Joo eli tämmöstä ei ainakaan äkkiseltään tuolta hausta löytyny eli miten te pesette oman polttisautonne? :roll:
Kevyesti WD40 suihku pintaan ja antaa hetken vaikuttaa, sitten paine-ilmalla sotkut pois.
Jos ei oo paine-ilmaa käytössä ni sama homma mut vaan joutuu rätillä sitten pyykimään.
Tulee kuin uusi ja ei mee laakerit piloille. :wink:
Perusteellisesti;
- Puran (usein lähes kokoneen, harvoin ihan kokonaan)
- Pesen muoviosat hammasharjalla & nestekäsisaippualla
- Paperilla pyyhin kuiviksi
- Tämän ohessa osien toimivuuden tarkistus ja joskus laakereiden huolto/vaihto
- Kasaus
Nopeasti;
- Vähän vaan pensselillä sutasen liat pois
Kaiken A ja O on paineilma. Ilman paineilmaa olis aika tuskasta ja aikaa vievää hommaa. Paineilmalla puhdistan aina ajon jälkeen ja jos polttoaine/muuta litkua on levinnyt pitkin autoa niin Crc/Wd40, rätillä isoimmat lian pois ja loppu silaus paineilmalla.
Tietysti jos remonttia joutuu tekemään niin samalla perusteellinen puhdistus joka kolosta ed. mainituilla menetelmillä.
Monesti onkin mielessä käynyt, jos ei olis paineilmaa. Tossahan olin hirmuinen homma joka ajokerran jälkeen puhdistella. Ilmalla kun lähtee kyselemättä joka kolosta hiekka/kura mäkeen.
Tässä asiassa, kuten monessa muussakin jutuissa, on useampi koulukunta. Kerron nyt sen rajumman tavan. Sähköt ts radiolevy servoineen vastariboxi mukaan lukien irti. Moottori ja pakoputki irti yhtenä pakettina. Tankki irti. Renkaat ja siipi irti. Huoltoasemilla myytävää pumppupullossa olevaa hiilivetyliuotinta (teollisuusbensiini) sumutellaan auto märäksi. Odotellaan pari minuuttia ja huuhdotaan suihkun alla pois (ei siis dipata vesisankoon). Tulee kuin uusi ja harjailla ei tarvii. Näin toimitaan vain silloin kun olet varma että autossa on kunnolliset kumisuojatut laakerit. 15 vuotta olen näin tehny eikä tästä syystä ole laakereita kilahdellut. Muut komponentit sit puhdistetaan muulla tavalla esim WD40 ja harjan avulla.
Itse olen kans tätä tekniikkaa soveltanut, tosin teollisuusbensiinin tilasta fairy powerspray tai toluseos. Suihkun tilasta puutarharuisku, mutta idea pääpiirteissään sama. Sitten kuivatellut enimmät pois, ruiskassu wd40 niskaan, pyyhkiny ehkä hieman, puhaltanu ehkä föönillä ja sitten vieny pesuhuoneeseen lattialämmityksen päälle kuivamaan. Lämpimän veden käyttö suositeltavaa.
Lopputulos (http://i35.photobucket.com/albums/d173/SamiLep/119_1966.jpg)
Usein se pesu kuitenkin on toluseos pumppupullosta, tiski- ja hammasharjaa ja paineilmaa päälle reeni-iltaman päätteeksi. Harmi ettei oo himassa painevehkeitä.
Tai sitten vaan pölyjen puhallus paineilmalla ja/tai kuivapensselöintiä.
Ja sitä paineilmaahan löytää helpoiten lähimmältä huoltoasemalta, ellei itsellä satu paineilmavehkeitä olemaan.
Lainaus käyttäjältä: Mazza - 20.04.07 - klo: 02.48
Ja sitä paineilmaahan löytää helpoiten lähimmältä huoltoasemalta, ellei itsellä satu paineilmavehkeitä olemaan.
Jos vaan ilkeää huoltsikan pihaan mennä puhdistelemaan (ainakin säännöllisesti).
Radalla tuo WD40 + paineilma on se yleisin tapa. Paineilman kanssa täytyy muistaa ettei puhaltele laakereille. ja ekaksi enimmät savet yms. puhalletaan pois ja sit vasta WD40 päälle ja taas puhallus.
Miten kun tuota CRC:tä/WD40 laittaa, jääkö siihen öljyä miten vielä vaikka paineilmalla puhaltelee? Luulis että jos jää nii siihen uus lika tarttu aika namisti.. :roll:
Paineilmalla lähtee kaikki öljyt pois.(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi150.photobucket.com%2Falbums%2Fs83%2Fsaastaja%2F06042007157.jpg&hash=31dca7aa1152946d37958cd46b37e38f02caf355)Tolla saan ite kaiken pois.
Sen olen huomannu että ei ole pahitteeksi vaikka pintaan kevyt öljy jäisikin , ei tarraa lika niin kovasti kiinni. seuraavan kerran suurin osa lähtee pelkällä ilmalla.
Crossipyörissäkin sama homma, vahaus tai ohut öljypinta niin lähtee seuraaval kerral mukavasti pois katteista :cool:
Itekkin oon tuota wd:tä ja paineilmaa käyttäny ku omasta takaa löytyy toi kompuraki mutta kun yleensä käyn tossa huoltsikan takana ajelemas ni joskus tulee putsattuu siinäki :cheesy: :cheesy:
WD40 + paineilma on kova sana. Ja vähintään kerran vuodessa puran auton täysin osiksi ja putsaan joka osan erikseen käsin ihan vaan rätillä.
ajosession jälkeen pelkkä paineilma ja putsarin vaihto. Joskus WD40 kanssa sama juttu mutta ei joka kerta, radan pohjasta riippuen tietysti... :laugh:
Pahemman kurakelin sattuessa kone, tankki ja sähköt irti, vesipesu, kuivatus, WD40, paineilma ja lisää ajoa :grin:
Täytyy tunnustaa,että itsekin tulee WD:tä + paineilmaa käytettyä,jos ei kauhean likainen ole. Mutta ei se kyllä autolle hyvää tee.. Se on itseasiassa varma tapa saada nivelet ennenaikaisesti väljiksi. WD + pöly on kuin hiomatahnaa ja se on ihan täyttä puppua,että kaikki WD:t lähtisi paineilmalla tai rätillä pois.Rasvanpoistoaine on ainoa keino saada kaikki WD:t pinnoista pois.
ai niin ja vanha kunnon Cargo Line on kans kovassa käytössä :wink:
Itse pesen sinolilla ja paine ilmalla.
Täällä hyvät kokemukset WURTH Pineline ( riittoisa 4 litran pönttö) pienellä sekoitussuhteella veteen ja sumupulloon. Sillä sumuttaa rohkeasti koko auton ja puhaltelee paineilmalla niin kuivaksi kuin pystyy. On ainakin oma monsteri pysynyt hyvänä. Mietin kanssa tuota WD-40 ainetta ja myös spraysilikonia. Silikoni ei jättänyt ihan niin öljyistä kalvoa kuin WD mutta siihenkin tarttui hiekka jonkin verran ajellessa, joten pelkkä pesu ja ilmaa perään.
Kuulostais että tuo pineline on samaa kamaa kuin tolu, eikös sekin ole jostain mäntyöljystä tehty ja siten ehkäisee korroosiota. Tolulla itse pesen osat kun on isompi huolto.
Jotta menisi ihan pilkun viilaamiseksi niin Pineline on tuotemerkkiperhe josta löytyy pesuainetta joka lähtöön -> http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/Pineline.pdf (http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/Pineline.pdf)
Meillä on töissä käytössä Pineline Car + Go ja siitä tämä 2-komponenttinen versio. Tähän verrattuna Tolu on lällärikamaa... Niin mäntyöljypohjaisia ovat... Tosin silti suosin ennemmin WD40 ja paineilmaa, vedellä kun en tykkää pestä, paitsi silloin jos on mennyt mutapainiksi kisapäivä jolloin muutenkin joutaa auton atomeiksi laittaa... :mrgreen:
Ainiin, tuolta voi sitten tutkiskella ihan itse miksi en Pinelinen kamoilla pikkukilpuria pese muutakuin tuossa mainitsemassani "atomipesussa kurapainin jälkeen"-> http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/pineline_soveltuvuustaulukko.pdf (http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/pineline_soveltuvuustaulukko.pdf)
Hehe hyvä :grin:
Huomenta tulipa noustu normaalia aikasemmin mutta asiaan. Katoin tässä aamulla ostoskanavaa ja tietenkin siellä mainostettiin niitä höyry puhdistimia ja rupesin siinä miettimään että kai rc:nkin puhdistus tollasella onnistuisi jos vain suojaa kaasarinkurkun ja laakereissa olisi esim kumi tiivisteet. Eli voisiko tuollaista höyrypuhdistinta käyttää vai tekisikö hallaa joillekkin osille ?
en tiedä mutta painepesurilla Heinoset pesi viimeksi Vantaalla, moottori ja sähköt oli vain otettu pois.
No pitäneen kokeilla kunhan saan auton ja sitte vielä liattua :cheesy:
Mää putsaan sutilla elikkä vaan semmosella vesiväri pensselillä. Sillä lähtee irtolika pois ja ilmanputsarin sitte fairilla ja vedellä
Itse putsaan joka ajon jälkeen paineilmalla vaan. Jos on kovempaa likaa niin puhdistus spraylla (mitä nyt onkaan nimeltään) niin suihkutan sitä ja ilmalla kuivaan.
En nyt heti keksi miks moottori tarvii irrottaa(?).
Ite heitän karkkipussin ilmanputsarin päälle ja kumilenkillä suu tukkoon putsarinkaulan ympärille. Sit viä joku tulppa (eari esim. on aika loistava) pakarin reikään. Fuilipullon pehmee silikonikorkki toimii ainakin, HongNorin RTR:ssä tulee sellanen mukana. Kun on viä kunnolla rasvattu filtteri paikallaan, ei varmasti mee vettä koneeseen. Varsinkin kun rasvaan aina molemmat, ulommat ja sisemmät, filtterit ennen käyttöö. Yleensä vaihdan filtterin pesun jälkeen uuteen jos vaikka pesuainetta oliskin vähän tihkunu liuottamaan suodattimesta rasvaa veke.
Kytkin kello on rautaa joissakin tapauksissa ja ruostuu herkästi ja laakerit ei tykkää..Ja moottorin irroitus on nopeampaa kuin suojaus..
Paitsi jos on keraamiset lakrut niin sitten ei kai väliä..
Hahaa. Tuli tehtyä pieni koe. Pilliin kun tahtoo kama tosissaan piintyä kiinni, kokeilin K2R uuninpuhdistusainetta ja se pentele toimii kohtuullisella tuloksella, ei siitä nyt uus tullut mut leimat ja orkkisväri sentään palautui kohtuu hyvin, hinkaamaan kyllä kuitenkin joutui.
Saa laittaa ehdotuksia, jos on jokin parempi konsti. :roll:
Juu ilmeni että aiempi pesumetodini ei näköjään tuottanut kovin hyvää tulosta. Myin autoni eteenpäin ja parin ajelukerran jälkeen oli ohjausservot antautunut. Syynä hapettuminen. Eli täytyy koittaa asiasta viisastuneena miettiä uusia ratkaisuja.
Lainaus käyttäjältä: Jasse - 28.07.07 - klo: 21.45
Hahaa. Tuli tehtyä pieni koe. Pilliin kun tahtoo kama tosissaan piintyä kiinni, kokeilin K2R uuninpuhdistusainetta ja se pentele toimii kohtuullisella tuloksella, ei siitä nyt uus tullut mut leimat ja orkkisväri sentään palautui kohtuu hyvin, hinkaamaan kyllä kuitenkin joutui.
Saa laittaa ehdotuksia, jos on jokin parempi konsti. :roll:
Pata Pataa on meillä päin käytetty :wink: Leimojen kohdalla kannatta olla varovainen,mutta muualta saa hinkattua todella puhtaaksi. Pata Pata jättää sellaisen kiiltävän "harjatun" pinnan.
Onkos kukaan kokeillut TSL C1 sprayta esim.WD-40 tilalta? valmistajan sivuilla ja purnukassa lukee seuraavaa.
Poistaa kosteuden pinnoilta. Kuivaa hetkessä sähkölaitteet. Tunkeutuu ruosteen läpi irroittaen jumiutuneet osat toimintakuntoisiksi. Pysäyttää korroosion ja hapettumisen etenemisen. Suojaa metallipintoja. Ei sisällä silikonia eikä kloorattuja liuottimia. Vaaratonta kumille, lakoille, maaleille ja muovipinnoille. Läpäisee MIL-C-16173 D Grade 3 normit.
Ei ainakaan minusta kuulosta yhtään huonolta vaihtoehdolta, vaikkakin aikamoista myyntitekstiä taitaa olla. Kertokaa jos kokemusta, tai muita ajatuksia ko. aineesta.
Varmaan, jos olisiauto(ei vielä) niin paine-ilmalla.
Autona losin kasi. Ajon jälkeen sähköt sekä moottori pois. Auto kivetykselle ja mäntysuopaa niskaan. Samalla pesen myös saviset renkaat/vanteet joten sama käsittely myöskin niille. Tämän jälkeen raahaan painepesurin tallista ja kytken sen lämminvesihanaan ja annan soittaa kunnes auto sekä renkaat näyttää puhtailta. Seuraavaksi kamat kompuran viereen ja puhaltamalla suurimaat vedet pois. Lopuksi kamat kuivumaan lämpimän saunan lauteille. Näin tähän asti ja hyvin on toiminut..
Entäs tuo ultraäänipesuri..?Onko kukaan purkanut autonosia atomeksi ja kokeillut sen tehoa :mrgreen:
Jos on mattavärinen pilli, niin hiomalla vaikka 600 vesihiomapaperilla lähtee!
Hammasharjalla, penselillä, paineilmalla ja joillakin öljyillä :grin:.
Pillin putsausta kannattaa kokeilla hiukan kostutetulla sokeripalalla. Sillä kun hinkkaa niin ei naarmuta, mutta puhdasta tulee!
Oon pistelly höyrypesurilla kun sieltä tulee ilmaa kun paineilmapistoolista , mutta lisäksi kuumaa ilmaa ja höyryä , tarkka suutin on hyvä pienten rakojen puhdistukseen. Ensin suihkuttelen pesuainetta sumutinpullolla ja sitten höyrypesurilla kakki paikat (renkaat ja tukivarret pesen ihan käsisuihkulla)"pitää vain katsoa ettei renkaisiin sisälle pääse vettä" kun kaikki paikat on puhtaat , pistellään wd40 kerros etenkin liikkuviin osiin.. tämä on nopea tapa eikä ainakaan vielä mikään sähkövekotin ole rikkoutunut , tosin sähköihin vähän varovaisemmin sillä kuumalla höyryllä kaiken varalta
Yleensä vaan kuivalla(parempi olis varmaan kostea) rätillä ja sitte pienemmät paikat niillä korva tikuilla tai niillä pumpuli tikuilla kun niillä pääsee vähä vaikka mihin :wink:
kone/sähköt pois ja sit painepesurilla ja WD 40 niveliin.
hehe toli tossa auto pestyy mut unohin ottaa patterit pois sit menin ajaa katoin vähäse mitä hittoo auto ei toimi olekkaa renkaat ei käänny sit tuli mielee et joku radio häiriö sitte muistin et patterit oli pesun aikana sisällä ja ne oli menny sököks :D
Renkaat irti. Paineilmaa weedeetä, paineilmaa weedeetä. Jos on pakko lotrata veden kanssa niin servot irti, pussi kaasarin päälle ja ruisku laulamaan. Mulla meni vettä kaasuservoon ja sitten mentiin seittemääkymppiä ojaan kun ei enää totellut etusormea. WD40 ja CRC on sähköille jees, koska syrjäyttävät kosteuden. Ei nekään mitään litratolkulla sitä vettä silti syrjäytä, älkää laittako vettä sähköihin, älkääkä virtsatko paimenpoikaan.