Eli tulin tossaajatelleeksi kun katoin yhden dokumentin ilmaston muutoksesta , niin saastuttaako nitro autot enemmän kun bensa. Vaikka onhan ne Bensa koneet isompia. Mutta jos bensa ja nitro koneet kuluttaisivat samanverran niin kumpi saastuttaisi enemmän ? Ja onhan bensoja erilaisia mutta kuitenkin.
Jos verrataan pelkkää metanolia ja bensaa, niin metanoli saastuttaa tavallaan vähemmän, sillä siitä palaessa vapautuva hiilidioksidi lasketaan kuuluvaksi normaaliin hiilen kiertoon toisin kuin bensasta vapautuva. Nitron vaikutuksesta asiaan en osaa sanoa mitään.
Nitro ei oikeastaan vaikuta asiaan, koska siinä ei ole hiiltä. Typpeä ja happea... Eli, nitro/metanoli-käyttöiset ovat peruspolttoaineeltaan vihreämpiä, mutta mukaan pitää ottaa myös voiteluöljy ja sen vaikutus.
Toki nitron typen vaikutus yhdistettynä tuon metanolin hiilimolekyyleihin, mitä siitä syntyy...
Nuo typen molekyylit voi reakoida ilman kosteueden kanssa ja muodostaa typpihappoa.
En tiedä onko tämä nyt sitä OT:ta. Ainoa moottori valmistaja joka näyttää ympäristöstä välittävän on tällä hetkellä O.S engines. Bio etanoli moottori jo markkinoilla ainakin Japanissa. Ohessa linkkiä jos kiinnostaa ->http://www.os-engines.co.jp/bio/
Mielenkiintoista. Se on aivan oikein välittää näistä asioista
No tulivaan mieleen. Eli taitaa bensa moottorit saastuttaa enemmän.
Toisaalta kisareissu abaut 300km tarkoittaa 20-30 litran bensan kulutusta. Siihen verrattuna kisoissa menevät pari litraa nitrokeittoa ei varmaan suuria meinaa.
Tällaiset "BIO" ynnä muuta ympäristö kikkailut ovat tällä hetkellä puhtaasti PR temppuja joilla tukevoitetaan Brändin arvoa ainakin tämäntyyppisellä alalla. Tarkoitan siis auto ja yms. teollisuus jotka tuottavat fossiilisia polttoaineita kuluttavia tuotteita.
(OT rivi: Noin yleisesti tätä BIO kehitystä suomessa rajoittaa puhtaasti lainsäädäntö ja käsittämätön verotus)
Itse näkisin parempana suuntana sitä että itse tuotteen valmistaminen tehtäisiin mahdollisimman ympäristöä säästävästi/kunnioittavasti, kierrätysmateriaalit yms. Tähän ei yleensä hirveästi keskitytä ainakaan tuolla Aasian suunnalla... Tiettävästi OS kyllä huolehtii ympäristöstäänkin...
Mutta taitaa tämä RC ala olla kuitenkin globaalisti niin pieni teollisuuden haara että eipä siitä kukaan viherpiipertäjä osaa nalkuttaa...