RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: supashot - 07.11.06 - klo: 14.11

Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: supashot - 07.11.06 - klo: 14.11
Tuli kolmenkympin kriisi ja sitä myöten kaivettua kellarista wanhat tamiyan Fox ja SuperShot 1/10 crossarit esillle. Radioina on myöskin aikakauden Acomsin tikkuradio ja KO PROPO:n EX-5 rattiradio. Eiköhän niistä talven mittaan hienot pihasudittelijat aikaiseksi saa, osia on jo metsästelty siihen malliin :D

Mutta paljon vaikuttaisi tapahtuneen elektroniikkapuolella tässä ajassa, on ESC:tä, LiPO-akkuja, harjattomuutta ja vaikka mitä mistä menee sedän pää pyörälle.. muutama kysymys siis olis:


1) Miten on nykyisten akkujen kanssa, minkälaisia akkuja uskaltaa näissä klassikkovehkeissä käyttää?

Eli kun aikoinaan akut olivat esim. 1200mAH 7.2v NiCD akkuja tms niin käyvätkö nämä uudet 1700-3000mAH NiMH akut vanhoille moottoreille/radiolaitteille? Nopeudensäätimetkin on näissä mekaanisia (eli auton sisällä kaksi servoa).. Esimerkkinä vaikkapa tälläinen (http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NO99116) akku?

Minulla ei oikein ole sähkötekniikka hallussa millään tasolla ( :oops: ) niin en tämän foorumin akku-topikeista oikein selvyyttä saanut että uskaltaisin kokeilla kysymättä..

2) voiko uudempia (kohtuuhintaisia) moottoreita käyttää, siis istuvatko heittämällä vanhan tilalle fyysisiltä mitoiltaan ja onko jotain muuta huomioon otettavaa? Ihan puhtaasti kilttiä pihasudittelua sitten vaan olis tarkoitus tehdä, että ne kisakireimmät harjattomat tms. kalliit moottorit on pois laskuista.

3) myydänkö kuplan (beetle) mallisia lexan-koreja missään? SuperShotin alkuperäinen body on kadonnut (tilalla on ihan helevatan ruma kyoshon/maruin kori) jonka tilalle olis kiva saada kuplan kori...

4) ...johon olis kiva väsäillä myös led-ajovalot :lol:  kun ei nyt ole viimesintä huutoa nuo radiot niin tamiyan led-settiä ei varmaankaan kiinni saa, mutta saakohan jostain liikkeestä tähän käyttöön sopivaa ihan vaikka 9v patterilla toimivaa led-settiä (jotka EI vilku vaan palavat koko ajan)? Ehdotuksia miten paras toteuttaa?
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: l150040 - 07.11.06 - klo: 14.30
1) Voit huoletta käyttää nykyisiä suurempikapasiteettisia akkuja. Ne eivät vaikuta auton toimintaan muuten kuin lisäämällä ajoaikaa. Tietenkin jos auton välitykset (lähinnä se pikkuratas moottorin akselilla) on väärät moottori ehtii kuumeta enemmän yhden akun aikana, ja jopa tuhoten sen. Eli tarkkaile ajon aikana välillä moottorin lämpötilaa. Se ei saa nousta kovin korkeaksi. Kädellä on siis pystyttävä koskemaan moottoriin ilman tuskaa.

2) Kyllä ne nykyisetkin moottorit menevät vanhan moottorin paikalle. Autosi ovat lisäksi aikansa laatupelejä, joten niiden voimansiirtokin on kohtuullisen kestäviä. Eli voit käyttää huoletta kevyesti viritettyjä moottoreita (esim. 17-lankaisista moottoria). Vaihtaessasi moottoria sinun on myöskin hyvin todennäköiosesti vaihdettava auton välitystä, eli esim. sitä pinjonia.

3) Kyllä niitä on olemassa. Kysy vaikka aluksi RC-pisteestä. Siellä on ainakin ollut noita krossareiden päälle sopivia siviiliautokoreja.

4) Niitä saa valmiina tai ne voi rakentaa itse. Valmiin setin paikkaa en tältä istumalta muista, mutta rakentaa voit sellaiset esim. seuraavien ohjeiden mukaan:

http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/sahkot/sahko.html#led
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: supashot - 07.11.06 - klo: 15.02
Hienoa, kiitos vastauksista!

Olisiko järkevää ostaa moottoriin jäähdytyssiili, vai saattaako siltikin ylikuumentua? Pinjoni pitäisi olla oikeanlainen koska se on ihan manuaalista tarkistettu ja alkuperäinen tamiyan varaosa :)
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: l150040 - 07.11.06 - klo: 15.11
Jäähdytyssiiliä aletaan tarvitsemaan moottorissa vasta kun lähdetään kilpailemaan viriluokissa, joissa moottori on vapaa, ja niistä halutaan ottaa kaikki irti. Kohtuullisesti viritettyjen koneiden kohdalla tällaista ei tarvitse.
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: m@sse - 07.11.06 - klo: 15.45
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
2) Kyllä ne nykyisetkin moottorit menevät vanhan moottorin paikalle. Autosi ovat lisäksi aikansa laatupelejä, joten niiden voimansiirtokin on kohtuullisen kestäviä. Eli voit käyttää huoletta kevyesti viritettyjä moottoreita (esim. 17-lankaisista moottoria). Vaihtaessasi moottoria sinun on myöskin hyvin todennäköiosesti vaihdettava auton välitystä, eli esim. sitä pinjonia.


Mutta mekaaninen nopari tuskin kestää esim 17-lankaista konetta. Eli elektroninen nopeudensäädin hankitaan jos meinaat moottorin vaihtaa.
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: tapsa92 - 07.11.06 - klo: 18.12
Miksei kestäisi? Ne mekaaniset ei ole niin tarkkoja kuin elektroniset, niissä on oikeastaan vaan vastukset, jotka hajoo ekana.
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: full - 08.11.06 - klo: 17.08
vastataanpa näin.. noista vanhemmista peleistä joku saattaa maksaa oikeaa rahaa joten suosittelen ensin laittamaan vaikka ebayhin myyntiin ja ostat sitten saaduilla rahoilla kunnon pihasudittelijan.. en väitä etteikö noillakin sitä voisi tehdä  mutta jollekkin nuo voi olla harvinaisia keräilykappaleita ja näinollen maksavat niistä joten miksi turhaan rikkoa :)
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: l150040 - 08.11.06 - klo: 17.37
Ensinnäkin nuo kaksi autoa ei ole mitään harvinaisia. Toiseksi niiden pitäisi olla ainakin käyttämättömiä tai kokoamattomia, jotta niistä voisi saada merkittäviä summia.
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: full - 08.11.06 - klo: 20.53
no vaikka en haluaisi väitellä asiasta hirveästi niin pitää silti pasteta.

"After that review you would think that the car has no collector appeal, but it couldn’t be further from the truth. The Supershot marks the peak point of the old HotShot chassis. It was a very elaborate kit and collectors tend to like the complexity of it. Plus, because of its price, it was a pretty rare kit as well. New in box kits can fetch upwards of $450 on the market now and that price is expected to only climb."

itseasiassa jenkkilänebaystä löytyy NIB supershot josta huudettu nyt 888$ eikä siellä muita olejoten jos sen noihin markkinoihin pakettina laittaa niin varmasti irtoaa vähintään 150e

onhan se ihan selvää että avaamaton paketti maksaa huomattavasti enemmän mutta veikkaisin että jos autot ovat hyväkuntoisia niin kyllä niistä yhdessä saapi reilut 200eja sillä saa jo ihan hyvän piharylläysvehkeen.
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: jerzirccar1 - 09.11.06 - klo: 06.12
Lainaus käyttäjältä: "full"
no vaikka en haluaisi väitellä asiasta hirveästi niin pitää silti pasteta.

"After that review you would think that the car has no collector appeal, but it couldn’t be further from the truth. The Supershot marks the peak point of the old HotShot chassis. It was a very elaborate kit and collectors tend to like the complexity of it. Plus, because of its price, it was a pretty rare kit as well. New in box kits can fetch upwards of $450 on the market now and that price is expected to only climb."

itseasiassa jenkkilänebaystä löytyy NIB supershot josta huudettu nyt 888$ eikä siellä muita olejoten jos sen noihin markkinoihin pakettina laittaa niin varmasti irtoaa vähintään 150e

onhan se ihan selvää että avaamaton paketti maksaa huomattavasti enemmän mutta veikkaisin että jos autot ovat hyväkuntoisia niin kyllä niistä yhdessä saapi reilut 200eja sillä saa jo ihan hyvän piharylläysvehkeen.


oletko sitä mieltä että ei kannata ajaa tuolla autolla vai ei.
Minulla on noita sand scorchereita 3 kpl jotka ovat ajokunnossa ja ne ovat huomattavasti heikompia autoja kuin uo hieno supershot.
supershotin (sitsot) voimansiirto ei todellakaan ollut mikään kestävä, jo muutaman akun jälkeen alkoi rattaisto pitää sitä kuuluista tamiya ääntä.
tietysti jos haluaa alkaa taas jälleen harrastamaan niin silloin suosittelen ostamaan uuden tai käytetyn rc auton johon saa helposti varaosia.
jerzi
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: supashot - 09.11.06 - klo: 17.13
Lainaus käyttäjältä: "full"
en väitä etteikö noillakin sitä voisi tehdä mutta jollekkin nuo voi olla harvinaisia keräilykappaleita ja näinollen maksavat niistä joten miksi turhaan rikkoa :)


Tämä kyllä kävi mielessä ennenkuin kirjoittelin tänne, tuli koluttua netti läpi ja huomattua että hyväkuntoisista maksetaan jo aika summia. Mulla ei kuitenkaan ole mielenkiintoa säheltää ebayssa ja postitella osia ympäri maailmaa. Itseasiassa jos ei rc-autoilu nyt otakkaan kipinää alleen näitten kanssa, niin ennemmin ehkä saattaisin kotimaista keräilijää ilostuttaa kauppaamalla autot täällä.

Se on kyllä huomattu että mitenkäänpäin taloudellisesti järkevää touhua osien metsästäminen näihin ei ole. Varaosat on vähissä, kalliita ja hankalia hankkia. Toisaalta autoilla on mulle tunnearvoa lapsuusajoilta ja ajotyylikin on varmasti 10000x kiltimpää nyt kuin skidinä, joten eiköhän ne ehjänä pysy ;)
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: jerzirccar1 - 09.11.06 - klo: 22.50
en suosittele sinun laittaa 17t kireempää konetta autoon.
Ja osta elektrooninen säädin niitä saa halvalla tänä päivänä.
jerzi
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: supashot - 11.12.06 - klo: 17.39
Löytyisikö keneltäkään nurkista tamiyan PS-12 hopea spraymaalia?

Pitäisi saada supershotin kori maalattua, mutta mutkia on matkassa koska maalien maahantuonti on lopetettu!!  :cry:  :cry:
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: supashot - 11.12.06 - klo: 18.04
Paras tietysti olisi jos joku tietäisi 1:1 vastaavan hopeavärin jota saa ihan kaupasta?   :D
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: Anzka - 11.12.06 - klo: 18.25
Joo kyllä ei kannata ostaa uutta autoa jos ei syty kipinä harrastukseen.
Tosiaan noitten klassikoitten kanssa saa olla todella varovainen ettei mikään hajoa.
Osta Traxxas Stinger joka on 20-lankainen ja joku nopari joka kestää 18-lankaasen eli ei kannata ostaa semmosta joka kestää 20-lankaasen koska sen kestävyys on sitten tuon motin kanssa aivan rajoilla eli mieluiten semmoinen nopari joka kestää 2 käämiä enemmän kuin moottorissa on käämejä.
Ei pitäisi tuon moottorin rikkoa sitä ja on aika halpakin.
Niin ja mikä sen moottorin koko on. 340? vai 550 vai minkä kokoinen.
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: m@sse - 11.12.06 - klo: 18.30
Öh, ehkei kannata Traxxasin RTR-paketeissa myytävää, huonoa moottoria ostaa vaikka halpa oliskin. Osta ennemmin joku edullinen 27t vaihdettavilla hiilillä.
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: Mika R - 11.12.06 - klo: 18.56
Lainaus käyttäjältä: "supashot"
Paras tietysti olisi jos joku tietäisi 1:1 vastaavan hopeavärin jota saa ihan kaupasta?   :D


lexan koreille lexan maalit

pactran hopea ajanee asian, jota saa hobbylinnasta ja sabesta ainakin
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: supashot - 11.12.06 - klo: 21.15
OK, tarvinnee tsekata tuo pactra. Tässä kuitenkin mieli muuttunut matkan varrella, eli mitään uusia moottoreita tai "vääriä" koreja yms osia en ole autoon pistämässä. Mieluummin entisöin mahdollisimman lähelle alkuperäistä kuin suinkin mahdollista!

Siksi oon vähän kummissaan nyt tuon värin kanssa, hitsi kun voiskin vaan sutaista minkä tahansa hopean siihen, mutta nyt kun osia on metsästellyt näinkin antaumuksella niin ei todellakaan tulisi mieleenkään tehdä hommaa huonosti  :mrgreen:
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: supashot - 18.03.07 - klo: 11.51
Super Shot on jo melkein entisellään :) Maaliksi tuli sitten humbrolin spray -hopea.

(http://img257.imageshack.us/img257/7894/413583455bab4c5f6e2oys8.th.jpg) (http://img257.imageshack.us/my.php?image=413583455bab4c5f6e2oys8.jpg)

Renkaatkin löytyy mutta en ole raaskinut ajaa tuolla vielä, saas nähdä jääkö hyllylle koko peli :D
Otsikko: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: bluebeetle - 18.03.07 - klo: 12.29
HIENO! :thumbsup:
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: DyyD - 05.01.16 - klo: 14.49
Hei!

Ensimmäinen viesti foorumille joten tervehdys puolestani kaikille. Ja sitten asiaan...

Sain käsiini tässä aiheessa paljonkin käsitellyn Super Shotin. Olen kahden vaiheilla alanko kunnostamaan sitä alkuperäiseen asuunsa vai laitanko vehkeen vain myyntiin. Negaationa sanottakoon että jäämistöstä ei löytynyt kuin pelkkä auto. Ohjain ja akku latureineen on menetetty. Näinollen, en tiedä auton kunnosta tällä hetkellä vielä mitään.

Mikä olisi raadin mielestä oikea tapa lähteä tästä eteenpäin? Ja mistä tähän osia vielä sais, jos mistään?

Kiitos jo etukäteen.  :azn:
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: Pauli4x4 - 05.01.16 - klo: 16.39
Ei muuta kuin entisöimään, jos vaan intoa riittää! :smiley:

Vanhojen vehkeiden osia on paras metsästää ebaysta...
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: jerzirccar1 - 05.01.16 - klo: 17.17
Ebay on niin kusetus paikka että ohoijja.
Jos ole facessa niin sieltä löytyy tamiya autoille omat forumit. Tai rc10talk.
Jerzi
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: polyyppi - 05.01.16 - klo: 17.40
Itselleni paljon tullut tilattua tavaraa ebayn kautta ja kokemukset pelkästään positiivista. Yksityisiltä en ole ostanut mitään vaan ainoastaan firmoilta.
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: jerzirccar1 - 05.01.16 - klo: 18.11
Sanotaan näin että olen melkein 3000 kauppaa tehnyt ebayssä mutta facebookissa on niin mahtavia sivustoja että kaupanteko on paljon helpompaa kuin ebayn kautta.
Ja halvemmalla pääsee.
Jerzi
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: DyyD - 05.01.16 - klo: 18.40
Hei, kiitos viesteistä.

Kyllä minäkin kallistun nettikaupassa enemmän luotettavien yritysten tai ebayn kautta yritysten kanssa tehtäviin ostoihin. Jos fb:ssä on yrityksiä, niin mikäs siinä.

Purin autoa hieman, ja olen yllättynyt ettei netistä lukemani vikojen kohtia ole autosta rikki. Kaikki vaikuttaa ehjältä päällisin puolin. Mutta sitten kysymys:

Virran syöttö ei liene ole ongelma, mutta millä saisin emuloitua radio-ohjainta jotta voin todentaa auton toimivuuden edes jollain tasolla ennenkuin lähden ostamaan enemmän tavaraa siihen?
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: jerzirccar1 - 05.01.16 - klo: 19.51
Mitäs osia tarvitset.
Katsotaan kauan minulla menis kuin löytäisin ne osat.
Jerzi
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: DyyD - 05.01.16 - klo: 20.52
Kiitos Jerziccar1 jo valmiiksi.

Kuten edellisessä viestissäni totesin, en ole vielä löytänyt yhtään rikkinäistä osaa, mutta kiinnostaa tietysti vaihteisto, sen kun tuntuu olevan herkkä näissä lukemani mukaan. Ja sitten tietysti kaukosäädin jolla tuohon saisi liikettä ja tietysti joku akkukin vaikka vanhempi ja käytöstä poistuva jotta vaan saa vähän eloa vehkeeseen.

Pitäisi varmaankin alkaa harrastaa nyt kunnolla ja purkaa osiin, ja katsella sitten todellinen tarve?
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: DyyD - 05.01.16 - klo: 21.30
Lisäyksenä edelliseen, luulen että tuo moottori on tuosta vehkesestä kaput. Tarkemmassa tarkastelussa vs ohjekirjan selaamiseen on jätetty moottorisuoja kokonaan asentamatta. Tuossahan on suoraan aukot sisälle moottoriin ja käämitkin näkyy. Kone pitää myös vikinää rullatessa...  :tongue:
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: jerzirccar1 - 05.01.16 - klo: 21.46
Ei koneen päälle mitään laiteta.
-80 luvulla jotkut käyttivät vaahtomuovista tehty kuppi.
Jos on supershotin vakiokone niin se on tuo mabuchin technituned eli kullan värinen.
Ota kone irti ja putsaa se vaikka bräkcleanerillä ja rasvaa laakerit.
Veikkaan että laakerit ovat kuivat.
Jerzi
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: DyyD - 05.01.16 - klo: 22.19
Purin tekniikan irti autosta ja muutenkin katselin sitä tarkemmin. Välyksiä löytyy mutta osat on tallella ja voimansiirto toimii kevyesti ilman klikkejä kun kone on irti. Se puoli ns kunnossa että voi testata.

Moottori tosiaan vikisee, se on Technigold RX-450VZ. Vastaanottimessa lukee AM 27Mhz ja sirussa tarkemmin 27.095Mhz. Virtaa sain vehkeelle mutta eipä tuo tietenkään inahdellut ilamn signaaleja.
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: jerzirccar1 - 05.01.16 - klo: 22.23
Tuo kone oli mabuchin kovin aikoinaan.
Oli tuned, power ja gold ja hinta n.450mk. Jos en väärin muista se on 19×1 kääminen.
Jerzi
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: DyyD - 05.01.16 - klo: 22.45
Tässähän onkin jo ostoskorissa melkein kaikki tarvittava, laturi ja akku, uusi lähetin + sopiva kristalli ja korjaussarja akkuliittimelle joka näyttää olevan sökö. Vielä kun saisi varmuuden tosta muusta tekniikan toimivuudesta niin olisi hyvä. Jos pitää sähköistys vaihtaa ja sitten vielä korjailla sieltä täältä tulee kyllä halvemmaksi uusi auto.  :grin:
Otsikko: Vs: 80-luvun tamiyan hengissäpito
Kirjoitti: DyyD - 09.01.16 - klo: 10.40
Suunnitelmat muuttui, joten pistänkin tuon vehkeen myyntiin. Jos joku haluaa niin voi ottaa yhteyttä. Kartoitin vehkeen kuntoa joten luulen olevani siitä kohtuullisen perillä, hauska kulkine mutta mennään toisella tavalla eteenpäin. YV tavoittanee.  :lipsrsealed: