RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Anzka - 02.12.07 - klo: 22.35

Otsikko: Spoilereiden ns. hyöty rc-autoissa
Kirjoitti: Anzka - 02.12.07 - klo: 22.35
Eli jatketaan täällä koska toi oli hieman eri aihe missä juteltiin tästä.

Niin mitä siihen tulee kun auto lähtee keulimaan. Autohan nappaa ympäri(kuten kaikki ovat varmaan huomanneet) mutta miksi ilmavirta ei paina takapäähän niin että perä nousee hiukan ilmaan ja lyö taas etupään maahan? Johtuuko tämä siivestä?
Otsikko: Vs: Spoilereiden ns. hyöty rc-autoissa
Kirjoitti: Team PSR - 02.12.07 - klo: 23.05
JQ:n kanssa samaa mieltä, nykyiset siivet ovat kaukana optimaalisista. Ehkä se toisaalta kertoo siiven pienestä merkityksestä, kun näilläkin on tultu toimeen. Tuosta df:stä sen verran, että ensimmäisessä Himoton df-siivessä on alasvedetyssä osassa profiili ylösalaisin, kun muissa näyttää vain vedetyn suora osa alemmaksi, profiilin pysyessä muuttumattomana. Liekö muoti ratkaissut ulkonäön?

Otsikko: Vs: Spoilereiden ns. hyöty rc-autoissa
Kirjoitti: MME - 02.12.07 - klo: 23.18
Lainaus käyttäjältä: Anzka - 02.12.07 - klo: 22.35
Niin mitä siihen tulee kun auto lähtee keulimaan. Autohan nappaa ympäri(kuten kaikki ovat varmaan huomanneet) mutta miksi ilmavirta ei paina takapäähän niin että perä nousee hiukan ilmaan ja lyö taas etupään maahan? Johtuuko tämä siivestä?

Olisikohan maan vetovoimalla ja auton painopisteelläkin jotain tekemistä asian kanssa.
Otsikko: Vs: Spoilereiden ns. hyöty rc-autoissa
Kirjoitti: Anzka - 03.12.07 - klo: 11.54
No onhan sillä vetovoimalla vaikutuksensa. Muutenhan auto leijuisi vain ilmaan ( kukaan ei varmaan tiätäny  :grin:)
Oiskohan muuten semmosta spoileria mahdollista tehdä että ne spoilerin ns. "siivet" olisi niin kiinni että ny pystyisi muuttamaan "kulmaa" riippuen mistä suuntaa auto tulee :huh:
Otsikko: Vs: Spoilereiden ns. hyöty rc-autoissa
Kirjoitti: Team PSR - 03.12.07 - klo: 14.04
Lainaus käyttäjältä: Anzka - 02.12.07 - klo: 22.35
Niin mitä siihen tulee kun auto lähtee keulimaan. Autohan nappaa ympäri(kuten kaikki ovat varmaan huomanneet) mutta miksi ilmavirta ei paina takapäähän niin että perä nousee hiukan ilmaan ja lyö taas etupään maahan? Johtuuko tämä siivestä?

Tässä vähän yksinkertaistettuna keulimisesta tilanteessa, jossa takapyörät pysyvät maassa. Nämähän ovat asioita jotka jokainen tiedostamattaan tietää, eli lyhyt, kevyt keula ja painopiste taakse, auto keulii, pitkä, painava keula, taka-akseli takana ja painopiste keskelle, ei keuli, mutta kerrataan:

Keuliminen johtuu takapyöristä maahan välittyvästä voimasta (ja taka-akselin takana alaspäin suuntautuvasta , esim. siivestä), joka on suurempi kuin akselin etupuolelle vaikuttavat voimat (maan vetovoima ja muut alaspäin vaikuttavat voimat). Niin pienissä nopeuksissa mitä rc-autolla normaalisti saavutetaan ei ole vaaraa auton leijumaan lähdöstä (poislukien rata-autot).

Auton keuliessa on piste josta keula nousee, sanotaan vaikka voimapiste, taka-akselin kohdalla. Jos takapyörät pystyvät välittämään enemmän tehoa kuin maan vetovoima ja muut voimat (esim. etuspoileri) yhteensä tuottavat alaspäin suuntautunutta voimaa akselin etupuolelle, keula nousee. Mitä korkeammalle keula nousee, sitä lyhyemmäksi vaakatasossa keulan ja taka-akselin momentti tulee ja sitä pienemmällä voimalla keula pysyy pystyssä. Tästä syystä keula on helppo saada pystyyn, mutta on vaikeaa saada pysymään valitussa asennossa. Koska akselin taakse jää hyvin pieni alue pohjaa, ei siihen kohdistuva ilmanpaine riitä millään tasapainon palauttamiseen.

Jos siipi on tarpeeksi pystyssä, se varmasti keventää keulaa nopeassa ajossa. Kuitenkin keuliessa siipi jää auton taakse, pois virtauksesta, ja menettää näin tehoaan.
Otsikko: ..
Kirjoitti: MrOllinmaki - 03.12.07 - klo: 15.12
..
Otsikko: Vs: Spoilereiden ns. hyöty rc-autoissa
Kirjoitti: Poinas2 - 03.12.07 - klo: 15.16
Lainaus käyttäjältä: Team PSR - 03.12.07 - klo: 14.04
Auton keuliessa on piste josta keula nousee, sanotaan vaikka voimapiste, taka-akselin kohdalla. Jos takapyörät pystyvät välittämään enemmän tehoa kuin maan vetovoima ja muut voimat (esim. etuspoileri) yhteensä tuottavat alaspäin suuntautunutta voimaa akselin etupuolelle, keula nousee. Mitä korkeammalle keula nousee, sitä lyhyemmäksi vaakatasossa keulan ja taka-akselin momentti tulee ja sitä pienemmällä voimalla keula pysyy pystyssä. Tästä syystä keula on helppo saada pystyyn, mutta on vaikeaa saada pysymään valitussa asennossa. Koska akselin taakse jää hyvin pieni alue pohjaa, ei siihen kohdistuva ilmanpaine riitä millään tasapainon palauttamiseen.

Mutta ei kaiten tässä ole ongemaa niin kauan kuin ne takarenkaat vaan pysyvät maassa ? Samaanhan perustuu stunttiajajien keuliminen jossa päästään jarrulla vielä pitkäli yli "12"
keulan asennoista takaisin. Tietysti homma muuttuu, kun renkailla ei enää ole kosketuspintaa (aka kun auto lentää), jolloin se jarrulla aikaansaatava muutos arvatenkin pienenee ja noi ilmanvastukset jne. vaikuttaa hitusen enemmän ?

-m