RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: rcoss - 21.09.06 - klo: 13.04

Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: rcoss - 21.09.06 - klo: 13.04
Mitä vaikutusta on vauhtipyörän painolla ? Ostin juuri uuden ja se on selvästi aikaisempaa kevympi.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: bluebeetle - 21.09.06 - klo: 13.38
Pysyy tyhjäkäynnillä paremmin mitä painavampi vauhtis, ei käsittääkseni paljon muuta.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: WRC206 - 21.09.06 - klo: 13.56
1:1 autoissa raskaampi vauhtipyörä tuo lisää vääntöä, kevyempi ottaa herkemmin kierroksia, eiköhän sama päde myös näihin rc vehkeisiin.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: bluebeetle - 21.09.06 - klo: 14.08
Tuolta naapurifoorumilta lainattua:

Hermanni: Niinpä, vauhtipyörän keventämisellä kyllä kasvaa kierrosherkkyys (Maximikieroksiin se ei vaikuta), samalla tyhäkäyntikierroksetkin nousee (On nostettava korkeammalle jotta kone kävisi).
Vauhtipyörän takoitushan on pyöräyttää moottori yli puristustahdin (Nelitahtisessa myös imu ja pakotahdin) ja mitä kevyempi vauhtipyörä sitä korkeammat kierrokset tarvitaan jotta "toive" toteutuisi.
Rc autossa vauhtipyörän keventäminen saattaa tuoda ikävänä yllätyksenä juuri tuon tyhjäkäynnin suuren nousun, tästä voi aiheutua ongelmia keskipakokytkimen kanssa joka saattaa ottaakkin jo silloin kiinni.

Koko topikki: http://rc-harrastus.com/ForumsPro/viewtopic/t=5016.html

Eli tyhjäkäyntiä saattaa vaatia enempi...
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: camshaft6 - 21.09.06 - klo: 15.44
Itse asiassa raskaampi vauhtipyörä ei tuo lisää vääntöä,vaan sitkeyttä eli moottori ei ole niin herkkä rasituksen muutoksille.Itse vääntökäyrään se ei vaikuta vääntöä lisäten,ainoastaan käyrää pyöristäen.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: WRC206 - 21.09.06 - klo: 16.05
Juuri näin, kiitos korjauksesta.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Mr.MR - 22.09.06 - klo: 10.44
Lainaus käyttäjältä: "camshaft6"Itse asiassa raskaampi vauhtipyörä ei tuo lisää vääntöä,vaan sitkeyttä eli moottori ei ole niin herkkä rasituksen muutoksille.Itse vääntökäyrään se ei vaikuta vääntöä lisäten,ainoastaan käyrää pyöristäen.

Mitä sitten on "sitkeys"? Oisko yhtäkuin vääntö?

Eikös vauhtipyörä ole osa moottoria. Eli teho ja vääntö mitataan vasta vauhtipyörän jälkeen. Itse olen elänyt siinä uskossa, että vauhtipyöräkin vaikuttaa vääntöön. Vai miten suhteellisen tehoton moottori voi olla hyvinkin vääntävä (esim. traktorin diesel). Toisaalta näissä rc-laitteissa vaikkapa lentokoneen nitrokone voi käydä melko pienilläkin kierroksilla, koska kiinteä potkuri toimii osaltaan vauhtipyöränä. Toki ymmärrän senkin, että koneen "viritysaste" vaikuttaa väännön ja tehon suhteeseen.

Mielenkiintoinen aihe kuitenkin. Korjatkaa, jos/kun olen väärässä.

Johonkin pyörimisvoimiin se vääntö jotenkin liittyy: http://www.autowiki.fi/index.php/V%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6

Heh.. Tämmöiset tekniset tiedot löytyi Zetorille. Huomioikaa vauhtipyörän paino. Henkilöautoissa bensakoneessa kun vauhtipyörä taitaa painaa alle 10kg.
http://gamma.nic.fi/~zetka/tietoja.htm
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Mr Cale - 22.09.06 - klo: 12.40
Lyhyesti:

Kiihdytettäessä (moottorin kierrosten noustessa) painava vauhtipyörä vähentää vääntöä (=heikentää kiihtyvyyttä), koska osa moottorin tuottamasta tehosta menee vauhtipyörän kiihdyttämiseen. Kierrosten laskiessa esim. mäkeen kiivettäessä painava vauhtipyörä lisää vääntöä.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: camshaft6 - 22.09.06 - klo: 13.14
Vielä tarkentaen ,kun ajat mäkeen raskaammalla vauhtipyörällä niin kyllä se vauhti putoaa siihen mitä se oli kevyemmälläkin vauhtipyörällä,mutta vauhti putoaa viiveellä.vääntöhän tarkoittaa massaa mitä moottori jaksaa ylläpitää
tietyllä kierrosluvulla.
Ja raskaammalla vauhtipyörällä saavutetaan ainoastaan se etu että moottori ei ole niin herkkä hetkellisille rasitus muutoksille,mutta kun rasitusta jatketaan ,niin vauhtipyörään lisätyn massan hyöty on nolla.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Mr.MR - 22.09.06 - klo: 13.52
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"Lyhyesti:

Kiihdytettäessä (moottorin kierrosten noustessa) painava vauhtipyörä vähentää vääntöä (=heikentää kiihtyvyyttä), koska osa moottorin tuottamasta tehosta menee vauhtipyörän kiihdyttämiseen. Kierrosten laskiessa esim. mäkeen kiivettäessä painava vauhtipyörä lisää vääntöä.

Eikös kiihdytettäessä painava vauhtipyörä syö juurikin tehoa? (Kirjoitit vääntöä) Kun osa tehosta menee painavan vauhtipyörän kiihdyttämiseen.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Mr Cale - 22.09.06 - klo: 14.03
Karkeasti teho = vääntö x kierrosluku, eli vääntö on tuossa se, mikä pienenee ja sitä kautta luonnollisesti myös teho.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Nasty - 22.09.06 - klo: 14.32
tuosta vauhtipyörän kevennyksestä karkeasti ottaen kevyempi vauhtipyörä lisää kierrosherkkyyttä mutta kone ei jaksa käydä enää pientä tyhjäkäyntiä kun ei pyörivät massat jaksa nitkauttaa konetta puristuksen yli joten tyhjäkäyntiä on nostettava , raskas vauhtipyörä taas avittaa konetta helpommin tuon puristustahdin yli joten kone ei stumppaile niin helposti ja kierrosherkkyys tippuu eli kone ei ota jengaa niin nopeasti kuin kevyellä vauhtipyörällä.

raskas vauhtipyörä EI vähennä taikka lisää tehoja ainostaan sitkeys lisääntyy kyllä se kone sen painavan vauhtipyörän saa aivan samoille kierrosluvuille mutta pidemmällä aikajaksolla vs kevyt vauhtipyörä niin huippukierrokset löytyy ajallisesti lyhyemmällä kiihdytyksellä.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Mr.MR - 22.09.06 - klo: 14.43
Mutta kun noista kaavoista ei löydy määrettä "sitkeys".  :wink:  On olemassa vääntö ja teho. Vai riippuuko vääntö vain viritystasosta taikka -mallista?

Hmm.. olis pitänyt kuunnella paremmin koulussa silloin joskus.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Nasty - 22.09.06 - klo: 15.32
no juu siis sitkeys on tavallaan sitä vääntöä millä se kone nitkahtaa puristus tahdin yli kevyt tai raskas vauhtipyörä niin sama teho ja vääntö sieltä koneesta löytyy.

sanotaanko näin että sitkeys on sitä mitäenempi koneessa on pyörivää massaan sen paremmin se pyörii silloin kun kone ei saa männältä liikettä.

usko vaan on siellä vauhtipyörän tuomaa sitkeyttä vaikka sitä ei tehon kaavassa olekaan.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Mr Cale - 22.09.06 - klo: 16.21
Sitkeys ei ole juu mitään virallista ja eri ihmiset ymmärtää sillä eri asioita. Taitaa jossain autolehtien testeissä sitkeys tarkoittaa jotain isolla vaihteella tapahtuvaa kiihdytystä... :wink:

Vauhtipyörän massa ei vaikuta tasaisella pyörimisnopeudella tehoon (tai vääntöön  :wink: ), mutta moottoria kiihdytettäessä vauhtipyörän kiihdyttäminen vaatii oman tehonsa ja tämä on aina poissa pyörätehoista.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Nasty - 23.09.06 - klo: 12.55
sitkeys autolehden testien mukaan mitataan suurimmalla vaihteella kiihdyttäen esim 60-120km/h pienempi aika on suurempi sitkeys.

mutta mutta kiihdyttäessä tietysti raskaampi vauhtipyörä syö tehoa mutta koneessa on edelleen sama kw määrä käyrät vaan on erillaiset.

tosin nuissa kun on keskipako kytkin niin mihinköhän raskasta vauhtipyörää edes tarvitaan?

lue oikeessa autossa jossa raskas vauhtipyörä esim maasturissa kun ajat aivan pikku kierroksilla niin kuulet kun moottori sammuu mutta käynnistyy heti kun vauhtipyörä jatkaakin matkaa :D
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Henko - 24.09.06 - klo: 17.42
Muistakaa sit punnita vauhtipyörä kytkinpaloineen.
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: hellbound - 29.09.06 - klo: 21.28
Sen verran on tullut pelailtua moottoreiden kanssa, jotta voin sanoa, että vauhtipyörän painolla EI ole mitään tekemistä väännön, sitkeyden(sama asia), taikka tehon kanssa....painavampi vp syö kiihtyvyyttä, mutta kevyempi taas vaikeuttaa liikkeelle lähtöä ja vaatii suurempaa tyhjäkäyntiä(tietyin varauksin) ja reilumpaa kaasun käyttöä, mutta vastaavasti kiihtyvyys paranee ja kaasuun vastaaminen.....kompromissi...
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: rabajaba - 07.10.06 - klo: 11.27
80cc kaksitahti krossipyörästä aikoinaan koettua: alkuperäisellä vauhti pyörällä liikkeelle lähtö oli vääntävempi ei tarvinnut huudattaa mottoria niin kauan että pääsi liikkeelle kunnolla, ja ite tehdyllä alumiinisella yli puolet kevyemmällä liikkeelle lähtö oli tuskaa koska joutui luistattamaan kytkintä että kone jaksoi paikoiltaan lähteä eteen päin mutta kun mottori saavutti parhaimman tehoalueen(läppä sylinteri) eroa ei enään  huomannut.   ps. joo pilkut mitä ne on?
Otsikko: Vauhtipyörän paino
Kirjoitti: Mr.MR - 07.10.06 - klo: 17.17
Joo tässä aiheessa ilmeisesti osa puhuu pelkästään nitrometanolikoneista, ja osa moottoreista yleensä.

Itse puhun moottoreista yleensä, kun sanon, että kyllähän sillä vauhtipyörällä on merkittävä vaikutus moottorin luonteeseen. Mistä se sitten johtuu, niin kertokoon joku viisaampi, mutta käytäntö on helpointa ymmärtää tässäkin. Vauhtipyörä jokatapauksessa ainakin "varastoi" pyörimisvoimaa, ja se vaikuttaa huomattavasti koneen toimintaan.