Ostin Swallow AC/DC EQ laturin ja pitäis MaxAmpsin 7,4V 8000mAh akku ladata. Oletan, että ruutuun pitäisi saada teksti:
LiPo CHARGE
C= 8000mAh 7.4 Vp
Mutta C arvon saa korkeimillaan 6000. Mitä siis tehdä? :)
http://www.medasec.com/do?action=files
toinen tiedote ylhäältä.
ohjeistuksessa sanotaan että lataus max. 1C tai vähemmällä eli anna palaa 6000 mAh vaan. Tai hanki tehokkaampi laturi jos nopeampaa täytyy saada ladattua.
On muuten vaikee laittaa noita puristimia kiinni noihin pieniin koloihin ;O
http://rcdriver.com/images/articles/revo_15.jpg
saako ton punasen jutun noiden latausjohtojen päästä otettua irti kun on vähän vaikee saada kiinni niistä?
Deans liitin siis? No tinakolvilla juottamalla se irtoaa. Tai piuhat katkaisemalla. On vähän työläs jatkuvasti edestakaisin sitä juottaa. Itsellä ainakin onnistuu krokotiili leukasilla laitella ne kiinni. Mutta voihan sen tehdä latausjohdon jossa on tuolle Deansille oikeanlainen liitin.
Jep pitäis hankkia ne krokotiilit.. perskele! Ei näköjään mene MaxAmps 8000mAh kiinni VXL pedeen.. Mielestäni sabe olis voinu tästä mainita kun tiesi mikä akku tulee tohon.. :(
Mistä saan sekä krokotiilit ja deans - vxl pede liittimien välipalan tampereelta?
Auttaa kummasti jos joku edes kertois mikä tommosen deans - traxxas liittimen nimi on.
Hmm...hivenen olen pihalla asiasta, mutta oletan ettei liittimet sovi keskenään yhteen. Siis nopeudensäädin ja akku. Sehän on täysin yleistä että jokainen vaihtelee liittimet sitten mieleisikseen. Toki jos aloittelija ostaa pekttina, niin olisi suotavaa myyjän ilmoittaa liitintyypit :). En tiedä mikä liitin vlx:ssä on. Eikait vain tamiya :roll: . Suositus tietty että vaihtaa siihen nopeudensäätimeen sen deansin urospuolen, ja katsoo että napaisuus tulee varmasti oikein. Mitään valikappaleita ei kannata alkaa rakentelemaan, suoraan oikeanlainen liitin kuvioihin. Deans on yleispätevä ja kannattaa laitella kaikkiin laitoksiin. Kelpaa pihasudittelussa vallan mainiosti. Mutta jokainen tietty suosii omaa liitintyyppiään.
Mites ton traxxasin liittimen saa irti ja pitääkö se deans sitten kolvata siihen?
..sivuleikkurit on ihan käypäset siihen hommaan, sitten kuorit johtoja hieman ja kolvaat liittimen kiinni..kutistesukka kannattaa pujottaa piuhaan ennen kolvausta.
Traxxasin liittimen saa nopeiten irti sivuleikkureilla liittimen juuresta, ettei piuhat käy liika lyhyiksi uudelle liittimelle. Sitten vain johdon kuorimista ja ... kyllä se pääsääntöisesti kolvaamista vaatii, ja kutistesukan pätkät juotosta suojaamaan oikkareilta, deansissa. Osa voi olla puristettavaa mallia, mutta kontakti ja luotettavuus paras kun kolvaa. Ja edelleen ei voi liikaa painottaa että napaisuus oikein ;). On mahtanut moni nopari kärähtää kun yhdistetään piuhat väärinpäin. Deansissa on se hyväpuoli, ettei sitä voi yhdistää väärinpäin.
Ei tämä deans toki ole ainut vaihtoehto. Mutta jotkin yhteensopivat liittimet tuohon väkisinkin joutuu vaihtamaan. Ja jotkut jotka kestää virtaa ;)
Edit: TheArska kerkeskin ensin. Ja hyvä huomio tuo kutistesukan pujottaminen ensin :D. Varmaan itse kullakin välillä unohtunut :).
Mielenkiintoista aina lukea näitä aloittelijoiden lipo-kokemuksia... :undecided:
Toivottavasti uinuja olet perehtynyt nyt noihin lipoihin ja niiden sielunelämään edes vähän - tuommonen 8A lipo kun mossahtaa jo aika iloisesti.
Juu olen! Ei hätää. Saakohan niitä liittimiä atala-rc:stä kun se on tossa lähellä.
Käy hyvä ihminen katsomassa jos se siinä vieressä on. Ota vaikka auto ja akku mukaan niin saat varmasti oikeat liittimet.
Näin teen. Aukeaa pulju vasta klo 10:00 niin pitää vielä hetki odotella.
Lainaus käyttäjältä: Janezki - 07.03.08 - klo: 05.41
Mielenkiintoista aina lukea näitä aloittelijoiden lipo-kokemuksia... :undecided:
Toivottavasti uinuja olet perehtynyt nyt noihin lipoihin ja niiden sielunelämään edes vähän - tuommonen 8A lipo kun mossahtaa jo aika iloisesti.
Samaa mieltä.
Ihme porukkaa, kun ostaa monen sadan euron tavaroita eikä sit hajuakaan mistään. Melkein olis parempi kun ei ees myytäis sellasille jotka ei tiedä mistään mitään.
Luulis nyt etukäteen tutkivan eikä jälkikäteen hutkivan :wink:
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 07.03.08 - klo: 09.39
Lainaus käyttäjältä: Janezki - 07.03.08 - klo: 05.41
Mielenkiintoista aina lukea näitä aloittelijoiden lipo-kokemuksia... :undecided:
Toivottavasti uinuja olet perehtynyt nyt noihin lipoihin ja niiden sielunelämään edes vähän - tuommonen 8A lipo kun mossahtaa jo aika iloisesti.
Samaa mieltä.
Ihme porukkaa, kun ostaa monen sadan euron tavaroita eikä sit hajuakaan mistään. Melkein olis parempi kun ei ees myytäis sellasille jotka ei tiedä mistään mitään.
Luulis nyt etukäteen tutkivan eikä jälkikäteen hutkivan :wink:
Mistä alottelija voi tietää, että niissä on eri liittimet?
Tsiisus.
Otat silmän käteen ja katsot tai kysyt myyjältä. Vai oletatko, että kaikki maailman liittimet on samanlaisia.
Tietysti jos ei ole oma alotteisuutta niin eipä se sit mikään ihme ole.
Jos auto ja akku ostettu yhtäaikaa, niin asiantuntevan myyjän kyllä olis pitänyt kertoa asiasta. Siitä on turha vääntää.
Mitä aloittelijoiden lipojen kanssa puljaamiseen tulee, niin pelottaa....
Pakkohan se on jossain vaiheessa olla aloittelija. Parempi vaan neuvoa kunnolla kuin hokea sitä kuin huono joku osaakin olla. Voi loppua harrastusinto sellasesta lyhyeen.
Laturirista puhutaan kyllä, mut onhan sulla uinuja se lipo-balanseri myös ja siinä akun tasausjohtoihin sopiva liitin?
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 07.03.08 - klo: 10.10
Tsiisus.
Otat silmän käteen ja katsot tai kysyt myyjältä. Vai oletatko, että kaikki maailman liittimet on samanlaisia.
Tietysti jos ei ole oma alotteisuutta niin eipä se sit mikään ihme ole.
Jos ostaa eri paikoista, niin ei sitä välttämättä tule samalla huomattua mikä liitin on kyseessä. Usein verkkokaupoissa ei edes kerrota mikä liitin sattuu olemaan kiinni. Tässä tapauksessa on ilmeisesti käynyt tuuri tasaajan kanssa, tuohon laturiin kuuluva Hyperion-liitäntäinen adapteri näyttäisi olevan myös MaxAmpsin tasuriliitäntänä vakiona.
Ja kyllä itselleni oli henk.koht. yllätys huomata, että akkuliitäntöjä on ainakin puolen tusinaa aktiivisessa käytössä olevaa liitintyyppiä, ja tasaajalle menevissä piuhoissa lähes yhtä monta. Jos ajattelee tietotekniikkapuolta ja PC-tekniikkaa, niin liitintyypit menevät suurin piirtein sukupolvittain ja ne on standardoitu, ja käytettävä liitin on kerrottu, jos vaihtoehtoja on tarjolla. En minä kyllä edelleenkään ymmärrä mitä järkeä on tehdä suurin piirtein toisiaan vastaavia liittimiä, mitkä eivät ole yhteensopivia missään mielessä.
Tässä tapauksessa on kuitenkin ostettu Lipoille tarkoitettu laturi, missä on myös kennontasaus vakiona, kohtalaisen valveutunutta mielestäni.
ja tässä laturi-akku välille sopiva välikaapeliesimerkki. Tällä siis kytketään akku sivussa oleviin banaanilittimien pistokkeisiin, lisäksi vielä valkoinen liitin tasauslevyyn (tulee tuon Swallowin laturin mukana):
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=9816
Edit: Itselläni on siis sama laturi, ihan hyvin on toiminut. Sivussa olevat hauenleuat eivät ole virran ulostuloa varten, vaan niiden avulla voidaan kytkeä tuo laturi ulkoiseen virtalähteeseen tai vaikka 12V akkuun.
Aloittelijalla ja kädettömyydellä/aikaan saamattomuudella/omatoimisuuden puute on täysin 2 eri asiaa.
Kyllä on niinku vähän hakusessa ja jos vielä kyse väärin käytettynä vaarallisista tuotteista niin jos semmosta pitää neuvoa mihin mikäkin johto tulee niin polttakoon talonsa ja turha itkeä sitten.
Lipon lataus ohjeistakin on ihan oma topicci, jossa juurikin paljon asiaa kirjoiteltiin, mutta kun ei niin ei.
Sama kun antais käsikranaatin käteen ja sanois että vedä sokka pois, mutta unohtais kertoa että se pitää heittääkin pois :wink:
Itse ainakin kyllä etsin tietoa ja opiskelen jos jotain uutta teen, enkä tuurilla rupea sähläämään ja syyttämään muita jos ei itsekään saa mitään aikaan.
Niinkuin Bluebeetlekin sanoi tuosta Lipojen kanssa sähläämisestä. Tätä menoa aivan varmasti palaa kohta jonkun kämppä.
Ja sitä lataus/säilytys pussiakin saa käyttää :wink:
On balanceri ja se toimii hyvin. Itseasiassa koko akku on nyt ladattu ja toimii hyvin. Ainooksi ongelmaksi jäi se, että autossa oli traxxas liitin ja akussa deans liitin.
Pistää mietityttään foorumeiden käyttäjien henkinen taso kun on pakko alkaa vääntämään turhasta, haukkumaan, laittamaan sanoja suuhun jne.
En koskaan kysynyt mihin laitan johdot, vaan kysyin millä virralla ja mainitsin että onpas vaikeeta laittaa noi hauenleuat kiinni koska ne napsahtaa välillä pois jos laittaa liian hepposesti. Ja mistä voisin alottelijana tietää kun tilaan netistä auton ja kerron heille mikä akku minulla on, että se akku ei tulekkaan käymään siihen koska siinä on erilainen liitin?
Naurettavaa toimintaa suurimmalta osalta teistä..
Lainaus käyttäjältä: uinuja - 06.03.08 - klo: 22.56
On muuten vaikee laittaa noita puristimia kiinni noihin pieniin koloihin ;O
Mistä tosta oikein selviää mitään muuta kuin kirjoittajan täydellinen verbaalinen lahjattomuus?
Kuinka voi tuommoiseen kysymykseen mitään viisasta vastata?
Minä kun lataan akkua niin laitan plugit kiinni akun/laturin väliltä, laturin seinään ja se on siinä. Puristimia käyttää puusepät...
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, pikkasen miettii kirjoitustaan ENNEN kuin klikkaa "Lähetä" nappulaa....
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 07.03.08 - klo: 13.43
Lainaus käyttäjältä: uinuja - 06.03.08 - klo: 22.56
On muuten vaikee laittaa noita puristimia kiinni noihin pieniin koloihin ;O
Mistä tosta oikein selviää mitään muuta kuin kirjoittajan täydellinen verbaalinen lahjattomuus?
Kuinka voi tuommoiseen kysymykseen mitään viisasta vastata?
Minä kun lataan akkua niin laitan plugit kiinni akun/laturin väliltä, laturin seinään ja se on siinä. Puristimia käyttää puusepät...
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, pikkasen miettii kirjoitustaan ENNEN kuin klikkaa "Lähetä" nappulaa....
Taas aivan i*ioottimainen viesti ja taas laitetaan sanoja suuhun. Mikä kyseisestä lauseesta tekee sun mielestä kysymyksen? Ei varmaan tarvi kielioppia kerrata? Mielestäni foorumeita voi käyttää muuhunkin kun kysymys/vastaus tarkoitukseen.
Kuten useat varmaan tietää niin vähän kun täristää / tönäsee akkua niin saattaa klipsut pompsahtaa pois. Huokaus sanon minä.
Klipsuilla meillä ripustetaan verhot, tuplahuokaus.
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 07.03.08 - klo: 14.16
Klipsuilla meillä ripustetaan verhot, tuplahuokaus.
En viitsi edes lähteä tolle tasolle mukaan. Hienoa huomata millasia ihmisiä näissä piireissä pyörii!
noh noh, riita poikki ja voita väliin. :police:
On jopa hieman noloa seurata tällaista keskustelua. Kaikkihan alunperin lähti ihan asiallisista kysymyksistä, joihin kaivattiin vastauksia. Jos ainoa vaihtoehto on nälviä ja pyrkiä osoittamaan jonkun aloittelijamaisuus, niin kannattaa oikeestikkin miettiä mitä sillä voittaa?
Kääntäkää sitä ätityydinappia hieman positiivisempaan suuntaan ja antakaa tietoa sitä kaipaaville, siitähän tässä on kyse.
Iloista ja aurinkoista viikonloppua kaikille :cool:
Kiitos, samoin :smiley:
Joo, tämä keskustelu nyt lähti vähän väärään suuntaan, mutta hienoa uinuja että olet kuitenkin hieman asioihin perehtynyt. Tasaavan laturin hankinnasta iso plussa.
Siihen nopariin tosiaan kannattaa vaihtaa uros-Deans (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=29150&grpid=703) ja jos laturi ei lataa pelkästään tasausliittimien kautta, niin siihenkin on hyvä tehdä suoraan akkuliittimeen käypänen johto. Ja tuota oikean napaisuuden muistamista täytyy vielä kerran painottaa. :wink:
Lainaus käyttäjältä: Janezki - 07.03.08 - klo: 15.57
Joo, tämä keskustelu nyt lähti vähän väärään suuntaan, mutta hienoa uinuja että olet kuitenkin hieman asioihin perehtynyt. Tasaavan laturin hankinnasta iso plussa.
Siihen nopariin tosiaan kannattaa vaihtaa uros-Deans (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=29150&grpid=703) ja jos laturi ei lataa pelkästään tasausliittimien kautta, niin siihenkin on hyvä tehdä suoraan akkuliittimeen käypänen johto. Ja tuota oikean napaisuuden muistamista täytyy vielä kerran painottaa. :wink:
Juu näin tein! Tai itseasiassa pistin veljen tekemään koska en itse omista kolvia.
Kiitos kaikille asiallisista kommenteista, toivottavasti nähdään kesän aikana!
harvoimpa täältä mitään järkeviä vastauksia saa
ps auton akun latauksen vaarallisuudesta voisin kertoa jotain
missä viipyy aloittelian turvaohjeet topic. älä juo metanoolia siitä ei tule känniin älä räjäytä lipoa kotona...
AC/DC ROCKS!!!...
osta nopeempi laturi
Lainaus käyttäjältä: KL - 07.03.08 - klo: 23.15
AC/DC ROCKS!!!...
osta nopeempi laturi
Mulle kelpaa toi 6A vallan mainiosti!
Lainaus käyttäjältä: neumann - 07.03.08 - klo: 22.47
harvoimpa täältä mitään järkeviä vastauksia saa
ps auton akun latauksen vaarallisuudesta voisin kertoa jotain
missä viipyy aloittelian turvaohjeet topic. älä juo metanoolia siitä ei tule känniin älä räjäytä lipoa kotona...
Nämäkin varoitukset löytyvät jo foorumilta, mutta eivät ole mitenkään lukituissa topiceissa.
Metanolista:
http://rc10.fi/index.php?topic=7572.0
Ja lipoista:
http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0
Mitäs tarkoittaa kun itse akku on 7.4V ja laturi ilmoittelee alanurkassa jo yli 8.4V? :o
Jos se YLI 8,4 ilmoittelee niin se tietää kohta tulipaloa....
Tuo 4,2 volttia per kenno kun on lipojen EHDOTON yläraja.
Näköjään 8,399 - 8,4 väliin jää jurraan. Mennäänkö vielä turvallisilla vesillä?
Itseasiassa 8,399 - 8,004. Uskaltaako latailla? ^^
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 08.03.08 - klo: 20.07
Jos se YLI 8,4 ilmoittelee niin se tietää kohta tulipaloa....
Tuo 4,2 volttia per kenno kun on lipojen EHDOTON yläraja.
No et vähästä usko....
112 on sitten yleinen hätänumero.
Edit: Luin sitten ajatuksella tuon vastauksen, täynnähän tuo alkaisi olemaan muttei missään riskirajoilla vielä...
8,4V on toki se ehdoton maksimi 2 kennoisilla.
Anna mennä, anna mennä! Ihan normaalia se on.
Voiko tämä lukeminen nyt olla niin vaikeaa, mutta siinä valmiiksi jos ei itse viitsi etsiä yhtään tietoa.
http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 08.03.08 - klo: 20.18
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 08.03.08 - klo: 20.07
Jos se YLI 8,4 ilmoittelee niin se tietää kohta tulipaloa....
Tuo 4,2 volttia per kenno kun on lipojen EHDOTON yläraja.
No et vähästä usko....
112 on sitten yleinen hätänumero.
Edit: Luin sitten ajatuksella tuon vastauksen, täynnähän tuo alkaisi olemaan muttei missään riskirajoilla vielä...
8,4V on toki se ehdoton maksimi 2 kennoisilla.
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 08.03.08 - klo: 20.23
Anna mennä, anna mennä! Ihan normaalia se on.
Voiko tämä lukeminen nyt olla niin vaikeaa, mutta siinä valmiiksi jos ei itse viitsi etsiä yhtään tietoa.
http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0
Eli siis tommonen 0.03 heitto on normaalia? Duster1, joko olen sokea tai sitten kyseisessä topicissa ei lue mitään ongelmaani liittyen.
Latausnopeus on ainakin 0.8-1.2A luokkaa enää, eli viittaisi akun olevan täyttymässä?
Siellähän lukee, että maksimi kenno jännite on 4.2V, joten ei sulla ole mitään ongelmaa latauksessa vaan lukemisen ymmärtämisessä.
Kirjoitellaan vielä kertaalleen, että silloin on kaikki kunnossa kun kennon jännite on välillä 2.8V-4.2V.
Tollasilla 0.0? ei ole merkitystä, koska sullahan on tasuri siinä mukana kun lataat?
Eli kaikki on kunnossa kun lataat (toivottavasti).
Siellä myös on sanottu moneen kertaan tuosta lataus virran tippumisesta, mutta jos et viitsi lukea niin sekin on normaalia ja viittaa, että akkusi alkaa olla täynnä ja kuuluu asiaan jokaisella Lipoja lataavalla ihmisellä.
Ihan oikeesti lue läpi se juttu. Johan olen sanonut, että Lipo akut ei ole mitään Pirkka pattereita.
Sit kun olet läpi lukenut niin katsotaan, jos uutta "ongelmaa" tulee ja neuvotaan sitten uudestaan.
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 08.03.08 - klo: 22.24
Siellähän lukee, että maksimi kenno jännite on 4.2V, joten ei sulla ole mitään ongelmaa latauksessa vaan lukemisen ymmärtämisessä.
Kirjoitellaan vielä kertaalleen, että silloin on kaikki kunnossa kun kennon jännite on välillä 2.8V-4.2V.
Tollasilla 0.0? ei ole merkitystä, koska sullahan on tasuri siinä mukana kun lataat?
Eli kaikki on kunnossa kun lataat (toivottavasti).
Siellä myös on sanottu moneen kertaan tuosta lataus virran tippumisesta, mutta jos et viitsi lukea niin sekin on normaalia ja viittaa, että akkusi alkaa olla täynnä ja kuuluu asiaan jokaisella Lipoja lataavalla ihmisellä.
Ihan oikeesti lue läpi se juttu. Johan olen sanonut, että Lipo akut ei ole mitään Pirkka pattereita.
Sit kun olet läpi lukenut niin katsotaan, jos uutta "ongelmaa" tulee ja neuvotaan sitten uudestaan.
a) Siellä sanotaan "Muista että kennokohtainen jännite ei saa nousta yli 4,2v arvon!" ja minulla nousi kennokohtainen jännite yli 4,2v arvon, joten katsoin, että kysymykseni oli täysin asiallinen.
b) Siellä ei mainita mitään 0.0x heitoista.
c) Minähän itse sanoin, että latausvirran laskeminen viittaa, että akku on täyttymässä, joten turha siitä on päteä. Tiesin sen jo.
Eli mitä tein väärin kysymyksissäni?
Lueskelin tekstit ja yhdyn kysymykseesi:
?? olit ainoa selvin päin täällä ???
--järjissäsi muuten---
ps samat tarkkuus-kysymykset oli mielessäni ,kun aloittelin lipoilla
Toi mun laturi ilmoittaa 8.437 ja pyörii siinä suunnilleen. Mennäänkö vielä turvallisilla vesillä?
mua pelottas jatkaa...
no voi herranjestas!
Ei ne akut siihen räjähdä! 8.43! omat akut taitaa mennä reilusti yli 8.6 latausvaiheessa. Kyllä ne viheltää, ku mummun teepannu ennen kuin poksahtavat.
järki käteen latailuissa, ei nuo akut ole kaikki identtisiä. toiset imee enemmän ku toiset. ja laturit on erehtyväisiä. kaikki NiMh akut jotka omistan imevät laturin mukaan 300 - 500 mAh enemmän kuin niiden todellinen kapasiteetti on. ja LiPot taitaa ottaa 100- 250 mAh enemmän. ja voltit huitelee missä sattuu. Latureissa on loppujen lopuksi aika suuri tuo virhemarginaali, nehän ovat vain suuntaa antavia lukemia latauksen tilasta.
Ne ohjeet kannattaa lukea, mutta järjen käyttö on sallittua. Oman laturin ja akun oppii tuntemaan aika äkkiä. jos jaksaa ajatella ja keskittyä hommaan.
Sitten mulle on vaan sattunut "pilkulleen" tarkka latain.
8,22 on kerran ylittynyt
amppeerimäärä ekalla latauksella ylittyi prosentin verran
ICE....