Eli RTR Mach 28 ja kerran vetonaru katkesi kun ilmeisesti oli sulanut, aika vaivatta sain takas kiinni mutta noi 10 ajon jälkeen taas tapahtuu. Nyt tekee niin että kun yrittää käynnistää niin vetonaru ei mene takaisin muuta kun vauhti pyörää pyörittämällä. Eikös toi ole jo takuunalainen asia ja miten takuussa toimitaan, saako vetostartin irti niin että voi lähettää takuuseen ja auto kuitenkin pysyy ajokunnossa kunhan boxilla käynnistää ?
JH
tommoseen vetostarttiin saa tarvittaessa lisää potkua pyöräyttämällä jousta jäykemmäksi
eli vetonaru vain kelan ympäri.
mutta siitähän tässä sun hommassa ei nyt ollut kyse vaan se narukela hankaa mahdollisesti siihen vetostartin takalevyyn esim liian ison solmun takia.
mun mielestä noi vetostartit on vähän "kulutus" osia ja niitä kannattaa varata pakiin muutama varalle
niin mä olen ainakin tehnyt hinta n 20€/kpl.
tommonen vetostartti on uutenakin vähän kankea palauttamaan,homman hoitaa kivasti vesihiomapaperin palalla
hiomalla valumuotin rantteja.
eli vesihiomapaperin palaa pitää peukalolla kelan päällä ja nykii narusta.
et voi ajaa autolla jos otat vetostartin pois vaan sitten pitää laittaa moottorille tarkoitettu päätylevy.
tarkista myös että se vetostarttiin kiinittyvä metalliakseli joka menee yksisuunta laakerille on pohjassa ja kunnolla
keskitetty reikäänsä sieltä vetokäynnistimen ulkokuoresta.
ps täähän olis kyllä mennyt kivasti tonne hobao 8 topikkiin olisi kaikki jutut samassa topikissa!
tossa linkki kuvaan mac .28 päätylevystä
http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1702
Se uusi solmu ei mene vetostartin sisälle, eli naru jää vain roikkumaan kuin jousi olisi huonosti/p*skana. Ite vaan tykkään huomattavasti enemmän vetostartista kun starttiboxi on mun mielestä hankala. Onko normaalia että starttiboxi ei käynnistä autoa ennen kun hehku on kiinni ?
JH
On normaalia :lol:
Se se oliskin epänormaalia jos ilman hehkua käynnistyy.
Taidat olla pihalla kuin lumiukko :wink:
Mitä hankalaa siinä boksissa muka on?
Kylä, olen pihalla kun pari kuuta harrastanut pihasudittelua. Siksi mun mielestä boxi on hankalampi koska niin saakelin iso mötikkä kun muutakin raahattavaa ajoon lähdössä ja hintaa kertyy reilusti yli 100€ akkuineen kun vetostartti on jo moottorissa. Vetostartti olis loistava jos toimis niinkuin pitäis, ja luulis noiden insinöörien osaavan kunnon vetostartin tehä kun vaativampiakin juttuja hääräävät...
Boksi 60e + akku 20e = 80e
Ja LRP/Ofna/Qworld pikkuboksi ei ole mielestäni saakelin iso mötikkä suhteessa starttiboksin käyttöhelppouteen ja varmuuteen. Lisänä tähän tietysti koneen optimitoiminta, koska se on tiivis.
Vetostartti edellyttää niitä yksisuuntalaakereita yms. mitkä tässä mittakaavassa ovat varsin pieniä. Tähän kun yhdistetään koneen perän tiiveysongelmat, niin lopputulos on luistava laakeri, mahdolliset käyntihäiriöt ja katkenneet narut. Oikealla käytöllä vetostarttikin voi olla suht toimiva.
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 27.08.07 - klo: 10.57
Se se oliskin epänormaalia jos ilman hehkua käynnistyy.
Pieni väli tarkennus.
Olen itsekin käynnistänyt moottorin ilman hehkua...
Tosin käynnistin juuri sekunti sitten sammuneen koneen.
Kylmänähän se ei tietenkään käynnisty ilman hehkua.
Starttiboksi on jokaisessa tapauksessa reilusti helpompi kuin vetostartti.
Mikäli tuntuu siltä että joutuu kantamaan jotain ylimääräistä käsissä niin tee siihen boksiin remmit.
Laitat auton boksin päälle, otat remmeistä kiinni ja kannat koko pakettia kuin käsilaukkua.
Lainaus käyttäjältä: No Pain - 27.08.07 - klo: 10.51
Se uusi solmu ei mene vetostartin sisälle, eli naru jää vain roikkumaan kuin jousi olisi huonosti/tuttina.
joo eli jos palautus jousi on kaikinpuolin kunnossa niin laita sitten lisää esijännitystä jouselle,eli kierrä narua kelalla
akselinsa ympäri ok?.
noukit sen narun pään koukulla pinseteillä tjsp ja laitat siihen kelallaolevaan lokoseen ja pyöräytys akselin ympäri
tarvittavan määrän kierroksia.
Lainaus käyttäjältä: Sami L - 27.08.07 - klo: 11.16
Boksi 60e + akku 20e = 80e
Ja LRP/Ofna/Qworld pikkuboksi ei ole mielestäni saakelin iso mötikkä suhteessa starttiboksin käyttöhelppouteen ja varmuuteen. Lisänä tähän tietysti koneen optimitoiminta, koska se on tiivis.
oot päässy halvalla. Oma boxi LRP + 2 kpl 3600nimh akkuja maksoi posteineen n. 125e ja alennuksella. Boxi ovh 69 tjs.
Ostit kalliit akut.
Tuohon boksiin kun voi laittaa pienellä näpräilyllä 7Ah hyytelöakun.
Biltemassa on just sen pyöree 20€
Mulla käytös vanhoja upsin akkuja(tietokoneen varavirtalähde) Ei maksa mitään ja on toiminu hyvin
Mistähän sais uuden vetostartin Mach 28 koneeseen kun ei kuulu takuuseen kun on kuluva osa ym bla bla bla. No joutuu hommaamaan uuden vaikka starttiboxi onkin mutta ois hyvä että toimis boxi ja vetostartti. Jos jollain ois linkkiä HYVÄÄN/KESTÄVÄÄN vetostarttiin Mach 28 koneeseen. Yöllä yritän korjata tuon ja jos ei aivan sökönä ole niin käyn ostamassa titaanilankaa jota käytetään esin hauen ja isompien kalojen kalastukseen, luulis kestävän myös lämpöä.
Kyllä se orkkis kestää jos oikein käyttää. Itsekin sillä 5 gallonaa käynnistelin eikä kertaakaan ongelmia ollut.
Sittemmin vedin narun poikki ja rupesin boksia käyttämään.
noi veto startit maksaa n 20€,myös mach 21 on sama kiinitykseltään.
mä olen nykinyt yhen rikki "moottorisaha" tyyliin :mrgreen:
noi on niin halpoja että ei niitä paljon kannata rassailla,yhellä ajelu reissulla rassasin 2 tuntia se riitti!.
nyt pakissa uusi varalle jos rikkoutuu.
noita käynnistimiä löytyy hobao finland tai racing factory.
http://www.hobao.fi/fi/main.php (kyllä nikolta noita löytyy vaikka ei olisikaan verkkokaupan sivuilla laita yv tai s-postia)
http://www.racingfactory.fi/shop/cat/index.php
Ja siinä kun on kiroillut pari vetostarttia rikki ja ostellut uudet, olisi jo hankkinut starttiboksin ja käynnistellyt auton ilman kiroiluita.
Boksilla auto käynnistyykin 20 kertaa helpommin kuin kiskomalla.
Mutta kukin tyylillään.
Tässä mielestäni paras esimerkki vetostartista. Sais kieltää lailla koko vehkeen :D
http://www.youtube.com/watch?v=bRffDkA3GA8
:lol: :lol:
LOLLERO
Mahtava video...
Ja nimenomaan näyttää miten järkyttävä vetarilla on auto käyntiin laittaa.
Tuo video olisi ollut alle 20 sekuntia pitkä (normaalilla nopeudella) mikäli auto olisi käynnistetty boksilla.
Säädön puutetta...
Omani lähtee Nosramilla lähestulkoon jokaisella kerralla ensimmäisellä käyntiin.
Jos joku tarvitsee neuvoja esim. että haluaa ostaa auton niin neuvotteko että "osta vene"?
Ne jotka haluavat käyttää vetonarua, antakaa niiden käyttää sitä. Eipä vetokäynnisteisten pelien käyttäjätkään varmaan tule sanomaan teille kun starttiboxin akku hyytyy, että "ostakaa vetokäynnisteinen moottori, toi on ihan skeida"
Voin Kyllä sanoa että ei paljo nakerra vaikka joku tulis viisastelemaan narustartin osat kourassa :lol: , boxi nyt vaan sattuu olemaan ylivoimasesti parempi. mutta jos joku tosiaan haluaa nykiä niin siinähän nykii :p
Ensinnäkään starttiboksin akku ei hyydy kuin käyttäjän tyhmyyttä.
Ja jos on unohtunut ladata niin nykäsen autosta konepellin auki ja otan virran auton akusta.
Ennemmin se on hehku joka on unohtunut ladata, koska se vaatii latausta lähes joka kerta kun ajamaan menee.
Ja eihän tässä olla muuta sanottu kuin että hommaa boksi niin pääset helpommalla, pienemmällä ressillä ja pitkässä juoksussa halvemmalla.
Se boksi kun käy sitten muihinkin autoihin, eli on lähes ikuinen.
Pari sisäänajoa olen vetarikäynnisteiselle moottorille suorittanut ja päreitä paloi kreikan puskapalon verran.
Tietysti se on vaikeaa saada vetarilla uusi kone käyntiin...
Boksilla sen saa lähes välittömästi starttaamaan.
Mitä tulee säätöjen pielessä olemiseen niin ei voi siihenkään vedota.
Se kun voipi johtua ryypyttämisen tarpeestakin.
Vetarilla on vaikea ryypyttää oikea määrä.
Boksilla hoituu niin helposti että painetaan sormi putkeen... startataa niin kauan että polttoaine menee juuri kaasariin.
Laitetaan hehku paikalleen ja startataan...
Pari painallusta putken päähän samalla kun jatkaa starttaamista ja kone hörähtää käyntiin.
Niin monessa asiassa boksi on parempi että ihan oikeasti se kannattaa hankkia ennemmin kuin ostelee muutamat vetostartit samalla rahalla.
Tuossa (ja monessa muussakin) asiassa olen täysin samaa mieltä Hoken kanssa. Itselläni oli joskus yksi vetostartillinen auto ja se riitti minulle. En onneksi koskaan joutunut uusimaan tuota vetostarttia kun jo lahkoitin koko auton eteenpäin (Kyosho) kaverilleni joka lupasi olla luopumatta uudesta harrastuksesta surkean auton takia...
Sen jälkeen olen käyttänyt vain rotoa ja starttiboksia. Boksia käytän aina kun on mahdollista, mutta kaikissa autoissa sitä ei voi käyttää.
Nimenomaan... kaikissa ei voi käyttää boxia. Ja monilla on sitten taas vastaavasti muita syitä olla käyttämättä starttiboxia.
Enkä tässä sano etteikö boxi olisi hyvä. Varmaan se on paras tapa, mutta ei vaan ole mun juttuni ainakaan toistaiseksi. Kritisoin vain tapaa esittää neuvoja tuossa aiemmin. Josko joku kysyy asiaan neuvoja niin voisihan niitä kokemuksen omaavat antaa tyyliin vaikka MITEN se naru ei jäisi katkenneena käteen.
Mulla on esim. moottori säädetty siten, että tyhjäkäynti ei ole liian rikkaalla kylmänä vaan on kohdillaan moottorin ollessa noin 90-100 C. Joten kylmänä moottori starttaa hieman liian laihalla, mutta lämpenee ihan hetkessä 50 asteeseen. Mutta toi aavistuksen laihalla olo avittaa siihen ettei tulppa kastu tai nestepisarat hakkaa sitä soseeks.
Ryypyttämisen teen itse niin, että kaasuun en koske sähköt päällä, otan paineletkun pakoputkesta irti ja puhallan siihen niin että näen kun polttoaine nousee kaasariin. Heti kun letkussa tuntuu pieni painevastus niin polttoaine on suuttimen neulalla ja sitten laitan letkunpään takaisin pakoputkeen kiinni. Sen jälkeen hehku kiinni ja pieni rannenykäisy siitä VETOSTARTISTA :grin: ja 99% tapauksista lähtee ekalla heti. Pariin kertaan olen joutunut nykäisemään enemmän kuin kerran.
Joten tuosta edellisestä voisi siis ainakin tässä tapauksessa päätellä, että lähtee jopa helpommin käyntiin kuin boxilla. Vaikka toi VETOSTARTTI on teille kirosana, niin kantsii muistaa et kieliä on monia :grin:
Ja vielä jälkikirjoituksena:
Mulla oli kanssa roto käytössä ja sen sekä starttiboxin kanssa saa olla erittäin varovainen nestelukon kanssa koska niillä sitä ei tunne lähes ollenkaan ennenkuin silmä ja korva on harjaantunut. Narulla tilanteen tuntee eikä tuu ryittyä pakolla moottoria.
Kai se on pakko repiä koko vetari vi****n ja kusta päälle. Onhan tuossa toi boxi, sitten niin kaikki on iloisia kun sitä käytän...
:grin:
Ei vaan sinä olet tyytyväisempi kun starttaat boksilla ja huomaat sen helppouden.
Nimenomaan kaikkihan ovat vain "auttamassa"... ei täällä ketään oikeasti kiinnosta millä kukakin käynnistelee...
Jos jollain on vetarin kanssa ongelmia niin varmasti tässäkin topikissa yli puolet vastanneista ajattelee pienessä mielessään että eipähän ole oma päänvaiva se vetari ja starttailee itse tyytyväisenä boksilla.
Toisinsanoen voisin vastata monien muidenkin puolesta että samahan tuo on millä starttailet (eipähän ole mun ongelma) mutta boksilla pääset monista hermoja raastavista kokemuksista.
No Pain...ei sitä vetonarua ole pakko ottaa pois sieltä.....voit käynnistää boxilla vaikka vetostartti on paikallaan.
Ja voin taata et huomaat kuinka helppoa on käynnistäää boxilla auto kuin nykiä narusta...jos ei muuten mene hermo niin ostakaa 5hv Terhi perämoottori niin tiedätte :grin:
hehe..vai Terhi :grin:
heh terhin kohdalla taitaa päästä helpommalla kun löystyttää ne kaksi kiristysruuvia,
kevyempi soutaa perille :roll:
onko kellään käytössä noita tuplamoottoreilla olevia starttiboxeja?,oliko noita nyt ofna ja venom ainakin.
kannattaisiko ostaa mielummin tommonen tuplalla oleva kuin yksimoottorinen?
No tuosta 2 koneisesta boksista ei kokemusta, mutta itsellä tuo Lrp.n mini boksi jossa yksi iso (700 sarjaa) oleva kone ja kaksi 7.2V ajoakkua virtaa antamassa niin kyllähän tolla on käynnistänyt sen suurempia ongelmia.
Tää pikku boksi on suht näppäräkin mukana montun reunalle kuljettaa tuossa kantolaukussa missä samalla tulee pari tankkauspulloa ja hehku + muut pikku tarvikkeet.
Vaikka Hoke sanoikin tuosta Bilipaliteeman lyijyakusta niin suosittelen kummiskin 2 ajoakku niin irtoaa enemmän voimaa boksista.
Ainakin näin uudella koneella vääntöä tarttee.
Truggyyn meinas vaan jäädä liian lyhyeksi, mutta kun kunnolla säätää boksin ja tietää hyvän tekniikan millä käynnistää niin eihän tuo ole kuin rykäistä käyntiin.
En kyllä palaa vetämiseen, koska helpompi ja varmempi tapakin on olemassa.
Eikös No Painilla ollutkin jo boksi valmiina, joten säädä boksi kohdalleen ja vähän harjoittele käynnistystä niin helppoa kuin heinän teko.
Kuten sanottu toimi mulla tuo vetonarukin hyvin, mutta itse en halua riskiä että ajan 10km päähän ajelemaan ja sit jää narukäteen. Siinähän menee koko ajofiilis hukkaan :sad:
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 28.08.07 - klo: 19.46
:grin:
Ei vaan sinä olet tyytyväisempi kun starttaat boksilla ja huomaat sen helppouden.
Nimenomaan kaikkihan ovat vain "auttamassa"... ei täällä ketään oikeasti kiinnosta millä kukakin käynnistelee...
Jos jollain on vetarin kanssa ongelmia niin varmasti tässäkin topikissa yli puolet vastanneista ajattelee pienessä mielessään että eipähän ole oma päänvaiva se vetari ja starttailee itse tyytyväisenä boksilla.
Toisinsanoen voisin vastata monien muidenkin puolesta että samahan tuo on millä starttailet (eipähän ole mun ongelma) mutta boksilla pääset monista hermoja raastavista kokemuksista.
Avasin terhiboxin ja luulin saaneeni kuntoonkin kunnes ekalla nykäsyllä naru roikku kun vasikan kieli niin katkasin narun vetokapulan kohdalta ja laitoin kevytmetallipalikat siihen esteeks ettei naru pääse sisälle. Boxin akut on ladattu jos huomenna testais hyper 8:n käynnistystä. Hermostus (turhaan) boxia kohtaan johtui siitä että hehkusta oli loppunut hööki niin ihme kun ei startannu :afro: voi voi mikä spede sitä välillä onkin.
Käynnistääkös tuolla boxilla pitkänkin aikaa kun akkuina on 2kpl GMVIS 3600mAh 6-kennoinen pötköakku (http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1372) ja Boxi on LRP: Competition.
No mulla on sama boksi ja akut :wink:
Kyllä sillä pitkään käynnistelee. Monet kymmenet kerrat ainakin.
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 28.08.07 - klo: 23.09
Vaikka Hoke sanoikin tuosta Bilipaliteeman lyijyakusta niin suosittelen kummiskin 2 ajoakku niin irtoaa enemmän voimaa boksista.
Ainakin näin uudella koneella vääntöä tarttee.
Jep...
Mainitsinkin nimenomaan siksi tuon akun että jos haluaa halvalla päästä.
12v akku riittää erittäin hyvin.
2 kpl 7.2 akkuja riittää jopa "liikaakin"
Pilipaliteeman akulla starttailee pidempään halvemmalla, mutta toisaalta jos ei omista kyseiseen akkuun kelpaavaa laturia niin sitten tietysti tarvitsee semmoinen hommata, eli säästöä ai välttämättä tulekkaan.
Hyvin toi boxi tuntuu kulkevan RTR laatikossa kulkevan auton takana olevassa tyhjässä tilassa ja auton päälle makaamaan ohjain. Gallona löpöä ja muut kamppeet tuleekin sitten repussa jonka alunperin ostin läppärille, on toki iso reppu ;)
Lainaakatkasin narun vetokapulan kohdalta ja laitoin kevytmetallipalikat siihen esteeks ettei naru pääse sisälle.
mä katkaisisin sen narun ainakin sieltä kelanpäästä,ja laittaisin jonkun tulpan siihen narunreikään estämään
roskien sisäänmeno.
päätylevy multa kyllä pakista löytyykin jos tarvetta siirtyä kokonaan boksi käynnistykselle.
tommonen kiinalain miniboksi mulla jo olikin(mitä myydään useammalla merkillä),moottori päästi voimasavut ulos!.
seuraavaksi ostan kyllä fyysiseltä kooltaan suuremman starttilaatikon mihin saa hyper st sopimaan paremmin.
mahdollisesti myös sen tupla moottorisen ehkäpä jommankumman noista.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=36829&grpid=5020
http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?products_id=486
Lainaus käyttäjältä: jjtp - 27.08.07 - klo: 10.02
http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1702
Tossa myös linkki :)
http://www.hobao.fi/fi/main.php?mod=prod&prod_id=446 (http://www.hobao.fi/fi/main.php?mod=prod&prod_id=446)
Toi Sabella oleva iso kaksimoottorinen Q-World startteri on varmasti paras saatavilla oleva boksi Truggyyn. Ko boksi tehtiin nimenomaan Truggylle.
Lainaa
Toi Sabella oleva iso kaksimoottorinen Q-World startteri on varmasti paras saatavilla oleva boksi Truggyyn. Ko boksi tehtiin nimenomaan Truggylle.
ok selvä toi!
ei toi hyper boxikaan ole pois suljettu! http://www.hobao.fi/fi/main.php?mod=prod&prod_id=16
toi mini boksi on vain yksinkertaisesti liian pieni st pohjalevylle,ohjurit saa laittaa ääriasentoonsa
eikä vieläkään meinaa saada autoa kohdistettua ihan kunnolla.
Hitto kun en huomannut tuota Hyperin boxia vaan tilasin LRP:n ni tuskin paljoa huonompi on Hyper 8 RTR auton kanssa.