Downforce- siipiä on markkinoilla ainakin Pro Line-, Hong Nor- ja Himoto- merkkisinä. Lavangossa tuli juttua, että näistä ei ole topikkia vielä, vaikka mielipiteitä ja kokemuksia on jo siivistä kertynyt. Tässä nyt sitten topikki, niin voidaan patoutunut informaatioähky purkaa!
HongNorin siipi on ollut ainakin kestävä. Vajaa 10 litraa ajettu ja vielä täysin ehjä. Ajo-ominaisuuksista ei uskalla sanoa, täytyy kokeilla normaalia autoon ja verrata.
Onko joku huomannut eroa ajossa normaalin ja "high downforcen" välillä?? Oikeasti mitattavissa olevia kierrosaika eroja? Itse luokittelen nuo siipien hienoudet henkimaailman juttuihin, ja käytän siipeä pääosin turvakaarena..
Itsellä löytyy Hn ja Himoto..Himoto meni ulvilassa männä viikolla vähän heikkoon happeen..osa syynä vauhti ja vaaralliset tilanteet.Hn siipi ei ole niin pahaan kesto testiin vielä päässyt.Molempi parempi.
Himoto ollut ainakin erittäin kestävä. Kärppämäessä olis hajonnu jo siipi jos toinenkin mutta himotossa vain pari naarmua. Ainakin on kestäny kun sen keitti. Kerhon vetäjällä hajosi hyper 8:sta siipiteline mutta ei siipi mikä oli himoto :police:
Itse laitoin himoton siiven kiinni kun alkoi tympimään tuo originaali siipien pilkkominen. Ihan on testiin siipi joutunut ja hyvin kestää eikä tarvitse keittää. Hi-downforce ja tavallisen siiven välillä on kyllä ihan havaittava ero ajossa. En tiedä saako sillä nopeempia kierrosaikoja mutta itse ainakin tykkään sillä ajaa.
Itsellä on ollut Himoton siipi käytössä tällä kaudella, eikä voi muuta kun ihmetellä sen kestävyyttä. Edes keitettynä Kyoshon siipi ei kestä yhtä hyvin.
Enempi taitaa siipi kummiskin suomen tasolla vaikuttaa kuskin korvien väliin. Näin ainakin itsellä. onhan se auto agressiivisemman näköinen ja miellyttää silmää.. toinen äidistä toinen tyttärestä joku kummastakin :mrgreen: :mrgreen:
Itse kanssa kyllästyin siiven palotteluun ajamalla , ja nyt sm kisoissa himoton siiven ostin. Ero siinä miten auto hyppää oli välitön. Auto muuttui herkemmäksi ohjata ilmassa , jokainen tietää mitä tarkotan sillä että ei tarvi viisastella :lol: . Ja tosiaan kestävyys on jotain ihmeellistä :p
Moi!
Itse olen ajanu himoto siivellä nyt ja kyllä voin sanoo että että siinä on eroa tavalliseen siipeen! Sillon kun on vauhtii niin ero tulee esille kuten joku jo mainitsikin niin hypyissä se paljon vakaampi ja nopeissa ajettavissa mutkissa huomaa eron ja suoralla kans. Laatukin tuntuu olen kohdallaan nimittää tuntuu kestävän pahempaakin pommitusta miksikään menemättä! :shocked:
Niin ja tuota olinhan ilmeisesti toinen onnekas joka sai himoton rikki. :roll: Noo ehkä se ei oo kuitenkaa tarkotettu 15m kärrynpyöriä varten. :tongue: Ajollisesti oli kyllä melkoinen shokki kun laitoin lavangossa orkkiksen kiinni, kyllä se vaan jotenkin tuntuu toimivan tuo himoto ajoa melkoisesti vakauttavana asiana näin aloittelijoillakin. :azn:
Hmm.. en niin ajo-ominaisuuksia tai kierrosaikojen paranemista ole haaveilemassa, mutta se paljonpuhuttu blingbling ja kestävempi siipi kiinnostaa. Nyt kun se siipi tuntuu olevan heikoin lenkki koko autossa. Kai tuommoista voisi kokeilla.
- Hount
Jossain vaiheessa kevättä oli Neobuggyssä maininta että EFRA oli ottanut Hong Norin downforce siiven tutkittavaksi kokonsa vuoksi.
No vastauksen odottelun kasvettua sietämättömäksi, lähestyin herra Gomezia sähköpostilla ja kysäisin asiasta.
Efra on mittaillut siiven ja tullut siihen lopputulokseen että kun siiven takaa poistaa esim. sahalla tms. kaksi pientä jäykkärin päätä niin siipi on täysin laillinen käytettäväksi virallisissakin kisoissa.
Asiasta on nyt mustaa valkoisella.
Sama tulkinta oli Saksan B-em kisoissa, jossa myös ko herra oli. En tiedä oliko ohjeistettu katsastamo hänen toimesta. Siis menin katsastuskonttuuriin ihan erikseen kysymään ko asiaa. Tuskin kukaan olisi puuttunut eviin aktiivisesti.
Any way "dremelöin" nuo evät poies.
Mielestäni käsittämätöntä että niihin puututaan...
Mielestäni kun mitattava kohta on nimenomaan siiven jänne... Siihenhän nuo evät eivät liity mitenkään...
Kylkilevytkin ovat mittojen sisällä ja nuo kyseiset pienet evät ovat samaan kategoriaa...
Ja kun ne pysyy kylkien mittojen sisäpuolella niin eihän niiden pitäis millään tavalla haitata...
Mielestäni tässä on tuomaritkin unohtaneet mitä siivestä mitataan...
Hehän kun ovat ottaneet nuo evät mukaan kun ovat siiven jännettä mitanneet.
No mutta tosiaan samapa tuo kai on leikata ne pienet pätkät pois jos jollain on itkettävää.