RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: teepee - 12.01.07 - klo: 10.46
-
Onko kukaan tutkinut, miten mini-z:sta saisi alle 5v käsiin sopivamman, eli miten vauhtia saisi kätevimmin hidastettua (väliaikaisesti). Muuten tulee iskälle liikaa hommia kun saa paikkailla ja tilailla uutta osaa koko ajan... :lol:
Mukana tulevat pinionit ei tunnetusti riitä...mutta saako esim jännitteen tiputuksella koko auton sähköt hyytymään vai halutun lopputuloksen ?
-TeePee-
-
No vaikka vastus moottorin johtoon?
En ehkä suosittele koska saattaa olla että nopari kestä lisäkuormaa.
Mutta helpoiten ja epäluotettavimmin asia hoituisi noin.
-
No tuo vastus moottorin kanssa sarjaan on varmaan helpoin
toteuttaa. Eikä se kuormita nopari enempää vaan
vähämmän kun moottorille menee pienempi virta.
-
Moottorin ottama jatkuva virta ei varmaan ole suuren suuri joten moottorin kanssa muutama diodi sarjaan varmasti hoitaisi homman. Yksi diodi tiputtaa jännitettä 0,7V, tällöin ei tarvitse ylimääräistä energiaa hukata vastuksen lämmittämiseen.
Diodeja pitää vaan laittaa rinnan molempiin "suuntiin" jotta pakki toimii.
Vielä helpompi on jos radiosta löytyy EPA niin säätää kaasun maksimin jonnekin 50% tietämille...
-
Vielä helpompi on jos radiosta löytyy EPA niin säätää kaasun maksimin jonnekin 50% tietämille...
Tai rajottaa kaasukahvan/-tikun maksimia teippaamalla jotain sinne väliin.
-
saatavana on radioita joissa on ääripään säädöt. säätää kaasun niin et ei ota ku 20% ei kulje kovaa vaik tinttaa tallan tiskiin. :wink:
-
Terve.
Yksi diodi tiputtaa jännitettä 0,7V, tällöin ei tarvitse ylimääräistä energiaa hukata vastuksen lämmittämiseen.
Diodeja pitää vaan laittaa rinnan molempiin "suuntiin" jotta pakki toimii.
Tuo energia menee sen diodin lämmittämiseen, onhan fyssat luettuna ?
TOH
-
Meneehän siihen pikkasen energiaa, mutta aika paljon vähemmän kun vastuksen lämmittämiseen.
-
Terve.
Tuo energia menee sen diodin lämmittämiseen, onhan fyssat luettuna ?
Totta. Energiaa menee diodin lämmittämiseen. Diodi ei kuitenkaan toimi ohmin lain mukaisesti. Toisin sanoen diodi EI OLE vastus! Diodilla kuitenkin on resistanssia, mutta jos jännitettä halutaan alentaa toimii se mukavammin kuin vastus tässä tapauksessa. Valitsee vain sopivan suuruus luokan diodin - tehonkestoltaan sata tai tuhatkertaisia - niin ei se juuri lämpenekään.
Vielä edittiä: itse varmaan teippaisin sen kaasukahvan naakeliin mieluummin kuin alkaisin juottelemaan jotain virityksiä moottoriin ;)
-
Tervehdys.
Kuten kirjoitin, ei fyssat taida olla luettuna. :D
Diodissa on samat häviötehot kuin vastuksessa samalla jännitteen alenemalla ja virralla.
P=U*I
Kaikissa lineaari ratkaisuissa, jännitteen alenema menee häviötehoksi.
Onneksi on tullut fyssat & teoreettiset sähköt luettua. :oops:
TOH
-
Tervehdys.
Kaikissa lineaari ratkaisuissa, jännitteen alenema menee häviötehoksi.
Onneksi on tullut fyssat & teoreettiset sähköt luettua. :oops:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ec/Rectifier_vi_curve.GIF
Jokohan tää OT loppuisi :mrgreen:
-
Tervehdys.
Tuo diodin tyypillinen ominaiskäyrä ei edellekään muuta asiaa.
Kun päästösuuntaista jännitettä ei ole, ei ole virtaakaan.
Kun päästösuuntaista jännitettä on alle kynnysjännitteen kulkee käytännössä olematon virta.
Yli kynnysjännitteen tilanteessa diodin jännite asettuu (yksinkertaistetusti) Kynnysjännite + I*Ron.
Nyt diodin yli on jännite, ja virta, muodostuu tehoa P=I*U.
JEP, fyssat on edelleen luettuna.
TOH
-
Joo pientä väärinymmärrystä.. näemmä väitetään samasta asiasta :mrgreen:
-
Kiitos vastauksista, myös fysiikan luennosta... :mrgreen:
Taitaa olla tuo palikan teippaus liipasimen väliin ihan varteenotettava vaihtoehto, kun ei ole tuota kaasun säätöä lähettimessä.
Tarvii vain suorittaa teippaus vaivihkaa, muuten juniori nostaa kauhean äläkän.
-teepee-