Mäntsälän kisoissa nähtiin kallista savua, kun säädin syttyi tuleen, Kerhossa muutama viikko sitten paloi myös säädin, kun auto villiintyi ja puski päin seinää. Tässä tapauksessa säätimen kärähtämiseen oli selvä syy, mutta mikä sai Mäntsälässä säätimen kärähtämään. Voiko kyseessä olla merkkikohtainen ongelma?
Sitä sinun pitää kysyä Leväsen Timolta, itse en muistanut, mutta ne savut ja liekit nähneenä itsekkin hiukan säikähdin tapahtunutta. Nyt kun tuon kuvan näin, niin ihmettelen vaan (tämä siis oma mielipiteeni) miksi on menty tuohon että pitää tinata akun johdot kiinni hiitin ajaksi sen sijaan että käyttäisi liittimiä??? Okei, ei se liittimienkään käyttö olisi varmaan estänyt tuota säätimen tuhoa, mutta kuitenkin. Vai onko niin suuri ero virrankuluissa tinaliitoksien hyväksi? Itse käytän liittimiä niin akuissa kuin jopa moottorissa koska se on mielestäni helpompaa niin käytön kuin huollonkin kannalta kuin että aina pitää olla kolvi päällä IMHO.
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"Mäntsälän kisoissa nähtiin kallista savua, kun säädin syttyi tuleen, Kerhossa muutama viikko sitten paloi myös säädin, kun auto villiintyi ja puski päin seinää. Tässä tapauksessa säätimen kärähtämiseen oli selvä syy, mutta mikä sai Mäntsälässä säätimen kärähtämään. Voiko kyseessä olla merkkikohtainen ongelma?
Ei mielestäni. GM V12 on tunnetusti laadukas ja erittäin kestävä säädin. Taisi vaan tulla tunnit ns. täyteen.
Lainaus käyttäjältä: "CAi"Lainaus käyttäjältä: "PJEP"Mäntsälän kisoissa nähtiin kallista savua, kun säädin syttyi tuleen, Kerhossa muutama viikko sitten paloi myös säädin, kun auto villiintyi ja puski päin seinää. Tässä tapauksessa säätimen kärähtämiseen oli selvä syy, mutta mikä sai Mäntsälässä säätimen kärähtämään. Voiko kyseessä olla merkkikohtainen ongelma?
Ei mielestäni. GM V12 on tunnetusti laadukas ja erittäin kestävä säädin. Taisi vaan tulla tunnit ns. täyteen.
:shock: jätän eriävän mielipiteen. Yleinen vitsi on jos savua ilmaantuu niin puoli varikkoa huutaa yhteen ääneen "Oliks se ...." En tiedä mikä Timon säätimelle tuli, mutta samallainen säädin paloin varikolla myös Myöhäsen Tomilla...
Itselläni on kaksi samanlaista pelannut ilman mitään ongelmia, mutta voisin kyllä kertoa muista merkeistä kaikenlaisia tarinoita.
Timon tapauksessa ilmeisesti kävi niin (juteltuani Timon kanssa), että moottorin piuhat oli ensin juotettu vahingossa väärinpäin (ainakin moottori kuulemma kiersi väärään suuntaan), jolloin koneen shotky paloi ja teki oikarin, joka aiheutti koko homman.
Timo ja/tai Juho voivat oikaista, jos annan virheellistä tietoa.
Edit: Korjattu kirotusvihreitä
Tässä haluaisinkin nyt tuoda yhden tärkeän aisan esiin, kun taas on nähty sähkön vaarallisuutta ihan tositoimissa.
Nimittäin SAMMUTUSKALUSTO. Vielä muutama vuosi sitten muistan että ohjaajakokouksessa muistettiin mainita mistä sammuttimia ja ensiapulaukkuja löytää, nyt nämä on jätetty kokonaan pois.
Tällaisessakin tapauksessa, kun varikolla on ahdasta, monella on paperia, cleeneriä, ties vaikka mitä palavaa tavaraa, niin homma lähtee herkästi käsistä jos ei osaa ottaa rauhallisesti ja toimia oikein.
Itse en nähnyt lauantaista paloa, mutta jäljistä päätellen homman olisi voinut loppua hiukan eri tavalla jos auton omistaja olisi ollut vaikka joku nuorempi/kokemattomampi henkilö...
Sähkö ei ole ihan niin viaton miltä se päällepäin vaikuttaa, vaan meidän pienissä akuissa piilee TODELLA vihaista voimaa jos asiat menee pieleen.
Myös treenipaikolla kannattais pitää joku sammutin lähettyvillä, edes niin että kaikki tietäis missä lähin sammutin on, hädän tullen.
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"Tässä haluaisinkin nyt tuoda yhden tärkeän aisan esiin, kun taas on nähty sähkön vaarallisuutta ihan tositoimissa.
Nimittäin SAMMUTUSKALUSTO. Vielä muutama vuosi sitten muistan että ohjaajakokouksessa muistettiin mainita mistä sammuttimia ja ensiapulaukkuja löytää, nyt nämä on jätetty kokonaan pois.
Tällaisessakin tapauksessa, kun varikolla on ahdasta, monella on paperia, cleeneriä, ties vaikka mitä palavaa tavaraa, niin homma lähtee herkästi käsistä jos ei osaa ottaa rauhallisesti ja toimia oikein.
Itse en nähnyt lauantaista paloa, mutta jäljistä päätellen homman olisi voinut loppua hiukan eri tavalla jos auton omistaja olisi ollut vaikka joku nuorempi/kokemattomampi henkilö...
Sähkö ei ole ihan niin viaton miltä se päällepäin vaikuttaa, vaan meidän pienissä akuissa piilee TODELLA vihaista voimaa jos asiat menee pieleen.
Myös treenipaikolla kannattais pitää joku sammutin lähettyvillä, edes niin että kaikki tietäis missä lähin sammutin on, hädän tullen.
Nappe puhuu 110% asiaa!
Tapahtunut osoitti sen, että isotkin palot voivat päästä otollisissa olosuhteissa muutamassa sekunnissa valloilleen, ja silloin ei enää pelasteta materiaalia vaan ihmisiä.
Omalle kohdalle sattui syksyllä myös noparin palo. Olin viemässä autoa lähtöpaikalle kun se alkoi käsissä loimottaa. Sähkö oli todella vihaista, kuten Nappe kertoi. Onneksi virtajohto oli liittimellä, jonka sain nypättyä irti.
Nyt kun kisaajia on "kiusattu" radiosäännöillä ja vaarallisilla kiteillä, niin olisikohan aika vaatia vuorostaan kisajärjestäjiltä panostusta turvallisuuden eteen? Eihän siinä varmasti laiminlyöntejä ole tapahtunutkaan, mutta pitkä aika ilman vahinkoja lamaannuttaa valmiudet. Ja kaikkihan olemme amatöörejä, järjestäjät ja taustajoukot siis.
Itse en muuten olisi tiennyt, missä Mäntsälässä olisi ollut sammutuskalustoa.
Jos joku menee rc:ssä oikosulkuu ni eikös se akku siinä eniten kuumene? Kokeilen tollasta 7,2v akkua kerran yhellä moottorilla ku olin joku 10v ni akku kävi savuttamaa ja johdot alko sulamaa päältä mut moottori ei savuttanu:) pelästyin pikkasen..
Lainaus käyttäjältä: "Hui!!!"Jos joku menee rc:ssä oikosulkuu ni eikös se akku siinä eniten kuumene? Kokeilen tollasta 7,2v akkua kerran yhellä moottorilla ku olin joku 10v ni akku kävi savuttamaa ja johdot alko sulamaa päältä mut moottori ei savuttanu:) pelästyin pikkasen..
Tsot tsot.
Mietihän mitä tapahtuu vaikka sellaiselle ohuelle sähköjohdonpätkälle, jolla teet oikosulun akun napojen väliin. Ja mitä tapahtuu sille muovieristeelle tai muulle palavalle materiaalille, joka sen pätkän ympärilllä on.
Juu, kyllä tuollaisessa oikaritilanteessa lähtee ensin joku muu kuin akku. Sellaisissa tilanteissa, joissa kennot menevät oikariin esim. auton rungon kautta, lähtee kyllä myös akku kiertoradalle, mutta kuten VesaK totesi niin kyllä piuhat sihahtavat iloisesti akun napojen välistä.
Reittilän kommentti:
"Timon tapauksessa ilmeisesti kävi niin (juteltuani Timon kanssa), että moottorin piuhat oli ensin juotettu vahingossa väärinpäin (ainakin moottori kuulemma kiersi väärään suuntaan), jolloin koneen shotky paloi ja teki oikarin, joka aiheutti koko homman"
pitää paikkansa muuten, mutta moottorin johdot oli väärinpäin jo edellisessä erässä ja säädin kärähti vasta seuraavassa erässä. Kyseessä oli varmasti oikosulku säätimessä, mistä se sitten johtui on minulle täysi mysteeriö, syitä voi olla monia. Tällä säätimellä oli muuten neljäs vuosi menossa, ei kyseessä ollut laadun puute.
Liittimet ovat varmasti suositeltavia sekä akussa että moottorissa, mulla oli laina-akut ja siksi johdot oli poikkeuksellisesti juotettu.
www.riihimaenajoopetus.fi
Veikkaisin liekkien syyksi moottorissa olevaa eristeprikkaa. Nämä pakeliittiprikat haurastuvat ajankuluessa ja ne on syytä vaihtaa uusiin muutaman ajokerran välein.
Jos ko. eristeprikka puuttuu aiheuttaa se oikosulun moottorissa, koska kollektori pääsee koskettamaan moottorin laakeria.
Mitä hyötyä saadaan juottamalla akut suoraan kiinni ilman liittimiä?
Ellei asiasta ole mitään hyötyä, olisiko syytä muuttaa sääntöjä siten, että kiellettäisiin turvallisuuden nimessä akkujen juottaminen kiinni säätimeen ilman liittimiä. Ainakin toinen johto pitäisi olla käsin irroitettavissa tai sitten velvoitettaisiin pitämään sivuleikkuria taskussa.
Turvallisuudesta puhuen myös cleaneri ja kuuma moottori tai kolvi ovat riskitekijöitä varikolla aivan kuten Nappe mainitsi.
PJEP, virta kulkee paremmin ,kun välissä ei ole liittimiä.
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"PJEP, virta kulkee paremmin ,kun välissä ei ole liittimiä.
En malta olla kysymättä sinulta, että oletko huomannut konkreettisen eron niitten välillä???
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"PJEP, virta kulkee paremmin ,kun välissä ei ole liittimiä.
En malta olla kysymättä sinulta, että oletko huomannut konkreettisen eron niitten välillä???
Cruisaaja: Ehkä mekin oltais oltu Mäntsälässä _ainakin_ B-finaaliissa, jos oltais luovuttu liittimien käytöstä akuissa ja koneessa ? ;)
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"PJEP, virta kulkee paremmin ,kun välissä ei ole liittimiä.
RC Car actionin testien mukaan monien laadukkaiden liitinten (Corally, orion, lrp) resistanssi on samaa luokkaa kuin itse johdossa. Tosin joissain halvemmissa liittimissä (Tamiya) on erittäin suuri resistanssi.
Olis mielenkiintoista tietää, ketkä vaikkapa A-finaalissa käyttivät liittimiä?
Edellyttääkö huippuajat sitä,että juotetaan johdot kiinni?
Liittimiä saattaa olla kolmessa kohdassa, akut,moottori ja ainakin Rocketin säätimessä. Jos virtaa häviää, niin se tapahtuu kolmessa kohdassa.
Ja lisäksi vielä akkujen kennojen väliset liitospalat, mitä materiaalia ne ovat,ja kuinka juotettu.
Joo, mutta minäkun ihan säikähdin kun huomasin että olin ensimmäisen alkuerän jälkeen b-finaalissa!! Ehkä se oli kaikkien etu että pääsin c-finaaliin ja siellä saikin ajaa ihan tosissaan kilpaa eikä ollut niin pelkoa joutua pujottelukepiksi :wink: Ajattelepa Pekka asia niin päin että kun minulla on autossa ne virta liittimet niin säätimessä kuin akuissakin niin joissakin olosuhteissa ne käy elektronisesta luistonestosta kun jännitehäviöt ovat luokkaa X verrattuna tinaliitoksiin, eikö?? :mrgreen:
Tuosta säätimen kärähtämisestä, voikohan se johtua staattisesta sähköstä?
Ilman liittimiä ajaa Suomessa tietääkseni:
Leväsen Juho
Kauppisen Teppo
Lehtimäen Ari
Ja maailma kuvista päätellen todella moni stara....
Joskus mittasin Corallyliittimen vastukseksi 0.0004 Ohmia. Tosiaan samaa luokkaa, kuin kaksi senttiä 14GA piuhaa.
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"Joskus mittasin Corallyliittimen vastukseksi 0.0004 Ohmia. Tosiaan samaa luokkaa, kuin kaksi senttiä 14GA piuhaa.
Tämä todistaa, että sen sijaan kun jättäisi liittimet pois niin voisi mieluummin laitta mahdollisimman lyhyiksi kaikki johdot (en kyllä usko että pari cm johtoa jonka vastus on 0.0004 Ohm huomattavaa eroa tekee)
Joo. Laitoin tuossa joku aika sitten omaan T1:een kaikki sähköjen johdot uusiksi ja mahdollisimman lyhyiksi kuin vain mahdollista. Akkuihin käytän vain Corallyn liittimiä ja moottoriin pienempiä LRP amp liittimiä. Laitoin samalla järeimmät johdot mitä Team Orionilta löytyy minimoidakseni mahdolliset häviöt :roll:
Mistä tämä johtuu?:
Laitan nopan päälle ,laitan radion päälle ,ja sitten 2.sekuntia ja kauhean kitkerät ja sakeat savut pihalle :oops: .
Säädin: Kyosho Perfex KA-1.
Ensinnäkin radio laitetaan aina ekaksi päälle ennen säädintä. Eipä tule signaaleja mistään ennen ku radio on päällä, auto voi karata aika v****n kauas ennen ku radiot on päällä.
Sulla on tod näk johdot väärin. Tai shottky diodi väärinpäin.
Kaikki johdotukset oli oikein.
Lainaus käyttäjältä: "Xray Poju"Mistä tämä johtuu?:
Laitan nopan päälle ,laitan radion päälle ,ja sitten 2.sekuntia ja kauhean kitkerät ja sakeat savut pihalle :oops: .
Säädin: Kyosho Perfex KA-1.
Veikkaisin että sulla on nopari saanut kosteutta jostain...
Jaa-a, missäs oot ajanut? Ulkona vai sisällä? Jos oot ulkona, niin saattaa johtua kosteudesta, kuten jo sanottiin.
Syksyllä ulkona ,mutta ei märässä. Talvella mattoradalla.
No... Nyt otettiin noppa "ruumiin avaukseen" :lol: .
Tuosta säätimestä tulee ulos tuollainen kultainen alumiini palikka ,joka on neljän (4) mustan hommelin päällä.Yksi niistä on haljennut :mrgreen: .
Niissä lukee näin: IRL 3803 I 7.12C 58 24
Nopan sisällä on mustaa mömmöä :mrgreen: ....
Se musta hommeli on FET. Noparisi on siis kärähtänyt, ja uuden osto on edessä. Tuota ei juurikaan kannata lähteä korjaamaan, jos ei ole todellista harrastusintoa ja taitoa.
Btw, mistä lähtien nopeudensäätimiä on kutsuttu nopiksi?
Kiitos Ari-Pekka! Uuden oon tilannutkin.
Minä ainakin tykkään nopaksi kutsua :lol: .