Mitkä säätimet vaativat erillisen vastarin akun, kun käytetään 4-kennoa? Miten erillinen vastarinakku on toteutettu? Onko silloin noparin + johto irti vastarista... eikun eihän nopari toimis silloin... vai toimiiko? Diodi jossain? Eikös siinä tule konflikti, jos kytkee vastariin Li-Pon, joka täyteen ladattuna antaa melkein 8.4V ja noparin BECiltä tulee n. 6V? Jos käyttää kahta Li-po kennoa vastarinakkuna, tarviiko regulaattorin, vai onko vastarin Batt liittimessä jokin rekkula?
ensinnäkin 2 kennon lipo on 7,4v. Ja silläkin pitää jo käyttää regulaattoria useimpien vastareiden / servojen kanssa. :wink:
Li-po ladataan 4,2V/kenno asti, mutta nimellisjännitteksi ilmoitetaan tuo mainitsemasi arvo. Hetkellisesti (teoriassa) 2 kennon jännite on siis 8,4V.
enivei, ei taida mikään servo (ainakaan mattiksen kokoluokassa) kestää moisia jännitteitä eli regun tarvii. Ja noparin kanssa ei pitäisi mennä sekasin mitenkään, ainakaan jos on samat jännitteet regulaattorissa ja becissä. Sehän on sama kuin kytkisit akut rinnakkain.
Alkuperäiseen kysymykseen on varmaan helpompi vastata, että uuden painoksen LRP Sphere 2007 ja TC Spec säätimet sekä Novak GTB 4 Cell toimivat ilman vastarinakkua. Toimimattomia säätimiä on sitten vähän enemmän...
Vastarinakku kytketään vastariin vapaaseen slottiin. Säätimen kytkin pidetään OFF asennossa, jolloin auto herää henkiin, kun vastarinakku kytketään.
LiPon kanssa tarvitaan mielellään regu. Kannattaa pitää mielessä, että katkaisija tulisi olla LiPon ja regun välissä tai muuten regu tyhjentää LiPon ajan kanssa käyttökelvottomaksi.
PS. kannattaa puntaroida tarkkaan haluaako latailla erillisiä akkuja ajokertojen välissä ja samalla raahata sitä ylimääräistä n. 30g kuormaa kyydissä.
Lainaus käyttäjältä: Divi - 14.03.08 - klo: 20.04
noparin kanssa ei pitäisi mennä sekasin mitenkään, ainakaan jos on samat jännitteet regulaattorissa ja becissä. Sehän on sama kuin kytkisit akut rinnakkain.
Li-pon jännite muuttuu koko ajan, joten käytännössä jännite ei ole koskaan sama kuin BECissä. Akut eivät yleensä toimi rinnakkain hyvin, koska mikään kenno ei ole identtinen ja tästä johtuen ne taistelevat toisiaan vastaan.