RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: jsiksu - 22.05.07 - klo: 19.46

Otsikko: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 22.05.07 - klo: 19.46
Nonni Nyt sain vihdoin hankittua ekan polttiksen Hobao Hyper ST

Tuota muutama ongelma heti aluksi...

1.vetostartti on jäykkä! Olen koittanut lämmittää mutta ei tule naru "esiin" ei liikahdakkaan jos
lisään voimaa käyttää ni jää kyllä naru vetävän käteen... Olisko neuvoa  tähän
asiaan?

2.Kun laittaa sähköt niin ohjaus kääntyy vasemmalle täysin, ohjaimen säätö
ei paljoakaan auta ja kun kääntää ohjaimesta ei käänny edes suoraan asti.
???

3. Miten saa Nitroa eteenpäin tenkista kun ei ole "pumppausta"

4. Miten auto pitää sammuttaa oikein?

Siinä olisi jotain pulmia purtavaksi?

Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: säästäjä - 22.05.07 - klo: 19.59
Pyöriikö kone vauhtipyörästä pyörittämällä(uudet koneet eivät kai pyöri helposti)
Siitä en enmpää tiedä,mutta tarkoitatko ohjaimen säädöllä trimmiä vai ohjausta?
Nitroa saa eteenpäin pitämällä sormea pillinpäässä ja vetämällä narusta ite kyllä otan pillin kyljestä paineletkun ja puhallan siihen kunnes bensa on kaasarilla.
Hyvä tapa laittaa esim sormi pillin päähän.Osa koneista kuitenkin tällä tavalla hörppäävät.

Itellä ekalla käynnistyksellä kun kaasu jäi pohjaan ni tuli kyllä vedettyä ties mitä letkuja pois.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Sami L - 22.05.07 - klo: 20.00
1. Mäntä on luultavasti yläkuolossa, käännä ruuvimeisselillä kampeamalla vauhtipyörää pohjan aukosta koneen pyörimissuuntaan. Se on luultavasti nyt jäykkä (kokeile ensin) ja tuon toimenpiteen jälkeen sen pitäisi liikkua kevyemmin. Tätä voi uudella koneella tapahtua enemmänkin. Lämmitä konetta, löyhää tulppaa ja yritä uudelleen.

2. Irrota servosarvi servosta, säädä ohjauksen trimmi nollille, käännä auton renkaat suoraan ja kiinnitä servosarvi.

3. Tuki pillinpää sormella ja vetele narusta. Nyt kun kone on tiukka eikä välttämättä pyöri, niin injektioruiskulla voit laittaa tankin painenippaan painetta, jolloin polttoaine työntyy kaasariin.

4. Kengän kärki vauhtipyörään pohjasta, mikäli kone syystä tai toisesta kiertää paljon (karkaustilanne tai vastaava), niin pilli tukkoon.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Nege - 22.05.07 - klo: 20.01
Hitto ehitte ensin. siinä meni romaani hukkaan.  :cheesy:
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: mikko93 - 22.05.07 - klo: 20.29
...puhallan siihen kunnes bensa on kaasarilla...

Ite en kyllä suullani koskis noihiletkuihi ;)
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Boltsi - 22.05.07 - klo: 20.41
...puhallan siihen kunnes bensa on kaasarilla...

Ite en kyllä suullani koskis noihiletkuihi ;)


Koskaan ei ole liian paljon varoiteltu näissä käytettävän bensan vaaroista, joten tehdääs se taas...

Lue ja sisäistä  (http://rc10.fi/index.php?topic=7572.0)
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 22.05.07 - klo: 22.24
1. Mäntä on luultavasti yläkuolossa, käännä ruuvimeisselillä kampeamalla vauhtipyörää pohjan aukosta koneen pyörimissuuntaan. Se on luultavasti nyt jäykkä (kokeile ensin) ja tuon toimenpiteen jälkeen sen pitäisi liikkua kevyemmin. Tätä voi uudella koneella tapahtua enemmänkin. Lämmitä konetta, löyhää tulppaa ja yritä uudelleen.

Kiitos nopeista vastauksista! Mutta saisko tuon vielä Radiosuomen selkouutisena  :azn:

Tuli lyhyessä viestissä paljon outoja sanoja...  Voisiko joku vääntää tuon vähän selkeämmin.. vaikka kuvan kera niin aloittelijan olisi helpompi toimia...
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Vikketsi - 22.05.07 - klo: 22.40
1. Mäntä on luultavasti yläkuolossa, käännä ruuvimeisselillä kampeamalla vauhtipyörää pohjan aukosta koneen pyörimissuuntaan. Se on luultavasti nyt jäykkä (kokeile ensin) ja tuon toimenpiteen jälkeen sen pitäisi liikkua kevyemmin. Tätä voi uudella koneella tapahtua enemmänkin. Lämmitä konetta, löyhää tulppaa ja yritä uudelleen.

Kiitos nopeista vastauksista! Mutta saisko tuon vielä Radiosuomen selkouutisena  :azn:

Tuli lyhyessä viestissä paljon outoja sanoja...  Voisiko joku vääntää tuon vähän selkeämmin.. vaikka kuvan kera niin aloittelijan olisi helpompi toimia...


Vauhtipyörä on siis se alumiininen pyöreä osa koneen päässä. Sen alla on auton pohjalevyssä aukko, josta voit sormin tai meisselin avustuksella pyöräyttää auton edestä katsottuna vastapäivään. Kun sanotaan että mäntä on yläkuolossa, se tarkoittaa että mäntä on melkein niin ylhäällä kuin voi olla - siinä kohdassa puristukset ovat kovat.

Tulpan löysäämisellä siis tarkoitetaan että pyöritetään sitä vaikka kierroksen verran auki, jolloin paineet sylinterissä(puristukset) pääsee sitä kautta hieman pois.

Jos mikään noista ei auta, niin irroita tulppa kokonaan pois, käännä auto nurinpäin ja vetele narusta pari kertaa. Sitten tulppa takaisin, hehkutin paikoilleen ja nykäise käyntiin. Muista kuitenkin laittaa se kuparin värinen rikka tulppaan takaisin aina kun käytät tulppaa pois.

Ja joskus, ainakin minulla, ohjaus kääntyy täysin vasemmalle kun akku alkaa loppumaan. Mutta suosittelen säätämään Sami L:n neuvon mukaisesti, mikäli täydellä akulla sama juttu.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 22.05.07 - klo: 22.53
1. Mäntä on luultavasti yläkuolossa, käännä ruuvimeisselillä kampeamalla vauhtipyörää pohjan aukosta koneen pyörimissuuntaan. Se on luultavasti nyt jäykkä (kokeile ensin) ja tuon toimenpiteen jälkeen sen pitäisi liikkua kevyemmin. Tätä voi uudella koneella tapahtua enemmänkin. Lämmitä konetta, löyhää tulppaa ja yritä uudelleen.
Vauhtipyörä on siis se alumiininen pyöreä osa koneen päässä. Sen alla on auton pohjalevyssä aukko, josta voit sormin tai meisselin avustuksella pyöräyttää auton edestä katsottuna vastapäivään. Kun sanotaan että mäntä on yläkuolossa, se tarkoittaa että mäntä on melkein niin ylhäällä kuin voi olla - siinä kohdassa puristukset ovat kovat.

Tulpan löysäämisellä siis tarkoitetaan että pyöritetään sitä vaikka kierroksen verran auki, jolloin paineet sylinterissä(puristukset) pääsee sitä kautta hieman pois.

Jos mikään noista ei auta, niin irroita tulppa kokonaan pois, käännä auto nurinpäin ja vetele narusta pari kertaa. Sitten tulppa takaisin, hehkutin paikoilleen ja nykäise käyntiin. Muista kuitenkin laittaa se kuparin värinen rikka tulppaan takaisin aina kun käytät tulppaa pois.

Kiitos nyt ymmärsin muuten mutta koskenko tulppaan ollenkaan ennen kuin pyöritän ratasta vai otanko heti aluksi tulppaa löysälle ennen kuin teen mitään?
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Sami L - 22.05.07 - klo: 22.56
Löyhää tulppaa vasta kun yrität autoa käyntiin. Sitten kun auto käy, niin kiristä se uudelleen, ettei kierry itsestään auki yms. ikävää.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 23.05.07 - klo: 10.18
Moi, kiitos hyvistä vastauksista nyt kun sade taukoaa niin kokeilemaan..

Mutta vielä jos saan käyntiin millä kaasulla ajetaan ensimmäiset tankilliset
Niin että pysyy just ja just käynnissä vai niin että ei lähde liikeelle mutta käy vai miten?
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jarkko - 23.05.07 - klo: 10.50
Tässä linkki foorumin yhden moden erinomaisen hyödyllisille sivuille
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/

Sieltä löytyy vastauksia joihinkin kysymyksiisi ja myös sellaisiin, joita tulet miettimään myöhemmin harrastuksessa.
Otsikko: Uusia onkelmia...
Kirjoitti: jsiksu - 24.05.07 - klo: 15.51
Nonni nyt auto pöröttää kivasti tyhjäkäynttiä, opeista oli apua ja auton saa käyntiin...
Tosin sotkee paljon... vissiin kun on rikkaalla niin tulee palamatonta polttoainetta pakoputkesta..

1. Nyt ongelma että kun pitäs lähteä liikeelle ajeleen pikkasen niin vaikka kierrokset nousee kun kaasuttaa mutta auto ei meinaa liikkua eteenpäin millään.
Pitääkö säätää jotain?

2. Oliko kuvassa oleva ohjaus-servon oikea kohta joka piti irroittaa ja säätää keskelle?

3. Toisessa kuvassa on kaasun ohjaus. Onko tässä pakkia ollenkaan? mistä tietää siis pakin olemassa olon kun auto sammuu kun koittaa "peruuttaa"  tuossa AP_n sivuissa oli jotain ohjeita mutta oliko selvemmin taitoisenlaisia?

Lisäksi mitä noi oikeanpuoleiset säädöt on? Tuosta vasemmalta puolen säädin tyhjäkäyntiä että sain sisäänajossa pysymään käynnissä...
Otsikko: Kaasarin säätö
Kirjoitti: jsiksu - 24.05.07 - klo: 16.02
Kaasarin säätö..
Ohessa kuvakaasarista mihin vaikuttaa kumpikin säätö? Tuo musta ruuvi on ilmeisesti tuohon "rikkaala" säätöön vaikuttava juttu...???
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Sami L - 24.05.07 - klo: 16.13
Ei ole pakkia.

Tuossa ensimmäisessä kuvassa (IMG 5693) näkyy servosarvi, josta olet näköjään irrottanut ohjauslinkin. Irrota tuosta sarvesta se ruuvi, vedä se ulos, laita lähettimeen virrat, laita autoon virrat, säädä lähettimestä ohjauksen trimmi nollaan (st-trim, trm tai joku vastaava), aseta servosarvi kiinni pystysuorassa asennossa (hammastuksen takia ei ehkä asetu absoluuttisen suoraan, asenna niin suoraan kuin mahdollista). Sitten käännä auton renkaat suoraan ja katso osuuko aiemmin irrottamasi ohjauslinkki servosarven reikään, josta olet sen irrottanut. Siinä on todennäköisesti kierreruuvi matkalla, jota säätämällä voit pidentää tai lyhentää sitä. Kun servosarvi on keskellä, ohjauksen trimmi nollissa, renkaat suorassa ja ruuvit kiinni, niin testaa että renkaat kääntyvät molempiin suuntiin kunnolla, ja mikäli auto hieman hakee suuntaan tai toiseen, niin hienosäädä ohjauksen trimmillä.

Mistä suunnasta katsoen oikealla ja vasemmalla, nyt ei ihan avaudu? IMG 5689 kuvassa näkyy kaasarin luistin päässä alaneula, tämä vaikuttaa polttoaineen määrään matalilla kierroksilla ja kaasuvasteeseen. Kuvassa IMG 5698 kuvassa näkyy se musta yläneula, sen kautta kulkee koneen kaikki polttoaine, eli se vaikuttaa koko kierrosalueella. Ja vastakkaisessa päässä alaneulasta katsoen tässä kuvassa näkyy keskialueen'neula', älä koske! Kaasarin kyljessä oleva luistin stoppari (Ei ihan näy kuvassa), eli tyhjäkäynnin säätöruuvi määrää kuinka paljon kaasarin luisti pääsee enimmillään sulkeutumaan. Tällä siis säädetään haluttu tyhjäkäynti (eli missä asennossa kaasu oikeastaan voi alimmillaan olla).

Kun kone käy rikkaalla ja on sisäänajossa, niin se sylkee reilusti palamatonta polttoainetta ja öljytöhnää pillistä. Tämä ilmiö vähenee ja kutakuinkin katoaa, kunhan kone rupeaa olemaan säädöissä. Polttisautoilun perusteet tuntuvat kuitenkin olevan jokseenkin hakusessa, joten suosittelen kääntymään paikallisten harrastajien puoleen (esim. paikallinen polttisrata) näissä asioissa jos mahdollista, kädestäpitäen neuvominen on todella paljon helpompaa.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Vikketsi - 24.05.07 - klo: 16.19
Kun katsotaan tuota kuvaa jonka laitoit viimeisenä niin, tuo musta ruuvi messingin 'sisällä' on se jota kutsutaan 'main needle'ksi eli suomeksi pääsuutin tai yläneula. Tuossa kuvassa näkyvä toinen ruuvi on keskialueen neula(midrange needle), ja tarkalleen sen vastakkaisella puolella - siis kaasuttimen toisella puolen on alaneula(Lowspeed needle). Tyhjäkäyntiä ei siis alaneulasta säädetä.

Palamatonta löpöä kuuluukin valua putkesta sisäänajon aikana hieman enemmän, jotta ei kone leikkaa kiinni. Kun koneen osat on hioutunut sopiviksi keskenään, eli kun sisäänajoa on takana useampia tankillisia, voidaan alkaa säätämään kaasutinta kohdilleen alkaen yläneulasta. Yläneula juurikin vaikuttaa suurimmaksi osaksi siihen miten kone ottaa kierroksia sekä lämpöihin.

Suosittelisin kuitenkin että ajat pientä ympyrää sievästi/annat käydä tyhjäkäyntiä sievästi kaasutellen pari tankkia ainakin.

Ihan oikeasta kohdasta säädit ohjausta, jos tuossa kuvassa näkyvän ruuvin aukaisit ja irroiti servosarven toimien Sami L:n ohjeiden mukaisesti.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 24.05.07 - klo: 16.29
Ei ole pakkia.

Onko se kovin yleistä näissä? Saako jotenkin pakin tähän?
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 24.05.07 - klo: 16.33
Kiiti kaasuun liittyvistä vastauksista...

Tuo auto on nyt käynyt 3 tankillista tyhjänä (ekana toki liian kovilla kierroksilla kun oli ohjaimen säädin väärinpäin ja auton oli aika vaudikas olevinaan tyhjäkäynnillä  :laugh:

Pitäs lähteä ajaan tuota rinkulaa, mutta kun kaasun saa painaa pohjaan, kierroksia kyllä tulee mutta auton liikeet on aikas nihkeitä eli ei voi ajella "löysällä" kaasulla niin kuin pitäisi...
Onko apuja?
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Sami L - 24.05.07 - klo: 16.34
Pakin 'puute' on yleistä ja sen käyttökohteita loppuviimmeksi on aika vähän. Olemassaolollaan lisäisi mahdollisesti hajoavia paikkoja jne. Kun nyt tuon truggysi voimansiirto on hyvin yksinkertainen ja siksi kestävä. Monissa autoissa joissa pakki on, se otetaan pois.

EDITtinä tuohon kulkupuoleen: Auto ilmeisesti on vielä niin tolkuttoman rikkaalla, ettei sen vuoksi oikein liiku. Kokeile säätää yläneulaa kiinni vaikkapa 10min (1 kierros=60min=360', ei siis ajan kanssa mitään tekemistä) ja katso mikä on vaikutus.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: säästäjä - 24.05.07 - klo: 16.40
Kokeile laittaa laihemmalle pääneulaa eli sitä messingin sisällä olevaa ruuvia laitat ihan vähän myötäpäivään.

edit:sami ehti
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 24.05.07 - klo: 16.46
Pakin 'puute' on yleistä ja sen käyttökohteita loppuviimmeksi on aika vähän. Olemassaolollaan lisäisi mahdollisesti hajoavia paikkoja jne. Kun nyt tuon truggysi voimansiirto on hyvin yksinkertainen ja siksi kestävä. Monissa autoissa joissa pakki on, se otetaan pois.
Hyvä tietää, Noilla sähköautoillani taisin enemmän peruutella kun päästä eteenpäin :grin:
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 24.05.07 - klo: 19.04
No niin: kokeilin "mustaa" säätää sen "10min" kireemmälle mutta en huomannut eroa...
Laitoin joutilaalle kotisivulle www.huvis.fi videoita 3 kpl mitä auto tekee kun kaasuttaa, videot tuli hieman kookaiksi 10-15mt mutta toivattavasti joku jaksaa ladata ja antaa neuvoa. Eli kyseessä liikkeelle lähtö, kaasua pitää antaa "täysille" että auto liikkuu kävelyvauhtia vaikka loiva alamäkikin kyseessä..

Jos jotain säätöjä lisää kertokaa mitä ja mihin suuntaan...

Lisäksi taitaa olla normaalia kun rikkaalla kone vielä että piilistä tulee hirveemäärä vihreää nestettä oransseilla pilkuilla kun vähän käätää piiliä kohti maata...

PS. Tänään oppinut enemmän kuin aikanaan koulussa 9:ssä vuodessa  :afro:
*KIITOS SIITÄ KUULUU TEILLE KOKENEEMMILLE HARRASTELIJOILLE*
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Sami L - 24.05.07 - klo: 19.11
Auto on videoiden perusteella todella rikkaalla. Kokeile laittaa yläneulaa 10min kiinni kerrallaan, kunnes huomaat eron. Sisäänajossa kuitenkin auton on tarkoitus olla nuhainen, joten älä rupea huipputehoa hakemaan vielä, vaikka siitä neulan ruuvaamisesta innostuisitkin.  :tongue:
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 24.05.07 - klo: 19.46
Auto on videoiden perusteella todella rikkaalla. Kokeile laittaa yläneulaa 10min kiinni kerrallaan, kunnes huomaat eron. Sisäänajossa kuitenkin auton on tarkoitus olla nuhainen, joten älä rupea huipputehoa hakemaan vielä, vaikka siitä neulan ruuvaamisesta innostuisitkin.  :tongue:

Kiitti, kokeillaan huomenna...
Milloin noita muita säätöjä aletaan haetaan?
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Sami L - 24.05.07 - klo: 19.51
Ajetaan tankillinen, säädetään, annetaan mahdollisesti jäähtyä, ajetaan tankki, säädetään jne. Joko kone näin saavuttaa ajosäädöt kutakuinkin, tai sitten siinä 8-10 tankin korvilla voi ruuvata vähän enemmän oikeaan suuntaan. Sitten kun yläneula on säädöissä, niin alaneula kohdilleen ja viimmeisenä tyhjäkäyntiruuvi.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 24.05.07 - klo: 20.07
Kiitti taas.. Pitänee huomenna säätää tuo eka säätö ja palataan sitten asiaan jos tulee kysyttävää...
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 26.05.07 - klo: 20.04
Noniin nyt 10:n tankillista takana ja säädetty 6*10 min eli kierros olisi täynä ja auto paljon parempi mutta liikkeelle lähtö tuottaa ongelmia eli pitää antaa melkein täyskaasu että liikahtaa lisäksi savuttaa vielä ja röpeltää.. Videot www.huvis.fi tai www.huvis.fi/4.AVI tai www.huvis.fi/5.AVI

Ollaanko vielä lähelläkään oikeaa? Miten jatkan säätämistä tästä? Sen huomaa justiin ennen kuin menovesi loppuu niin tulee aivan eri ääni ja tehot... eli saa ilmeiseti sopivasti ilmaa...

Pitääkö säätöruuvin muuten mennä sisään vai säätääkö se sisältäpäin?

Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: CluBBaH - 26.05.07 - klo: 21.14
Juu kyllä se menee useasti sisään. ja vaikka en itsekään kovin taitava vielä ole niin kyllä tuo aika rikkaalla on. Jos sulla on lämpömittaria niin sillä saa vähän vinkkiä kun säätää niin että kone käy n.100 asteisena. Siis ihan kunnon ajelun jälkeen. Ja lämmöthän mitataan sitten tulpan juuresta , ja IR-lämpömittarilla.
Otsikko: Säätöä Säätöä...
Kirjoitti: jsiksu - 27.05.07 - klo: 21.20
Noniin nyt on säädetty 9*10min tuota "ekaa" säätöä, olen lukenut tuota AP:n ohjetta moneen kertaan mutta meinaa mennä vähän yli.., vielä kun ei tiedä paljoa tästä asiasta..
Siellä puhutaan aukaisusta rikkaammalle päin kun nyt ruuvataan kiinnipäin... ???

Mistä tietää että on suurin piirtein sopivasti säädetty tai ettei mene liian laihalle ja riko konetta. Koneelle pitää antaa kierroksi paljon liikkeelle lähtöön ja kiihtyvyys on heikko mutta kulkee jo kivasti mutta savuttaa pirusti ja vaimon mielestä ääni on kuin "hyttysen itinä"

Onko jossain videoita jossa näkee ja kuulee miten "normaalisti" toimii?

Tuolla "halpa" inframittarilla sain tulpan juuresta mitattua n.70-75 asteen lämpöjä...

Lähinnä olisi siis löydettävä säädöt jolla viittii ajella ja sitten katsoa jos törmäisi kesän aikana johonkin kokeneempaan käyttäjään jolta neuvoja sekä apuja saisi että löytyisi "oikeat säädöt"
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: tomppa82 - 27.05.07 - klo: 22.31
Jonkun verran sen pitääkin savuttaa ja tiputtaa palamatonta öljyä putkesta. Silloin tietää, että kone saa voiteluakin. Mielluummin pikkuisen rikkaalla, kuin aavistuksen laihalla. Ja ääni todellakin on hyttysen ininää muistuttavaa, ainakin jossain mielessä...
Otsikko: Vs: Säätöä Säätöä...
Kirjoitti: Vikketsi - 28.05.07 - klo: 01.02
Noniin nyt on säädetty 9*10min tuota "ekaa" säätöä, olen lukenut tuota AP:n ohjetta moneen kertaan mutta meinaa mennä vähän yli.., vielä kun ei tiedä paljoa tästä asiasta..
Siellä puhutaan aukaisusta rikkaammalle päin kun nyt ruuvataan kiinnipäin... ???

Mistä tietää että on suurin piirtein sopivasti säädetty tai ettei mene liian laihalle ja riko konetta. Koneelle pitää antaa kierroksi paljon liikkeelle lähtöön ja kiihtyvyys on heikko mutta kulkee jo kivasti mutta savuttaa pirusti ja vaimon mielestä ääni on kuin "hyttysen itinä"

Onko jossain videoita jossa näkee ja kuulee miten "normaalisti" toimii?

Tuolla "halpa" inframittarilla sain tulpan juuresta mitattua n.70-75 asteen lämpöjä...

Lähinnä olisi siis löydettävä säädöt jolla viittii ajella ja sitten katsoa jos törmäisi kesän aikana johonkin kokeneempaan käyttäjään jolta neuvoja sekä apuja saisi että löytyisi "oikeat säädöt"

En tituleeraa millään muotoa itseäni kokeeneeksi, harrastelija vasta. Oikaiskoot viisaammat jos kerron väärin:

70-75 astetta on aivan liian kylmä arvo mille tahansa nitrokoneelle. Kun aletaan olla yli sadan asteen niin voidaan alkaa tekemään ns. hienosäätöjä. Suurin osa nitrokoneista toimii parhaiten 110-140 asteen välillä, alle sadan harva kone antaa itsestään muuta irti kuin paljon savua ja nuhaisen kulun röpötyksen säestämänä.

Jos oma kone olisi kyseessä, ruuvaisin hieman reilummin, n. puoli kierrosta yläneulaa kiinni. Turvallisempi olisi yläneulaa pyöritellä sen 10min kerrallaan kiinnipäin. Kun lämpö alkaa olla lähellä 110-astetta, alkaa kulkukin muuttumaan aivan suvereenilla tavalla, sen jälkeen kannattaa todellakin pienillä säädöillä kerrallaan hakea säädöt kohdilleen, mikäli tahtoo saada aivan kaiken irti koneestaan.

Koeta jaksaa vain säätää, vaikka se ensikertalaiselta voi tuntuakin toivottomalta. Kun kerran olet saanut säädöt suurinpiirtein kohdalleen, niin osaat kyllä jatkossakin ja paljon pienemällä vaivalla.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Sami L - 28.05.07 - klo: 01.48
Kun lämmöt on yläneulaa säätämällä saatu tuonne 110 paikkeille, niin alaneulan säätö, jotta auto lähtee kuin rusakko puskasta tai lapasesta  :smiley: ja sitten tyhjäkäynti sopivalle tasolle.

Jos ja kun se auto nyt tuntuu lähtevän toivottoman onnettomasti liikkeelle, niin kokeile säätää luistin päässä olevaa alaneulaa hieman kiinni (5-10min) ja katso onko tällä vaikutusta. (Toista tarvittaessa.) Kun alaneulaa kiristää, niin tyhjäkäyntikierrokset nousevat, joten voit joutua vastaavasti avaamaan tyhjäkäyntiruuvia (päästää luistin enemmän kiinni=kone saa vähemmän ilmaa). Lopullinen alaneulan hierominen on kuitenkin syytä suorittaa vasta kun yläneula on kutakuinkin kohdallaan. Jos säädät nyt alaneulan kohdalleen, niin yläneulan kiristäminen saa alaneulan säädöt laihan puolelle.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Duster1 - 28.05.07 - klo: 15.54
Jos alkaa kulkea, mutta ei lähde paikaltaan hyvin niin ne lähdöt säädetään siitä alaneulasta (luistin päässä). Ei kun taas vähitellen laihemmalla (kiinnipäin) niin auto rupeaa lähtemäänkin.

En todellakaan ole mikään mestari säätäjä ja saattaa tämäkin olla vaan sinnepäin, mutta kyllä sen pitäis jotenkin näin kulkea. Taitaahan kyseessä olla vieläpä sama moottorikin.
http://video.google.com/videoplay?docid=-915551008111182817&q=hobao+hyper+8
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 28.05.07 - klo: 15.57
Pitää kokeilla säädellä...
Pelkään että säädän liikaa ja hajotan moottorin...
Löysin  hyper 8:n perus-säädöt kuvan http://www.hobao.fi/dynpics/pictures/engine/hobao/hyperkaasari.jpg
Tuo on ilmeisesti se mistä minäkin aloitin vai?
Tuo mittari mikä mulla on, sen luotettavuus on heikko kun se on tilaajalahja Tee Itse lehdeltä...

Mutta kai se suuntaa antaa...

Lainaus
niin kokeile säätää luistin päässä olevaa alaneulaa hieman kiinni

Eli vähän tarkennusta siis mistä? tuosta kuvasta varmaan ymmärrän kun sanoo mikä kohta...
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: CluBBaH - 28.05.07 - klo: 16.01
Alaneula on tuo tuossa sinisen haitarin päässä. älä missään nimessä koske ruuviin joka on samassa linjassa toisella puolella kaasaria :)
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Vikketsi - 28.05.07 - klo: 16.55
Alaneula on tuo tuossa sinisen haitarin päässä. älä missään nimessä koske ruuviin joka on samassa linjassa toisella puolella kaasaria :)

Ja miksikähän ei saisi?
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Sami L - 28.05.07 - klo: 16.58
Mikäli on hakusessa ylä- ja alaneulan säätö, niin keski'neulaan' koskemalla ei kerjää itselleen kuin ongelmia. Tähän kyseiseen vipstaakiin tarvii harvan kokeneemmankaan harrastajan harvassa koneessa edes koskea, kaikissahan tätä ei edes ole.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Vikketsi - 28.05.07 - klo: 17.00
Pitää kokeilla säädellä...
Pelkään että säädän liikaa ja hajotan moottorin...
Löysin  hyper 8:n perus-säädöt kuvan http://www.hobao.fi/dynpics/pictures/engine/hobao/hyperkaasari.jpg
Tuo on ilmeisesti se mistä minäkin aloitin vai?
Tuo mittari mikä mulla on, sen luotettavuus on heikko kun se on tilaajalahja Tee Itse lehdeltä...

Mutta kai se suuntaa antaa...

Lainaus
niin kokeile säätää luistin päässä olevaa alaneulaa hieman kiinni

Eli vähän tarkennusta siis mistä? tuosta kuvasta varmaan ymmärrän kun sanoo mikä kohta...

Ei se kone rikki mene, vaikka hetken aikaa kävisikin liian laihalla. Sitten tietysti eri asia jos tankkitolkulla vinguttaa liian kuumana/laihana. Säädä vain aluksi nyt sillain että ne lämmöt nousee sinne sadan asteen hujakoille tai hieman ylikin.

Uskoisin että jos mittari on päällisin puolin ehjä ja siisti, niin ihan riittävän tarkka se on.
Otsikko: Vs: Säätöä Säätöä...
Kirjoitti: tomppa82 - 28.05.07 - klo: 17.59
70-75 astetta on aivan liian kylmä arvo mille tahansa nitrokoneelle. Kun aletaan olla yli sadan asteen niin voidaan alkaa tekemään ns. hienosäätöjä. Suurin osa nitrokoneista toimii parhaiten 110-140 asteen välillä, alle sadan harva kone antaa itsestään muuta irti kuin paljon savua ja nuhaisen kulun röpötyksen säestämänä.

Siis juu, kuumempana saisi käydä jo ihan senkin takia, että sylinteriputki laajenemalla laajentuu tarpeeksi suureksi koneen käydessä. Jos kone käy liian kylmänä, niin sylinteriputki ei laajene tarpeeksi, vaan kuluu liikaa. Sitten kun säädöt pistetäänkin kohdalöleen, niin kone onkin lämpeämisen jälkeen väljä....
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 28.05.07 - klo: 21.19
Noniin nyt säädin 2*10min lisää ja rupes lähteen ihan hyvin ei sutimalla mutta ihan kivasti ja kulkee hyvin, pelkään että säädin liikaa lämpöjä mittasin parhain arvo 120C mutta 110C paikkeilla pääsääntöisesti oli heti ajosta..
Pitäskö säätää takas päin ja sitten tuota seuraavaa säätöä alkaa tehdä vai onko se tarpeellista...

Koitan saada videon huomenna kulusta, ei viits sateella mennä kuvaan..

Piili sulatti koriin reiän onkohan normaalia?

Pystyykö ja kannattaako jarrun säätö? Meinaa että kun kulkee niin meinaa olla hitaan puoleinen tuo pysähtyminen...
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Tikkeri - 28.05.07 - klo: 21.24
Ei ole tarpeellista enempää säätää ainakaan rikkaammalle. Lämmöt on juurikin sillä aluella mikä on varsin optimaalinen. Se että pilli sulatti reijän koriin on vain siitä johtuvaa että kori pääsee liian lähelle pilliä, laita koriin pillin lähettyville sisäpuolelle esim alumiiniteippiä. Jarrut on kyllä hyvä olla olemassa. Uskoisin että joku avulias neuvoo kohta miten ne säädetään linkistöstä. Itse en osaa selittämällä selittää kuin tämä tapahtuu.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: blaah - 28.05.07 - klo: 21.35
Hyper ST:n jarrut olivat kyllä meikäläiselläkin aika mahottomat, ei menaan halunut pysähtyä lainkaan, meni suunnilleen puoli Lavangon suoraa että sai pysähtymään..
Laitoin alkuperäisen ohjaus-servon kaasuservon tilalle, auttoi selvästi.. Ja siis ohjaukseen vielä parempi.. Yksi mikä voisi auttaa ilman uuden servon ostoa on siirtää vivuston kiinnityspiste servosarvessa lähemmäs servon akselia, eli lyhempi vipu -> hieman enemmän voimaa..
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: MKE - 28.05.07 - klo: 22.22
Hyper ST:n jarrut olivat kyllä meikäläiselläkin aika mahottomat, ei menaan halunut pysähtyä lainkaan, meni suunnilleen puoli Lavangon suoraa että sai pysähtymään..
Laitoin alkuperäisen ohjaus-servon kaasuservon tilalle, auttoi selvästi.. Ja siis ohjaukseen vielä parempi.. Yksi mikä voisi auttaa ilman uuden servon ostoa on siirtää vivuston kiinnityspiste servosarvessa lähemmäs servon akselia, eli lyhempi vipu -> hieman enemmän voimaa..

Tilaa Nikolta tai hae Hokelta lasikuitujarrulevyt. 5-6 kiloa vääntävälläkin servolla vetää renkaat lukkoon vauhdissa kuin vauhdissa jos haluaa........... ja loppu jarruhuolet.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: moukari - 28.05.07 - klo: 22.27
Joo kuitu levyt on ihan ehdottomat ku on nyt tän kauden ollu käytössä noissa omissa vessoissa,  voin kokemuksesta kertoa että toimii ja pusähtyy. Ainaki honkkarin perus autossa nähny ku kolmen kilon perusservolla renkaat lukossa!! eli ei tarvii mitää 13kg servoa ku on oikeet jarrut!
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 28.05.07 - klo: 22.42
Pitää varmaan koittaa säädellä jarruja ensin ja opetella vähän auton tekniikkaa ennen kuin rupeaa osien vaihtamista opetteleen...
Tosin ehkä jarruihin pitäs panostaa että auto säilyy ehjänä edes vähän aikaa...

Oliko muuten mitään linkiä noihin parempii jarrulevyihin jotka sopii tähän?

Nikolta, Hokelta... Meillä on Helsinkiin matkaa 500km että käväsen heti aamusta...  :mrgreen:
No kyllä sitä varmaan lomalla voisi jossain piipahtaa ihmisten ilmoilla ja käydä ostoksilla jne..
Tosin kyllähän kusti polkee...
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: MKE - 29.05.07 - klo: 11.08
siinä sulle.........http://www.hobao.fi/fi/main.php?mod=prod&prod_id=151. Ja tuo hakeminen oli tarkoitettu blaahille kuten häntä lainasinkin tohon tekstiin.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 29.05.07 - klo: 21.08
Taas olisi videoita sivun alalaidassa www.huvis.fi 

Jos saisi palautetta missä vaiheessa säädöt on, en ole koskenut vielä kuin pääneulaan.
auto röpeltää mutta kulkee, ei kylläkään sutimalla kiihdy...

Huomasin tulpan ympärillä öljyä tuli varmaan aluksi kun tylppaa piti löysällä kun ei muuten lähtenyt käyntiin, nyt on ainakin kireällä... Miten saisi putsattua ilman että likaa pääsee Lkaasariin jne.. Topsipuikolla ainakin enimmät... isäksi huomasin että piili on ihan ruosteessa...
kuvia noista (kuvia linkissä) sivu latautuu hitaasti kuvat liian isoja
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: säästäjä - 29.05.07 - klo: 21.10
Ei ole ruosteessa. :cheesy:
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 29.05.07 - klo: 21.14
Ei ole ruosteessa. :cheesy:

Eli siis se on palamatonta menovettä ja hiekkaa.. Millä saa putsattua "kiillotettua"?
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: säästäjä - 29.05.07 - klo: 21.17
Katoin tossa omaa pilliä ni tuntuis,että ne on kiven hakkaumia mutta luulen että se johtuu pillin lämpötilasta.Ei taida voida kiillottaa tai mitään.
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: jsiksu - 29.05.07 - klo: 22.12
Katoin tossa omaa pilliä ni tuntuis,että ne on kiven hakkaumia mutta luulen että se johtuu pillin lämpötilasta.Ei taida voida kiillottaa tai mitään.

Koitin vähän raaputtaa ja tuli ihan hyvää pintaa joskin tummaa näkyviin, oli karheaa kuin hiekkaa kiinni siinä...
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Hyper - 22.11.07 - klo: 13.37
Eli ongelma on seuraavanlainen:
minulla on käytetty .27 team infinityn kone jota en oikein saa käyntiin. Olen ryypyttänyt konetta asianmukaisesti, tulppia on kokeiltu 5:ttä erilaista, kaikki tulpat on toimivia ja hehkut on toimivia kanssa.

Pari kertaa koneen olen saanut käyntiin mutta mosa sammuu melkein heti. Sen verta huomasin että tyhjäkäynti on aika rikkaalla... Tyhjäkäynti ja muut ruuvit on säädetty tehdasasetuksille. Kone ei ole väljä mutta ei uusikaan. Kuhn yritän konetta käynnistää starttiboksilla niin se kone sillain "pätkyttää" mutta ei yritä kunnolla käyntiin. Hiustenkuivaajalla on lämmitetty ja apua ei ollut siitäkään.

Eilen ja tänään olen yrittänyt starttailla mutta ei ole onnistanut. Polttoainetta jäi tankkiin yön yli, onkohan se jo noin lyhyessä ajassa mennyt vanhaksi...?

Olen puhaltanut polttoaineen kaasarille siitä polttoainetankin paineputkesta ja olen huomannut että kun polttoaine saavuttaa kaasarin niin kuuluu sellainen pieni kuplimis-ääni kaasarista - normaalia?

Mitä tässä kannattaisi kokeilla seuraavaksi?
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Tuukka - 22.11.07 - klo: 16.01
Räjähdykseen tarvitaan ilmaa, nitroa ja sytykettä. Mikä näistä voisi puuttua?

Eilinen polttoaine pitäisi olla vielä ok, mutta tiedä se oliko se eilinen soppa varmasti kunnollista. Kummin kaiman sedän 10 vuotta varastossa ollut lennokkilöbö ei ole (halpaa - menee vain hermot). 

Toiseksi tarkista tyhjäkäyntiasetus. Ilmanputsari+kurkku pois ja katsot, että kurkku jää vajaan millin auki, kun on luisti kiinni työnnettynä. Laitat putsarin takaisin huolellisesti.

Hiusten kuivaajaa tarvitaan vain tehdastiukan koneen helpottamiseksi tai pakkasen jäähdyttämän koneen notkistamiseen. 

Kuvatun perusteella veikkaan, että sinulta puuttuu sytkä, koska kone on täynnä polttoainetta liiallisen ryypyttämisen ja neula-asetusten takia (tehdasasetukset ovat uuden koneen käynnistämisasetus, jo käytettyä täytyy laihentaa). Lataa hehku, varmista sen toiminta irrallisella tulpalla, laita se kokeiltu tulppa koneeseen, kierrä alapään säätöruuvia kiinni eli seosta laihemmalle. Laihentele aluksi reilusti neljänneskierros kerrallaan vaikka molempia seos- ja alapään ruuveja kunnes jää toimimaan. Jos hehkun irroitus sammuttaa, niin jatkat laihentamista. Kun jää käyntiin, niin rupeat tekemään pieniä säätöjä koneen käytöksen mukaan.

Normaali "päreesi" korvaat märällä koivuhalolla. Mieti mikä puuttuu (polttoaine, ilma vai sytkä)?
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Pietu - 22.11.07 - klo: 20.09
en jaksanu lukia kaikkia viestiä mutta yks keino ryypyttämiseen ilman erillistä ryyppyä on ku pirät sormea pakoputkella ja nyit(jos saat narun liikkumahan :afro:)
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: ToniP - 22.11.07 - klo: 22.44
"jsiksu":lle.
Lueskele tämän foorumin vanhoja juttuja ja käytä hakua. Googleta tueksi ja sit lopuks omat kokeilut.
Oot jo saanu vähän perustietoja harrastukselles. Koita löytää nyt jo tietämies faktojen perusteella vanhoista jutuista tarvitsemasi lisätiedot. Kyllä se siitä, usein menee ainakin yks kesä radalla harjotellessa ja säätäessä ennen kun rupee vehkeet laulaan.
Tollanen kone muuten "laulaa" kun käy täysillä. Jossain vaiheessa tulee vastaan erilaisten tulppienkin kokeileminen. En ole ihan varma tosta, mut joissain koneissa se vaikuttaa paljonkin käyntiin. Varsinkin lämpöihin.

Onnea matkaan ja muista että "Polttiskrossi ei kiristä pipoa". (c)Teippimies.  :afro:
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: Hyper - 24.11.07 - klo: 17.17
Jatkan vielä samasta aiheesta :)

Eli moottori lähtee nyt hyvin käyntiin mutta aika laihalle piti käännellä ruuvit ennenkuin jaksaa pysyä käynnissä. Eli säädin 10minuuttia kerrallaan ylä- ja alaruuveja kunnes pysy käynnissä/lähti käyntiin. Tyhjäkäyntiruuvin säädin siihen yhteen milliin.

Ongelma on siis että nykyisillä säädöillä kone lähtee käymään ja käy tyhjäkäyntiä hyvin mutta välillä kone tahtoo hyytyä ajosta. Koneen sammuessa kierrokset eivät kuitenkaan nouse loppua kohti... Savua ei tule mitenkään runsaasti mutta lämmöt on liian korkeat, mittasin 145 astetta ajosta (!). Pakkasta oli jotain 4 astetta kun ajelin vähän ilman koppaa. Oliskohan tulppa liian kylmä vai kuuma? Jos säätää yhtään rikkaammalle, ylä- tai alaruuvia niin kone ei lähde käyntiin tai sammahtaa. Koneen pitää antaa käydä jonkin aikaa että "jaksaa" lähteä liikkeelle.. normaalia?

Eli liian laihalla taitaa olla mutta jos rikastaa niin ei käynnisty...?
Otsikko: Vs: Eka polttis kotona, ongelmia riesaksi asti
Kirjoitti: *HOKE* - 24.11.07 - klo: 17.42
Eli moottorisi on pahasti piikillä.
Tuö hyytyminen ajossa jo kertoo sen.
Vieläpä noin korkeat lämmöt.

Käännä pääneulaa hieman auki. Vartti saattaa jo riittää.
Tässä näet myös miksi on tärkeä säätää neuloja vain vähän kerrallaan.
Olet säätänyt kympin kerrallaan... Se on hyvä kun moottori on selvästi rikkaalla, mutta kun aletaan olemaan jo hyvien säätöjen lähimaastossa niin korkeintaan vitonen kerrallaan.

Mikäli sinulla on tosiaan ongelmia saada moottori pysymään käynnissä niin nota karvanverran tyhjäkäyntiä.
En muista onko ollut kysettä tulpasta mitä käytät, mutta myös pykälän lämpimämpi tulppa saattaisi auttaa.

Mutta aivan ensinmäisenä pääneulaa vartti auki ja uusiks kokeilemaan.
Tässä myös nähdään miksi on tärkeää että ensin säädetään yläpää ja vasta sitten kosketaan muihin neuloihin.
Kun nyt avaat yläneulaa niin mahdollisesti moottori käy vielä huonommin tyhjää... Säädä silloin alaneulaa hieman kiinni.

Ja muistathan että säädöt tehvään vain lämpöiselle koneelle.
Eli käännä ensin yläneulaa vartti auki, aja moottori lämpimäksi ja vasta sitten ihmettelet kuinka moottori toimii.