Tietääkö kukaan mistä sais tuommoisen fail safe laitteen? Olis hyvä olla semmonen kun on toi kaverinkin auto vähän lähteny meneen omiaan aika paljonkin tietä pitkin täydellä kaasulla ja vielä niin perhanan suoraan.
laita vanha kunnon kuminauha ja tarkista radiot näin ensalkuun..
Mikä toi fail safe juttu on?
Pieni laite joka tulee kaasuservon ja vastarin väliin. Asettaa kaasarin servon tyhjäkäynti tai jarru-asentoon (säädettävissä) jos yhteys syystä tai toisesta katoaa lähettimeen, esim lähettimen patterit loppuu tai jotain. ihan jees, mutta ei auta kaikissa tapauksissa. Mulla on toisessa autossa tollanen.
Mitä tollanen maksaa tai kannattaako tollasta hommata :roll:
Laittaa vaa esim sellasen kuulakärki kynän jousen sinne cäliin helppo juttu, ja toimii :lol:
mut eihän se kuminauha tai jousi mitään auta jos se servo ite haluu vääntää ittensä sinne täydelle kaasulle
eihän sillä ole enää virtaa silloin?
Fail Safe ei auta jos sähköt häviää ja silloin toimii vain tuo jousi tsydeemi. Mutta enpä tiedä; voima servojen kääntöön aikamoisen jousen ja jotenkin luulis että rassaa servoa aika pirusti kun koko ajan pistää hanttiin. Kyllähän noita jengi käyttää ja suosittelee silti; itse en oo käyttänyt.
Fail-safe auttaa jos lähettimen signaali jostain syystä katkeaa ts. vastari kadottaa signaalin mutta sähköt pysyy vastarissa.
Jos käyttää AA pattereita vastarissa, niin erittäin tärkeää on teipata ne patterikotelon ympäri paikoileen. Ne jouset väsyy ja jos kontakti häviää (oon kokenut) niin sillon on run-away kärry 100 km/h jonnekin ...
sanon nyt vain mielipiteeni tässä... kyse oli varmaankin vain siitä kaasarista :) ja sen liikutukseen ei tarvita kovin kummoisia voimia ja siinä tuo sopiva kuminauha kyllä hoitaa tehtävänsä palautettaessa sekä olemalla myös hidastamatta servoa liikaa.
edelleen sanoisin, että varmistukaa niistä radioiden toiminnasta ennenkuin lähdette räppäämään. ei siinä auta mitkään systeemit jos on i*ioottimaiset kytkennät noin muuten.
ps. joku vois kertoa mihin asentoon servot menee jos yhteys vastariin/ohjaimeen katoaa?
Ne jää siihen asentoon missä ne oli kun yhteys sammu.
eli jos yhteys katkeaa servot jää paikalleen mutta ne ei käytä "voimaa"
ja jollain on jotain sanottavaa kuminauhaa vastaan? vai
laitan sitten ehkä kuminauhan tai jousen mut eiks se sit rasita servoa paljon?
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"sanon nyt vain mielipiteeni tässä... kyse oli varmaankin vain siitä kaasarista :) ja sen liikutukseen ei tarvita kovin kummoisia voimia ja siinä tuo sopiva kuminauha kyllä hoitaa tehtävänsä palautettaessa sekä olemalla myös hidastamatta servoa liikaa.
edelleen sanoisin, että varmistukaa niistä radioiden toiminnasta ennenkuin lähdette räppäämään. ei siinä auta mitkään systeemit jos on i*ioottimaiset kytkennät noin muuten.
ps. joku vois kertoa mihin asentoon servot menee jos yhteys vastariin/ohjaimeen katoaa?
Tietty ne jää siihen asentoon missä oli yleensä. Kuule, mulla on kaasarissa/jarrussa tollanen Hitecin 545 servo ja se ei todellakaan liiku millään kuminauhalla. Ihan tosissaan saa vääntää jos meinaa liikuttaa (ja tietenkään ei oo sähköt päällä tuolloin). Kyllä fail-safe on ihan jees homma. Kuminauha toimii jos servo on "kesy". Tottakai kandee laittaa jos pelaa :lol: Eihän tää mikään kilpailu ole ..
Voimaservoissa on eroa. Esimerkiks mun ohjausservo Hitec 925MG on tosi nopee verrattuna kaasuservoon (Hitec 615MG), jonka sisällä oleva vauhtipyörä hidastaa servon toimintaa. Se kuitenkin on paljon herkkäliikkeisempi ilman sähköjä kuin 925 (jota saa silloin vääntää kunnolla), vaikka kummatkin on metallirattaisia kuulalaakeroituja yli 7 kg:n voimaservoja.
Ja sellainen jousitsydeemi toimii loistavasti tolla kaasuservolla, kuitenkin kuluttaa ilmeisesti enemmän virtaa ja servoakin enemmän.
Katopas joo. No sehän se just tossa mietityttää että kuinka paljon se rasittaa servoa ajan kanssa kun kumppari nykii vastaan koko ajan oikein olan takaa ..
Itse en ole noita kuminauha/jousisysteemejä kokeillut, mutta luulisi virrankulutusta ainakin kasvattavan.
Omassa autossani käytän akkupakettia vastaanottimessa ja virtakytkimen olen korvannut lukittavalla liittimellä.
Melkein voisin kokemuksesta sanoa, että kannattaisi nuo paristokotelot jättää pois...Mika taisi kirjoitella jo aiheesta esimerkin.
mullakin on aikoinaan karannut patterikotelon kanssa.
nippusiteet vois olla tuohon hommaan vähän parempi kuin teippi.
valitettavasti nippusiteet ei pidä paristoja sivusuunnassa paikallaan; se on se ongelma, ei pattereiden irtoaminen. Vastariakku tietty poistaa ongelman.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.rccaraction.com%2Frc%2Fimages%2Farticles%2Fcrash_proof%2F5.jpg&hash=51f0c474883d6f44f277f81fd061bf0059875930)
Lisää aiheesta http://www.rccaraction.com/rc/articles/crash_pruf.asp
On mullakin kokemuksia vastariakun irtoamisesta. Ekana kesänä Landmaxilla sudittelin soralla ja yhtäkkii tiukassa kurvissa lähti vastariakku ainakin osittain irti. En muista lähtikö mopo käsistä, mutta lähellä se ainakin oli.
Tuli mieleen tosta teippauksesta, että vaikka käytän MP 7.5:n radioboxia, niin jotenkin vain vastarista pääsi lähtemään kide irti. Ja auto oli menossa 'baut neljääkymppiä maassa olevan kuorma-auton lavaa kohti. Olis lähtenyt kamat alusta päältä vetää, mut onneks veli ehti laittaa jalan eteen. Ja varpaankynsihän tunnetusti paranee ilmaiseksi...
Ja mitä tästä opimme? Kannattaa laittaa myös kide tukevasti kiinni vaikka teipillä tms.
(Lisää stooreja alla olevasta osoitteesta.)
Onkos kellään kokemusta tuosta laitteesta: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEYG2&P=7? :shock:
toimiva normaali fail safe.
niin mitä Mika tarkoittaa tuolla;
Lainaavalitettavasti nippusiteet ei pidä paristoja sivusuunnassa paikallaan
Toimiiko toi kaikissa futaban radoissa?
Voiko ton kytkeä vastarin kolmanteen servo piiriin, vai ainoastaan kaasuservon ja vastarin väliin?
Lainaus käyttäjältä: "henkka88"Toimiiko toi kaikissa futaban radoissa?
Voiko ton kytkeä vastarin kolmanteen servo piiriin, vai ainoastaan kaasuservon ja vastarin väliin?
Toimii kaikissa vastereissa.
Se kytketään vastarin ja sen servon väliin jota haluat sen ohjaavan.
Kiitoksia vastauksista..
Ai niin tommonen juolahti vielä mieleen, että haittaako jos käyttää nimh akuja??
Futaban omassa mallissa ainakin kiellettiin käyttämstä muita kuin nicd akkuja..
Lainaus käyttäjältä: "henkka88"Kiitoksia vastauksista..
Ai niin tommonen juolahti vielä mieleen, että haittaako jos käyttää nimh akuja??
Futaban omassa mallissa ainakin kiellettiin käyttämstä muita kuin nicd akkuja..
Kyllä noi nimh-akut käy ihan hyvin.
Kiitti paljon!
:mrgreen:
Mie kyllä ostasin semmosen missä on akku itessä eli tossa failsafessa, ymmärsin että semmosia on mm. Futaballa, eli jos lähtee sähköt servoilta niin se heittää jarrulle.
esim. tämä...
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXH328&P=7
Viime viikolla hyperistä lähti akku irti, ja se oli menoa... viimenen loikka oli 4m pitkä sillo onneks jäi jumiin! :D