tiedätkö tai tietääkö kukaan kuinka kovaaa asso b4 kulkee tai Losi XXX ja kuinka paljon ne maksaa? Oisko mitään 4 vetoisia ehdotuksia?

Se kuinka kovaa noilla pääsee, riippuu ihan moottorista, välityksistä ja kuskin taidoista. Asso b4 on tosi hyvä 2wd krossari, kannattaa harkita ensimmäiseksi autoksi. Nelivetoisia autoja löytyy sitten enemmän kuin 2wd autoja, mutta ne maksaakin hieman enemmän.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 13.44
Kiitos :D ja kumpi on parempi 2wd vai 4wd :?:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Jose.92 - 26.07.06 - klo: 13.57
Sitä voit ite miettii onko nelikko vai takatuuppari parempi. Nelikko syö tietysti enemmin tehoja mutta vetää taas esim talvella paremmin
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joonas.O - 26.07.06 - klo: 14.05
Aloita 2WD- autolla.

Sitten kun osaat hyvin sillä ajaa, osta 4WD.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 14.20
en löydä mistään sopivan hintaista :|
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: usa-1 - 26.07.06 - klo: 14.20
Toisaalta,neliveto pysyy paremmin hanskassa kuin 2wd..Aloittelijalla..Mutta jos aloitat takatuupparilla ensin ja myöhemmin   ostat nelikon niin ajo on sillä todella iisiä.. :wink:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 14.21
niiii :wink: jos löytäis jostai sopivan hintasen mut ois silti tehoo sillee et sitä ei juoksemal kiinni sais :wink:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Divi - 26.07.06 - klo: 14.40
Haluatko krossin, stadiumin vai monsteri? Ja alota ennemmin takavedolla. helpompi huoltaa ja kun sen opetat pysymään lapasessa niin osaat ajaa nelkkuakin :wink:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 15.12
Krossin tai mini monsterin olen harkinnut losin Mini-LST Monsteria ja hinta on sopiva sabessa mutta
krossia ei löydy mistään sillä hinnaalla... täytyy kai ruveta säästämään :wink: ja losin auto kulkeekin ihan ok ja on 4wd mutta krossi ois ehkä parempi aloittelijalle ja kulkeekin varmaan yhtä hyvin tai paremmin mutta maksaa enemmän kun se hinta pyörii siinä 300 euron paikkeilla :|
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: SlidSlide - 26.07.06 - klo: 15.49
Lainaus käyttäjältä: "Xray Poju"
Aloita 2WD- autolla.

Sitten kun osaat hyvin sillä ajaa, osta 4WD.


Samaa mieltä usa-1 kanssa, ilmanmuuta 4wd on helpompi.

Suosittelisin ostamaan 4wd sähköcrossarin. Saa kohtuu halvalla ja helppo opetella ajaa. Samalla säästyy vaiva, jos ei harrastus iskekkään. Ensimmäiseksi ei kannata ostaa polttista. Perusteluna sille on se, että säätäminen voi olla työlästä ja hehkun ja polttoaineen kanssa sählääminen vie aikaa, intoa ja vuodattaa kyyneliä. En ostais kyllä muutenkaan polttista enää, koska harjattomat ja bensa-autot vie polttiksista kevyesti voiton.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: jarkkom - 26.07.06 - klo: 16.06
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"

Suosittelisin ostamaan 4wd sähköcrossarin. Saa kohtuu halvalla ja helppo opetella ajaa.


Joo, kuvastaako esim. BJ4WE sun mielestä halpaa nelivetosähkökrossaria jolla on helppo opetella ajaa?

(http://copter.threewee.com/ripak/Kuvat/Maastosarja_Hyvinkaa_15.7.2006/images/PICT0024.JPG)

??
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Stilo - 26.07.06 - klo: 16.08
(http://copter.threewee.com/stilo/jotain/rc/sekalaista/best.buggy.ever.JPG)

Miksei muka olis halpa ajaa?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 16.09
Kuinka halvalla noita neliveto krosseja saa ja mistä???
 :?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 26.07.06 - klo: 16.34
Otappas huomioon että tuo asso on sitten 1:18 kokoluokan auto...
Ei siis mikään piharässäys härveli, koska se ei kummosesti tykkää pikkukivistä.

Eli jos oikeesti oot hankkimassa RC-Autoa niin jätäppäs tuo minivessa väliin.

Ei sillä etteikö se olisi hyvä auto (itselläkin on sellainen) vaan se ei ole käytännössä piha härveli.

Edit... jahas... muokkasit sitten viestiäsi sillävälin kun kirjoitin omaani.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 16.52
Minivessa???
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: JupeR - 26.07.06 - klo: 16.57
MINI ASSO = MINI VESSA!! ASSO = VESSA.. Kokemus puhuu..
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: tapsa92 - 26.07.06 - klo: 16.59
Lainaus käyttäjältä: "jeppe"
ASSO = VESSA.. Kokemus puhuu..

Täh? Asso muka vessa? Hyvä merkki toi on, älä rupee haukkumaan assoa jos et oo omistanut yhtäkään assoa :o
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: JupeR - 26.07.06 - klo: 17.02
Ikävä kyllä olen ja omistan nytteki :wink:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 17.07
mä kyl varmaa ostan sen jos se sillo viel on myynnis ku mä rahaa saan :wink:
mut jos sitä ei kannata ostaa nii mikä sitte???
:?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Jazza - 26.07.06 - klo: 17.10
Osta traxxas stampede jos rahat riittää
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 17.12
En ajatellu ostaa monsterii mut muute iha kiva :wink:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: usa-1 - 26.07.06 - klo: 17.26
No osta rustler tai bandit.. :wink:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 17.32
Paljon toi rustler maksaa ja onko hyvä??? :D
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 17.37
Tollane asson krossari kiinnostaa kyl enemmä  :?
Otsikko: Re: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Heuli - 26.07.06 - klo: 17.38
Lainaus käyttäjältä: "Joni993"
Ratkaisevaa on auton toimivuus, kestävyys ja varaosien saatavuus.

Tuon perusteella sanoisin Asson B4, takavetocrossarilla on hyvä aloittaa ja RC Pisteestä saa nopeasti osia.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 17.44
Kiitos...
Mutta kestääkö B4 pihalla rässintääkin  :wink:
kaveri osti vaa just vähä aikaa sit tollasen Mini-LST Monsterin mikä on 4wd ja sitä oli helppo ajaakkin mutta taidan tyytyä tuohon B4...
mutta tietääkö kukaan kumpi on periaatteessa parempi noista autoista???  :)
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Jose.92 - 26.07.06 - klo: 17.51
eikös b4 oo ihan kisa vehje?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 17.55
En tiä yhtää mut se maksaa aika paljo
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: the_man - 26.07.06 - klo: 17.56
Osta jostain museosta vanha kunnon alumiini asso joka kestää suurinpiirtein pommin... Tyypiltään ihan vaan RC-10 niinkun tää palstakin. Sillä pärjää pihasudittelut kuule aivan mainiosti ja varmasti kestää. Ja jos ajaan haluaa oppia, niin kyllä toi takaveto opettaa ajamista paljon enemmän kuin nelkku. Huoltokohteita / kuluvia osia on myös liki puolta vähemmän takatuupparissa verrattuna nelkkuun, joten pitemmällä tähtäimellä tulee myös halvemmaksi...
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: tapsa92 - 26.07.06 - klo: 18.00
Lainaus käyttäjältä: "jeppe"
Ikävä kyllä olen ja omistan nytteki :wink:

Minkä omistat?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 18.10
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Lainaus käyttäjältä: "jeppe"
Ikävä kyllä olen ja omistan nytteki :wink:

Minkä omistat?


Asson
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: tapsa92 - 26.07.06 - klo: 18.11
Lainaus käyttäjältä: "Joni993"
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Lainaus käyttäjältä: "jeppe"
Ikävä kyllä olen ja omistan nytteki :wink:

Minkä omistat?


Asson

Mikä MALLI?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Heuli - 26.07.06 - klo: 18.12
Ainakin tuo B4 on kestävämpi kuin useimmat nelkkusähköcrossarit. Kisa-autohan se (kannattaa ostaa se team-malli), mutta pihasudittelussakin paljon parempi kuin ko. tarkoitukseen tehdyt autot.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 18.14
Ei riitä rahat iha niin kalliisee autoo :|
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Heuli - 26.07.06 - klo: 18.26
Eikös se ollut juuri sinun sanomasi raja 250 eur?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 18.30
Joo mut se maksaa sabes 400euroo :!:  :!:  :!:
mut se kyl vähä riippuu mist ajattelit et ostaisin :wink:
mut mist??
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Heuli - 26.07.06 - klo: 18.41
RC Pisteessä maksaa B4 Team 250 eur, ettei vaan tuo Saben malli olisi Factory Team?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 26.07.06 - klo: 18.43
Haloo haloo...

Jos tosiaan pihalla meinaa ajaa niin silloin EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA sitä 18 assoa... Se EI KESTÄ.

B4 on täysiverinen kilpuri... Ja missäs ne kisat yleensä ajetaan???
No pihalla tietenkin.
Savella soralla nurmikolla yms...

B4 on tuplaten isompi kuin tuo rc18.
rc18 on lähinnä sisäkäyttöön tai puhtaalle pinnalle tehty... ei todellakaan soralle tai edes savelle.

Ja mitä tulee tuohon vessa höpinään niin se on vaan sanonta... älkää sitä sen enempää pähkäilkö.
Itsellä on vuosien aikana ollut jos jonkinmoista assoa.
Tällähetkellä on rc18 sekä B4 (ja ehkä tc3 mutta en tunnusta  :mrgreen: ) Eli se vessa ei ole välttämättä mikään haukkumanimi.
Sitäpaitsi vessahan on yksi elämän tärkeimmistä asioista. Ei se siis voi silloin mikään huono homma olla.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 18.44
Kiitos :)
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 18.44
Ok :D
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 18.49
Kumpi on parempi? Asso RC10B4 Team vai  Asso RC10B4 Factory Team??
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: tapsa92 - 26.07.06 - klo: 18.55
Factory team on parempi ja kalliimpi. Tais olla Factory Team mallissa pari osaa, jotka ei kestä yhtä hyvin kuin Team mallissa :roll:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 18.58
Ok ja onks kellää tietoo kuinka kovaa B4 kulkee??? :wink:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Heuli - 26.07.06 - klo: 19.02
40-80 kmh riippuen moottorista.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 19.05
vakio moottorilla???40KM??
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Heuli - 26.07.06 - klo: 19.07
Jotain tuota luokkaa.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joniväinö - 26.07.06 - klo: 19.08
Ittelläni on b3 joka on aika pa***!
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 19.11
Jaa
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: the_man - 26.07.06 - klo: 19.17
Lainaus käyttäjältä: "Joniväinö"
Ittelläni on b3 joka on aika pa***!


Pakko sanoa tohon vierestä seuranneena, että viat oli kyllä käyttöteknisistä virheistä johtuvia, eivät auton vikoja....
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 19.18
mikä on rakennussarja onks se sellane mikä pitää ite koota vai???
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: zhoop - 26.07.06 - klo: 19.21
Tuntuu, jotenkin että Joni993 ei oikein ymmärrä RC autoilun ideaa. Tai tarkoitan lähinnä sitä, että autot eivät kulje "automaattisesti" saman verran kuin paketissa lukee (niinkuin nikoissa). Homma ei vain toimi niin, koska todella moni eriasia vaikuttaa nopeuteen. Aiemmin mainittujen välityksen ja moottorin lisäksi myös esimerkiksi akulla on suuri merkitys nopeuden suhteen.

Kun on kyse pelkästä autosta ei se sisällä mitään sähköosia. Sähköosiksi tarvitset moottorin, vastaanottimen, lähettimen, kiteet, akkuja, nopeudensäätimen ja servon. Tämä selvennykseksi Joni993:lle. Sain vain jotenkin sellasen kuvan lukiessani tätä ketjua, koska lähes jokaisen autosuosittelun jälkeen Joni993 kysyi tyyliin "Paljonko tää auto kulkee?"  :wink:

Edit: Enkä tarkoittanut sitä nyt pahalla. Tarkensin vain asiaa.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 26.07.06 - klo: 19.25
Ok
 :?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: SlidSlide - 26.07.06 - klo: 20.02
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"

Suosittelisin ostamaan 4wd sähköcrossarin. Saa kohtuu halvalla ja helppo opetella ajaa.


Joo, kuvastaako esim. BJ4WE sun mielestä halpaa nelivetosähkökrossaria jolla on helppo opetella ajaa?


Ei kokemuksia. Rahaasioissahan on sillai et toiselle halpa on toiselle kallis. Jos nyt ajatellaan, että alottelijalle 300e on suuri investointi (joka omalla mittapuullani on), niin ei ole mitään järkeä edes suositella 500e luokan autoa.  

Oma xx4 on täysi kisavehje ja olen opetellut sillä ajamaan. Voin sanoa että 10 kertaa helpompi kuin bk-2, sen 2wd veli. Sanoisin kuitenkin että mitä nyt 50 auton jälkeen jotain tiedän, niin pääsääntöisesti sähkiksissä 4wd on ollut helpompi kun 2wd, jos vertaa samaan tarkotukseen saman suorituskyvyn omaavaa autoa  (ja nyt puhutaan radalla ajamisesta. maastossa 4wd on ehdoton ykkönen).
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joniväinö - 26.07.06 - klo: 21.58
Jos sit joskus ajat kisoja niin sun pitää alottaa vakio luokassa!
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Jukka - 26.07.06 - klo: 22.10
Lainaus käyttäjältä: "Joniväinö"
Jos sit joskus ajat kisoja niin sun pitää alottaa vakio luokassa!


Hmm, mä oon sit vissiin rikkonu sääntöjä kun aloitin krossaamisen suoraan viriluokassa. Hyi hyi, olin tuhma...

Eli tosiaankaa ei tarvitse aloittaa vakioluokassa, mutta se on suositeltavaa jos ei ole aiempaa kilpailukokemusta ja muutenkin ajanut vähän radalla.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 27.07.06 - klo: 00.43
Mikäli oikein muistan niin tuollainen sääntö oli olemassa joskus kauan sitten.
Eli aloittelijoiden piti ajaa ensin stanu luokkaa päästäkseen viriin.

Sitä en enää muista kuinka hyvin piti pärjätä että viriin pääsi, vai oliko joku kisa määrä ennenkuin pääs luokassa ylös.
Mut näin se oli ainakin 10 vuotta takaperin että tuosta oli ihan sääntö.
Otsikko: Noususta
Kirjoitti: the_man - 27.07.06 - klo: 08.57
Ei sitä pelkillä ajetuilla kisoilla noussut. Piti tosiaan aloittaa vakioluokasta, kerätä nousupisteitä ja tietyllä määrällä sai nousta viritettyyn. Kun sait pisteitä tarpeeksi, oli pakko nousta. Pisteet laskettiin kalenterivuosittain ja nollaantuivat vuoden vaihteessa. Ja kisoissa nousupisteitä jaettiin siten, että kun sijoituit tietyn prosentin sisään osallistujista, sait pisteen. Muistaakseni tuo prosentti saattoi olla jopa pienempi kuin kymmenen, mutta saatan kyllä puhua ihan höpöjäkin... Joka tapauksessa, töitä sai tehdä, että stanusta viriin pääsi, ei onnistunut kyllä sähköautojen kulta-aikaan -90 luvun alussa yhdessä kaudessa!
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Joni993 - 27.07.06 - klo: 09.46
Okei
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Mr.MR - 27.07.06 - klo: 10.22
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Haloo haloo...
Jos tosiaan pihalla meinaa ajaa niin silloin EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA sitä 18 assoa... Se EI KESTÄ.


Saako tälle absoluuttiselle totuudelle perusteita. Taikka selvennyksen, että mikä kohta autossa ei kestä?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Divi - 27.07.06 - klo: 14.57
pinjonin ja spurrin väliin menee kiviä helposti, ajoi sitten asvaltilla tai hiekalla. Touring radalla varmasti pääsee pidempään kuin kierroksen mutta onko siitä iloa? En mä vaan RC18T:tä jaksanu kauaa kattella kun ei sillä mihinkään päässy :|
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Jukka - 27.07.06 - klo: 23.20
Poistin muutaman viestin, jotka eivät liity suoraan aiheeseen ja joiden poistaminen säilyttää yleisen mielenrauhan foorumilla.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: tapsa92 - 27.07.06 - klo: 23.30
Bra :)
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Mr.MR - 28.07.06 - klo: 12.34
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
pinjonin ja spurrin väliin menee kiviä helposti, ajoi sitten asvaltilla tai hiekalla. Touring radalla varmasti pääsee pidempään kuin kierroksen mutta onko siitä iloa? En mä vaan RC18T:tä jaksanu kauaa kattella kun ei sillä mihinkään päässy :|


Ollaanhan me FG-kuskit totuttu erilaisten suojien tekemiseen. ;)

Betonipinnalla pääsin eilen ajelemaan noilla Asso RC18 sarjan autoilla, ja kyllä kivaa oli. Ei siellä rattaita vaihdeltu. Melkein alkoi polttelemaan siihen malliin, että pitääkö oma hommata. Jotain suojaa sinne pitäisi ehkä rakennella, jos hiekalla ajelee. Toisaalta varaosien hinta on sitä luokkaa, että noita rattaita voi ostella pussillisen. Hintaisekseen kuitenkin oikea radio-ohjattava siinä mielessä, että varaosaa ja viripalikkaa löytyy paljon.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: jerzirccar1 - 28.07.06 - klo: 13.22
Tuohon assoon saa USAsta jyrsityn ratas suojan (nylonista) joka on hinnaltaan n.35usd ja sen jälkeen sillä voi mennä vaikka mihin ajamaan mutta minun mielestä tuon auton paras paikka on todellakin puhdas betoni,asvaltti johon on lisätty hyppyreitä sm esteitä rataan.
Jos nyt isorattaan ja pinioni väliin menee kivi se on pois sieltä n.1minuutissa.

Jerzi
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Divi - 28.07.06 - klo: 13.28
no juu ne rattaat maksaa muutaman euron kpl mutta joutuu irrottamaan aikas monta ruuvia vaihtaakseen  :)

Jenkkilästä saa valmiin suojan 25$ + postitus...

http://www.drivenpro.net/
(http://www.drivenpro.net/images/store/gbc_lg.jpg)
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 28.07.06 - klo: 17.54
Se betoni jolla eilen ajelut oli, oli erittäinkin puhdasta.

Esim viimetalvena ajeltiin porukalla parkkihallissa... Ei tarvinnut kovinkaan kummosta tavaraa pinnasta löytyä kun jo kohta jollain alkoi rattaat poraamaan.
Se nyt ei kylläkään sen enempää haitannut kuin että otti vaan sen pienen jyvän pois rattaan välistä... Mutta mutta... Kyse onkin ollut ihan siis pihalla ajamisesta. Sisältää siis myös ihan oikeeta soraa ja hiekkaa.
Siihen kyseinen auto ei yksinkertaisesti vaan sovi.
Ratassuoja varmasti auttaa asiaa, mutta hyvin äkkiä kyseisestä pikkuautosta on jokin muu paikka jumissa.

Pliis... eihän nyt tästäkin keksitä väkisillä väännön aihetta. Jokainen joka kyseisen auton omistaa, tietää sen että sillä ei vaan todellakaan lähdetä puitoon ajelemaan. Toisin kuin 1:10 autolla.
Eli kyseinen henkilö joka täällä apua auton valintaan kyseli... mikäli tosiaan haluat ajella pihalla niin hommaa 1:10 krossari.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: SlidSlide - 28.07.06 - klo: 18.07
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Pliis... eihän nyt tästäkin keksitä väkisillä väännön aihetta. Jokainen joka kyseisen auton omistaa, tietää sen että sillä ei vaan todellakaan lähdetä puitoon ajelemaan. Toisin kuin 1:10 autolla.
Eli kyseinen henkilö joka täällä apua auton valintaan kyseli... mikäli tosiaan haluat ajella pihalla niin hommaa 1:10 krossari.


Luulisin että jokaisella kyseisen auton omistajalla on omat mielipiteensä, joten kunnioitathan sinäkin niitä ja kerrot vain omasi. Jonkun mielestä auto voi hyvinkin olla loistovalinta maastoon, josta sinä et taas perusta. Kaikki on kiinni aikaisemmista tottumuksista. Itse olen kylläkin myös krossarin kannalla jos maastoa ajattelee.

Ratassuojan tekeminen ei ole mahdoton asia siihen autoon, mutta nikkaruutta pitää olla. Luulisin että vaivattomammin pääsee tilaamalla.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 28.07.06 - klo: 18.13
Siis mitä ihmettä sä horiset...

Joo.. mähän se olenkin ihan asvalttikuski...

Siihen kun ei millään mielipiteellä ole mitään tekemistä soveltuuko jokin auto esim soralle.
Tuo pikkuasso EI SINNE SOVELLU. Ei vaikka kuinka olisit sitä mieltä.
Mene ja hommaa kyseinen auto ja aja sillä edes parit metrit jollain hiekkatiellä niin tiedät.
Tai hommaa nyt tuollainen auto edes silmiesi alle ihmeteltäväksi niin tiedät mistä ylipäänsä on edes kyse.

Mikäli tuollaisen auton omistat tai olet sellaisella ajellut niin tiedät kyllä... Älä siis jauha turhaan sontaa.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Mr.MR - 28.07.06 - klo: 21.12
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Pliis... eihän nyt tästäkin keksitä väkisillä väännön aihetta.


Kas kummaa, kun jokainen aihe, johon "hoke" kommentoi, menee väännöksi. Missähän olis syy? Jos joku uskaltaa ketjussa kyseenalaistaa näkemyksen, niin jo alkaa karmea vääntö, ja jo vedetään jonkun äitikin aiheeseen mukaan. Voisko vähä löysätä ja yrittää vaikka ajatella niin, että kaikki muut tänne kirjoittajat eivät välttämättä ole idiootteja.  :mrgreen:

Toki on hyvä, että joidenkin autojen heikkoja kohtia tuodaan julki, ja niin pitääkin. Eipähän tule sitten pahoja pettymyksiä, kun etukäteen tietää ne heikot kohdat. Pikkuasso ei silti varmaankaan ole huonoin hankinta hintaluokassaan. Nimittäin hinta kuitenkin pompsahtaa, jos pitää 1/10 autoa hankkia ohjaimineen kaikkineen.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Hyper 7 TQ - 28.07.06 - klo: 21.21
Team Asson RC18B näyttää mehukkaalta. Mutta huuto.netissä joku kauppaa schumacherin kisabuggyä satasella. Mukana tulee miljoonalaatikkokin.

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=35380656

tai luulisin että shumi...
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 28.07.06 - klo: 21.24
:lol:  :lol:  :lol:

Noniin... nyt alkaa jo tulla parempaa tekstiä... kiitos.

Eh siis...
Heti alusta asti sanoin että auto ei ole ihan pihakäyttöön soveltuva, eikä se itseasiassa ole täysin siihen suunniteltukaan.
Silti tänne tuodaan näitä näkemyksiä/mielipiteitä esille.
Miksi??
Yksikään näkemys ja mielipide kun ei vaan saa tuota autoa soveltumaan hiekkakentälle.

Kyseinen auto ei missään nimessä ole huono hankinta, onhan minullakin sellainen ja erittäin hauska vehjehän se on.
Mutta kun nyt ei olekkaan siitä kyse.
On kyse siitä että joku on hankkimassa itselleen ihan oikeaa RC-autoa jolla voisi kunnolla tämän harrastuksen aloittaa.
Se toki onnistuu tällä rc18 autollakin, mutta silloin täytyy tietää tarkkaan että se ei ole kovin kummoinen piharälläys vehe.
Ellei siis alustana ole hyvinkin puhdas pinta eli esim asvaltti.

Mikäli nyt siis tosiaan tämä kysyjä on hankkimassa autoa jolla voi vaikka kesämökillä ajella niin ihan suosiolla kannattaa silloin unohtaa tuo Asso rc18 ja hankkia ihan 1:10 kokoinen krossari.
Vaikkapa käytetty asson takavetokrossari.
Niitä saa edullisesti ja usein mukana tulee vino pino renkaita ja varaosia.
Nämä myös kestävät aloittelevan kuljettajan törmäilyt paremmin.

Ja ei... siihenkään ei auta mielipide saati näkemys.
Vaikka kuinka mulla olis näkemys että mun mielestä rc18 on hyvä auto kunnon krossiin niin ikäväkyllä asia ei ole näin.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Mr.MR - 28.07.06 - klo: 21.33
Täyttä asiaahan "Hoke" tässä kirjoittaa. Ja usein asia menee paremmin perille, kun ei pidä niin hirveää messua. Yleensä riittää, kun absoluuttisen totuuden perustelee muutamalla sanalla.  :wink:

Korjattu: "mielipiteensä" muutettu "absoluuttisen totuuden".
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 28.07.06 - klo: 21.40
Ei mielipidettään, vaan faktan.

Ja se on selitetty jo ties kuinka monta viestiä taaksepäin.

Tämän jälkeen vaan tulee taas vänkää, taas vänkää ja taas kerran vänkää...
Eikö kukaan koskaan lue näitä viestejä.
Aina tullaan kommentoimaan väliin hölmöyksiä.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: SlidSlide - 28.07.06 - klo: 22.17
Ajattelin etten sano mitään, mutta pakko kun pitää sanoa. Jos multa kysytään mökkiajoon autoa, niin samalla asoon teilatessa suljen myös 1/10 sähkcrossin vaihtoehdoista. Panostaisin samantien sähkömonsteriin. Ostaisin vaikka käytettynä hyväkuntosen. Tämä johtunee siitä, että harvan ihmisen mökki loppujenlopuksi sattuu olemaan crossi/matto radan vieressä.
Crossarissa on sähäkkyyttä, mutta sähäkkyydellä ei suurista esteistä mennä ylös. Sama juttu hiemankin korkeassa ruhikossa tai heinikossa.

Mun mielestä monsteriin on tässä tapauksessa järkevämpi panostaa. Ensimmäisenä autonakin se voi olla miellyttävämpi kuin crossari. Stadium tosin olisi hyvä välimuoto, mutta siitä sitten lisää jos tarvetta tulee.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 28.07.06 - klo: 22.29
Krossaria turha teilata pois koska sillä voi tosiaan harrastuksessa mennä selkeästi eteenpäin... Aloittamalla esim kilpailemisen.
Krossarilla voi myöskin ajaa siellä kesämökillä, koska harvan mökki on sentään keskellä viidakkoa.

Monsut vaatii hieman paremmat sähköt jotta niillä saavutetaan sama suorituskyky kuin takavetokrossilla.
Ja siltikään ne eivät yllä lähellekkään samoihin ajo-ominaisuuksiin.

Tää nyt on tietenkin kiinni siitä mitä autoltaan haluaa, ja onko ajatellut jossain vaiheessa kehittyä harrastuksessaan.
Krossarilla se kehittyminen pihasudittelusta kisaamiseen on ylivoimaisesti helpointa.

Mikäli ei halua ajatella kehittymistä lajissa niin silloin toki vaikkapa stampede on loistava härveli.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Divi - 28.07.06 - klo: 23.31
HOKE ei oo sattunu tulemaan mieleen että näillä voi jumalauta ajaa muutenkin kuin kilpaa?????? Joka aiheeseen mihin vastaat, tuntuu vahvin perustelu tälle ja tälle autolle olevan se että tällähän saa ajaa kisaakin... Toiset ei vaan jaksa innostua siitä radalla, samaa ympyrää ajamisesta tuntitolkulla. Saattaa olla mukavaa ensimmäiset 10 kierrosta mutta ne mä vaan missään radalla jaksaisi pelkästään ajella. Pidä mielessä että kaikki ei ajattele samalla tavoin kuin sä :wink:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 29.07.06 - klo: 00.11
Äläpäs ala kiroilemaan siinä...
Lue teksti ja ymmärrä sisältö.

Kokoajan toitotin että mikäli haluaa kehittyä ja ehkä jopa aloittaa kilpailemisen.
Ota huomioon että se on aika monella loppujenlopuksi kuitenkin haaveena.
Ei kaikilla, ei tietenkään... Koskaan ei vaan tiedä.

Mikäli aloittelija ajattelee että hän voisi joskus ehkä jopa jatkaakkin pihasudittelusta pidemmälle niin sehän on selkeää että silloin kannattaa jo aloittaakkin mahdollisimman samansuuntaisella kalustolla.

Jos taas suositellaan autoa jolla ei kunnolla pysty ajamaan siellä missä ehkä halutaan niin saattaa harrastus loppua lyhyeen.
Hyvin monella kun mielenkiinto katoaa kun joutuu kokoajan vaihtamaan osaa tai oma auto ei kuljekkaan niin kivasti kuin ehkä joskus radan reunalla käydessä on saattanut nähdä.

Kilpailukelpoinen auto on yksinkertaisesti toimivin ja myös monessa suhteessa kestävin, ajettavin ja nopein.
Ja nimenomaan mikä aloittelijalle on erittäin suuri plussa niin ostaessa käytetyn auton joltain kisaajalta, mukana tulee jos jonkinmoista nippeliä ja säkki renkaita.
Vaihtoehtona siis edullisin ja EHKÄ mahdollista jatkoa ajatellen kalusto on myös kelpoisa.

Divi... HUOM... ehkä
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Catiska - 29.07.06 - klo: 00.50
Hmm, todellakin ehkä. Minulla oli viikon lapissa, mökillä mukana crossari, tosin sähkö crossari. JConcepts BJ4 WE. Eli, siis ihan oikea, täysiverinen kilpuri. Kuitenkin jo eka päivänä tuli mieleen, miksen ottanut monsteria tai jotain muuta härpäkettä mukaan kuin tuon crossarin. Sillä kyllästyi aika nopeasti siihen piharälläykseen, kun ei ollut oikeaa rataa antamassa haastetta, ja taas luonnon "ratojen" antamat haasteet oli liikaa crossarin etenemiskyvylle...
Myönnän, että jos olisin ottanut polttiscrossarini (Hyper) mukaan, niin olisi se vähän paremmin maastossa kulkenut, mutta ei riittävän hyvin.

Eli, crossarit on hienoja autoja niinkuin HOKE on monesti tuonut esille, mutta, jos et aja radalla, niin mielestäni tylsiä. Jos taas haluat ajaa vain kisaa, niin älä muuta (tai asfalttirata-autoa) mietikään. Mutta, muuten en voi suositella niitä hupikäyttöön. Jos taas kisaaminen alkaa houkutella, tee niin kuin minä, osta se turisti tai crossari vaikkapa toiseksi autoksi.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Divi - 29.07.06 - klo: 01.13
Juurikin näin... Itsellä kokemusta B4:sesta... ei vaan jaksanu kiinnostaa kun en radalle pääse tällä hetkellä ajelemaan. Vaasa olis 50km päässä joten ehkä vuoden päästä vois jotain krossaria taikka touringia harkita un pääsee omalla autolla liikkumaan. B4 oli pihassa tosiaankin tylsimys, kesti kyllä hyppyjä ihan kiitettävästi :wink:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 29.07.06 - klo: 01.28
Kiitos...
Samoilla linjoilla ollaan...

Eli JOS on kiinnostunut...
Sitä kun ei tosiaan koskaan tiedä ennenkuin kokeilee.
Joku voi olla ettei kiinnosta mikään muu kuin pieni räppäily siellätäällä ennenkuin hankkiikin sen ensinmäisen auton.
Sitten ruvetaan tekemään erinäisiä "ratoja" tai mitälie hommeleita missä ajellaan... Silloin saattaakin herätä heti se kipinä että vois olla hienoa päästä ajamaan kilpaa muiden lajitovereiden kanssa.
Tässä vaiheessa jos onkin alla auto joka ei siihen sovellu niin on muoremmalla hätä kädessä kun ei (ehkä) pieni pudjetti annakkaan periksi hommata kalustoa jolla se onnistuisi. Nopeesti saattaakin tulla se kyllästyminen eteen.

Tähän väliin voisi muistuttaa kuinka tälle koko harrastukselle onkaan tässä vuosien saatossa käynyt...
Yli 10 vuotta sitten suomessa ajettiin lähinnä pelkästään sähkökrossia...(juu oli muitakin, mutta se ns. jokamiehen laji oli sähkökrossi)
Tällöin oli harrastajia niin paljon enemmän etten edes viitsi arvioida moniko kymmenkertaisesti.
Sitten kun alkoikin tulla näitä muita lajeja niin porukkaa alkoi katoamaan.
Hommattiin sitä ja tätä kalustoa... Aloittelevan oli erittäin vaikea päästä sisään kun ei ollutkaan mitenkään varma mikä se olis se ensinmäinen yksinkertaisin tapa päästä muiden mukaan ajamaan.
Nelarikrossi kuoli lähes kokonaan ja sähkökrossi kokonaisuudessaan aika rajusti.
Turistia ajaa suht paljon, mutta täytyy sanoa että kun rajatorppaan menee tänäpäivänä vilkaisemaan niin eihän siellä ole kuin murto-osa siihen määrään nähden mitä oli ennen.
En sitten tiedä että eikö tosiaan tänäpäivänä suomalainen veri vedä jokaista ottamaan mittaa toisistaan vai mikä on kun aina ollaan suosittelemassa ensinmäiseksi autoksi sellaista jolla ei kuitenkaan pääse kavereiden kanssa tasapuolisesti kisailemaan, jos mikäli ehkä kun alkaa kiinnostamaan.
Ehkä ei tule koskaan kiinnostamaan... Tai ehkä ei missään nimessä alkujaankaan halua edes kyseisen luokan autoa... Sitten tehdään se päätös sen mukaan.

Mutta ottakaapas ja selatkaa ylemmäs niin näette mistä tämä taas lähti.
Oli kiinnostunut jäppinen joka pähkäili hommatakko 1:18 auto vai 1:10...
Krossareista oli tässävaiheessa kyse.
1:18 autosta kerrottiin heti että se ei sovellu pihakäyttöön niin hyvin että sellaista kannattaa ensisijaiseksi autoksi hommata. No tämähän taas lähti tyypillisesti näihin kummallisiin mielipide/näkemys juttuihin rönsyilemään ja nyt ollaan jo menossa monstereissa. Näyttää siltä että suunta on kohti polttiksia ja lopulta ollaan 1:5 autoissa.
Vaikka kysyjä oli pienehköllä pudjetilla liikkeellä ja oli jopa hankkimassa Asso rc18 autoa.
Mielenkiinnolla vain odotan mihin tässä vielä joudutaan.
Ja kauhulla ajattelen kuinka sekaisin tämän uuden harrastajan pää onkaan jo saatu.

Mennäänkö siis vielä enemmän ohi aiheesta vai palataanko tähän kumpi hänen kannattaa hankkia... 1:18 vai 1:10 sähkökrossari????
Vai tehtäiskö niin että pidetään suut kiinni ja odotetaan että kyseinen kaiffari uskaltautuu takaisin tänne kirjoittelemaan ja kertomaan enemmän mieltymyksistään ja suunnitelmistaan???
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Catiska - 29.07.06 - klo: 09.32
Noista lähtökohdista ehdottomasti käytetty B4 tms. Ei tuossa ole edes noilla eväillä miettimistä. Siksi kait muitakin vaihtoehtoja on esitelty, jotta saataisiin meille muillekin vääntöä :D  Minulle henk. kohtaisesti sopii kaikki vaihtoehdot, itselläni on turistia, crossia, monsua ja stadiumia. Eli, sikäli ei omaa lehmää ojassa.

Osta minkä ostat, kunhan ostat laadukkaan auton.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: SlidSlide - 29.07.06 - klo: 12.05
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Mikäli ei halua ajatella kehittymistä lajissa niin silloin toki vaikkapa stampede on loistava härveli.


Heti ensimmäiseksi, anteeksi pitkä viesti mutta joku järki tähänkin hommaan pitää saada. On totta, että crossari on paras valinta mahdollisen tulevan kilpailun kannalta, mutta kuka ajattelee vielä ensimmäisen auton kohdalla tätä. Tietääkö kyseinen alottelija kuinka paljon maksaa esim. kilpaileminen + matkat sun muut? Mitäs siinä jos 1 kisan käy ajamassa sillon tällön, mut omasta mielestä se ei riitä perusteluiks et crossari ois ykkösvalinta. En itseasiassa edes ymmärrä miksi ihmiset puhuvat alottelijalle heti kisaamisesta. Se on älytöntä, koska kyseinen henkilö tuskin on 18 ja pääse ajamaan autolla radalle, saatika sitten suuria tuloja omaava työelämässä oleva. Jos kuitenkin päättää tulevaisuudessa lähteä kisaamaan, niin kokemuksella voin sanoa, että suoralla ajaminen (kaasua ja jarrua lukuunottamatta) ei auta kisaamiseen yhtään.

Itselläni oli crossari, jolla ajelin pihassa, tiellä ja kentillä. Radalla tuskin sain pidettyä autoa käsissä. Tosin, kaasu ja jarru oli hallussa. Paras treeni rata-ajoon on ajaminen vaikka maksimilla jonkinnäköstä omatekosta rataa, jossa on haastetta. Itse tein aina pikkuratoja (tampereella ei vielä ollut rataa) , jossa aijelin yksikseni. Pikkuhiljaa alko oppimaan auton liikkeet kunnolla. Nyt osaa jo FG:lläkin radalla pelkästään että ajoi silloin joskus crossarilla paljon (Fg:llä kuitenkin huomattavasti vaikeampi opetella).

Aivan älytöntä hoke väittää että monsterilla ajaminen ei kehitä lajissa. Itseasiassa mietin että onko sinulle asiasta puhuminen yhtä hyödyllistä, kun ateistille puhuminen uskosta. En aina älyä maastoajoinhoasi. Sanoisin että monsterilla on vaikeampi ajaa radalla, kun crossarilla. Sitten kun monsterilla treenaa, crossari menee jo helposti itsestään. Hyväkuntosella stampedella kohtuu hyvillä sähköillä pitää todellakin osata ajaa.

 Turha alkaa puhuu p****a tästä. Kerroin vain oman mielipiteeni ja minulla sentään on kokemuksia monstereista ja crossareista, molemmista radalla ja maastossa! Ja mikä parasta, monsterilla PÄÄSEE MYÖS VAIKEASSA MAASTOSSA!
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 29.07.06 - klo: 15.13
Siis kiesus sentään.
Mikä helv sulla on kun et tajua edes mitä kirjoitetaan.
Edelleen. Lue mun teksti sanasta sanaan ja YMMÄRRÄ SE.
Oot kyllä suoraan sanottuna aivan naurtettava jässikkä.
Mikäli minä jotain kirjoitan niin siellä on slaidikumi pistämässä vastaan.

Ja minullako ei sitten ole kokemusta monsuista, stadiumeista, touringeista, mattoautoista, crossareista...???
Voin luvata että tässä 13 vuoden aikana olen ehtinyt omistamaan ja ajamaan jos jonkinmoista härveliä.
Joten älä sinä ytitäkkään selittää että sulla sentään on kokemusta.
Sen vertaa ei ainakaan ole elämästä kokemusta että tajuaisit jollain olevan ehkä jopa enemmän sitä kokemusta kuin sinulla.

Nyt sitten sitä äidinkieltä hieman opiskelemaan ja varsinkin LUETUN YMMÄRTÄMISTÄ.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 29.07.06 - klo: 15.28
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Aivan älytöntä hoke väittää että monsterilla ajaminen ei kehitä lajissa. Itseasiassa mietin että onko sinulle asiasta puhuminen yhtä hyödyllistä, kun ateistille puhuminen uskosta. En aina älyä maastoajoinhoasi. Sanoisin että monsterilla on vaikeampi ajaa radalla, kun crossarilla. Sitten kun monsterilla treenaa, crossari menee jo helposti itsestään. Hyväkuntosella stampedella kohtuu hyvillä sähköillä pitää todellakin osata ajaa.


Hyvin naurettava väite.

Crossarilla täytyy osata ajaa jotta sillä kiertää rataa kovaa.
Tehdäänpäs pieni testi...
Tule sinä (tai joku monsukuski) radalle monsterin kanssa niin minä tulen crossarin kanssa.
Ajetaan muutama läppi ensin omilla autoilla ja kellotetaan se.
Vaihdetaan tämän jälkeen ohjaimia ja kellotetaan aika oudolla autolla.

Lupaan että et ole lähelläkään samoja sekuntilukuja krossarilla, mutta minä ajan varmasti sillä monsulla samaan kuin sinä, ellen jopa kovempaa.

Yksinkertasesti krossari kehittää koko lajiin parhaiten (ei unohdeta tietenkään turistia, mutta se onkin ratapuolen juttuja ja nyt ei puhuta siitä).
Se johtuu yksinkertaisesti siitä että kyseisen auton ajo-ominaisuudet ovat ensiluokkaiset ja varsinkin kaikki mahdolliset säädöt on mahdollista säätää. Nämä kaikki säädöt kun jotenkuten hallitsee ja krossarilla alkaa omatekemällä radalla kiertää nätisti niin silloin ajaa kohtalaisen nätisti jo ihan oikeaakin rataa.

No mutta aivan sama... Tätä ei jokainen tajua kuitenkaan.

Mutta Slide ei tajunnut millään edes sitä että jos vaikkapa kuljettaja haluaa joskus ajaa vaikka krossikisaa... JOS... Etkö voi ymmärtää että sinä et tiedä mitä hän ajattelee.
En tiedä minäkään... en niin väitäkkään, minä sentään tarjoan mahdollisuutta helpoimpaan tiehen kilpailua ajatellen JOS sellainen alkaa vaikka kiinnostamaan.

Ja varsinkin se kaikkein tärken tässä näyttää porukalta jäävän edelleen...
Onkohan tää jo kolmas vai neljäs kerta kun tämän sanon...
Aloittelijalle joka liikkuu pienehköllä pudjetilla, on järkevintä hankkia kisaajan käytetty auto. Siksi että mukana tulee iso läjä uutta varaosaa, renkaita ja muita nippeleitä. Auto on myös varmasti säädetty siten että sillä on kenen tahansa kohtalaisen helppo ajaa.
Ainakin helpompi kuin aloittelin itse keksimillä säädöillä.

Meniskö nyt jakeluun vai vieläkö halutaan olla naurettavia??????
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: SlidSlide - 29.07.06 - klo: 16.06
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"


Hyvin naurettava väite.

Crossarilla täytyy osata ajaa jotta sillä kiertää rataa kovaa.
Tehdäänpäs pieni testi...
Tule sinä (tai joku monsukuski) radalle monsterin kanssa niin minä tulen crossarin kanssa.
Ajetaan muutama läppi ensin omilla autoilla ja kellotetaan se.
Vaihdetaan tämän jälkeen ohjaimia ja kellotetaan aika oudolla autolla.

Lupaan että et ole lähelläkään samoja sekuntilukuja krossarilla, mutta minä ajan varmasti sillä monsulla samaan kuin sinä, ellen jopa kovempaa.

No mutta aivan sama... Tätä ei jokainen tajua kuitenkaan.

Mutta Slide ei tajunnut millään edes sitä että jos vaikkapa kuljettaja haluaa joskus ajaa vaikka krossikisaa... JOS... Etkö voi ymmärtää että sinä et tiedä mitä hän ajattelee.
En tiedä minäkään... en niin väitäkkään, minä sentään tarjoan mahdollisuutta helpoimpaan tiehen kilpailua ajatellen JOS sellainen alkaa vaikka kiinnostamaan.


En tajua itse miksi aina teilaat muiden ehdotukset ja mielipiteet. Enkö juuri sanonut että se on mielipiteeni! Tuntuu että kaikessa missä hokepoke on mukana, juttu kärähtää loppuun hänen 13v kokemuksensa vaippaperunaväitteidensä kanssa.

Kaikki muut olen omistanut paitsi polttistouringia. Tiedän varsin hyvin autoista ikääni verrattuna ja uskallan väittää että joistakin asioista monstereihin liittyen enemmänkin kuin sinä. Olen rakentanut crawlerin (täysin omista suunnitelmista, ainoat valmisosat clodin gearboxit) ja tämän hetken BL projekti loppusuoralla. Sen perusteella tiedän jotain tekniikasta. Sanon vain siksi ennen kun alat taas tietämystäni halveksumaan, äläkä väitä ettet halveksunut! Sillä ei ole merkitystä, mutta en yksinkertaisesti jaksa vääntää nuorisopoliitikon kanssa painaako broileri 2kg vai 2,1kg.

En tietenkään pysty samaan vauhtiin crossilla kuin kilpakuski. Kun vaikeammalla opettelee, niin helpon osaa. Sama juttu isoissa autoissa. Monstereissa kääntö on heikompi, kuten mahdollisesti jarru sun muut hienosäätöominaisuudet. Esimerkissä tietenkin nopeus autoilla olisi sama, koska esimerkki muuten olisi täysin typerä. Täten olisi ihme jos crossarilla ajaisi huonommat ajat, kuin monsterilla.

Väitän myös että crossikuski, joka ei ole ajanut radalla, ajaisi huonommat ajat  kuin minä crossarilla. Täysin siksi, koska olen opetellut vaikeammalla autolla ajaa. Puhut kuitenkin asiaa, kun sanoit että ajaisit samat ajat tai nopeammin monsterilla radalla kuin minä. Kun on vankka pohja radalla ajamisessa, niin taito pysyy autosta huolimatta. Et silti pystyisi lähellekkään omia ennätysaikojasi monsterilla. Tämä johtunee siitä että monsteri ei ole hyvin soveltuva radalle ja täten vaikeampi hallita. Elikkä siis monsterilla on vaikeampi ajaa nopeasti ---> crossarilla siis helpompi---> monsterilla opettelu esim omalla pikkuradalla antaa vankan pohjan kisoja varten. Pitää kuitenkin muistaa että crossarin ja monsterin täytyy tällöin olla yhtä nopeat!

Tiedän että jankkaat kisoihin sopivasta autosta, mutta entä jos henkilö ei haluakkaan kisailla ja ajaa mielummin maastossa. Ja mikä ongelma monsterikisoissa on. Nytkin ollaan järjestämässä Oulussa monsterikisoja. Kokoajan monsterit yleistyvät, koska jotkut haluavat ajaa myös muualla kuin siellä ympyräradalla. Nyt ymmärrän miksi toitotat uusien kisakuskien perään kokoajan. Olet yksin koska ylpeän luonteesi takia kukaan ei halua kisailla kanssasi.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 29.07.06 - klo: 16.17
Hetkinen hetkine...
Sinä kyseenalaistit minun kokemukseni mainitsemalla että sinulla on sentään kokemusta...

Ja yksinkertaisesti monsteri ei ole vaikeampi ajaa.
Sillä on helpompi ajaa ihan jo rauhallisempien liikkeidenkin takia.
Okei... krossarilla on helppo kiertää rataa jos sitä kiertää erittäin hitaasti, mutta koetappas ajaa sillä kovaa.
Monsulla on helppo ajaa kovaa (niin kovaa kuin mihin se pystyy) koska se ei yksinkertaisesti kykene kovin rajuun suoritukseen.
Siinä vaiheessa kun huomaa että krossari ei mene jostain pitkästä nopeasta mutkasta kovempaa, koska siinä on röykkyjä, huomaakin että joku tulee samanlaisella autolla ulkokautta ohi...
Tällaista ei monsuissa ole. Se menee mutkan läpii siinä mihin se pystyy, eikä kuski sitä pysty kovin kummosesti muuksi muuttamaan.
Joo... toki tähänkin saadaan iso ero aikasiks, mutta se ei johdu auton vaikeudesta ajaa, vaan puhtaasti ajotaidosta silloin.

Minäkin voin sanoa että jokainen rata-auto on erittäin helppo ajaa.
No onhan se helppoa kun ei tarvii hyppiä ja pomppia, eikä radassa ole reikiä, mutta en voi sitä silti helpoksi sanoa, koska kovaa ajaminen ei sitä todellakaan ole.
Näin se menee myös krossissa, mutta sen olen huomannut että monsua kyllä kuskaa kovaa mutkassa aivan kuka tahansa. Senkuin tekee sen mihin auto pystyy.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 29.07.06 - klo: 16.24
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Nyt ymmärrän miksi toitotat uusien kisakuskien perään kokoajan. Olet yksin koska ylpeän luonteesi takia kukaan ei halua kisailla kanssasi.


Muahahaha... eihän näin pihalla vaan voi olla.

Ja minä en toitota uusien kisakuskejen perään...
Taas näyttää olevan mahdotonta tajuta asiaa jonka olen moneen kertaan sanonut.

Se on mahdollista että häntä kiinnostaa kisaaminen...
Sinä et sitä tiedä, minä en sitä tiedä eika tiedä kukaan muukaan.
Moni sen silti tietää mikä auto on paras lähtökohta mikäli näin on.

Ja itseasiassa kun tarkkoja ollaan niin tämä rönsyäminen on lähtenyt liikkeelle siitä että miksi 1:18 asso ei sovellu pihalle.

Uskomattomiin vääntöihin te nämä käännätte.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 29.07.06 - klo: 16.32
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Et silti pystyisi lähellekkään omia ennätysaikojasi monsterilla. Tämä johtunee siitä että monsteri ei ole hyvin soveltuva radalle ja täten vaikeampi hallita. Elikkä siis monsterilla on vaikeampi ajaa nopeasti ---> crossarilla siis helpompi--->


Äläpäs puhu asiasta mistä et näköjään tosiaankaan tiedä yhtään mitään...
Minä ajoin viimekesänä monsterilla 3 sekunnin päähän ajasta jonka oli samaisella radalla ajanut krossarilla. (ja se krossarilla ajettu aika ei todellakaan ollut hidas... muistaakseni 2. nopein koko kisoista)

Monsulla menin radalle, painoin kaasua ja totesin että jahas....ei tarvii edes kaasusta päästä kuin tiukoissa paikoissa. Muuten ajettiin mutkassa vähintään puolella kaasulla.
kovampaa olisi autolla päässyt, mutta moottori oli aivan elämänsä loppuvaiheilla.

Monsteri on leveä ja täten vakaampi, mikäli on vaan tajunnut säätöjen päälle mitään, eli laskee auton matalaksi kun radalla ajellaan.
Reilusti isommat renkaat jotka menee montuista huomaamatta yli. YMS YMS...
Monsua ei myöskään pysty säätämään samalla tavalla kuin krossaria, eli näitäkään pieniä hienouksia ei pääse opettelemaan.
Kohta varmaan joku kommentoi että ei niillä säädöillä niin suurta merkitystä ole. Jaa... silloin ei tiedä asiasta tuon taivallista.

Yksinkertasesti sinä Slide pommitat nyt aivan naurettavalla tavalla minua. Et näe metsää puilta etkä näytä muutenkaan olevan perillä hyvin monista perus asioista.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Mr.MR - 29.07.06 - klo: 16.52
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"


Uskomattomiin vääntöihin te nämä käännätte.


Eiku kaikki ketjut joihin Hoke on jotain kommentoinut, vääntyvät väittelyksi. Olisko aika mennä itseensä?
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 29.07.06 - klo: 16.57
Kyllä...

Olen huomannut että te käännätte ja väännätte asioista mitä eriskummallisimpia versioita.

Krossari muuttuu monsuksi, monsu touringiksi jne.

Minä menen itseeni heti kun te suostutte edes yhden kerran vilkaisemaan peiliin ja lukemaan tekstit ymmärtäen ne... Varmasti rupee teitäkin naurattamaan miten ihmeessä hydrauliset jarrut muuttuu levyjarruiksi jne.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Mr.MR - 29.07.06 - klo: 17.25
Itsensä toistaminen nettikeskustelussa ei hyödytä mitään, vaan oikeastaan kääntyy kirjoittajaa itseään vastaan. Mutta se toki kertoo jotain kirjoittajasta.

Hoke on legenda. Kaikki on kuullut, mutta kukaan ei ole nähnyt.  :mrgreen:
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 29.07.06 - klo: 17.33
Näkeminen ei vielä auta tuntemaan  :wink:

Ja itseään on pakko toistaa jos vastapuoli ei tajua yhdellä kertaa.
Josko 10 kerran toistolla alkais toinenkin puoli ymmärtämään mitä kyseisessä lauseessa lukee... Tai no... näyttää olevan toiveajattelua.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: at - 29.07.06 - klo: 17.35
Tähän väliin....  :wink:

(http://koti.mbnet.fi/aazee/replyt/retarded.jpg)
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: SlidSlide - 29.07.06 - klo: 18.15
Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"
Hoke on legenda. Kaikki on kuullut, mutta kukaan ei ole nähnyt.  :mrgreen:


Aivan täydellisesti sanottu!

Hyvänen hoke, voisitko jo ymmärtää että aikaisemmin sanoin oman mielipiteeni asiasta, verraten sitä sinun omaasi. En kyseenalaistanut mitään sanomaasi, paitsi sen kun sanoit crossarin kehittävämmäksi kisoja ajatellen. Tästäkin asiasta voi olla montaa eri mieltä. Ja aikaisemmin sanoin että, JOS monsteri ja crossari olisi nopeudeltaan ja kiihtyvyydeltään samat (monsussa vaikka harjattomat samanlai kun itellä).

Kirjotit pitkiä viestejä siitä kuinka crossi on vaikeampi. Yritä jo ymmärtää että minulla on täysi kisacrossari jolla olen ajanut radalla kaasu pohjassa( nopeus vaihdellut, mutta arvioiden mukaan about 55 - 70max.). Vaikken kisaile, oon treenannut sillä paljon. Tiedän kyllä kaasun päästöt mutkissa, kurvaukset, ajolinjat, POMPUT (joista usein kellahtaa ellei osaa ajottaa kaasuaan oikein), maaston epätasasuuden, jaksatko lukea enempää?

 En usko, sillä itsekkään en lukenut puoliakaan kirjoituksistasi. Ei yksinkertasesti huvita vääntää tyhmistä asioista. Ei kai kukaan nyt itseään vastaan halua riihetä? Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa. Tässä tapauksessa sinä olet huutaja ja metsä. Toitotat toitotat asioita jotka ovat kaikille jo selviä. Sitten vielä syytät muita väännön aloittamisesta.

Ja kun väität että olen pihalla...Hmm... ehkä olenkin pihalla kun en tajua p****akaan ajatusmaailmastasi enkä usko että kovin moni muukaan. Kovin paljon saat päteviä syitä selitettyä milloin mihinkin asiaan, mutta mistä johtuu etten vakuutu ikinä puheistasi :shock: ?? Aina löytyy jostain madonreikä jota yrität peittää viestisi horjuvuutta, milloin solvaus, milloin jokin vertaus kokemukseesi.

Jos ajat monsterilla 2s hitaammin kun crossilla, good to you dude, mutta eikös sillon monsterissa oo ihan uskomattomat ajo-ominaisuudet :shock: .  Toinen vaihtoehto on että sinu crossarisi ei kulje, tai sinulta puuttuu taito :D. Mietin vaan että jos monsulla todellakin on noin hyvä ajaa radalla, niin minkätakia ei ostaisi monsteria, kun kerran radalla pääsee ja maastossa vielä paremmin. Kisoista ei tarvi huolehtia, koska kuten sanoin, monsterit ovat saaneet enemmän tilaa kisatantereilta Suomessa ja myös tulevina vuosina. Monstereilla ei kuitenkaan pääsisi  crossikisoihin, joten niitä meinatessa monsua on turha ajatella.

Osuit naulankantaan! Minä haluaisin kisailla, mutta budjetti ei riitä uusiin akkuihin ja ongelmia on myös ajan kanssa. Monsterikisat himottaa ja FG:llä aion osallistua niihin mahdollisimman usein. Turha jatkaa tätä vääntöä. Annetaan muillekkin tilaa vastata alottelijan kysymykseen. Eiköhän meidän kahden mielipiteet ole jo kuultu Jos kuitenkin haluat jatkaa, tuo vääntö privaan sitten, mutta älä turhaan odota vastausta.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: *HOKE* - 29.07.06 - klo: 20.16
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Jos ajat monsterilla 2s hitaammin kun crossilla, good to you dude, mutta eikös sillon monsterissa oo ihan uskomattomat ajo-ominaisuudet :shock: .  Toinen vaihtoehto on että sinu crossarisi ei kulje, tai sinulta puuttuu taito :D.


Monsterin ajo-ominaisuudet eivät ole loistavat... se ainoastaan meni samalla radalla joka oli erittäin pahassa kunnossa, tietenkin hieman tasaisemmin erittäin pahoista kohdista.
Nyt siis puhutaan oikeasti radasta jossa oli niin suviä kuoppia tullut että auto humpsahti sinne kokonaisuudessaan. Monsteri meni isoine renkaineen näistä helposti.
Ja kyseinen rata on itseasiassa myöskin niin pienillä hypyillä varustettu että monsterilla pääsee niistä yli...
No enivei. Minä ajoin noin lähelle.
Rata sileänä onkin sitten ajettu krossarilla reilusti kovempaa. Monsterilla ei puhuta kuin parin hassun sekunnin parannuksesta.

Mitä tulee mun krossarin kulkuun tai ajotaitoon niin tuo oli jo hyvä vitsi.
Joko et tosiaan tiedä mistä puhut tai sitten tuo oli puhdas vitsi.

Ja tuo että kaikki on kuullut mutta kukaan ei ole nähnyt... Hah... No kun puhutaan pihasuddaajista niin aika harva on tosiaan nähnyt. Jos puhutaan oikeasti harrastajista niin aika iso osa loppupeleissä tietää minut ainakin ulkonäöltä.
Otsikko: Apua Auton Valintaan
Kirjoitti: Heuli - 30.07.06 - klo: 22.09
(http://www.tvsquad.com/images/2005/05/160x120_24_kiefersutherland01.jpg)