RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: jarkko - 07.02.08 - klo: 10.45
-
Novakin päivitetty taulukko löytyy täältä
http://www.teamnovak.com/tech_info/brushless/br_gearing.html
Suositus 13.5T stanukoneelle on 4,5 ja ProStackiin 8.5T koneelle 6,5. Tämä on lähtökohta, josta hienosäätö tapahtuu moottorin lämpöä tarkkailemalla. Jos lämpö nousee moottorissa tai noparissa yli 70 asteen, niin välitystä tulee lyhentää.
Onko kukaan testannut toimivia välityksiä eri konemerkkien välillä eli Novak vs. LRP vs. GM/Orion/SP-tyyppiset koneet jne.? Kuinka paljon välitykset vaihtelevat konemerkin mukaan
Testitulokset kiinnostavat, "musta tuntuu" -data ei.
-
Kannattaa muistaa, että jenkeissä ajetaan turistia edelleen 6-kennon akuilla.
-
Ainakin stanussa vaihtelee eri konetyypeissä välitykset tosi paljon. Kuusankoskella ajoin Speed Passionin stanukoneella 5.6 välityksellä ja pojat ajoivat Novakilla 4-4.3 välityksillä, molemmathan ovat 13.5r koneita.
Olen itse miettiny mistä johtuu tämä suuri ero koneiden luonteissa, suurin rakenteellinen erohan taitaa olla että roottorit ovat eri paksuisia, SP:ssä 12.7mm ja Novakissa 12.3mm.
Mutta sen kummemmin en voi vertailla, koska omistan ainoastaan SP:n koneen..
-Jukka-
-
Välitykseen vaikuttaa ainakin:
-roottorin paksuus
-roottorin magneetin materiaali (ilmeisesti sintratuissakin on eri materiaaleja, näyttäähän uudet lrp roottoritkin aivan erilaiselta kun alkuperäiset)
-langan paksuus käämeissä
-ilmaväli (eli roottorin paksuus ja käämipakan paksuusissa on eroja, gm/orion/sp koneissa)
-noparin säädöt
Luin juuri RCTechistä http://www.rctech.net/forum/showpost.php?p=4067796&postcount=36
Mielenkiintoisia tietoja ennakon säätämisestä.
Eli ennakkokin vaikuttaa välitykseen.