RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: rcoss - 06.06.07 - klo: 13.15
-
Huomasin juuri (kantapään kautta) että kun autostani katoaa radioyhteys, menee kaasu automaattisesti täysille o_O
Mitä järkee...
Eli oleellinen kysymys: miten voin korjata asian niin että kaasu menee mieluummin tyhjäkäynnille kun radioyhteys katoaa ? Auto Kyöstin Inferno 7.5 US Sports 2. Jotain säätöjä näyttää löytyvän myös ohjaimesta...
-
Osta failsafe.
Jos on jo, ohjelmoi uudelleen.
-
Osta FAILSAFE, tuo toiminto "kuuluu asiaan" noilla halvemmilla radioilla. Erittäin suositeltava ostos myös turvallisuuden kannalta.. Näin mukamas insinöörinä tuossa on kyllä ihan järkeä kun ohjauskantoaalto katoaa -> menee toiseen ääripäähän (tosin tuo ääripää vaan sattuu olemaan lähes poikkeuksetta juuri se väärä eli täys kaasu :roll: )
Esim: http://hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=GPOFNM1002
Edit: täällä foorumilla kaikuu..
-
Kuulostaa järkevältä. Mikä ei kuulosta järkevältä on että tuollainen ei ole vakiona :huh:
Mitäs toi failsafe sitten oikein tekee ?
-
Failsafe laittaa kaasun pois päältä jos radioyhteys katkeaa.
Sitä pystyy myös säätämään niin,että laittaa vaikka jarrun päälle.
Siihen sitten jos sattuu vastarilta virta loppua/johto poikki, niin tuo ei auta.
-
Ainakin omassa faisafessa kaasuservo menee ohjelmoituun kohtaan, kun vastarinakku hiipuu tarpeeksi. Failsafena toimii Futaban FSU2.
-
Kyllä mullakin menee fail safe heti jarrulle myöskin kun vastarin akku rupeaa loppumaan, ja failina juuri toi ulempänä linkitetty Ofna
-
Eikös se juuri ole failsafen idea että kun vastarinakku on hiipumassa(tai singnaali katoaa) niin se laittaa jarrun päälle :lol:
Ei ole vielä tullut yhtäkään failsafea vastaan joka ei toimisi tollasessa tilanteessa, koska se on sen vekottimen idea :wink:
-
Sen asennon voi itse ohjelmoida.
Mikäli sen laittaa täysjarrulle, unohtaa autoon virrat päälle ja laittaa kaappiin tms., niin servo polttaa itsensä mahdollisesti. Tyhjäkäynti tässä mielessä parempi, eikä esim radalla nykäse autoa ihan seinään vaikkapa pääsuoran lopussa. (Ja sitten tulee muut konttiin ja rauta vääntyy.)
-
Heitetäämpäs vielä yksi linkki mistä josta tavaraa löytyy varastostakin :wink:
Ofna (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=29869)
DuraTrax (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=32983&grpid=2903)
RC Line (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=22390&grpid=2903)
-
Sen asennon voi itse ohjelmoida.
Mikäli sen laittaa täysjarrulle, unohtaa autoon virrat päälle ja laittaa kaappiin tms., niin servo polttaa itsensä mahdollisesti. Tyhjäkäynti tässä mielessä parempi, eikä esim radalla nykäse autoa ihan seinään vaikkapa pääsuoran lopussa. (Ja sitten tulee muut konttiin ja rauta vääntyy.)
miten hemmetis se voi polttaa servon jos ei ole virtaa? sehän siin on ideana... eikö? tai muuten failsafe olis tolla kannalla aika turha... mut olishan se mahollista että se polttais servon kii jos tekee erillisen virtalähteen failsafelle.... mikä nyt olis todella turhaa taas...
tais siis tottahan toki se failsafe varaa itteensä virtaa mutta ei todellakaan niin paljoa että se servon kyrväyttäis..
-
Se mitään itteensä varaa. Varaisikin ni pelastais myös jos virrat katkeaa vastarin päästä. Nyt pelastaa vaan jos lähetyssignaali "sammuu" tai jos vastarin virta menee liian pieneksi.
-
Unohtaa autoon virrat päälle = sulla on akku kiinni ja virta tulee sieltä. Pointti siis se, että faili antaa kaasuservolle signaalia (lähettimestä muistanu napata virrat pois), ja vielä esim täysjarrua, joka on servolle raskasta. Mikäli tätä kestää pitkään (eli se auto on vaikkapa 300km kotimatkan laukussa surisemassa.), niin riski servon hajoamisesta on olemassa. Lyhemmillä unohduksilla tilanne ei tietysti ole niin vakava, mutta turha on turhaa. Servolle tuo täysvääntö ei ole se omialtaisin asento.
Mikäli irrotat vastariakun ja/tai katkaisijasta lyöt virrat pois, niin servo ei luonnollisesti inahdakkaan ja täten siis lepää, eikä riko itseään. Tämä on se oikeaoppinen toimintatapa.
-
Se mitään itteensä varaa. Varaisikin ni pelastais myös jos virrat katkeaa vastarin päästä. Nyt pelastaa vaan jos lähetyssignaali "sammuu" tai jos vastarin virta menee liian pieneksi.
Siittä jollekkin bittinikkarille iltapuhteiksi virittää failsafeen pieni akku,jossa riittä poweri nykäisemään jarrun päälle vaikka sekunniksikin. Ja tietty järjestelmä joka tunnistaa milloin virta katkeaa.
Tosin saman asian ajaa niinkin monimutkainen keksintö,kuin kaasun palautusjousi;)
Ainakin omassa GS:ssä jousi vetää kaasuservon lepoasentoon,jos vastarista katkaisee virrat...
-
Ei sitä failseiffiä tarvita. Rakenna sun kaasu/jarruvivusto niin että kaasu ei mene täysille kun virta loppuu. Laita tarvittaessa esim kuminauha linkkipallon ja ilmansuodattimen kaulan ympäri. Näin kuminauha vetää kaasun kiinni.
-
Ei sitä failseiffiä tarvita. Rakenna sun kaasu/jarruvivusto niin että kaasu ei mene täysille kun virta loppuu. Laita tarvittaessa esim kuminauha linkkipallon ja ilmansuodattimen kaulan ympäri. Näin kuminauha vetää kaasun kiinni.
Niin,tuo toimii sitten ainoastaan siinä tapauksessa,että kaasu/jarruservolta katkeaa sähköt kokonaan.
Helppo kokeilla miten radiot käyttäytyvät kun pistät autosta ja ohjaimesta virrat päälle ja painat kaasun pohjaan.
Pidä kaasu pohjassa ja pistä ohjain sammuksiin.
Jos kaasuservo palautuu kiltisti tyhjäkäynnille tai menee jarrulle,niin sitten ei failsafea välttämättä tarvitse.
Jos taas kaasu jää päälle(niinkuin todennäköisesti tapahtuu autossa virtojen ollessa päällä) on syytä alkaa harkitsemaan failsafen hankintaa.
e: kokeilinpa huvikseni omilla radioilla(futaba megatech sport vuodelta nakki) ja kiltisti vetää kaasuservon nollille,tai itseasiassa hitusen jarrun puolelle kun lähettimestä katkeaa virrat.