Moro kaikille.
Elikkä Savagen 4.6cc konetta olen sisäänajamassa.Ja heti aluksi; olen toiminut kuten sisäänajossa pitääkin!! Kone toimi ekan tankillisen ihan hywin mutta sen jälkeen ei ole suostunut enää käymään 4-8 sekunttia kauemmin. Ongelman aluksi pysyi käynnissä niin kauan kuin hehku oli kiinni mutta heti rupesi yskimään kun otin hehkun irti ja sammui. Kaasuttaminen, lähettimestä kierroksia säätämällä, tyhjäkäynti ruuvia säätämällä tai kaasuttamalla ei vaikutusta asiaan. Nyt ei ees hehkun kans pysy käynnissä. ( Eihän hehkun kait pitäisi vaikuttaa niin paljon). Pakoputkisto on ehjä ja tiivis sekä koneen mutterit ovat tiukalla. Polttoaine Hobbylinnasta mitä suosittelivat 20%. :huh:
Kokeile uudella tulpalla. Tai sitten on vaan säädöt poskellaan..
Tulppa voi olla sökö. Ota tulppa irti, laita hehkuun kiinni ja varmista, että tulppa hehkuu kunnolla. Jos ei, heitä pois (tulppa) ja laita uusi tilalle.
Edit: No tuossahan se jo tulikin.
ja lataa se hehku.
Joo, mut eiks tulppa ole ehjä jos kerran auto käynnistyy ja käy hyvin aluks ?!
josthan sä sanoit ettei se pysy enää käynnissä edes hehkun kanssa. Vaihda tulppa ja lataa hehku.
Elikkä tulppa on ehjä. Ei johtunut siitä. Muita ideoita???
onkos tässä jotain bensansuodatinta? voisko olla tukossa? tai ylipäätäänkin kato että kulkeeko bensa niinku pitääki putkissa. mulla meni bensansuodatin tukkoon ni teki tota joten otin pois.
kato että onko imupuolella jotain tukoksia? tai pakopuolella.
Pro.
Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 24.01.08 - klo: 23.42mulla meni bensansuodatin tukkoon ni teki tota joten otin pois.
Tuosta väistämättä nousi pieni hymy naamalle.. nyt sulla menee sitten kaikki p*ska suoraan moottoriin ja kone väljäksi. todellakin pro..
Ei ole bensansuodatinta VIEL kiinni mut aattelin sitä oisko mahdollista et pakoputkest ei tu painetta tankkiin tai yleensäkään mitään. pitäs varmaan kokeilla puhaltaa jos se sit on siitä kiinni et bensa ei kulje moottoriin:(
Tai sit konees o jossai saumas reikä.
Lainaus käyttäjältä: Divi - 24.01.08 - klo: 23.47
Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 24.01.08 - klo: 23.42mulla meni bensansuodatin tukkoon ni teki tota joten otin pois.
Tuosta väistämättä nousi pieni hymy naamalle.. nyt sulla menee sitten kaikki p*ska suoraan moottoriin ja kone väljäksi. todellakin pro..
niih siksi aikaa olen ottanut pois kunnes uusi tulee :D
Meinaatko että moottori välittää siitä että uusi on tulossa?
Nitromoottori ei paljoa tarvi että menee väljäksi , toisin ku vaikka pappatunturin kone joka saattaa käydäkki hiekalla :)
Ja alkuperäiseen ongelmaan. Oletko kokeillut uudella tulpalla? , itsellä ei välillä ole moottori pelannu vaikka tulppa hehkuukin(huonosti) .
ja oletko edelleen lämmittänyt moottoria ennen käynnistystä , oletan että ylipäätään olet lämmittäny kun mainostit että homma on tehty oikein.
Uus tulppa ja kattoo kaasarin säätöjä ees vähän oikeeseen suuntaan. Ja kone menee helposti väljäks/tuhoutuu. :mrgreen:
Ilmari
Lainaus käyttäjältä: Bysse - 24.01.08 - klo: 21.26
Moro kaikille.
Elikkä Savagen 4.6cc konetta olen sisäänajamassa.Ja heti aluksi; olen toiminut kuten sisäänajossa pitääkin!! Kone toimi ekan tankillisen ihan hywin mutta sen jälkeen ei ole suostunut enää käymään 4-8 sekunttia kauemmin. Ongelman aluksi pysyi käynnissä niin kauan kuin hehku oli kiinni mutta heti rupesi yskimään kun otin hehkun irti ja sammui. Kaasuttaminen, lähettimestä kierroksia säätämällä, tyhjäkäynti ruuvia säätämällä tai kaasuttamalla ei vaikutusta asiaan. Nyt ei ees hehkun kans pysy käynnissä. ( Eihän hehkun kait pitäisi vaikuttaa niin paljon). Pakoputkisto on ehjä ja tiivis sekä koneen mutterit ovat tiukalla. Polttoaine Hobbylinnasta mitä suosittelivat 20%. :huh:
Jos kierrokset putoaa hehkun irrottamisen jälkeen on tulppa viallinen tai pannu liian rikkaalla.
Vaihda tulppa. Jos se ei auta niin sitten neuloja kiinnipäin.
Moro.
Joo, tulpan vaihdoin, tehtaan asetukset uuteen uskoon ( tehasasetukset iha päin vittua!! ) ja ny käy. Tuli meinaan säätöruuvia käännettyä 1 1/2 kierrosta ja silti pukkaa hieman liikaa nesteit ulos pakoputkest. Pitää rupee rohkeemmin säätelemään kun ei noihi ohjeisíin ole uskomista. Kiitti neuvoista !!!! :tongue:
Sisäänajosäätö ei ole se oikea säätö. "Liian" rikkaalla sen kuuluukin olla sisäänajossa. Käännä sen verran laihemmalle että pysyy käynnissä mutta älä enempää ennenkuin oot pari tankkia röpötelly hiljokseen kiihdytellen mutta ei korkeita kierroksia.
OS:in 8 tulppa toimii ku kello säälä ku säällä
mut kannattaa säätää ite eikä laittaa sille mite papereis lukee ku ne ei tomi kunnolla mut ehkä kesällä voiski
Valmistajien ohjeisiin EI yleensä kannata luottaa.
Harrastajien ohjeisiin EI myöskään kannata yleensä suoraan luottaa.
Kokeneiden harrastajien ohjeisiin KYLLÄ kannataa luottaa vaikka sokeesti, kunhan kysyy toisenkin kokeneen mielipiteen. Itse en...
Jos hehkutulppakone ei toimi, seuraavat konstit auttaa joka kerta:
1. Tarkista tulppa
2. Vaihda tulppa
3. Hehku
4. Fuililinjat
5. Ilma (ja vuodot)
6. Säädöt
7. Etsi fyysinen vika koneeta
Jos ei muu auta, vaihda uus käyttäjä :cheesy:
Ja taas, käytetään sitä hakua, juurikin tämän takia vanhat topicit säilytetään. Arvaapas hei mistä esimerkiks mä oon nää konstit oppinu. Kiitos ja anteeks :police:
jaahas...
1.ota hehkutulppa pois ja kokeile et huhkuuko jos ei hehku uus tulppa (suosittelen tulppaa 6-9 tulppaa ne toimii ku kello)
2.jos hehkuttaa laita kiinni ja sytkäri(=hehkulaite) kiinni ja käynnistä aja vaikka pikku rundi hehku kiinni hehku tulpassa jos sammuu laita uusiks käyntii
3.jos uudelleen ja uusiks sammuu tarkista säädöt ja saako moottori löpöö
4.tarkistä vuodot tai muut mitä nyt vois olla vikana
Huom! kylmissä olo suhteissa voit antaa 1/4 kaasua et auto käynnistyy.
5.käytä jotaa 25% nitroo ja tulppana vaik jotaa 6-9
mitä mä teen ku mun moottorit ei käy?
Käynnistä se uudestaan :tongue:
Lainaus käyttäjältä: KL - 30.01.08 - klo: 19.17
jaahas...
1.ota hehkutulppa pois ja kokeile et huhkuuko jos ei hehku uus tulppa (suosittelen tulppaa 6-9 tulppaa ne toimii ku kello)
2.jos hehkuttaa laita kiinni ja sytkäri(=hehkulaite) kiinni ja käynnistä aja vaikka pikku rundi hehku kiinni hehku tulpassa jos sammuu laita uusiks käyntii
3.jos uudelleen ja uusiks sammuu tarkista säädöt ja saako moottori löpöö
4.tarkistä vuodot tai muut mitä nyt vois olla vikana
Huom! kylmissä olo suhteissa voit antaa 1/4 kaasua et auto käynnistyy.
5.käytä jotaa 25% nitroo ja tulppana vaik jotaa 6-9
Taas se kokemuksen syvä rintaääni puhuu! Sytkäri :lol:
Lainaus käyttäjältä: Divi - 24.01.08 - klo: 23.47
Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 24.01.08 - klo: 23.42mulla meni bensansuodatin tukkoon ni teki tota joten otin pois.
Tuosta väistämättä nousi pieni hymy naamalle.. nyt sulla menee sitten kaikki p*ska suoraan moottoriin ja kone väljäksi. todellakin pro..
Niin, no 99% näissä pikkuautoissa käytettävistä polttoaineesuodattimista on sellaisia, ettei niillä mitää ihmeellisempää suodatella.
Oletko koskaan löytänyt omasta suodattimestasi mitään? Itse en koskaan. Niissä suodattimissa on vain tiheä metalliverkko joka ei pysäytä kuin suurimmat roskat, kaikki pieni muju menee siitä läpi ja mikäli ei ihan heti mene läpi, niin ohi virtaava metanoli liottaa sen kyllä mennessään.
- Hount
Yleensä nykyisissä polttoainetankeissa on sisällä huomattavasti parempi suodatin, joten siihen ulkopuoliseen suodattimeen ei välttämättä pitäisikään jäädä mitään. :wink:
Ihmetyttää kyllä suuresti miten ihmeessä on suodatin mennyt tukkoon???
Juurikin koska harvemmin sinne mitään edes kertyy.
Tankihan on rakenteeltaankin jo sellainen että ei sinne letkuihin kyllä kummemmin likaa saadakaan... Tankissahan kun ei ole reikä minkä kautta polttoaine kulkee. (tarkistakaa vaikka itse)
Suodatin tietysti turvaa mikäli räplätään letkuja irti jne, eikä noudateta yleistä varovaisuutta, vaan letku pyörii likaisen auton pohjalla jne ja tämän jälkeen se vaan likaisena tökkästään takaisin paikalleen.
Mutta tosiaan suodattimet ovat aika yleisesti juurikin sellaisia että ne pysäyttävät lähinnä vain isommat roskat.
Onhan noita tosin sellaisiakin joissa on tiheä suodatinelementti... Mutta niissä on taas tilavuutta sen verran että en mitenkään pysty keksimään miten tällaisen saisi tukkoon.
Itse olen käyttänyt suodatinta, ja olen myös ajanut ilman.
Kummallakaan tavalla en ole havainnut mitään ongelmia.
Enkä ole koskaan löytänyt suodattimestani minkäänlaista roskaa.
Edit: olinpas taas hidas.
Lainaus käyttäjältä: miksalo - 30.01.08 - klo: 19.20
mitä mä teen ku mun moottorit ei käy?
jos ei käynnisty nii:
1.ootko muistanu ryypyttää?
2.tarkista vuodot ym.
3.tankki tyhjänä :wink:
4.en tiiä muuta ehtoo ku MOOTTORI RIKKI.
Onko kellään tietoa kyseisen koneen lämpötiloista pitääkö lämmöt olla kokoajan yli sadan. Ostin tänään mittarin ja näyttivät 75-85 asteen paikkeilla ja kovalla ajolla 105 astetta että pitäiskö vielä säätää muuten kone toimii moitteitta.
pitää olla olla yli 100.
mielellään 120-130 astetta.
Joo kävin juuri ajamassa niin lämmöt olivat nyt säädön jälkeenn n.110-120 korkeimmillaan 134 mutta kun ajoi hiljaa niin jossain 85-90 että pitäisikö ne siis olla melkein tyhjäkäynnilläkin väh.100 astetta
no mitä siinä naurat eiks se nyt oo iha sytkäri lyhyesti vai pitääkö "aina" sanoo hehkulaite tai sit joku hehkutin??
mut talvella sitä moottorin lämpöö on turha katella millä mittarilla ellei oo infrapuna lämpö mittärii
No ei sitä moottorin lämpöä kesälläkään millään löylymittarilla katota. Ja lämmöt on silloin hyvät kun kone pelaa nätisti, ei huuda liikaa, tuottaa sopivasti savua.
Ja ajon jälkeenhän lämmöt mitataan, ei tyhjäkäynnillä.
Sytkäri on se millä sytytetään tupakkaa tai lehtiroskista, hehkulla hehkutetaan hehkutulppaa.
Lainaus käyttäjältä: KL - 03.02.08 - klo: 12.56
no mitä siinä naurat eiks se nyt oo iha sytkäri lyhyesti vai pitääkö "aina" sanoo hehkulaite tai sit joku hehkutin??
mut talvella sitä moottorin lämpöö on turha katella millä mittarilla ellei oo infrapuna lämpö mittärii
Se nyt vaan on HEHKU kun kaikki muutkin sanoo sitä hehkuksi , huudappa varikolla äkkiä sytkäri lainaan :) .
Ja toisekseen , olis hyvä jättää neuvomatta jos neuvot on tota luokkaa ku sulla. Tosta 4 kohdan listasta puuttuu vielä n. 20 asiaa mitä on voinu jäädä aloittelijalta huomaamatta.
mittari on juuri kyseinen infrapunamittari
NO HUOH ja käläkälä...
opetetaa tiimille omaa sanastoo tai sit laitetaa kyltti seinälle...
Sytkäri=Hehkulaite
Ohari=ohjain jja jotaa tollasta :grin: :grin:
säädöt poskellaan,kaikki muut pitäis olla jees
Lainaus käyttäjältä: miksalo - 03.02.08 - klo: 10.13
pitää olla olla yli 100.
mielellään 120-130 astetta.
heps Kukkuu
Noviisina kysyn et kuinka paljon ulkoilman lämpötilalla on merkitystä moottorin lämpöön?
esim. ajan -10c ja sit vaihtoehtoisesti +10c säädetäänkö aina silleen et mootorin lämmöt on yli +100???
-J
Moottorin lämmöt on hyvät 120-130 astetta moottorista riippuen.
Jos -20 pakkasella säätää koneen lämmöiks 120-130 ni mennää jo pirun laihalla.
nytkun ei järkiluista (pitkä työpäivä takana)
niin korjatkaa..
eli mitä kylmempi ilma niin sitä enemmän on happea ilmassa?
näin esimerkkinä:
olen ajellut sovitaan +10 ja seuraavana aamuna on -20 sikäli kun samoilla säädöilä ajan niin kone kuumenee liian laihan seoksen johdosta (happea enemmän)?? pitää siis säätää rikkaammalle jotta kone saavuttaa halutun 120-130???
-J
No ei aineka ollu mun pointtina :)
Iha meinasin että jos lämpöjen mukaan pelkästään säätää koneen , eikä ymmärrä tarkkaille sen toimintaa. Tietenkin kone käy kylmällä ilmalla
kylmenpänä toimivilla säädöillä.
Toissa talvena kun ajelin ni muistaakseni 75-85 pyöri lämmöt kun kone toimi.
No pistän mun lämmöistä tähän selkeyttää enemmän:
-Kesällä n +19c astetta kuivalla ilmalla koneen lämmöt +120-135c
-Talvella -5c kuiva ilma lämmöt +115-125 ei paljo muuttunu
-Talvella +1c kostea ilma +100-115c auto sammuilee :angry: huono tulppa
-Talvella +3 vesisade kone on +105-120c uus tulppa
Tommosii lämpöi enkä kertaakaan vaihtanu säätöjä
Heh, pakko muistella menneitä...
Viime kaudella sit mentiin Salon SM-kisaan vanhalla V-Specillä ja huonostihan siinä kävi. No, laatikosta uusi Picco P3 autoon kiinni ja pukille röpöttään. Sellasen 3-4 tankkia pukilla ja sit yks alkuerä aika paksulla.
Sen jälkeen sitten nousufinaaliin ja säädöt aivan metsässä edelleen, minäpä sitten huutelen lauteilta, että piikimmälle kun ei kulje. Moottori sitten tietenkin oli alhaalta piikillä kun pooas vaan. Maaliin päästiin kuitenkin ja kalusto ehjänä, lämpö moottorissa hiitin jälkeen oli vaivaiset 173 c astetta.
Moottori on muuten edelleen aktiivikäytössä, samalla pytyllä kuin tuolla "sisään ajettiin" (vei muuten V-P:n Truggyakin aika komeesti). :afro:
Lainaus käyttäjältä: jaakaji - 06.02.08 - klo: 20.01
Lainaus käyttäjältä: miksalo - 03.02.08 - klo: 10.13
pitää olla olla yli 100.
mielellään 120-130 astetta.
heps Kukkuu
Noviisina kysyn et kuinka paljon ulkoilman lämpötilalla on merkitystä moottorin lämpöön?
esim. ajan -10c ja sit vaihtoehtoisesti +10c säädetäänkö aina silleen et mootorin lämmöt on yli +100???
-J
Ainakin joidenkin moottorien manuaalista löytyy ohjelämpötila-arvot, esim. STS -5 60, +5-+15 80, +15-+25 100, +25-+35 120, +35- 140. Nämä toimii varmaankin suuntaa antavina kaikille.
Lainaus käyttäjältä: Gary Fisher - 08.02.08 - klo: 09.55
Lainaus käyttäjältä: jaakaji - 06.02.08 - klo: 20.01
Lainaus käyttäjältä: miksalo - 03.02.08 - klo: 10.13
pitää olla olla yli 100.
mielellään 120-130 astetta.
heps Kukkuu
Noviisina kysyn et kuinka paljon ulkoilman lämpötilalla on merkitystä moottorin lämpöön?
esim. ajan -10c ja sit vaihtoehtoisesti +10c säädetäänkö aina silleen et mootorin lämmöt on yli +100???
-J
Ainakin joidenkin moottorien manuaalista löytyy ohjelämpötila-arvot, esim. STS -5 60, +5-+15 80, +15-+25 100, +25-+35 120, +35- 140. Nämä toimii varmaankin suuntaa antavina kaikille.
Keskiarvona näillä nitrokoneilla lämmöt liikkuu siellä 110-130C, näissä lämmöissä kun pysyy niin kone toimii hyvin. Ilman kosteus, lämpötila ym. vaikuttaa koneen käyntilämpötilaan, mutta yläneulaa säätämällä saadaan lämmöt kohilleen. Yleensä aina ennen ajoa säädetään yläneulaa hieman suuntaan tai toiseen ulkoilman lämpötilan ym. mukaan. :mrgreen: