Elikkä miten rc-autoon laitetaan nitrot tai mistä niitä nitroja edes saa ostettua :huh: ps. älkää valittako kun en tiedä kiitos! :angry: :angry: :angry:
Tuolta saa, mutta onko nitroautoon ainakaan hirveesti järkeä...no, kai siitä jotain iloa saa..ainakin erikoisuutta hieman..ehkä parempiakin keinoja saada potkua..
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?manufacturers_id=100&products_id=1600
esim???
Kaksi konetta, ahdin ym...
Lainaus käyttäjältä: TheArska - 20.11.07 - klo: 12.43
Tuolta saa, mutta onko nitroautoon ainakaan hirveesti järkeä...no, kai siitä jotain iloa saa..ainakin erikoisuutta hieman..ehkä parempiakin keinoja saada potkua..
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?manufacturers_id=100&products_id=1600
Miksi ilokaasua ei muka kannattaisi laittaa nitroautoon? Jossain toisessakin topicissa oli väitetty samaa ja perustelu oli jotenkin niin, että nitromoottorin polttoaineessahan on jo nitroa.. Jos nyt kuitenkin tuohon saisi ihan kunnon perustelut, niin minäkin voisin uskoa :roll:
Kuitenkin "nitrot" ja nitrometaani on täysin eri asia.. Ilokaasun käyttö on kemialista ahtamista, toimii siis niin, että koneeseen saadaan enemmän happea ja samoin enemmän polttoainetta -> enemmän tehoa. Tuo "nitro"- nimi ilokaasulle on toki harhaanjohtava, sehän tulee englanninkielisestä nimesta "nitrous oxide" eli typpioksiduuli...
Ainoa haittapuoli noissa "nitroissa" on hinta, ei se pullo kauaa kestä ja samoin moottri voi jäädä aika lyhytikäiseksi.
Lainaus käyttäjältä: jerezku - 20.11.07 - klo: 12.37
Elikkä miten rc-autoon laitetaan nitrot tai mistä niitä nitroja edes saa ostettua :huh: ps. älkää valittako kun en tiedä kiitos! :angry: :angry: :angry:
Ettet nyt vaan sekoittaisi kahta eri asiaa keskenään. Nitrokoneiset RC-autot käyttää polttoainetta, jossa on nitrometaania, jota myöskin nitroksi kutsutaan. oikeissa autoissa käytetty nitro taas on typpioksiduuli-kaasua (engl: nitrous oxine). Ja se ruiskutetaan imusarjaan. Tehonlisäyskin perustuu eri asioihin. Oikeissa autoissa "nitro" jäähdyttää imukanavan polttoaine-ilmaseosta ja kuten varmasti kaikki tiedämme, niin kylmä ilma on tiiviimpää, kuin kuuma ilma. Eli polttoaine-ilmaseosta saadaan moottoriin enempi, verrata voisi vaikka turboon. Taas sylinterissä typpioksiduuli hajoaa kuumuden vaikutuksesta typreksi ja hapeksi. Syntyvä lisähappi taas parantaa polttoaineen palamista.
Nitro-koneisissa RC-autoissa taas polttoaine koostuu metanolista, jo mainitusta nitrometaanista (=nitro) ja öljystä. Nitrometaani vaatii puolet vähemmän happea palakeen puhtaasti, kun metanoli. Eli mitä enempi "nitroa" polttoaineessa on sitä enempi polttoainetta saadaan moottorissa poltettua. polttomoottorin tehohan on riippuvainen poltetun polttoaineen määrästä. Siis riippumatta siitä, onko kyseessä bensa-, metanoli-, nitro,- vaiko esim. dieselkone.
Ihan kiinnostaa nää nitrot, mutta on vaan niin kalliita :sad:.
Niin oon :cry:
Nitrous Oxide System = NOS.
Tämä nimitys on ollut vakiintunut nimitys systeemille jo parikymmentä vuotta. Käyttäkäämme sitä, ettei mene termit sekaisin.
Onko täällä ketään jolla olisi kokemusta noista, siis rc käytössä?
Tuleeko hirveä "tehopiikki", käsittääkseni tuo tulee käyttöön vain täydellä kaasulla(kaipa tuotakin voi säätää, mutta sitten kaasua meneekin..).
Kuinka nopeeta pullo tyhjenee?
Kiertääkö kone paljon vakiota enemmän?
..kuten 1/1 vehkeissä, taitaa käyttöön missä usein haluaa sitä tehoa, olla pakokaasu/mekaaninen ahdin olla järkevämpi ratkaisu..ainakin halvempi ja helpompi..(rc vehkeissä remmi, jollei ole todella kätevä käsistään ja rakenna itse pakokaasuahdinta, vai onko joku nähnyt myytävän..)
http://www.rbinnovations.com/catalog/index.php toulta pitäs löytyy nitroo 140€+8€ posti kuluista elikkä 148€
Jos noita nitro(oksiide)ja ja ahtimia suunnittelette tehonlisäyksen toivossa niin unohtakaa koko juttu. Parempaan tulokseen pääsee ostamalla valmiiksi tehokkaamman moottorin ja käyttämällä sopivasti/tarpeeksi nitro(metaani)a. Noita NOS systeemeitä käytettäessä paino taitaa nousta senverran suhteessa saavutettuun tehoon että teho/paino suhde taitaa ennemmin laskea... En myöskään jaksa uskoa noiden ahdinsysteemien erinomaisuuteen 2-tahtimoottorissa.
Tehonlisäyksen suhteen en itse lähtisi tekemään mitään sellaista mikä lisää oleellisesti painoa, koska painonkevennys on tehokkainta mahdollista virittämistä.
Tosin jos niitä on laittamassa bling blingin takia niin siitä vain. :wink:
Lainaus käyttäjältä: Äijä - 29.02.08 - klo: 21.07
Jos noita nitro(oksiide)ja ja ahtimia suunnittelette tehonlisäyksen toivossa niin unohtakaa koko juttu.
En myöskään jaksa uskoa noiden ahdinsysteemien erinomaisuuteen 2-tahtimoottorissa.
En tiedä erinomaisuudesta, mutta kyllä ahtimella tehoja lisää saa ja reilusti. En ole mitannut, mutta veikkaisin tuollaisen ahtimen painoksi kaikkinensa ehkä 50-60 gr.
Ongelmaksi muodostuu enemmänkin muiden osien kesto, polttoaineen syöttö ja oikeiden säätöjen löytäminen.
NOS:seista ei ole kokemusta.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 29.02.08 - klo: 21.24kyllä ahtimella tehoja lisää saa ja reilusti.
Onko tästä todisteita? Dynokäppyröitä (muuta kuin niitä mainosmiesten optimistikäyriä)? Videoita tyyliin vakio vs samanlainen ahdettu? Miksi en ole nähnyt yhtään ahdettua rc autoa jolla ajetaan kilpaa? Ja jos kilvanajosta puhutaan niin onko ahtimet säännöissä kielletty? Jos ei, niin silloinhan se tarkoittaa ettei niistä ole mitään hyötyä koska muutenhan niitä käytettäisiin.
Niin kauan kun toista ei todisteta, väitän edelleen että ahtimet, NOSsit yms tingeltangelit ovat täysin turhia.
ainakin M8 krossissa on nykyään vapaasti hengittävälläkin tarjolla paljon enemmän tehoa kuin mitä rataan saadaan siirrettyä.
..ahdin todennäköisesti kielletty, mutta vaikka ei olisi niin kone jossa on ahdin vie polttoainetta huomattavasti enemmän kuin vastaava kone ilman ahdinta, joten sekin olisi hyvä syy olla käyttämättä kisoissa vaikka tehoja tulisi paljonkin..
..onhan tuolla nelarikoneet ja ... topicissa ollut juttua erään harrastajan ahdin asennuksista savageen, hänen mukaan ainakin tehoa tuli rutkasti muistaakseni..
http://rc10.fi/index.php?topic=23669.msg240076#new
..taisi savage topicissakin olla jotain juttua..
Ite kyllä puhuin kakstahdeista ja niin ilmeisesti moni muukin... Nelitahdeissahan asia on eri. Esim joistakin YS lennokkinelareista löytyy ahdin vakiona.
RC polttiseten benussahan on jo NITROA!!!!!!!!!!!!!
Joo, no topicin koko nimi on:Nelarikoneet ja kaikenmaailman hörhötykset.(ehkä hieman harhaan johtava..)
..ja puhuin myös kaksitahdeista, muistaakseni ahdin on savagen orkkis 25 koneessa kiinni.
..ja auto käyttöön on myös tehty nelareita ahtimella.
Kannattaa vilkasta tuo edellisen viestin linkki kyseiseen topikkiin, jos asia kiinnostaa..
Lainaus käyttäjältä: Toni.T - 29.02.08 - klo: 22.32
RC polttiseten benussahan on jo NITROA!!!!!!!!!!!!!
Sitä minäki tässä oon koittanu selostaa, muttaku kukaan ei kuuntele..
Lainaus käyttäjältä: TheArska - 29.02.08 - klo: 22.33
..ja puhuin myös kaksitahdeista
Ensimmäinen viesti tässä topikissa kun mainitset kakstahdit.
..jep..ei tullut joo erikseen mainittua, kun kaksitahti koneista puhuttiin niin oletin kaikkien tajuavan että niistä minäkin puhuin kun en toisin maininnut.
..ja jos katsoo laittamani linkin sieltä löytyy juttua ja kuvia 2t ahdin savagesta..juuri tuolta vikalta sivulta...
Se on ihan eri nitroa. Jos vaikka lukisi topikkia ennen ku alkaa huutelemaan.
Lainaus käyttäjältä: TheArska - 29.02.08 - klo: 22.03
erään harrastajan ahdin asennuksista savageen, hänen mukaan ainakin tehoa tuli rutkasti muistaakseni..
http://rc10.fi/index.php?topic=23669.msg240076#new
Lainaus käyttäjältä: Äijä - 29.02.08 - klo: 21.53
Onko tästä todisteita? Dynokäppyröitä (muuta kuin niitä mainosmiesten optimistikäyriä)? Videoita tyyliin vakio vs samanlainen ahdettu?
Niin kauan kun toista ei todisteta, väitän edelleen että ahtimet, NOSsit yms tingeltangelit ovat täysin turhia.
Tuossa topikissa mainittu ahdin oli aikaisemmin mulla savagessani yhdessä .32 Collari- koneen kanssa. Ei oo momenttikäyriä, mutta perstuntuma kertoo kyllä sen, että tehossa löytyy. Jos sitä ei usko, niin sitten ei usko, kannattaa kuitenkin kokeilla tai ainakin tutustua asiaan ennenkuin perusteettomia väitteittä esittää.
Lainaus käyttäjältä: Åsgard - 29.02.08 - klo: 22.55
Se on ihan eri nitroa. Jos vaikka lukisi topikkia ennen ku alkaa huutelemaan.
Tiedän kyllä erot ja olisit itsekkin havainnut asian jos olisit vaivautunut lukemaan hieman tarkemmin. Pointti oli vain että miksi tunkea autoon nitro oksiideja jos nitrometaani ajaa saman asian vähemmällä vaivalla...
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 29.02.08 - klo: 23.34
perstuntuma kertoo kyllä sen, että tehossa löytyy.
No nämä persdynothan ne vasta luotettavia onkin. Jos melu lisääntyy ja polttoaineen kulutus moninkertaistuu niin se ei välttämättä tarkoita sitä että tehoa olisi tullut samassa suhteessa tahi ollenkaan lisää.
Mitään mitattua faktaahan kukaan ei ole noiden ahtimien ja NOSsien erinomaisuudesta edelleenkään esittänyt...
Ja edelleenkin puhun siis näiden systeemien asentamisesta kakstahtiin. Nelitahdissa ahtimet ovatkin sitten paremmin omiaan. NOS ei ole järkevä ratkaisu kumpaankaan tässä mittakaavassa.
Lainaus käyttäjältä: Äijä - 01.03.08 - klo: 00.18
Jos melu lisääntyy ja polttoaineen kulutus moninkertaistuu niin se ei välttämättä tarkoita sitä että tehoa olisi tullut samassa suhteessa tahi ollenkaan lisää.
Melu ja poltoaineen kulutus ovat jo sellaisenaan asian itseisarvoja.. :grin:
Ahdinvalmistajan kotisvuilta löytyy lisätietoa, joka uskoakseni perustuu jonkinlaiseen faktaan (tai sitten ei).
http://www.rbinnovations.com/catalog/superchargerfaq.php?osCsid=6a2a70f38ec8cb3e956438516fefb53e
Ovat ymmärrettävästi jättäneet kertomatta montako kymmentä/sataa prosenttia polttoaineen kulutus on noussut että ovat saaneet nuo tehonnousut aikaiseksi. :laugh:
ku kattoo tuol rb innovationil noit tuotteita ja kuvia nii kaikissa kuvissa on hirvee tuning settii
Venttiilittömän kakstahti koneen ahtaminen on hölmöläisten hommaa.
Koska sekä imu- että pakoportti on samaan aikaan auki menee lähes kaikki ahdot ja polttoaineet suoraan pakoputkeen.
Marginaalista tehon kasvua saatetaan saada aikaan, mutta polttoaineen kulutus nousee tajuttomasti.
Jos haluat välttämättä kovaa mökää ja suurta kulutusta, niin miks et ota pilliä irti ja kaada nitro[metaani]t maahan. Saman verran se saastuttaa luontoa syljetpä sen palamattomana pakoputkesta pihalle tai kaadat suoraan maahan. Suoraan maahan kaatamalla vaikutus alue on kyllä pienempi.
Tottakai ahtimen kanssa pitää käyttää sellaista käyrä/pilli yhdistelmää, joka tuottaa riittävän vastapaineen, muutenhan homma ei pelitä.
Ei sellaista pilliä olekkaan joka pistäisi ahtimen paineille vastaan. Läpi tulevat löpöt joka tapauksessa. Koskapa kaikki pillit ovat suunniteltu käytettäväksi ilman ahtimia.
Ja mitä noita NOS systeemeitä kattelin ni näyttäs siltä että pelkästään NOSsia ruiskutetaan moottoriin eikä ollenkaan lisää polttoainetta. Typerä systeemi... Tossahan vaan menee seokset laihalle. Paitsi jos säätää valmiiksi seokset rikkaammalle. Ja taas menee älyttömästi polttoainetta ja aivan turhaan.
Uskositte jo että noi ahtimet ja NOSsit (=ilokaasut/hassukaasut) on suunniteltu vain ja ainoastaan viemään rahat hölmöiltä jotka uskovat mainosmiesten puheet niiden erinomaisuudesta. Parempaan tulokseen pääsee heivaamalla sen RTR paketin mukana tulleen hirmuisoilla hevosvoimilla mainostetun "isolohkon" huitsin nevadaan ja vaihtamalla tilalle joku oikeasti tehokas ja laadukas kone sekä siihen sopiva pilli.
edit: ajatushärö...
http://www.motot.net/wiki/Turbo (http://www.motot.net/wiki/Turbo)
Tuossa vähän ahtimen toiminta periaatteesta. Myös pieni pätkä 2-t ahtamisesta.
Käsittääkseni kyseessä ei kuitenkaan ole missään välissä ollut pakokaasuahtimen käyttäminen vaan lähinnä kyse on ollut remmiahtimen soveltamisesta polttismoottoriin, nimenomaan 2-tahti -sellaiseen.
No kyllähän remmiahtimessa ja pakokaasuahtimessa on sama idea millä saadaan lisää tehoa. On tuossa myös juttua remmiahtimesta.