RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: late - 26.04.03 - klo: 20.38
-
Kävi sillä lailla, että mun TR:n vakio kytkin (ihmeen pitkäikäinen) on muuttunut valkokastikkeeksi kytkinkellon sisällä..
Ja nyt tekisi mieli ostaa uusi kytkin
Osaako kukaan sanoa kestääkö tr-15 vakio kytkinkello kisakytkimen kanssa?
-
Siis kyseessä on toinen muovikytkin, ensimmäinen kiehahti alle tunnissa..
-
Kyllä se kai kestää sillä minä olen ymmärtänyt että kyoshon kaikki kytkimet/kellot käyvät toisiinsä?Itselläni tuo kisakytkin kesti tosi hyvin , mutta lähes saman tuloksen ajaa vakio kytkin jos on moottorin säädöt oikeassa.Kytkimen ajoaikaa voi pidentää noitten palojen viilauksella(mikä kisäkytkimessä on jo valmiina).Tämä tapahtuu viilammalla vähän kummastakin kytkinpalasta kummaltakin puolelta .Tämä vaikuttaa auton kiihtyvyyten .Kytkin kellon kannattaa uusia kytkintä ostettaessa ja ostaa kuulalaakeroitu eikä mitään neulalaakeroitua.
-
Suosittelen itsekkin lämpimästi tota kisakytkintä, hintaa sillä on 45€.
Säätöjä on vaikea saada tr-15 niin täydellisiksi että se pysyyy käynnissä ja kytkin ei sula.
-
Kaverini otti leikkimielisen kisan kerran radalla, kytkin suli 5 kierroksen jälkeen... Et en lähtis kisaan tuolla kytkimellä ainakaan!
Mutta ei kyllä oikeen taida löytyä luokkaa tolle Tr-15
-
Voit ostaa myös niitä mustia kytkin paloja.
-
Mitäs ihmeitä ne on :?:
-
Mul on sellanen musta kytkin , se on vissiin vähän leveempi kun vakio valkonen.ja hyvin on kestäny on ossi paikalla ja se kytkin eikä mitään merkkejä sulamisesta!
-
Ne mustat kytkin palat ovat valkoisen ja kisakytkimen välimuotoja.Ovat aika halpoja.
-
Eikös kisakytkinpalat ja vespel-kytkinpalat ole sama asia?
-
juu, ne ovat sama asia,mutta kyoshalla on myös kolmipala kytkin .Sitä ei kannata ostaa sillä se ei sovi kyoshon alkuperäisiin mootoreihin.
-
Mulla on nyt tollanen musta, mutta ei oikeen pysy tyhjäkäynnillä. Se ottaa siis tyhjäkäynnillä vähän kiinni koko ajan ja sammuu. Saiskohan siihen kireemmän jousen?
Muuten jos laittaa tyhjäkäyntiä pienemmäks ja sammuu, niin voiskohan olla liian laihalla ja pistäis rikkaammalle niin pysyis käynnissä, olettaen että on tosiaankin ollu liian laihalla?
-
Koeta säätää suuntaan jos toiseenkin, itselläni on mustat-kytkin palat, joita olen vähän viilaillu.
Mustatkin kestää...
-
Eipä taida pahemmin viilailu auttaa kytkimen herkkyyteen.
Se on se jousen kireys joka siihen vaikuttaa.
-
eli noita jousia saa eri jäykkyyksinä?
-
En usko, mutta jousen lyhentäminen luonnollisesti kiristää jousta.
Jos sun kytkin nappaa liian pienillä kierroksilla kiinni, olisi varmaankin kireämmän jousen paikka.
-
Eipä taida pahemmin viilailu auttaa kytkimen herkkyyteen.
Se on se jousen kireys joka siihen vaikuttaa.
kyllä se viilailu auttaa myös; kevyempi ottaa myöhemmin kiinni. Jousia saa eri vahvuuksia.
-
Nämä jutut mitä olen lukenut täältä rcnetistä on nähtävästi jossain määrin ristiriidassa.
Eräästä topicista luin, että kytkimen viilaulu parantaa auton kiihtyvyyttä yms.
-
ei ole, nimittäin:
1) kevyempi kytkin ottaa myöhemmin kiinni (liikemassa)
2) motissa enemmän kierroksia kun kytkin alkaa purra
3) auto kiihtyy nopeammin kun enemmän kierroksia
hetkellä kun kytkin ottaa kiinni ja voima välittyy vetoakselille
juuri se, että kytkin ottaa liian aikasin kiinni aiheuttaa sen
että auto yrittää lähteä liikkeelle kun kierroksia ei ole vielä
riittävästi (vääntöähän näissä koneissa ei juuri ole ja ovat
"kierroskoneita") ja siitä syystä auto kiihdyttää erittäin hitaasti
koska kierrokset eivät jaksa nousta. kevyempi kytlkin antaa
kierrosten nousta riittävän korkealle ennekuin kytkin ottaa
kiinni --> nopeampi kiihdytys. Fysiikkaa nääs.
-
Aivan.
Kokoajanhan tässä oppii uutta.
Toisaalta kevyempi kytkin kuluttaa voimansiirtoa enemmän kuin painavampi. Yhtäkkinen nykäys ei tee hyvää millekkään osalle voimansiirrossa.
-
no joo, vaikutus on minimaalinen. tärkeintä on, että ajoitus on moottorin teho huomioon ottaen sopiva.
-
Voiman siirtoon vaikuttaa rasittavimmin esim. lukko jarrutukset pitävällä alustalla, ei se nykäys niin kova voi olla että kova metalli rasiintuu paljon.
-
Tarkoitatko lukkojarrutuksella sitä, että renkaat lukkiutuvat?
Jos tarkoitat niin perustele kuinka se rasittaa voimansiirtoa.
-
Ei se kytkinten kevennyksen aiheuttama "nykäys" ole verrattavissakaan vaihteen vaihtoa 2:selle; siinä vauhtia tulee lisää 5-10 km/h sekunnin murto-osassa. Ainakin siltä näyttää.
-
Tarkoitatko lukkojarrutuksella sitä, että renkaat lukkiutuvat?
Jos tarkoitat niin perustele kuinka se rasittaa voimansiirtoa.
Kun keskidiffi lukkiutuu, etu- ja takapään diffien rattaat joutuvat ottamaan vastaan kaiken sen renkaiden ottaman pidon. Eli rattaat on kovilla, ja jarruttaessa voikin huomata, että renkaat pyörivät toisiin suuntiin vastakkaisilla puolilla eli diffin rattaat pyörivät varmaan jonkunlaisen väännön alaisina. Jos ei osunut kohdalleen, niin viisaammat saa tietty korjata :)
-
Voiman siirtoon vaikuttaa rasittavimmin esim. lukko jarrutukset pitävällä alustalla, ei se nykäys niin kova voi olla että kova metalli rasiintuu paljon.
no siis toi just kaikista olennaisin, mitä rasitusta voi tulla! mä oon tästä joskus kirjotellutkin. Itseltä meni edestä diffin päärattaan hampaat vakiodiffistä, kun pääs lukkiutumaan kovalla alustalla. Nyt on teräsdiffi ja ne kestävät lukkiutumisen mutta parasta olis ettei jarru hirtä ihan täysillä kiinni vaan antaa snadisti periks. Edes 2-vaihteinen ei rasita ollenkaan samalla tavalla koska ollaan kuitenkin liikkeessä koko ajan.
zzs, kaiketi jos diffi on ihan löysä, niin etupyörät voi heittää kuperkeikkaa ja siitähän auto just spinnaa sitten
-
Jousia saa, esimerkiksi Kärkkäiseltä.Maksaa joku 2€/kpl, ja paljon eri jäykkyyksiä.Myyjät tietää et mitä tarviit.
-
Noi mustat palat maksaa muutes jotain 15€, ne on 2 kertaa leveämmät.
Niiden ei pitäisi sulaa, koska .21 kyoshoissa on ne vakiona eikä kovin moni ople valitellut.
Itselläkin on mustat.