RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: historia - 08.05.07 - klo: 17.53
-
Ajattelin että tästä voi olla vasta-alkajille apua...
Siis voitte kertoa esim. miten moottoria pitää huoltaa saada siitä pitkäikäinen.
Tässä olisivat omat kysymykset mitkä nyt tuli mieleen: Jotkut ovat sanoneet, että hiilellistä (Mitä eroa hiilettömään?)
pitäisi jotenkin huoltaa? Eli miten huolto tapahtuu ja tarvitaanko siinä jotain laitteita?
Toinen kysymykseni ei liity niinkään huoltoon: Onko sisäänajo sitä, kun laitetaan auto esim. puupölkyn päälle niin, että
renkaat eivät osu maahan ja sitten kaasutellaan vain moottori lämpimäksi vai olenko ymmärtänyt jotain aivan väärin :embarrassed:? Ja vielä kolmas kysymys vaikka se liittyy enemmänkin akkuihin: Miten ne akut puretaan vai riittääkö se että ajaa niin kauan että vauhti selvästi hiljenee jolloin ajo pitää lopettaa?
Vielä lisäys: Mitä on eroa kardaani- ja hihnavedolla ja niitten huollolla?
Kiitos ja anteeksi
-
Kaikkiin näihin, ja moniin muihinkin aloittelijoiden kysymyksiin vastaukset: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/ !
-
Hiilellisten ja hiilettömien erohan nyt on aika päivänselvä. Toisessa on hiilet, toisessa ei. Käytännössä ero tarkoittaa sitä, ettei harjattomissa ole vaihdettavia osia (hiiliä), eli huoltovapaita ovat. Harjattomissa käämi on kiinni kannussa.
Sisäänajo ei tosiaan tarkoita moottorin lämpimäksi kaasuttamista. Sähkömoottoreissa lämpö on vain sivutuote, josta halutaan päästä mieluiten kokonaan eroon (toisin kuin polttomoottorissa), koska osa energiasta muuttuu lämmöksi, eikä auton liikkeeksi kuten pääidea on. Sisäänajolla tarkoitetaan niin polttomoottorien kuin sähkömoottorienkin kanssa sitä, että ensimmäiset akut/tankit annetaan pyöriä vapaasti, ja sen jälkeen ajaminen aloitetaan rauhallisesti (sähkömoottoreiden kanssa riittää parin akun vapaa pyöriminen). Polttomoottoreille tämä tehdään siksi, että mäntä ja sylinteri muokkautuvat toisilleen optimaalisiksi. Jos sisäänajoa ei suoriteta, riski moottorin kiinni leikkaamiseen on suuri. Sähkömoottorit sisäänajetaan, jotta hiilet kuluisivat sopiviksi kollektoriin, ja maksimaalinen teho ja paras hyötysuhde saavutettaisiin. Sisäänajolla myös voi välttää kipinöintiä, mikä johtuu huonosta kontaktista kollektoriin.
-
Eli kaasutetaanko se jonkun tunkin päällä ettei se leikkaa kiinni?
-
Niinkuin sanoin, pari ensimmäistä tankkia vapaasti pyörien (pukin päällä), sitten rauhallista ajoa, ihan kävelyvauhtia, muutama tankki. Ei se kiinni leikkaa vaikka se ei pukilla olisikaan ensimmäisten tankkien aikana, mutta siinä se parhaiten pysyy, eikä moottorille aiheudu vastusta paljon, vaikka kytkin sattuisikin menemään rikki.
Edit: Niin siis, nyt puhuin polttiksesta. Sähkömoottorit eivät leikkaa kiinni.
-
kyllä ne hiilikoneet leikkaa kiinni kun on 6-8 lankanen ja tarpeeksi lämpöä. kisoilla ja pihaasuttaamisella on tietty iso ero, mut voin kertoa että vuoden aikana on hajonnut noin pari kymmentä ankkuria, kisakäytössä, leikannut kiinni. tinat sulaa>langat irtoaa. kun koneet kiertää 60 000+ rpm, ei langat pysy kasassa kun painoakin on tarpeeksi...
-
Heh.. Mullaki on 2 samanmoista harjallista "leikannut kiinni" käämeistä suli suojalakka päältä :mrgreen:
-
Mutta tuohon ongelmaan ei sisäänajaminen auta :wink:
-
Niinkuin sanoin, pari ensimmäistä tankkia vapaasti pyörien (pukin päällä), sitten rauhallista ajoa, ihan kävelyvauhtia, muutama tankki. Ei se kiinni leikkaa vaikka se ei pukilla olisikaan ensimmäisten tankkien aikana, mutta siinä se parhaiten pysyy, eikä moottorille aiheudu vastusta paljon, vaikka kytkin sattuisikin menemään rikki.
Edit: Niin siis, nyt puhuin polttiksesta. Sähkömoottorit eivät leikkaa kiinni.
Meneekö sähköauton sisäänajo muuten samallalailla?
-
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#huolto Tuolta lopusta löytyy nyt ainakin jonkinnäköinen sisäänajo-ohje hiilellisille sähkömoottoreille. Toki jos on pötköakku käytössä, niin tuo on vähän hankalampi, kun kuitenkin siis virta pitäis ottaa vuorotellen akun kummankin puolen kennoista ja niin, että kennot purkaantuisivat mahdollisimman saman verran.
Isommallakin jännitteellä voi toki ajaa sisään, kunhan käyttää vaan arpeeksi pieniä kieroksia sisäänajossa...
-
Mutta jos on pötköakku niin mites sen kanssa sitten pärjäillään?
-
Mutta jos on pötköakku niin mites sen kanssa sitten pärjäillään?
Sitten akku kiinni nopariin, nopari puolestaan moottoriin ja vastariin. Sitten pienillä kierroksilla ensin joitain minuutteja, siten hieman lisää kierroksia. Kannattaa seurata sitä hiilipäätyä moottorista, että minkä verran siellä näkyy sähkökipinää. Kun alkaa kipinöinti selvästi väheneen, niin hieman voi alkaa nostaan kierroksia.
-
Miten se purkutoiminto tehdään kun on pötköakku ja laturi jossa ei tietääkseni ole purkutoimintoa?
-
Pistetän vaikkapa auton polttimo sinne johtojen päihin... Hommaa akun liittimeen sopivan vastakappaleen, tinaa siihen johdot kiinni ja johtojen toiseen päähän esim. H4-polttimo (eli auton ajovalopolttimo). Ja se irroitetaan akusta valotehon alkaessa hiipumaan.
Toki jos rakennlla jaksaa, niin: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html#automaattinen%20purkulaite
-
Aaa.. Siis täälläseen sinne päähän?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=35503.htm&tuote=35503
Saako tohon sitten sellasseen akun kiinni?
-
Aaa.. Siis täälläseen sinne päähän?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=35503.htm&tuote=35503
Saako tohon sitten sellasseen akun kiinni?
Luitko mun viestiä? Siis pitää tehdä kytkentäjohto, jolla tuollaisen saa akkuun kytkettyä. Eli toiseen päähän johtoja akun liittimeen sopiva vastaliitin ja toiseen päähän tuollainen polttimo
Joko selvis? Rautalangasta en jaksais väännellä tuota sulle..
-
Puhuin siitä polttimosta mikä laitetaan siihen päähän.
-
Voi zeezs, enkös tuossa jo kahteen otteeseen sanonu, että laitat sen polttimon sinne piuhojen toiseen päähän... :roll:
Nyt oikeasti hei kannattaa kunnolla lukea noi aiemmat viestini. Neljättä kertaa en kyllä enää samaa kirjoita.
-
Auttaisikohan tämä havainnolistamaan asiaa?
(http://i30.photobucket.com/albums/c325/Nege/Rc%20car/Kuva023.jpg)
-
Toi autto. Kiitti avusta.
-
Muistetaan sitten, että h4 polttimo lämpenee reippaasti palaessaan. Eli ei palavan materiaalin päällä.
Itse käytän juotostelinettä mihin laitan ton lampun hengailemaan purun ajaksi.
Ja tuollahan voi säätää purkujännitettä.
Itse käytän vain 55W lähivalon lankaa purkaessa. Ja kun liittää molemmat langat käyttöön ni kuorma yli kaksinkertaistuu kun kaukovalon lanka on 60W.
Ja noita valmiita kantoja saa biltemasta tai jostain vanhasta auton romusta.
Ei tarvii muuta kuin juottaa sopiva liitin päähän ja tökkää lamppu kantaan ja akku perään ni johan rupee maailma kirkastumaan. :p