RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Mre - 04.04.03 - klo: 14.03

Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Mre - 04.04.03 - klo: 14.03
http://www.rbinnovations.com/Supercharger%20info.htm
Saa ainakin naapurit kateelliseksi. Voi olla, että takuu menee ;)
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Mika R - 04.04.03 - klo: 14.16
heh, aika veikeä systeemi.. paljonkohan toi oikeesti lisää tehoa - lukiko sitä jossain, en nähnyt
voi olla että takuun lisäksi menee koko motti nopeasti ??
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: feenovi - 04.04.03 - klo: 18.55
Aika mielenkiintoinen viritys :D
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: MOS - 04.04.03 - klo: 19.27
Lainaus käyttäjältä: "Mika"heh, aika veikeä systeemi.. paljonkohan toi oikeesti lisää tehoa - lukiko sitä jossain, en nähnyt
voi olla että takuun lisäksi menee koko motti nopeasti ??

Siin oli linkki mis oli sit tehokäyrä.
Otsikko: ei tehokäyrää :(
Kirjoitti: joksa - 04.04.03 - klo: 23.31
Siitä linkistä näkyi vaan se kuinka turbo lisää ilmanpainetta kaasariin. Eikä sitäkään yksikköä kyllä mainittu. Eli tehoa siinä ei ilmoitettu.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: nici - 05.04.03 - klo: 00.13
Eikös se ole jo todettu että ahdin ei toimi kaksitahtisessa?  Nelarissa asia onkin sitten jo ihan toinen, ja niissä mekaanisia ahtimia on käytettykin jo jonkin aikaa.. Ahtimen tekeminen kun ei ole kovin vaikeaa, niin varmaan joku olisi sellaista kaksitahtisiin alkanut jo valmistaa jos se olisi järkevää. Tuosta kyseisestä ahtimesta ei ole kokemusta mutta epäilen että siitä on suurempaa hyötyä, jonkin verran se kyllä voi auttaa mutta tehonlisäystä  eikä varsinkaan vaikutusta kulkutukseen mainita. Logiikkakin sen jo sanoo että jos se lisäisi tehoa huomatavasti niin se mainittaisiin sivuilla isolla tekstillä joka varmasti huomattaisiin. Itse olen epäileväinen, mutta olis mielenkiintoista nähdä esimerkiksi vertailu kahden samanlaisesta motista joissa toisessa on ahdin ja toisessa ei. Motit identtisissä autoissa kiinni että näkisi selvästi miten vaikuttaa nopeuteen/kiihtyvyyteen ja millä kierrosalueilla, ajoaikakin pitäisi mitata. Ainoa tieto mikä noista "käyristä" selviää on ilmanpaine kaasarissa, tai millä paineella ilma tulee kaasariin(näin ymmärsin). Aika suorat ovat muuten käyrät....
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Niko - 05.04.03 - klo: 00.49
Kaverini rakensi viime kesänä turbon oman rc-veneensä pienoispolttomoottoriin. Turbo oli lähes identtinen oikeinden autojen turboihin verrattaessa. Turbon ahtopaineet mitattiin, joita en ulkoa muista. Moottorina oli CMB 45, eli 7,5cc venemoottori. Mikäli tehoa olisi varsinaisesti tullut lisää, olisi se ollut helposti huomattavissa veneessä, sillä nopeuden voi helposti laskea sekunttikelloa apuna käyttäen. Tehoa/vauhtia/kierroksia ei kumminkaan koneeseen radikaalisti tullut lisää.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: joksa - 05.04.03 - klo: 01.08
Eikös tehon kasvattaminen vaadi muutakin kuin lisää ilmaa, eli milläs sitä löpöä saatas lisää sinne kun ei ole pumppua käytössä?

Entäs kakun kulkeutuminen palotilaan koska silloinhan pitäisi kaikkia kanavia kasvattaa että kasvaneet kakku määrät menee perille?

Tarkoitan siis että lisää ilmaa--> tarvitaan myös enemmän löpöä.

En minä oikeasti tiedä mitään mutta yritin tässä ajatella aikani ratoksi.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Niko - 05.04.03 - klo: 01.26
No kanavia ja polttoaineen virtausta voi parantaa koneessa parantamalla kanavien aerodynamisuutta. Moottorin rungon kanavien kiillostuksesta on monia eri mielipiteitä. Hydrokillan Tommy Holmbergin mukaan rungon kanavat pitäisi jättää kiillottamatta, jolloin polttoaine saadaan höyrystymään paremmin.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: joksa - 05.04.03 - klo: 02.06
Sitä tarkoitinkin, eli eikö tuota "turboa" mainostettu -pulttaa kiinni ja kaasuta-malliksi. Eli taitaa tuon härvelin ainoa ominaisuus olla jännä ulkonäkö.
Otsikko: turbo
Kirjoitti: lennu - 08.04.03 - klo: 11.57
Joo niin se on isoissakin koneissa,jos nostaa ahtopaineíta on myös syytä muuttaa polttoaineensaantia,pelkkä lisäilma ei tee onnelliseksi vaan lisääntynyt ilman+polttoaineen seos.

Ja kun liikaa ilmaa lykkää menee varmasti laihalle.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Tatti - 25.04.03 - klo: 22.06
Mutta kuinkahan kävis jos tohon laittais nitropumpun...
No ei ihan sentäs mutta laittaas vaan pieni-paineturbon nii toimiskohan?
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: hermo1989 - 25.04.03 - klo: 22.37
Ainakin disel auton turbo työntää ilmaa sylintereihin. Mitä meillä on Toyota Land Cruiser hj 81 siinä on turbo ja 140Hv ja veneesä samakone ilman turboa 106Hv. On kahdella eri perjaateella toimivia turboja bensakoneissa. Toinen työntää ilmaa sylintereihin poltoaineen mukana paineella Ja toinen työntää paineella bensaa sylinterihin, että sitä on enemän ja tunetaan nimellä pakkosyöttö. pakkosyöttö on aika harvinaninen nyky päivänä niitä oli lähinnä 60-luvulla taraktoreissa ja se vähentää koneen ikää, savuttaa kauheasti ja on epäterveelinen.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Tatti - 26.04.03 - klo: 09.00
Turbo Lisäää dieseleihin yleensä vääntöä enemmän kuin hevosia.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: RcRox - 28.04.03 - klo: 15.39
Auttaako toi remmiahdin tos mitää,tai onko se hyvä?
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: nici - 28.04.03 - klo: 15.52
voi v*ttu ja kolmetoistatuhattasataa kevätpörriäisen pierua... eikö tuo asia ole jo tässä käsitelty, että opettele lukemaan niin asia selviää.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: zzs - 28.04.03 - klo: 18.16
nici, ota vähän rauhallisemmin :wink:
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: jaan - 11.09.06 - klo: 01.19
Vuodet ovat vierineet ja ajattelin repiä arvet auki.
Riitaa on näköjään tullut ahtimen vaikutuksesta nitrokoneeseen.
Kaikesta huolimatta ajattelin tehdä kyseisen operaation samalla  toimintaperiaatteella olevan
ahtimen ja kokeilla sen vaikutusta suoritus kykyyn.
Eli kiihtyvyyttä ja vääntöä haetaan eikä sitten nopeutta kun kuitenkin joku siitä alkaa kyselemään. Voi olla että kokeilu mielessä haettua hyötyä ei tipu.
Sen näkee ja uskoo kun kokeilee, toimiiko vai ei.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Henko - 11.09.06 - klo: 12.53
Lainaus käyttäjältä: "joksa"Eikös tehon kasvattaminen vaadi muutakin kuin lisää ilmaa, eli milläs sitä löpöä saatas lisää sinne kun ei ole pumppua käytössä?

Mun kokemuksen mukaan pääneulan saa aika rikkaalle ilman ylimääräisiä pumppuja.
Ei mun intressit riitä tommosten rassaamiseen, näissä vehkeissä menee aikaa siihen muutenkin, mutta oishan remmiturp0 leso, jos ei muuten ;)
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: joorz - 11.09.06 - klo: 14.20
olen itse enemmän perehtynyt 1:1 turboihin, mutta eiköhän tässä päde samat periaatteet. mitä suurempi täyttö saadaan sylinteriin (ilman ja nitron seosta) sitä enemmän tehoa.
jos pääneulaa käännetään tehdasasetuksiin ja siitä vielä 1/4 rikkaammalle on täyttöasteen oltava parempi kuin jos tehdasasetuksista on kiristetty neulaa esim 1/4 kierrosta, jolloin kone polttaa enemmän nitroa tuottaen samalla enemmän tehoa

tuossahan luvataan että remmiahdin lisää koneen ilmanotto kykyä, jolloin on myös pakko lisätä nitron syöttöä avaamalla pääneulaa ja tämä yhtälö enemmän ilmaa + enemmän nitroa = enemmän tehoa olettaen että koneen lämmöt pysyvät samoina ilman remmiä ja remmin kanssa

mutta jos konetta ei saada samoihin lämpöihin lisätyn nitron virtauksen jälkeen ei lisä nitrosta ole hyötyä, koska silloinhan kaikki nitro ei pala.
esim:
ilman remmiä lämmöt 120c = puhdas palaminen optimaalisella seoksella vaikka 2.5hp
remmillä ja lisätyllä nitron virtauksella 120c = puhdas palaminen optimaalisella seoksella on pakko olaa yli 2.5hp, koska kone polttaa enemmän nitroa, joka palaessaa tuota tehoa tekee.

esimerkkinä 1:1 autot jos sama auto vie 5 litraa löpöä satkulla, tai kunautoon asennetaan turbo vie se sen jälkeen noin 8 litraa satkulla ilman että menee laihalle, joten lisääntynyt ilma tarvitsee lisää löpöä tai mennään laihalle, jolloin lämmöt karkaa.
lisääntynyt löpön poltto tarkoittaa lisää tehoa.

tulipahan taas selitettyä vaikeasti toivottavasti auttaa edes jotakuta hieman.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Nasty - 12.09.06 - klo: 13.22
eipä se aina noin ole turbo vastaan vapari niin varmasti pääsee vähemmällä l/100km jos ajo tyyli ei muutu. vertaa esim diesel skoda felicia vapari 1,9l moottori kulutus n.7l ja turbo versio samasta autosta n 5l /100km.

juu ja uskoisin että tuon superchargerin elikkä remmiturbon saa toimimaan metsku moottorissa. sehän ei tarvitse rikastusta kuten turbo joka enemmän ahtaessa tarvitsee enempi polttoainetta , koska tuo supercharger pyörii samassa suhteessa kampuran kanssa aina.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: skuire - 12.09.06 - klo: 18.08
Näinköhän toimii ahdin nitro moottorissa koska painetta sylinteriin ei saa millään kontrolloitua, toisin kuin venttiili moottorissa (4-tahti). Imuventtiili menee silloin kiinni kun mäntä tulee ylös ja pako venttiili aukeaa.

Vaikka toisaalta kaverin papiska kierti aika kivasti kun pistettiin säätöventtiili täysille ja työnnettiin paineilmapistoolilla paineilmaa kaasarin terveestä :D
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: joorz - 12.09.06 - klo: 21.44
Lainaus käyttäjältä: "Nasty"eipä se aina noin ole turbo vastaan vapari niin varmasti pääsee vähemmällä l/100km jos ajo tyyli ei muutu. vertaa esim diesel skoda felicia vapari 1,9l moottori kulutus n.7l ja turbo versio samasta autosta n 5l /100km.
ja noissahan ei sitten ole enää samat puristukset, eli kaksi täysin erilailla rakennettua moottoria. jos otat tuon diesel vaparisi ja asennat siihen turbon niin et varmasti saa kulutusta laskettua edes lähelle tuota 7litraa vaan syö se väkisin enemmän, muutoin menee laihalle.
Lainaus käyttäjältä: "Nasty"
juu ja uskoisin että tuon superchargerin elikkä remmiturbon saa toimimaan metsku moottorissa. sehän ei tarvitse rikastusta kuten turbo joka enemmän ahtaessa tarvitsee enempi polttoainetta , koska tuo supercharger pyörii samassa suhteessa kampuran kanssa aina.
juu samassa suhteessa mutta ei varmasti ole suhde 1:1 ja lisääntynyt ilma tarvitsee aina lisää löpöä tai ei kone käy, tai käy laihalla. (piste)
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Henko - 12.09.06 - klo: 22.00
Lainaus käyttäjältä: "skuire"Vaikka toisaalta kaverin papiska kierti aika kivasti kun pistettiin säätöventtiili täysille ja työnnettiin paineilmapistoolilla paineilmaa kaasarin terveestä :D

Ilmeisesti kyseessä oli ns. "säätösuutin", vanha viisaus :D
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Nasty - 12.09.06 - klo: 22.07
itseppä asiassa molemmat koneet on samoja mutta turbossa jonkin verran matalammat puristukset.

EI todellakaan turbo automaattisesti nosta kulutusta koska moottorin hyötysuhde nousee.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: joorz - 13.09.06 - klo: 08.43
Lainaus käyttäjältä: "Nasty"itseppä asiassa molemmat koneet on samoja mutta turbossa jonkin verran matalammat puristukset.

EI todellakaan turbo automaattisesti nosta kulutusta koska moottorin hyötysuhde nousee.

ei jos auton suunnittelun lähtökohtana on tehdä turbo malli, mutta jos jälki turbotat koneen vie se enemmän löpöä kuin orkkis mylly.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Nasty - 13.09.06 - klo: 11.49
Mihin perustuu väite että jälkiasennus turbo vie automaattisesti enemmän löpöä?

tietysti kulutus nousee kun jälkiturbotettua vehjestä poljetaan innoissaa alkuhuumassa mutta jos ajo tyyli on sama niin väitän että kulutus pysyy samoissa tai laskee.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: joorz - 13.09.06 - klo: 14.13
se perustuu siihen että, jos auto jälkiturbotetaan niin:

ilmamäärä koneessa lisääntyy, vakio paine imusarjassa vakio esim -0.2bar ja turbo koneessa +0.5bar. eikö?

noniin kun nyt tiedetään että koneessa on enemmän ilmaa niin on pakko myös lisätä löpöä että seos ei menisi laihalle ja polttaisi mäntiin reikiä.

eli vaikka autoa ei kengittäisi sen enempää kuin vakiotakaan tuo turbo(remmi) työntää kokoajan enemmän ilmaa koneeseen kuin kone vakiona sitä imisi on seos jotenkin saatava kohdalleen ja harvempi sitä tekee muuten kuin poistamalla turbon tai lisärikastamalla seosta.

vai keksitkö parempaa ideaa tuon seoksen säätämiseen?
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Nasty - 13.09.06 - klo: 14.45
huomaa että turbo ei ahda myöskään kokoajan vakio paineilla ja koneen hyötysuhde on parempi joten vähemmän menee poltetusta bensasta hukkaan lämpönä.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: joorz - 13.09.06 - klo: 17.38
totta.
mutta kyllä se sen lisärikastuksen tarvii tai tulee koneremppa, tiedän kokemuksesta.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Catiska - 13.09.06 - klo: 20.58
Lainaus käyttäjältä: "jaan"Vuodet ovat vierineet ja ajattelin repiä arvet auki.
Riitaa on näköjään tullut ahtimen vaikutuksesta nitrokoneeseen.
Kaikesta huolimatta ajattelin tehdä kyseisen operaation samalla  toimintaperiaatteella olevan
ahtimen ja kokeilla sen vaikutusta suoritus kykyyn.
Eli kiihtyvyyttä ja vääntöä haetaan eikä sitten nopeutta kun kuitenkin joku siitä alkaa kyselemään. Voi olla että kokeilu mielessä haettua hyötyä ei tipu.
Sen näkee ja uskoo kun kokeilee, toimiiko vai ei.

Onko sinulla hommaan sopivat välineet ja taito? Itselläni on tuollainen ahdin hyllyssä ja sen ahtimen siipipyörän valmistus ei ole ihan yksinkertainen juttu. Samantapainen kuin turbo-ahtimen ahtopuolen pyörä, mutta vain erittäin pieni...
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Nasty - 13.09.06 - klo: 23.36
Lainaus käyttäjältä: "joorz"totta.
mutta kyllä se sen lisärikastuksen tarvii tai tulee koneremppa, tiedän kokemuksesta.


juu tarvii ahtojen noustessa lisää kakkua. ei kukaan ole muuta väittänytkään.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Vikketsi - 13.09.06 - klo: 23.55
Lainaus käyttäjältä: "Nasty"
Lainaus käyttäjältä: "joorz"totta.
mutta kyllä se sen lisärikastuksen tarvii tai tulee koneremppa, tiedän kokemuksesta.


juu tarvii ahtojen noustessa lisää kakkua. ei kukaan ole muuta väittänytkään.

No mikäs tämä väitös on? :D

Lainaus käyttäjältä: "Nasty"juu ja uskoisin että tuon superchargerin elikkä remmiturbon saa toimimaan metsku moottorissa. sehän ei tarvitse rikastusta kuten turbo joka enemmän ahtaessa tarvitsee enempi polttoainetta , koska tuo supercharger pyörii samassa suhteessa kampuran kanssa aina.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: jaan - 14.09.06 - klo: 00.34
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Lainaus käyttäjältä: "jaan"Vuodet ovat vierineet ja ajattelin repiä arvet auki.

Onko sinulla hommaan sopivat välineet ja taito? Itselläni on tuollainen ahdin hyllyssä ja sen ahtimen siipipyörän valmistus ei ole ihan yksinkertainen juttu. Samantapainen kuin turbo-ahtimen ahtopuolen pyörä, mutta vain erittäin pieni...

Taitoo olisi mutta ei vehkeitä, kaverin töissä sitä ollaan suunniteltu ja naureskeltu et ei ole ollenkaan mahdoton tehtävä. Viikonloppuna voi olla jotain kasassa jos kaikki hyvin menee. Monta murhetta uskon tulevan eteen.
Mieli tekisi tehdä se pikaisesti sähköisesti samaan lopputulokseen silläkin konstilla voisi päästä. ja siksi että ei tulis turhia työ tunteja. Jos homma onkin aivan susi. Sekin kun ei siitä tule mikään pysyvä ratkaisu.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Nasty - 14.09.06 - klo: 03.27
Lainaus käyttäjältä: "Vikketsi"
Lainaus käyttäjältä: "Nasty"
Lainaus käyttäjältä: "joorz"totta.
mutta kyllä se sen lisärikastuksen tarvii tai tulee koneremppa, tiedän kokemuksesta.


juu tarvii ahtojen noustessa lisää kakkua. ei kukaan ole muuta väittänytkään.

No mikäs tämä väitös on? :D

Lainaus käyttäjältä: "Nasty"juu ja uskoisin että tuon superchargerin elikkä remmiturbon saa toimimaan metsku moottorissa. sehän ei tarvitse rikastusta kuten turbo joka enemmän ahtaessa tarvitsee enempi polttoainetta , koska tuo supercharger pyörii samassa suhteessa kampuran kanssa aina.


ah kauhee quete hirviä totta himputissa turbo tarttee lisäbensaa kun ahdot nousee mutta edelleenkään kulutus ei automaattisesti nouse vaikka turbo jälkiasennetaan. tämä siis 1/1 vehkeessä

ja noissa piskusissa metsku moottoreiissa superchargeria eli ns remmiturboa käytettäessä tuskin tarvii lisä rikastus piiriä kun tuo työntää koneeseen lisä ilmaa samassa suhteessa mitä kone pyörii joten toimii varmaan jotenkin kun vaan ottaa reilusti seosta paksummalle ainut mikä voi tulla vastaan on sitten tuo pääsuuttimen koko jos sieltä ei saa tarpeeksi soppaa läpi , mutta luulis riittävän kun nua saa todelle rikkaalle tuolla pääsuutin säädöllä.
ps tuolla missä puhun turbossa tarkoitan 1/1 auton pakokaasu ahdinta joka siis ei pyöri samassa suhteessa kampuran kanssa
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Nasty - 14.09.06 - klo: 03.30
jaan tee siihen sitten kans ahtoilman jäähdytin niin saat puristettuu viimesetkin pollet koneesta pihalle.

ja jos ei taho käydä kunnolla tiputa puristuksia pikkusen ylim.prikalla kannen väliin.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: jaan - 14.09.06 - klo: 21.49
Lainaus käyttäjältä: "Nasty"jaan tee siihen sitten kans ahtoilman jäähdytin niin saat puristettuu viimesetkin pollet koneesta pihalle.

ja jos ei taho käydä kunnolla tiputa puristuksia pikkusen ylim.prikalla kannen väliin.

Saan varmaan muutenkin koneesta kamat pihalle ja puristus asia on tullut tässä vuosien mittaan tutuksi 1/1 autoista/rc:stä.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Nasty - 14.09.06 - klo: 22.00
koska saat testailtuu vehjestä?

het kokemuksia tänne sitten.
Otsikko: Remmiahdin nitroon...
Kirjoitti: Catiska - 15.09.06 - klo: 08.42
Omasta kokemuksestani: Hommaa pitävimmät kytkinosat, mitä löydät. Ei kannata kokeilla millää kallilla erikoiskytkimillä, harmarmittaa vain kun ne sulaa hetkessä. Parhaaseen tulokseen pääset, kun käytät mahdollisimman painavia alu-paloja väärinpäin. Polttoaineensyöttö tulee ongelmaksi. Erittäin vaikea säätää sopivaksi ala- ja yläkierroksille. Itse ratkaisin ongelmaa käyttämällä painekompensoitua polttoainepumppua.

Nyt ahdin seisoo käyttämättömänä hyllyllä, kiertokanget ei kestänyt sitä. Eivät hajonneet niinkuin normaalisti alasilmukasta, vaan kanki katkesi keskeltä poikki... Talven aikana olisi tarkoitus istuttaa ahdin tuohon nelitahtimoottoriin ja kone Losiin. Jos vaikka jollekin messuille raahaisi sen mukaan. Olisi silloin melko harvinainen paketti, LST + 4T + ahdin...