RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Ande749 - 23.02.07 - klo: 13.36

Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Ande749 - 23.02.07 - klo: 13.36
Arvoisa raati.

Olen tässä kovasti pohdiskellut radio-ohjattavan offroad-auton hankkimista. Aivan viime päiviin saakka olen ollut vakuuttunut hankkivani uuden karvalakkimallisen Hyper 8:n. Isot 1:5- ja 1:6-mittakaavan autot ovat tavallaan myös kiinnostaneet mutta en kuitenkaan ole kiinnostunut monsteriautoista missään mittakaavassa eikä offroad-kuplakaan oikein ole kiinnostanut. Syystä taikka toisesta vasta aivan äskettäin huomasin FG:n Marder-mallin ja HPI:n Baja 5b RTR:n ja aiemmin niin selvät suunnitelmat eivät enää aivan niin selviä olekaan.

Olen nyt koettanut pohtia näitä kolmea vaihtoehtoa. Tuo Baja niistä on kiinnostavin, joskin myös selvästi kallein. Näistä isoista autoista eri foorumeilta lukemani perusteella olen tullut siihen päätelmään, että jossain määrin Bajan etuina pidetään teknistä laatua ja ajettavuutta, Marderin taas tehokkaampaa moottoria ja hyvää varaosien saatavuutta. Toisaalta monissa keskusteluketjuissa moititaan, että FG:n diffit ovat toisinaan herkkiä hajoamaan. Monen olen lukenut vaihtaneen diffejä ja vetoakseleita sun muita, jolloin auton hinta alkaa varmaankin lähennellä Bajan hintaa.

Tässä kohdassa on syytä hiukan kertoa omista rc-kokemuksistani. Lyhyesti sanottuna, niitä ei ole lainkaan. Pidemmin ilmaistuna, tuleva autoni on ensimmäiseni enkä ole oikeastaan paria lyhyttä takapihasuditusta lukuun ottamatta koskaan edes testaillut rc-autoja. On vain lisääntyvää kiinnostusta. Tämä liittyy aiheeseen siinä mielessä, että kun ottaa huomioon kokemukseni, ei tuleva auto todellakaan joudu kestävyysmielessä äärirajoille, sillä autoahan on ensin opeteltava ajamaan ja kunnolla, ennen kuin voi kuvitella voivansa ulosmitata sen suorituskyvyn ja kestävyyden ajossa. Kestävyyttähän toki voi äkkinäinenkin kuski testata helposti törmäilemällä ties mihin esteisiin. Eli olisin taipuvainen uskomaan, ettei auton kestävyys ainakaan alkuvaiheessa tule olemaan erityinen ongelma.

Mutta varaosien saatavuus ja hinta kyllä tietenkin kiinnostavat. Onko näiden kahden ison auton välillä oleellista eroa? Entä verrattuna Hobaoon? Yritin esimerkin vuoksi haeskella tämän tyyppisten, siis 1:5-kokoisten, autojen eri rengasvaihtoehtoja hintoineen mutta heikoin tuloksin. Lähinnä tulin siihen tulokseen, että kierros renkaita voi maksaa hyvinkin alun toista sataa mutta onko tuollainen hinta rengassarjasta insertteineen päivineen vanteille liimattuina vai pelkkien ns. päällysrenkaiden hinta? Ja kuinka kuluvia renkaat isoissa autoissa ovat? Ajeleeko aloitteleva sorakuoppasudittelija niin sanotusti yhdellä rengassarjalla koko kesän?

Isojen autojen eduiksi nitroautoihin verrattuna olen käsittänyt moottorin merkittävästi paremman keston, vähäisemmän säätämisen tarpeen sekä polttoaineen hinnan ja helpon saatavuuden. Suuren auton myös luulisin olevan "uskottavamman" tuntuinen ajettava kuin 1:8-kokoisen auton. Toisaalta pienen auton etuina pitäisin kulutusosien saatavuutta ja hintaa, ainakin renkaiden osalta sekä tässä kokoluokassa ilmeisesti miltei poikkeuksetta nelivetoisuutta. Toisaalta polttoainetta ei saa aivan mistä tahansa ja Kouvolasta katsottuna lähin paikka taitaa olla Lahti. Kotkaankin on ilmeisesti tulossa jokin alan liike jos ei ole jo tullutkin. Myös bensa-autojen sytytysjärjestelmän aiheuttamista radiohäiriöistä olen lukenut.

Haluaisin auton, jota voisi enemmän ajaa kuin rassata. Onko järkevä oletus, että iso bensa-auto on vähähuoltoisempi ja helpposäätöisempi kuin nitroauto? Vai päinvastoin. Olen harrastanut moottoripyöräilyä miltei pari kymmentä vuotta joista muutaman viimeisen enduropyörillä, joten korjaaminen ja etenkin hyvän huoltamisen tärkeys on tuttua mutta juuri tuota enduroa saa ruuvata aina kun vain haluaa ja monesti silloinkin, kun ei haluaisi, joten arvostan kovasti tulevan auton huollon ja ruuvaamisen helppoutta ja vähyyttä.

Että tämän tyyppisiä ajatuksia. Lukisin mielelläni kommentteja, näkemyksiä ja mielipiteitä aiheeseen liittyen.


Laitoin tämän saman tekstin myös fc-racingcars- ja rc-foorumin sivuille, joten älkää pahastuko, jos se niiltäkin silmiin sattuu...
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Mika R - 23.02.07 - klo: 13.42
Tässä tapauksessa pieni (1:8 ) ja iso (1:5 tai 1:6) ovat aivan erilaisia autoja ajaa ja käyttää. Jos haluat jotain supercross/freestyle tyyppistä ajoa niin "pieni" 1:8 on ainoa vaihtoehto. Loput ovat sitten jotain muuta. Ei tuota 1:8 autoa joudu kauheesti mekkamaan kunhan pitää puhtaana paineilmalla ajon yhteydessä ja jälkeen mutta mutakeleillä crossari varsin matalana autona paskiintuu isopyöräisempiä trukkeja helpommin. Ja polttoainetta voi ostaa muutaman gallonan kaappiin niin ei heti lopu.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: JariV - 23.02.07 - klo: 13.44
Mun mielestä ihan omat päätelmäsi noista rassaamisien ja ajamisen määristä osuvat yksiin. Tosin isoa autoa mulla ei ole, mutta mullakin on ollut enskoja ja muitakin vehkeitä.

Mulla on itselläni kaksi 1/8 koon nitropolttista, krossareita kumpikin. Eipä niistä ole kummastakaan mitään ihmeempää hajonnut, mutta kyllä sitä itsekin olen huomannut että niitä tulee rassailtua joskus vähän kai turhaankin. Tämä homma vie mennessään.

Mutta kun olet tottunut jo rassaamiseen, niin nämä vehkeet on sulle helppo nakki. Näin mä uskon.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: ylikar-h - 23.02.07 - klo: 13.58
Noin 10 vuotta sitten kypsyin näihin nitropolttiksiin, siis en kertaakaan päässyt ajamaan ilman "säätämistä" ja aina jotain korjattavaa/ huollettavaa...
Autot ja moottorit ovat varmasti kehittyneet siitä, että tämän minun mielipiteeni voi jättää tältä osin omaan arvoonsa..
mutta nyt hankin pojalle (ja vähän tietysti itsellekin) bensa-auton, ja todella tyytyväinen, ei mitään "pakollista" säätämistä, rassaamista, bensaa tankkiin ja menoksi, ( ilo nyt kestänyt pari viikkoa, saas nähdä koska "murheet" alkaa...mutta nyt ollut pelkkää ajamisen riemua..)
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Divi - 23.02.07 - klo: 14.51
Bensa-autolla tosiaan ei tarvi paljoa säädellä tms. Bensaa tankkiin, ykkösellä käyntiin ja ajoa. Nitron kanssa saa vähän säätää ja vekslata mutta on se silti mukavampi :wink:

1:8 Krossari on huomattavasti nopeampi, parempi kiihtymään, _paljon_ kestävämpi ja jos rata löytyy läheltä niin ajokavereita on aivan varmasti. Jos ja KUN pihassa pörräys ei enää riitä, niin 1:8 krossarilla pääset kisaamaan paljon helpommin kuin 1:6 bensamötikällä. :wink:

Eikä sitä säätämistä tosiaan pelätä tarvi tai muuta vastaavaa.  8)
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Sami L - 23.02.07 - klo: 15.41
Omista lähtökohdistahan se rassauksen tarve on kiinni. Mikäli haluaa että auto on vimpanpäälle, niin jokusen tovin saa sen kanssa viettää. Mainitsemassasi Hyper 8:ssa, kuten kilpailijoissaankin, on tuo huoltaminen tärkeänä osana otettu jo rakennusvaiheessa huomioon, eli tasauspyörästöt ja muut "täyttöä" vaativat kohteet ovat helposti saatavilla. Mutta kylläpä niissä tasauspyörästöissä se öljy pysyy varsin mukavasti ja iskareillakin ajaa pitkän tovin ennenkö rupeaa peruskäyttäjä toiminnassa heikentymistä huomaamaan.

Mä en tiedä mikä siinä on, mutta jotenkin rupeaa karvat nousemaan pystyyn näistä 'nitrokonetta pitää säätää niin kauheesti'-kommenteista. Mikä siinä koneessa jatkuvasti muuttuu kun pitää niin kauheasti olla säätämässä? Päivän mittaan olosuhteet muuttuvat (kosteus, lämpötila) ja ilmansuodattimen läpäisykyky. Mikäli oikeasti saisi koneensa niin veitsenterälle, että 15min tapahtuva ilmastonmuutos tekisi koneen toiminnassa havaittavaa eroa, niin täytyisi onnitella ja sanoa että näillä säätötaidoilla ei nitromoottorin kanssa tule mitään ongelmaa. Kuitenkin se kone on useimmiten vähän sielläpäin ja mielummin turvallisella puolella, jolloin pienet olosuhteiden muutokset eivät aiheuta havaittavaa eroa, eikä konetta myöskään täydy jatkuvasti rupeltaa. Mikäli se oma kone vain on perustoimivaa mallia (jotkut on oikeasti ronkeleita) ja homma muuten kunnossa (ilmanputsari asianmukainen, letkut ehjät, etulaakeri kunnossa ja kone muutenkin elinvoimainen), niin säätöihin koskemisen tarve pitäisi olla aika mitätön. Pieni yläneulan hienosäätö tarpeen mukaan on usein kaikki mitä tarvitaan. Itsellä taisi kesällä kaksi kertaa pääneula liikkua yli 30min ajosession aikana, toinen oli sisäänajossa ja toinen rikkinäisen fuililetkun vuoksi. (Miksi en heti uskonut nyrkkisääntöä: vaihda ne letkut!) Useilla ajoreissuilla meisseli tuli otettua laukusta esille, mutta eipä sillä sitten mitään tehtykkään. (Ehkä olen vain laiska, kun en jaksa kutitella sitä viimmeistä tehonripettä sieltä koneesta irti, mutta kun vähempikin on riittäny hyvään vauhtiin. Hitaus on nopeutta.)

Useimmillahan nuo nitrokoneen kauhukokemukset periytyy sieltä halvasta-käytetystä-loppuunajetusta autosta, jolloin se oma osaaminenkaan ei varmasti ole ollut parasta mahdollista. Traumaattisia vehkeitä sikäli, mutta mikäli se koneen trimmaus (en puhu edes säätämisestä, kun sekin on usein liian yliampuva nimi moiselle pienoperaatiolle) on ylivoimainen homma, niin mitään polttomoottoriin viittaavaakaan en autoon suosittelisi laittamaan.

Enempää ei uskalla näistä koneista horista omiaan, kun joku vetää hernoset nenuun puhtaasti mielipidepohjalta syntyneeseen tekstiini ja synnyttää bensa vs nitro -taistelun... ei hyvä, eikä tätä nyt ajeta tässä takaa.

Se miksi itse en aja noilla bensavehkeillä johtuu täysin niiden olemuksesta. Se on niin toivottoman kömpelöä jotenkin ja alustan toimintaankin panostaminen on vasta nyt lähtenyt pikkuhiljaa käyntiin. Sitä järkyttävää 'pomppulinna'-meininkiä näennäisesti tasaisessa maastossa ei vaan meikäläinen selvinpäin kestä. Että kai se krossariin on taipuminen ollut sähäkän olemuksen, ajettavuuden ja juuri sen särmän takia. Truggykin on omaan makuun liian löllö, vaikka moisella rataa saattaa moni krossaria nopeammin kiertää, tai ainakin tehdä paremman erätuloksen. Mutta se nyt olen kuitenkin vain minä ja minun mielipiteeni.
Kaikkein isoin tekijä varmaankin on tuo radalla ajo, sekä kilpailutoiminta joka on vienyt mukanaan. (herätyskello kilahtaa 5:00 ja siitä ruvetaan sitten keräämään luita kohti Valkeakoskea, tosin ei ajomielessä, mutta touhua pitäisi siltä riittää) Offi-Bensavehkeillä kun ei vain pääse samaan meininkiin, tai sitten moisille ei vaan ole vielä ollut sopivaa rataa. Tulevaisuus näyttänee mihin niillä kyetään, toistaiseksi eivät ole minua (painotan: mielipide) säväyttäneet millään muotoa.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: ylikar-h - 23.02.07 - klo: 16.04
Kyllähän se taitaa olla niin, että toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, puhutaan sitten nitroautosta , bensa-autosta tai jopa sähköautostakin.
Eli kannattaa mennä paikanpäälle seuraamaan mahdollisimman "läheltä" kutakin lajia, ja miettiä, mitä harrastukseltaan haluaa, ja nimenomaan, jos ajaminen on pääasia, minkälaista ajotyyliä haluaa harrastaa, kyllähän nämä nitroautot on omiaan "reuhaamiseen" ja bensa-autot rauhallisempaan, vai sanottaisiinko tasaisempaan ajamiseen, vauhtiahan niistäkin kyllä löytyy.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Niko - 23.02.07 - klo: 19.39
Bensakrossarit on hyviä pellolla ympyrän ajamisen :)
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: ballu - 23.02.07 - klo: 19.56
HPI:n firestorm 10t voisi olla kova
ainakin tuon edellisen version rush evon motti oli varma ja kerran kun sen sääti se pelitti hyvin, ja tuossa on vielä uudempi moottori
tuleekohan hpi:lta bensa monsteria koskaan
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hpieurope.com%2Fgraphics%2Fkits%2Fkitpages%2F10511%2F233.jpg&hash=853bec1a48c007fa5bccd1a69bbdc0a6aaf4fc74)
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Divi - 24.02.07 - klo: 10.21
tuota Firestorm T10:ä olen itelle kattellu mutta kunhan se KIT tulee niin...

RTR Paketit on turhia, tehtäis pelkkiä kittejä kun kauppiaat kasaa kuitenki niistä ajovalmiin paketin ihan vaan kun kysyy ja ostaa radiot ja muut samasta kaupasta :roll: (tai ainakin laittaa pakettin kaiken tarpeellisen, tuskin kasaavat autoa) :wink:
Otsikko: Re: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: tomppa82 - 24.02.07 - klo: 13.43
Kannattaa miettiä asiaa siltäkin kannalta, että esim. tuohon Hyper 8:siin saa aika kasan varaosia ja aika monta astiallista rc-polttoainetta sillä hintaerotuksella, mikä esim. FG Marderilla ja Hyper 8:lla on...
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Divi - 24.02.07 - klo: 15.21
Eikä sittä FG:n RTR paketilla kauaa ajella sellaisenaan kun pitää bensaa ostaa. Ja varaosia varmawsti ennemmin kuin hyperiin :wink:
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: touho1234 - 24.02.07 - klo: 19.23
en ole varma asiasta mutta eikös fg:n autot kaytä periaatteessa mopobensaa eli 95 vitoseen muutama prossa öljyä
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Tomi 93 - 24.02.07 - klo: 21.05
Kyl mun tietääkseen. En oo ihan satavarma kun harrastan nitroautoja, mutta niin olen kuullut.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Duster1 - 24.02.07 - klo: 21.44
Juu ihan tavan bensaa ja 2-tahti öljyä 4% sekaan.
Halpaahan bensa on nitroon verrattuna.

Mutta kyllä tollanen 1/8 crossi voittaa kestävyydessä helpostikin.
Kyllä se käyttöhinta taitaa aika tasan mennä. Bensa-auto tarttee useammin varaosia, mutta nitroauto vie aineisiin paljon enemmän.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: ylikar-h - 24.02.07 - klo: 22.06
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"Juu ihan tavan bensaa ja 2-tahti öljyä 4% sekaan.
Halpaahan bensa on nitroon verrattuna.

Mutta kyllä tollanen 1/8 crossi voittaa kestävyydessä helpostikin.
Kyllä se käyttöhinta taitaa aika tasan mennä. Bensa-auto tarttee useammin varaosia, mutta nitroauto vie aineisiin paljon enemmän.
Kyllähän se varaosien tarve riippuu täysin kuskista / ajotyylistä, moottorihan ja muu tekniikka kyllä kestää, mutta kun 9-12 kg painavalla autolla reuhaa "järjettömästi" varaosiakin tarvitaan.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Divi - 25.02.07 - klo: 11.44
Tylsäähän sitä on tasasella hiekkakentällä mopoilla edestakasin, etenkin jos sen joutuu tekemään siksi että pelkää rikkovansa auton :)
1:8 Krossilla voi hyppiä ja pomppia miten haluaa eikä tarvi korjata jokasen 10 metrin loikan jälkeen puolta autoa :mrgreen:
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Ande749 - 27.02.07 - klo: 14.24
Kyllä minäkin olisin taipuvainen arvelemaan, että varaosien tarve riippuu enemmän kuskista ja ajotyylistä kuin auton merkistä, mallista tai koosta. Vahinkojahan tietysti voi sattua mutta en usko, että tulisin autoa ajamalla hajottamaan, riippumatta mihin vaihtoehtoon päädyn.

Käsittääkseni tässä Kouvolan nurkilla ei ole valmista offroad-rataa sen paremmin 1:8- kuin muillekaan autoille, joten siinä suhteessa on samantekevää, minkä valitsen. Isoja soranottoalueita on useitakin, joille voi tehdä mieleisiään kertakäyttö- tai useamman ajokerran ratoja auton koon aiheuttamien vaatimusten mukaan vaikka kuinka paljon. Jääaluetta on aivan naapurissa, jonne on mahdollista aurata juuri sellainen rata kuin sattuu huvittamaan.

Eli sanoisin, että varsinaisen radan puutteesta huolimatta ajoaluetilanne on aika hyvällä mallilla eikä sekään erityisemmin rajoita tai suosi auton valintaa.

Mitä kilpailemisen mahdollisuuteen, tai mahdottomuuteen, tulee, niin sillä ei ole minulle juurikaan merkitystä. Vaikka päätyisin hyperiin, niin kisoihin osallistumista en pidä kovinkaan todennäköisenä.

Voisi siis sanoa, että mikään itsestäni riippumaton seikka ei juuri sen enempää suosi kuin torjukaan mitään noista harkitsemistani vaihtoehdoista. Mitä olen netistä eri autoihin liittyviä kisa-ja muita ajeluvideoita katsellut, niin Baja se vaan vaikuttaa kiinnostavimmalta vaihtoehdolta.

Täytyy käydä ensi viikonloppuna Helsingissä messuilla katselemassa tarjontaa. Baja siellä ainakin pitäisi olla näytillä. Eikä niitä Hypereitäkään taida vielä maassa olla, joten katsellaanpa vielä vähän aikaa, mutta ei kovin kauaa...
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Mika R - 27.02.07 - klo: 14.54
Nyt kuluneen viikonlopun jäljiltä voi sanoa että nuo uudet Truggyt, CEN Matrix Arena ja Hobaon vastaava, ovat todella hienoja menijöitä. Matrix livenä on todella makeen näköinen trukki. Siinä voisi olla hyvä menopeli sorakuopille koska renkaat ja maavara antaa siihen paremmat mahikset kuin pure krossari. Jos ei minulla jo olisi Kyoshon trukkia (tosin nelitahtimoottorilla jota konverisiokitin takia olisi vaikea sovittaa muihin autoihin kuin Kyöstiin) niin tuo Arena olisi selkeästi seuraava auto. Bonuksena on mahdollisuus osallistua tuleviin kishoihin esim. Hobao Cupissa. Hintakaan ei näissä ole paha käsittääkseni, verrattain halpoja merkkejä kumpikin. Toisaalta krossarilla oli todeella makeeta päästä taas ajamaan vähästä aikaa; tietty "prätkämäisyys" (vaikka nelipyöräinen onkin) omasta mielestäni jaksaa kyllä viehättää, tosin niitä pitää olla samaan aikaan useampi radalla, yksin tulee helposti tylsää, paitsi jos treenaa esim. hyppyreitä. Mutta näinhän se on useampien RC härveleiden kanssa - porukassa on hauskempaa. Itse en bensalinjalle ehkä lähtis mutta jos niin sitten ehdottomasti Baja 5b.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Ande749 - 27.02.07 - klo: 15.09
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"Nyt kuluneen viikonlopun jäljiltä voi sanoa että nuo uudet Truggyt, CEN Matrix Arena ja Hobaon vastaava, ovat todella hienoja menijöitä. Matrix livenä on todella makeen näköinen trukki. Siinä voisi olla hyvä menopeli sorakuopille koska renkaat ja maavara antaa siihen paremmat mahikset kuin pure krossari. Jos ei minulla jo olisi Kyoshon trukkia (tosin nelitahtimoottorilla jota konverisiokitin takia olisi vaikea sovittaa muihin autoihin kuin Kyöstiin) niin tuo Arena olisi selkeästi seuraava auto. Bonuksena on mahdollisuus osallistua tuleviin kishoihin esim. Hobao Cupissa. Hintakaan ei näissä ole paha käsittääkseni, verrattain halpoja merkkejä kumpikin. Toisaalta krossarilla oli todeella makeeta päästä taas ajamaan vähästä aikaa; tietty "prätkämäisyys" (vaikka nelipyöräinen onkin) omasta mielestäni jaksaa kyllä viehättää, tosin niitä pitää olla samaan aikaan useampi radalla, yksin tulee helposti tylsää, paitsi jos treenaa esim. hyppyreitä. Mutta näinhän se on useampien RC härveleiden kanssa - porukassa on hauskempaa. Itse en bensalinjalle ehkä lähtis mutta jos niin sitten ehdottomasti Baja 5b.

Truggyt ja monsterit olisivat varmasti muuten asiaa, mutta jostain syystä eivät kiinnosta lainkaan, ainoastaan tällainen krossarityyppinen auto tulee kyseeseen.

Ajoseurasta mainitsen sellaisen, että meitä on tässä kaksi kaveria ostamassa autoa ja kolmannella on jo Kyoshon jokin inferno. Tämä kaveri  kuitenkin itse ensimmäisenä istutti päähäni ajatuksen bensa-autoista ja on varmasti hyvin helposti (ehkä, kenties, toivottavasti...) ympäripuhuttavissa auton vaihtoon. Pyritään kuitenkin siihen, että kaikki kolme autoa ovat samassa mittaluokassa, jotta kimpassa ajaminen olisi mielekästä.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Mika R - 27.02.07 - klo: 15.15
Ehkä sulla on nyt pikkasen turhaa fixaumaa päässä -- tutustu kaikkiin mahdollisiin ennenkuin päätät muuten voit katua asiaa ;-) Erityisesti nyt kun sulla on ajopaikat pikkasen rajalliset (so. ei rataa lähellä jne)
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Ande749 - 27.02.07 - klo: 15.22
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"Ehkä sulla on nyt pikkasen turhaa fixaumaa päässä -- tutustu kaikkiin mahdollisiin ennenkuin päätät muuten voit katua asiaa ;-) Erityisesti nyt kun sulla on ajopaikat pikkasen rajalliset (so. ei rataa lähellä jne)

No, toivottavasti ensi viikonloppuna olisi ainakin joitain vaihtoehtoja tutkailtavina! Model expoon asti en ollut aikonut odottaa...
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Ande749 - 06.03.07 - klo: 12.52
Jep, niin siinä kävi, että ostin Bajan ja niin osti kaksi kaveriakin. Kun vielä osoittautui, että tässä kulmilla on jo ennestään yksi baja-kuski, niin ei tarvitse yksikseen ajella. Eipähän tässä muuta tarvitse tehdä kuin alkaa opetella ajamista, se ei täysin äkkinäiselle ole läheskään niin helppoa miltä ajaminen noin yleensä ottaen näyttää.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Ville Vainio - 07.03.07 - klo: 01.05
itse mietin valintaa hyper8 ja CENin Kenesiksen välillä, tässä on myyty nyt 1:1 off-road auto, RangeRover siis... ja tarvitaan joku paikkaamaan tätä menetystä minkä koin rangen välillä.

Hyperissä houkuttaa varmuus edellisen Hyper7 ajoilta, ja kestävyys erittäis helppo luotettava ja kuitenkin tehokas moottori.
Ja erinomainen alusta...

CEN:ssä taas maasturimiestä vetää puoleensa maastossa ajaminen,
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Ande749 - 07.03.07 - klo: 11.00
Kävin eilisiltana ottamassa ekat tyypit ja kyllä täytyy sanoa, että siististi menee vaikken vielä edes osaa oikein ajaa tuollaista. Paikallisella potkupallokentällä oli kantava hanki, jonka päällä pari-kolme senttiä irtolunta. Kaveri oli omalla 1:8-nitrokrossarilla myös mutta ei sillä siellä voinut ajaa. Kaveria olisi varmasti harmittanut, ellei olisi ostanut itse samanlaista, se ei vaan ollut vielä ajovalmis, joten piti ajella vanhalla.

Kyllä kelpaa tyttären tuolla ajella kunhan vähän vanhenee, sitä varttuessa minä voin aika ajoin sitä testailla. Enhän minä, pian 35-vuotias, työssäkäyvä perheenisä nyt itselleni tuollaista hankkisi...
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Vikketsi - 07.03.07 - klo: 11.50
Lainaus käyttäjältä: "Ande749"Kävin eilisiltana ottamassa ekat tyypit ja kyllä täytyy sanoa, että siististi menee vaikken vielä edes osaa oikein ajaa tuollaista. Paikallisella potkupallokentällä oli kantava hanki, jonka päällä pari-kolme senttiä irtolunta. Kaveri oli omalla 1:8-nitrokrossarilla myös mutta ei sillä siellä voinut ajaa. Kaveria olisi varmasti harmittanut, ellei olisi ostanut itse samanlaista, se ei vaan ollut vielä ajovalmis, joten piti ajella vanhalla.

Kyllä kelpaa tyttären tuolla ajella kunhan vähän vanhenee, sitä varttuessa minä voin aika ajoin sitä testailla. Enhän minä, pian 35-vuotias, työssäkäyvä perheenisä nyt itselleni tuollaista hankkisi...

:D
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: MarkoL - 07.03.07 - klo: 13.31
Eipä kannata tosta iästä olla huolissaan. Itekin olen yli 30v ja rc-autoja on rivi joka vaan tuntuu kasvavan. Lapsia ei ole mutta kaksi koiraa on jotka harrastavat innolla rc-autoja juoksemalla niitä karkuun ja ohi mentyä perässä. Ei loppujen lopuksi niin kauheesti haittaa mitä muut ihmiset meinaa harrastuksistani niin kauan kuin mielitiettyni antaa harrastaa ja asua saman katon alla. Sehän tässä ja toisessa harrastuksessa 1:1 off-roadissa on "vikana" että aikaa ne vaan vie paljon ja myös yllättäen hynääkin. Mp:lläkin olen ajanut useamman vuoden, aikoinaan kilpaakin myös enskallakin. Niissäkin oli hyvin samanlainen yhtälö ajan/rahan suhteen. Kun ostin ekaa autoa niin ajattelin että siitä vois olla hyötyä kun tuntee 2t-moottorin mutta eipä ollut kauheesti. Nitrovehkeet vaatii edelleenkin vielä oppimista mutta eiköhän se tästä. FG:ssä moottoripuoli olikin sitten tutumpaa.

Kiva että löytyi sopiva vaihtoehto rc-autojen suuresta tarjonnasta.

Marko
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: ylikar-h - 07.03.07 - klo: 15.27
No tehän nuoria olette...itsellä alkaa kohta 50 v lähennellä, aikoinaan tuli reuhattua kilpaa 1/1 autoillakin, nyt nämä "pienet" autot täyttää sen tyhjiön, ja huomattavasti halvempaa, vaikka niitä on useampikin (ja niitähän on kertynyt)...ja ennenkaikkea  turvallisempaa reuhata näillä.
Ja näitten rakenteluhan se vasta "kivaa" on.
Enpä nyt tiedä kumpi näyttää "järkevämmältä", naapuri kesäisin juoksentelee haavi kädessä pitkin peltoja, kait se jotain pyydystelee...ei sekään kovin järkevältä tunnu.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Ande749 - 07.03.07 - klo: 15.48
Tämä(kin) harrastus estää liiallisen henkisen kasvun. Eli vaikka ruumis vanhenee ja tukka harvenee, pysyy mieli virkeänä ja lompakkokin mahtuu paremmin taskuun.
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: Pete T - 07.03.07 - klo: 19.55
Onko sillä niin väliä mitä toiset ajattelevat harrastuksesta. Pääasia, että itsellä on mukavaa ja viihtyy harrastuksen parissa. Oli se sitten haavin kanssa pellolla juoksentelua tai rc-autoilua :D

Terv.
yli 30 v rc-autoilija
Otsikko: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: ylikar-h - 07.03.07 - klo: 21.15
Lainaus käyttäjältä: "Pete T"Onko sillä niin väliä mitä toiset ajattelevat harrastuksesta. Pääasia, että itsellä on mukavaa ja viihtyy harrastuksen parissa. Oli se sitten haavin kanssa pellolla juoksentelua tai rc-autoilua :D

Terv.
yli 30 v rc-autoilija

Näinhän se on, en missään mielessä väheksy naapurin harrastusta, eli kukin harrastakoon tavallaan, oli se sitten mitä vain, kunhan hauskaa on !
Joskus vain törmää "rajoittuneisiin" ihmisiin...jotka esittävät omia mielipiteitään, tullut vain silloin mieleen, että happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista...!
Otsikko: Vs: Pohdintaa auton hankintaan liittyen
Kirjoitti: karg - 18.05.07 - klo: 21.40
Omat kokemukset erilaisista RC-vempeleistä:

Kyosho PTA: Hauska laite, jos haluaa ajella asfaltilla. Ei sovellu hiekalle sellaisenaan. Helppo purkaa ja kasata, osia saa helposti ja niitä kuluukin aika paljon kun kaikki on muovia. Autosta tulee suht käyttökelpoinen asfalttirassi, kun siihen laittaa 2 vaihdetta, slicksit, kuulalaakerit, öljyiskarit (taitaa olla v3:ssa vakiona) sekä tehoputken. Moottorin saa myös vaihdettua isommaksi ja hyvin olen pärjännyt sen säätämisen kanssa. Toimii kuin kello kun nitroa vaan riittää.

Hobao Hyper 8: Erittäin hauska laite, soveltuu minne vain kunhan ei ole liikaa röykkyjä tai lunta yli 5cm. RTR-paketti on suht jees, mutta jotkut valu-/muoviosat kun vaihtaa CNC-työstettyihin osiin, kestävyyskin paranee. Maavara on lähinnä onneton, joten soramontuilla menosta tulee helposti melkoista pomppimista. Tasaisemmilla pinnoilla auto taas menee kuin ohjus ja ajaminen on helppoa nelivedon ja suht hyvän alustan ansiosta. Nitrokoneen säätöjen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Sekin toimii kuin kello kunhan nitroa riittää. Osia saa ainakin Hollannista helposti, nopeasti ja halvalla.

HPI Baja 5B: Mainio laite minne vain, missä on tarpeeksi tilaa. Auton virittelymahdollisuudet ovat suorastaan loputtomat ja rahaa menee niin paljon kun kehtaa laittaa menemään. Nitrovehkeisiin verrattuna ehkä eniten viehättää vähäinen tankkailun tarve. Alusta toimii hienosti, ei ole puhettakaan mistään pomppulinnameiningistä vaikka röykkyjä olisikin maastossa. RTR-paketti kaipaa lisäksi uudet takarenkaat ja pölysuojia vetostarttiin sekä näköjään myös iskareihin. Kulkupuolta voi parantaa helposti laittamalla isompaa konetta ja tehoputkea yms.

Onpahan tullut hankittua autoja vähän eri käyttötarkoituksiin. Ei tarvitse sitten olla nillittämässä jatkuvasti että tällä ei voi ajaa siellä ja tolla ei voi ajaa täällä ja nitrokone sitä ja bensakone tätä. Pikkuhiljaa myös selviää sekin, että missä voi ajaa milläkin. Yksi asia näyttää pätevän kaikkien em. autojen kohdalla tasapuolisesti: Kun ajaa paljon, autoja tarvitsee rassata paljon.

Jos meinaa ajella soramontulla, niin kokemusteni mukaan 1/8 nitrocrossari ei ole paras valinta vaikka kuinka vannoisi nitroautojen nimeen. 1/8 nitrocrossari on taas omiaan syheröiselle saviradalle, jonne Baja ei ole kaikkein paras valinta. Asfalttiautoksi Bajakaan ei ole paras valinta.

:p