RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: jsiksu - 09.04.07 - klo: 19.21

Otsikko: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: jsiksu - 09.04.07 - klo: 19.21
Tarvitsisin nopeudensäädin tietoa... Sain takuuseen Bonzeriin uuden nopeudensäätimen joka oli täysin erinlainen kuin se mikä siinä oli... Vakio kiihtyi reippaasti heti lähdöstä ja kulki kivasti. Nyt tilalle tulleella säätimellä auto kiintyy kuin mikäkin laiskiainen kulkee melkein normaalisti mutta kiihtyvyys on heikkoa... Tämä on myyjän mukaan parempi, ei riko rattaita...
Sitä en tiedä huijattiinko mua tästä asiassa... Siis sainko luokattoman huonon tilalle...

Sitten toinen kysymys: Jos ostan uuden "kunnollisen" Noparin onko siitä hyötyä jatkossa toisessa autossa esim. polttis vehkeessä? Voiko nopari olla liian iso 20: on nyt mutta ajattelin 25:sta-30pistä...? Mikä ero niillä on käytännössä.. Jotain tekemistä lankojen kanssa vissiin...?
Minkä kokoinen polttiksissa on?..
Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: SlidSlide - 09.04.07 - klo: 19.34
Kiitti makeista nauruista  :mrgreen: . Sun viestis vaikutti ala-asteen "korjaa oikein" -tehtävältä  :laugh:. Mites tiät miten ne laiskiaiset kiintyy?

Polttiksissa ei ole nopareita. Kannattaa ostaa kunnon nopari, mut bonzerin tapauksessa harkittisin viä hetken. On totta, että liian kova kiihtyvyys rikkoo rattaat, mutta en usko vakionoparin rikkovan mitään.. En ymmärrä "onko nopari liian iso" -kysymystä. Useissa nopareissa on lankarajotus, jota ei saa alittaa tai noparin mukavuuskäyrä lähtee jyrkkään laskuun.
Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: MattiM - 09.04.07 - klo: 21.09
Minkä merkkinen ja mallinen nopari sinulle annettiin takuuseen?

Sekoitit jsiksu varmaan lankarajoituksen tuohon kokoon kun kysyit noparin koosta. Tuolla noparin lankarajoituksella ei ole mitään tekemistä noparin fyysisen koon kanssa, se vain kuvaa sitä minkälaisen koneen nopari kestää. Ja tuo lankarajoitushan menee niin päin, että mitä pienempi numero moottorirajoituksen kohdalla lukee sitä parempi. Koneessa, jossa on vähemmän käämikierroksisa, on yleensä myös enemmmän tehoa.

Ja tuosta noparin hyödyllisyydestä jatkossa... Sähkölaitteitahan voi siirtää autosta toiseen, eli jos ostaa kerralla kunnollisen noparin siitä on iloa pitkään. Polttiksissahan noparia ei ole kuten SlidSlide jo totesi.
Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: TTKoo - 09.04.07 - klo: 22.58
MattiM tuossa jo asiaa kirjoittiki, joten älä välitä ala-astelaisten nauruista....niitä aina eksyy sekaan....
Jostain aloittavankin on tietojenhankinta aloitettava, ja kysymällä se tulee halvemmaksi....

Sitten toinen kysymys: Jos ostan uuden "kunnollisen" Noparin onko siitä hyötyä jatkossa toisessa autossa esim. polttis vehkeessä? Voiko nopari olla liian iso 20: on nyt mutta ajattelin 25:sta-30pistä...? Mikä ero niillä on käytännössä.. Jotain tekemistä lankojen kanssa vissiin...?

Eli niinkuin MattiM kysyikin "Minkä merkkinen ja mallinen nopari sinulle annettiin takuuseen?" niin ilmoitatko tiedot.
Ovatko nuo 20 , 25 ja 30 kenties jonkin noparin tyyppinumeroita ?
Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: SlidSlide - 10.04.07 - klo: 09.05
Ei kysymyksissä vikaa ollut (eikä ikinä ole), mutta esikatselu on tarkistusta varten  :roll:. MattiM sanoi jo edellä siihen kokoon liittyvään kysymykseen.

Varmaankin jsiksu tarkotti että hänellä on 20 lankanen nyt ja kyselee 25 lankasen ja 30 lankasen eroja. Käytännössähän karun mittapuun mukaan mitä pienempiin lankamääriin mennään, sitä kireempi motti on, eli tavoitellaan kovaa kiihtyvyyttä suurta huippunopeutta. Kun taas mennään lankamäärässä ylöspäin, niin vääntö ja ajoaika kasvavat. Esim. ajan omalla truck pullerillani 7,2v akulla n. 45min sekalaisessa maastossa, kun taas 17t moottorilla saa ajettua samalla akulla täydellä teholla alle 15min. Tämä on sitten hyvin karu veto lankamäärien välillä. Voihan joku laadukas 27t tiettyyn tarkotukseen reilusti parempi kuin jokin halpa 17t moottori.

Edit: Pari typoo  :grin:
Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: TTKoo - 10.04.07 - klo: 12.23

"Polttaako edes...."

Robbe Rogar 20 , 25 , 35

http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/index.php?cPath=37
Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: jsiksu - 10.04.07 - klo: 22.11
LainaaMinkä merkkinen ja mallinen nopari sinulle annettiin takuuseen?

Ohessa pitäisi olla kuvat uudesta Hypestä ja vanhasta versiosta...

LainaaSekoitit jsiksu varmaan lankarajoituksen tuohon kokoon kun kysyit noparin koosta. Tuolla noparin lankarajoituksella ei ole mitään tekemistä noparin fyysisen koon kanssa, se vain kuvaa sitä minkälaisen koneen nopari kestää. Ja tuo lankarajoitushan menee niin päin, että mitä pienempi numero moottorirajoituksen kohdalla lukee sitä parempi. Koneessa, jossa on vähemmän käämikierroksisa, on yleensä myös enemmmän tehoa.

Näin taitaa olla... En tarkoittanut fyysistä kokoa näitä aloittelijan mokia/että käden käy nopeemmin kuin järki...  :smiley:
Eli tuosta lanka juttusta eli jos on noparissa on joku arvo niin moottorin pitää olla sopiva tähän arvoon vai kannattaako ostaaa mahdollisimman isonumeroisen noparin jos vaikka joskus virittäisi autoa niin ei ainakaan noparista ole kiinni...?

LainaaPolttiksissahan noparia ei ole kuten SlidSlide jo totesi.
Kiitos tästä tiedosta aina oppii uutta! Eli taitaa olla uuden hankita turhaan kun hankin polttiksen heti kun löydän sopivan...

LainaaSlidSlide :Mites tiät miten ne laiskiaiset kiintyy?
Pahoittelen kirjoitus virheitä mutta pitäähän joskus saada :mrgreen: (olis aikanaan pitänyt vissiin opiskella ristinollan pelaamisen ohessa)
http://laiskiainen.org/ tuolta löytyy tietoa miten laiskiainen kiihtyy... Tosin kun katsoo urheilua TV:stä ja pitäs siivota/vastaavaa niin kyllä sitä kuulee että "rupees hommiin laiskiainen" niin kyllä se aika hitaasti lähtee...
Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: jsiksu - 10.04.07 - klo: 22.17
LainaaOvatko nuo 20 , 25 ja 30 kenties jonkin noparin tyyppinumeroita ?
en tiedä kuvat edellisessä viestissä... Muuten kuin siitä mitä olen kattellut uudeksi Eli Robbe Rogar 20 , 25 , 35
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/index.php?cPath=37 
Tosin Ostospaikka saataa vaihtua, palvelu kun ei oikeen pelaa ja hinnoissa aikalailla pohjoisenlisää,
ainakin jos vertaa varaosia niin tuplahinnat samoilla varaosilla kuin toisaalla...
Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: jsiksu - 10.04.07 - klo: 22.28
Lainaa
Varmaankin jsiksu tarkotti että hänellä on 20 lankanen nyt ja kyselee 25 lankasen ja 30 lankasen eroja. Käytännössähän karun mittapuun mukaan mitä pienempiin lankamääriin mennään, sitä kireempi motti on, eli tavoitellaan kovaa kiihtyvyyttä suurta huippunopeutta. Kun taas mennään lankamäärässä ylöspäin, niin vääntö ja ajoaika kasvavat. Esim. ajan omalla truck pullerillani 7,2v akulla n. 45min sekalaisessa maastossa, kun taas 17t moottorilla saa ajettua samalla akulla täydellä teholla alle 15min. Tämä on sitten hyvin karu veto lankamäärien välillä. Voihan joku laadukas 27t tiettyyn tarkotukseen reilusti parempi kuin jokin halpa 17t moottori.

En tiedä minkä lankainen moottori tuossa on muuten kuin että "kiree" 560:nen autohan on:
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_96&products_id=1558
Noparissa lukee tuo 20 ja ajattelin että sillä jotain tekemistä noiden lankojen kanssa ja siksi vaihtaa
"isompaan" samalla kun tuo on ihan P...Tä... Tosin ehkei pitäs lopettaa ajateleminen kokonaan... :)

Olen miettinyt vaan jos joskus innostuu vaihtamaan motin ym..
Tosi se taitaa olla turhaan kun nuo muovit eivät kestä normaaleilla vehkeilläkään...
Kävin ajeleen isolla parkkipaikalla ja tietenkin osui ainoaan kiveen koko paikassa
-> runko halkes, rattaat jumissa ym...

Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: MattiM - 10.04.07 - klo: 23.32
Lainaus käyttäjältä: jsiksu - 10.04.07 - klo: 22.28
Noparissa lukee tuo 20 ja ajattelin että sillä jotain tekemistä noiden lankojen kanssa ja siksi vaihtaa
"isompaan" samalla kun tuo on ihan P...Tä... Tosin ehkei pitäs lopettaa ajateleminen kokonaan... :)
Googlailin vähän ja selvisi, että tuo 20 ei oikeastaan tarkoita yhtään mitään. Valmistajalla ei ilmeisesti ole tuossa mallisarjassa muuta noparia, joten joku markkinointiosaston heppu on vain päättänyt, että lisätään 20 nimen perään niin kuulostaa paremmalta. Tuosta ei voi myöskään päätellä lankarajoituksesta yhtään mitään, eikä netistäkään löytynyt lisävalaistusta asiaan. Tästä kaikesta voi tehdä johtopäätöksen, että jos vaihdat moottoria tehokkaampaan, kannattaa valmistautua henkisesti noparin kärähtämseen. Voi tosiaan olla mahdollista, että tuo Hype on huonompi kuin alkuperäinen, ainakaan yhtään parempi se ei ole.

En tiedä ostaisinko itse tuollaista Robben Rookieta, vaikka onhan se varmaan ihan sopiva, kun muuhun autoon vertaa. Tarvitsetko edes uutta noparia, jos auto ei kestä lisätehoja?
Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: SlidSlide - 11.04.07 - klo: 00.12
Lainaus käyttäjältä: jsiksu - 10.04.07 - klo: 22.11
LainaaSlidSlide :Mites tiät miten ne laiskiaiset kiintyy?
Pahoittelen kirjoitus virheitä mutta pitäähän joskus saada :mrgreen: (olis aikanaan pitänyt vissiin opiskella ristinollan pelaamisen ohessa)
http://laiskiainen.org/ tuolta löytyy tietoa miten laiskiainen kiihtyy... Tosin kun katsoo urheilua TV:stä ja pitäs siivota/vastaavaa niin kyllä sitä kuulee että "rupees hommiin laiskiainen" niin kyllä se aika hitaasti lähtee...

Selvä  :grin: .

On varmaankin syytä harkita kokonaan toista pakettia. Kunnon nopari ja moottori maksaa, ja vaikka kamat saisikin halvalla, on epävarmaa kestääkö auto suurempaa tehoa. Bonzerista on hieman omia kokemuksia ja aika heikolta se on vaikuttanut. Tosin on sillä hauska rässiä 9,6v akulla  :cool: .
Otsikko: Vs: Nopeuden säädin...
Kirjoitti: TTKoo - 11.04.07 - klo: 01.56
Lainaus käyttäjältä: MattiM - 10.04.07 - klo: 23.32
Lainaus käyttäjältä: jsiksu - 10.04.07 - klo: 22.28
Noparissa lukee tuo 20 ja ajattelin että sillä jotain tekemistä noiden lankojen kanssa ja siksi vaihtaa
"isompaan" samalla kun tuo on ihan P...Tä... Tosin ehkei pitäs lopettaa ajateleminen kokonaan... :)
Googlailin vähän ja selvisi, että tuo 20 ei oikeastaan tarkoita yhtään mitään. Valmistajalla ei ilmeisesti ole tuossa mallisarjassa muuta noparia, joten joku markkinointiosaston heppu on vain päättänyt, että lisätään 20 nimen perään niin kuulostaa paremmalta. Tuosta ei voi myöskään päätellä lankarajoituksesta yhtään mitään, eikä netistäkään löytynyt lisävalaistusta asiaan. Tästä kaikesta voi tehdä johtopäätöksen, että jos vaihdat moottoria tehokkaampaan, kannattaa valmistautua henkisesti noparin kärähtämseen. Voi tosiaan olla mahdollista, että tuo Hype on huonompi kuin alkuperäinen, ainakaan yhtään parempi se ei ole.

En tiedä ostaisinko itse tuollaista Robben Rookieta, vaikka onhan se varmaan ihan sopiva, kun muuhun autoon vertaa. Tarvitsetko edes uutta noparia, jos auto ei kestä lisätehoja?

Mahdollisen  noparin jäljille pääsin kirjoittajan kitipaikan ja siitä päätellyn myyjäliikkeen kautta.
Tietyt jutut sopivat ko. liikkeeseen, ja sieltä sivuilta sitten löytykin noi numerosarjat.... :mrgreen:

Minäkin suosittelisin kunnon noparia....vaikka luotettavalta myyjältä käytettynä.
Harmi että meni jo viimeinenkin tosi hyvä....halvalla olisin myynyt, kun on kokonaan siirrytty harjattomiin....