Mikähän olisi hyvä harjattoman moottorin ja säätimen yhdistelmä C-12 luokkaan? Meluiten ripeä, kisalaillinen, eikä sieltä kalleimmasta päästä. Mites välitykset harjattoman kanssa? Tuleeko vaikeuksia löytää sopivan kokoinen pinjoni ja ratas (Corally G12)? Kokemuksia on vain lentsikoista, jossa alennusvaihteet saa unohtaa kokonaan harjattomien kanssa.
Aikaa on vierähtänyt todella monta vuotta siitä kun olen viimeksi mattoautolla ajellut. Tästä johtuen kalusto koostuu harjallisista moottoreista ja 6-kennoisista akuista. Mitenkäs pidon käy kun kennot vähennetään 4:jään? Painohan vähän laskee. Onkos kaikissa harjattomien säätimissä jo nykyään jokin jänniteenkorottaja vastaria ja servoa varten?
Sopiiko Futaban 2.4GHz moduli FP-T3PB rattiradioon, jolla joskus dinosaurusten aikakaudella ajeltiin? Nyt käytössä on mm. FP-TL-FM -moduli.
Varmaan näitä asioita on vatvottu täällä palstalla jo moneen kertaan, mutta kun yritin äkkiä näitä asioita löytää, niin en ilmeisesti jaksanut lukea tarpeeksi pitkälle. Nuppi meinas turvota jo tästäkin lukemisesta. Toisaalta huvittavaa ja toisaalta surullista kun toinen puhuu koirasta, toinen kissasta ja hetken päästä siirrytään jo henkilökohtaisiin solvauksiin. Yrittäkää ny hyvät ihmiset relata! Mutta kiitoksia jo etukäteen sille joka vaivautuu vastailemaan.
..
Mielestäni 5.5t on ehdottomasti liian tehokas ekaksi koneeksi c12 autoon. Vaikka olisi c12 ajanutkin aikoinaan, 6.5t tai 8.5t riittää loistavasti.
Välitykset n 30-40mm riippuen koneesta, varsinkin liukkaalla hiilettömien tehot on liian kovat useimmille, ja se näkyy kolisteluna radalla, tehoa kun tulee paljon kun polkaisee.
4 vs 6 kennoa.. 4:llä auto toimii huomattavasti paremmin, pitoa on riittävästi tai liikaa, renkaat ovat tosin hyvin erilaiset kuin muinoin. Samoin korilla vaikutusta. Mutta suurin tekijä autossa on renkaat.
..
Varmaan tähän samaan aiheeseen uskallan kysyä : Paljonko on sopiva hinta käytetystä mattoautosta?
Ajattelin tässä laittaa uudenvuoden jälkeen mattoautoa, lähinnä samoilla laitteilla, kuin nyt on tuossa 1/10 krossari. Toki servon ostan ja vastari patterit (lue: akut) ja 4-kennon akku paketit, mutta samalla noparilla ja motilla ajattelin ajaa (LRP ''team'' sphere comp 2007 ja x11 4.5). Tiedän on paljon tehoa jne., vaan eipähän lopu kesken. :grin:
Ideana olisi siis alkuun ajella kerholla ihan vain hupimielellä, ja jos oikein innostuu, niin sitten käydä koittamassa kerhokisa tai pari. Eli auton ei tarvitse olla paras mahdollinen, mutta olisi kuitenkin mukavaa ajella hyvillä vehkeillä.
Lähinnä siis suuntaa antavia heittoja, että osaan varata rahaa sopivasti.
Mitenkäs, kun en ole koskaan ikinä ennen ajanut tällaisella c-12 autolla, niin mitä osia menee rikki?
-Samppa
..
Edelleenkin oon sitä mieltä ettei ole mitään järkeä laittaa 5.5t tai 4.5t konetta autoon jos ei ole kokenut kuski. Itse olen kisat ajanut 5.5t koneella ja ei ainakaan euroopassa ole tarvinut antaa tasoitusta tehoissa.Vertailun vuoksi: ajoin 8.5t koneella vain 0.2s hitaamman kierrosajan ja vähän reilun kierroksen hitaammaan tuloksen kuin virikoneella treeneissä, jossa rata on tuttu ja tulokset vertailukelpoisia viikosta toiseen. Liika teho tekee ajamisesta käytännössä ihan liian vaikeaa, koska alapään vääntö on todellakin sitä luokkaa että suoraa ajaminenkin on haaste liukkaalla radalla.
..
Ajokokemusta on paljon, joten en usko auton riistäytyvän hanskasta vaikka vähän tehokkaampi motti olisikin. Tehoahan saa aina helposti rajattua pienemmäksi. En ole lähdössä tällä autolla kisoihin, vaan ajattelin, ettei tarvisi moottoria kokoajan rassailla. Haluan kuitenkin kisalaillisen motin, koska eihän sitä tiedä vaikka joskus vielä kisoihin lähtisikin. Voiko 4.5t / 5.5t koneella saada akut sulaan tms?
Jollei renkaita saa, niin se onkin jo asia, mikä pistää mietityttään.
Vesa:
Sanot, että pitoa on riittävästi tai liikaa, mutta toteat perään että "suoraa ajaminenkin on haaste liukkaalla radalla". Siis liukasta vai ei?
siis kaikki on suhteellista.kokenut kuski ajaa kireemmällä koneella ja auto näyttää menevän hyvin vaikka on liukasta. hiilettömillä ajaminen on kuitenkin aika erilaista kuin hiilikoneella, johtuen siitä että koneiden vääntö saa autot puoltamaan suht helposti. Keskimäärin autot ei kyllä näytä suomen kisoissa kauheen hyvin toimivan , jos katsoo alempia finaaleja,vaikka kuskit ovatkin taitavia. Tähän on suurin syy liikateho.
Suosittelen lämpimästi menemään lähimmälle kerholle jossa on kokenutta c12 porukkaa, niin saat siitä vierailusta enemmän irti. Ei muuta ku mukaan vaan!!