Minulla on uuden karkea rc-monsteri johon sain hyvästi sisäänajot ajettua ja pari tankillista kerkesin säädelläkkin. Tämän jälkeen tuli sähkö pulmia. Välillä kun pistän virrat päälle niin kääntö servo menee aivan toiseen laitaan ja jumii sinne, välillä kun pistän virrat päälle ei tapahdu mistään mitään, välillä taas servot heiluu edestakaisin miten sattuu ja joskus servot toimii hyvin????
Mikä vikana onko kokemuksia kyseisistä ongelmista!
Aloitetaanpa siitä kaikkein yksinkertaisimmasta.
Eli olethan ladannut lähettimen akut (tai vaihtanut uudet patterit)... Entäs vastariakku?
Toivottavasti et käytä sentään vastarille patterikoteloa...
Mikäli nämä ovat ok niin onkos antennit ok?
Eli auton antenniputki on asennettu ja antennijohto kulkee putken sisältä, pilkottaen vain hieman putken päästä.
Tarkasta että kiteet ovat varmasti hyvin paikallaan.
Irroita kiteet sekä ohjaimesta että vastarista ja laita uudestaan paikoilleen.
Tarkista myös ettei yksikään johto ole huonosti paikoillaan, eikä mikään johdoista ole nirhaantunut mitään terävää kulmaa vasten.
Näillä nyt vaikkapa ihan ensinmäisenä liikkeelle.
tuosta olen eri mieltä että antenni putkesta pilkottaa vain vähän ulos,loppuko keritään vastari boksiin ei tosiaankaan hyvä kikka kantomatkaa ajatellen. Oikeaoppisesti vastari sijotetaan niin että antennilähtö on suoraan putkea päin ja ylimääräinen antenni jää roikkumaan ilmaan.
juu ja lataa vaihda patterit / lataa akut lähettimeen ja autoon.
jos et ole jo vaihtanut.
Jahas.. Ei kannata antaa sen roikkua vapaana. Omasta kokemuksesta näin sanon, yksi vastarin antenni nirhautui melkein poikki kun roikkui vapaana. Sen jälkeen älysin mikä tuossa on kikkana tuossa että jää vain vähän ulos.
Niin, ja kantomatkan kanssa ei ole todellakaan ollut mitään ongemia.
Lainaus käyttäjältä: "Nasty"tuosta olen eri mieltä että antenni putkesta pilkottaa vain vähän ulos
Jälleen kerran tulemme tähän että mielipiteellä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Mikäli antenni roikkuu putkesta pitkänä siimana niin kantomatka myös lyhenee.
Antennijohdon kärjen korkeus on se mikä määrää pitkälti kantomatkan.
Ja mikäli johto roikkuu vapaana, se erittäin helposti menee paikkaan minne se ei kuulu, ja katkeaa.
Tästä seuraakin sitten taas suuremmat ongelmat.
Perusasioita joista toivon ettei aleta tämän enempää vänkäämään.
niin no jos haluaa lyhentää ehdointahdoin kantomatkaa rullaa sen minne sattuu juu.
Mitäs sille ylimääräiselle johdolle kandee tehdä jos ei saa roikkua ulkona eikä rullata sisälle ?
rullaa se sinne sisälle! Vähentää kantomatkaa aivan marginaalisen vähän. Ainakin taatusti vähemmän kuin antennijohdon katkeaminen.
Optimaalista on tietysti hankkia pitkä antenniputki :)
syötetään niille sellasi hauskoja tabletteja niin ne seisoo itestään ilman putkea ;)
minä en henk.koht rullaa sitä sinne vastari koteloon kun voipis tulla pahojakin radio häiriöitä. itsellä se liuhuu sielä vapaana putken päästä.
ainut on että sitä täytyy kyllä jonkun verran varoa.
Ps. antennia ei myöskään saa vetää läheltä metalli osia eikä hiilikuituosia pitkin, vielä sellainen juttu että joka metalli metalli liitos joka pääsee hakkaamaan tuottaa radiohäiriöitä jossain määrin.
Tee sinä aivan niinkuin tahdot.
Jokainen joka on lajia kauan harrastanut, ja radiohäiriöiden kanssa joskus kamppaillut, jättää johdon todellakin vain hieman putken päästä näkyville.
Vastarikotelossa oleva pieni kerä on todellakin pienempi haitta kuin valtoimenaan roikkuva johto.
Edelleenkään et siis ymmärrä että mitä matalammalla johdon kärki on, sitä huonompi on kantama.
On siis vähintäänkin typerää nostaa johto ensin korkealle ja antaa sitten johdon kärjen roikkua putken puoliväliin.
Aivan sama kuin olisi puolet lyhyempi antenniputki.
Itse jätän antennin tasan antenniputken pään kanssa tasan ja jos löysiä jää, niin se on sitten siellä vastariboksissa.
Joskus jätin pätkän viuhumaan pihalle ja löin vielä sen hatun siihen antennipillin päähän. Putki kun meni poikki, eikä antenni saanut löysiä mistään niin katkesipa sekin samaan syssyyn. Se oli sitten kolvaushommia. Vahingosta viisastuneena muutin taktiikkaa ja kas kummaa, sehän on toiminut. Viuhuvat piiskat, mitä moni harrastaa, kun todella herkästi menee katkipoikki, kuten edellä asiantuntevat herrat kertoivat. :)
Eli olen ehdottomasti myöskin tämän "antennin pää mahdollisimman kauas vastarista" ideologian kannalla, mielummin kuin että vedetään antenni putkeen ja sitten putken ulkoreunaa pitkin loput alaspäin - ei hyvä.
Joo pitää alkaa noista perus asioista. Patterit olen ladannut mutta ohm. :oops: Mulla on vasarin akkuna se vakiona tullut patteriteline jossa on neljä akku paristoa. Mittasin sen pitas tulla tarpeeks virtsaa mut sanooko kokeneemmat et kanattaa hommata sinne akku? jos pitää nii saako niitä muualta kuin rc-putiikeista?
Ehdottomasti akku.
Se patterikotelo pätkii hulluna kaikesta pienimmästäkin tärinästä.
Polttiksen moottori saa jo aikaan värinän joka aiheuttaa akkuun pätkimisen.
Osta Hobbylinnasta nosramin 1400mAh vastari akku. Savagessa se ja tosi hyvin pelittää.
Juu kai se pitää lähtee akkukauppaan
Kattelin tossa noita akkuja hobbylinnan sivuilta. Tollasenhan vois periaatteessa tinailla itsekkin akkupattereista? Vai miten? Voiko radio-ohjaimen signaalia mitenkään mitata tai todeta että se on kunnossa?
Mitäs mieltä asiantuntijat on sellaisesta ratkaisusta tuolle ylimääräiselle johdolle että laittaa sen isolle lenkille maston ympärille. Siis niin, että lenkki-silmukan koko on maston korkeuden kokoinen. Nippusiteellä ala- ja yläpäästä kiinni tuo lenkki.
Mitä mieltä ?
Antennia ei missään nimessä kannata kieputtaa putken ympärille, koska ympäri ajoissa menee helposti poikki ja sen jälkeen radion kantavuus on luokkaa 10m.
Hankkii joko pitemmän antenni putken ja loput piuhat jättää vastariboksiin. Sitä johtoa ei saa siis lyhentää.
Räpläsin tota kojetta tovin ja en ole vielä löytanyt selvää vikaa. Yksi asia jai vaivaamaan pitääkö kiteiden Hz luvut vastata täysin toisiaan. mulla on ohjaimessa 27.600Hz ja autossa jotain 27.145Hz
Kyllä pitää
Lainaus käyttäjältä: "skuire"Räpläsin tota kojetta tovin ja en ole vielä löytanyt selvää vikaa. Yksi asia jai vaivaamaan pitääkö kiteiden Hz luvut vastata täysin toisiaan. mulla on ohjaimessa 27.600Hz ja autossa jotain 27.145Hz
Taitaa olla se kiinalainen monsteri...?
Aika hassua et sisäänajo on mennyt ongelmitta jos kiteet noinkin erinlaiset.
Joo kyllä se on se Kiinalainen... mutta ku sain halavalla!! 8)
Noihin kiteiden taajuuksiin kun palataan niin ainakin AM kiteiden taajuudet eroavat lähetin- ja vastaanotinkiteen osalta juuri tuon 455 khz eli tuo on kyllä toimiva pari.
Yleensä molemmissa kiteissä on merkittynä sama taajuus lähetin ja vastarikiteeseen ettei ole epäselvää mitkä kuuluvat yhteen. Teippien alta paljastuu kuitenkin kiteen todellinen taajauus.
Tämä on myös syy miksi lähetin- ja vastaanotinkiteiden paikkoja ei voi vaihtaa.
Hessu
No nyt kyllä jo tilasin vastaanottimeen uuden kiteen jossa on sama arvo, jos se ei vieläkään toimi pitää tulla uudestaan turisemaan. Mulla kiteet oli fm:mää. Tx ja rx en muista kummin perin
Ettei antennihöpinät mene mutupohjalta, niin käykääs lukaisemassa tämä (http://www.ac6v.com/antprojects.htm#theory).
Lainaus käyttäjältä: "HessuH"Noihin kiteiden taajuuksiin kun palataan niin ainakin AM kiteiden taajuudet eroavat lähetin- ja vastaanotinkiteen osalta juuri tuon 455 khz eli tuo on kyllä toimiva pari.
Yleensä molemmissa kiteissä on merkittynä sama taajuus lähetin ja vastarikiteeseen ettei ole epäselvää mitkä kuuluvat yhteen. Teippien alta paljastuu kuitenkin kiteen todellinen taajauus.
Tämä on myös syy miksi lähetin- ja vastaanotinkiteiden paikkoja ei voi vaihtaa.
Hessu
Kylla Hessu oikeassa olit ne kiteet on samanarvoiset kun teipin ottaa pois.
Mutta ongelma ei havinnyt minnekkaan. Valilla autolla pystyy ajamaan ihan hyvin ja valilla ei toimi ollenkaan joskus esim. ohjauksen servo menee jurrittamaan vasemmalle tai oikealle heti kun virrat nappaa paalle.
Vastaanotinta ropeltaessa vika yleensa muuttuu joskus servot alkaa toimimaan hyvin joskus servoista kuuluu pelkkaa surinaa eika mikaan liiku joskus taas esim kaasu servo alkaa vipattamaan edestakaisin eika lopu ennenkuin virrat kytkee pois.
Johdot liittimet kide jne. on kunnolla kiinni. Voisko vastaanottimessa olla joku vika? Mita on muut mielta... kokemuksia. Auttaisko josko ostais uuden vastaanottimen :shock:
Lainaus käyttäjältä: "skuire"Tx ja rx en muista kummin perin
Tx = Tansmitter = Lähetin.
Rx = Receiver = Vastaanotin.
Tähän on olemassa hyvä muistisääntö
TX = Täällä
RX = Radalla
:mrgreen:
Servo ongelmat havisivat kun vaihdoin uuden vastaanottimen autoon! Kiitos kaikille auttaneille :wink:
Minkalaiset osat tuppaa yleisimmin hajoamaan naista rc autoista. Ois nyt helppoa ja halpaa ostaa kun olen Kiinassa?
Pistakaa jotain yleisimpia!
No kytkimiä ja kytkinkelloja ja kytkimen laakereita ja sitten vielä tulppia.
No onko toi kytkinkello muka yleisesti hajoava osa? Itsellä samalla kellolla ajeltu jo yli 8 gallonaa eikä loppua näy.
Autoon sit tukivarsia, vetarit ja pyörän-navat yleensä menee. Kannattaa myös hommata vara servo ohjaukseen ainakin jos talvella (märällä) ajelee.
Ei todellakaan, ainakaan Kyoshon parempi SP kello. Viimeksi ajoin 45 min finaalin Kyoshon kytkinkellolla maaliin asti vaikka molemmista kytkinlaakereista oli vaan kehät jäljellä - Kello oli silti ihan kunnossa!!
Kelloja kuitenkin tarvii jos haluaa vaihtaa välityksiä tai käyttää sekä komposiitti että alumiini kytkinpaloja, sillä sama kello syö komposiittiset hetkessä sispinnan karheuden takia alumiinisten palojen jälkeen.
Jos sä siellä kiinassa olet ja auto maksoi vain 180€. Paikka josta saat varaosia siihen niin varmaan saat myös koko auton. Ajelua meinaat autollasi harrastaa niin, Kannattaisi ostaa koko auto mukaan varaosiksi.
Koita tingata se ilman sähköjä kaupasta ulos jotka on todettu kelvottomiksi.
ja vaikka se moottori kanssa. Itse en miettisi hetkeäkään. Suomessa ei ihan heti tarvitsisi alkaa soveltaa osia
muista autoista. Hylyn hinnaksi ei paljon voi jäädä.
Purkaa se palasiksi matkalaukkuun jos tullia pelkäät.
Lainaus käyttäjältä: "ST"No kytkimiä ja kytkinkelloja ja kytkimen laakereita ja sitten vielä tulppia.
Nämähän on romppeita joita varmaan saa suomesta ja varmasti laadukkaampia.
Olen miettinyt sita toisen auton ostoa voisi olla jarkevaa jos saisi ilman sahkoja.
Noita laakereita ja tulppia saa Suomestakin ja Kiinan paikallisen laadun tuntien taidan pysya erossa naista halppis laakereista (saa naha miten pitkaan pelittavat autossa vakiona olevat?)
Olen silla Kiina monsterilla jo kohta gallonan Suomessa kaydessa ajanu ja mekaanisesti auto toimii tosi hyvin, jos jotain miinusta pitais sanoa niin se olisi jousitus. Mutta en ole viela kerennyt jousitusta trimmailla jaykemmilla oljyilla ja muilla.