Terve!
Onko noissa Nikko autoissa standardien kokoiset moottorit vai käyttääkö ne jotain omiaan? Löysin pojan Nikosta about tän kokoisen (http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/images/HM-004-Z-15-main-motor.jpg) moottorin ja mietin, että mikä on kyseisen mallin koko?
Ajaattelin ostaa tehokkaamman moottorin ja laittaa akun paristojen tilalle, pitää vaan mitata millasta virtaa siellä sisällä kulkee. Mitenköhän lankamäärät menee.. =/
vaikea tuosta kuvasta on mitään sanoa kun ei ole mitään mihin verrata.
ota moottori mukaan ja lähimpään rc kauppaan kattomaan kunnon kone tilalle.
Eiköhän ne noi nikkojenkin moottorit jotain Mabuhceja (vai mikä se oli) ole? Normaalikokoja, jotain 300-sarjalaisia mahdollisesti? Tuskin kuitenkaan nelisatasia? Lankamääristä en murehtis, se on enempikin sitten 1:10 RC-autoissa käytettyjen 540-kokoisten koneiden merkintätapoja, nykyään tosin taidetaan jo 1:16-1:18-kokoisten moottoreitakin jo lankamäärien mukaan myydä, eli kokoluokka näissä on jotain 370-400. Eikä Nikkoon kovin helposti todennäköisesti moista saakkaan, myös vakiosähköt joutuisi samalla vaihtamaan, vakiosähköt kun tuskin kovin isoa moottoria kestää, eikä isomman moottorin paikalleenlaittaminenkaan välttämättä niin helppoa ole.
Juu, Mabuhchit on kertakäyttä moottoreita, ei pysty hiiliä vaihtamaan. Eikös Tamiya Minien mukana tullut kyseinen moottori?
Oi! Voisimpas minäkin modata nikosta kunnon kärryn, olis nääs ihan hyvä menopeli, jos vaihtais motin, noparija akun jotta vois ajaaa pitenpään. Atossani (nikko) ei autokäänny rattaita vääntämäälä vaan toisenpuolen pyörät pyörii taakse ja toisen eteen. Sitä ei tarvis edes käydä nostamaassa, koska se on sen pallinen, että pääsee ite pystyyn. Jousitus vain puuttuu :cry: :cry:
Lainaus käyttäjältä: 5R - 31.03.08 - klo: 15.02
Juu, Mabuhchit on kertakäyttä moottoreita, ei pysty hiiliä vaihtamaan. Eikös Tamiya Minien mukana tullut kyseinen moottori?
Tamiyan minessä vaan taitaa olla 540-sarjan kone vakiona. Ei Nikoissa niin isoja käytetä. :wink:
Näytti tulevan jopa vakio tamiya TT01:n mukana legendaarinen mabutchi rs540sh. Huvitti kun yli 15 vuoden tauon jälkeen innostuin jälleen ja ostin auton ja mikäs muukaan mosa sieltä esiin pyllähtää, kun sama kuin 15 vuotta sitten hankitussa maruin thunderbirdissä :)
Kävin ettiin korotusruuvia nikkoon, että sais koria vähän korkeemmalle, mutta kävi ilmi, että nikko on tehnyt ruuvien jengat ei standardien mukaan (tahalteen) joten se siitä reissusta. Prkl!
Minkä takia nikon on tehtävä mahdollisimman vaikeeta noiden autojen virittämisestä?
Ei kai sekään ole kuin tietämättömien rahastusta. Ne, jotka ei paremmista tiedä ja Nikko korjata yrittävät, huonolla menestyksellä, ostavat helposti uuden Nikon. Entisen korjaus kun osoittautuu tarpeeksi vaikeaksi. Mainonta puree tässäkin, "Nikko, Radio-ohjattavien ykkönen", muut valmistajat tekee vieläkin huonolaatuisempaa tavaraa. Tai siis tuotahan tuo mainoslause yrittää ihmiset saada uskomaan.
Koska ne on lapsille ja pikkusille tarkoitettuja leluja, joita ei ole tarkoitus availla ja alkaa virittelemään ihan turvallisuuden kannalta???
Viritellä? Normaali korjaaminenkaan ei onnistu. Kumman käsissä se ennen hajoaa? Aikuisen, joka osaa ajella hieman rauhallisemmin ja varovaisemmin vai pikkulapsen, joka ei osaa ajella varovasti? Aivan! kyllä silloin olisi asiaa, että sen saisi korjattuakin. IMO.
KYSYMYS!!! Voisiko nikko auton virtapiiriin tinata kiinni uuden moottorin? En laittaisi kauhean tehokasta vaan shark 18 vakio motin. Akun varmaan vois kans, mutta moottorin kiinnitystä kyselen. En aijo laittaa koko hommelia nikkoon vaan yhteen toiseen. Ajattelin vain, jos te osaisitte vastata, että kannataako laittaa uus motti nikolle, ja muistakaa kyseessä on vain shark 18 vakiomoottori. Vastauksia nopeasti Kiitos!!!
Tottakai sen voi tinailla kiinni. Se on eri asia, että kuinka hyvin Nikon vakiosähköt sitten kestää sen uuden koneen. Oma veikkaus on, että aika äkkiä lähtee toimintasavut pihalle...
jaa, ajattelin vain, kun virtapiiri olisi Nikko traktorista, mutta moottori oli jotenki rikki ja iuus åitäs saada. Mistä saisi nikkojen moottoreita? Paremman akunhan voisi tinata piirilevyyn, jotta auto kulkis enemmän, eikäloppuis heti, kun lähtee ajamaan.
Nikko käyttää mabuchin koneita. Samoja koneita myydään myös Graupnereina (osa Speed-sarjan koneista, pienimmistä malleista nyt ainakin). Ihmeempi homma, jos ei niille löydy tästä maasta jälleenmyyjiä. Mabucheja kun löytyy monesta muustakin laitteesta, kuin pelkästään radio-ohjattavista.
Mitä tuohon akkuhommaan tulee, niin voipi olla, ettei Nikon vakio-elektroniikka kestä isompijännitteistä akkua. Jos taas kapasiteettiä lisätään, niin se vaikuttaa lähinnä ajoaikaan.
Kyllä, jos sitä kysyy nikolta sitä moottoria, mutta vähän tehokkaampaa... Tarkoitus siis olisi saada lisää ajoaikaa. Kävisikö Sharkin akku vai onko sekin liiän tehokas?
Miten niin Nikkolta mootttoria? Mabuchia saa monesta, monesta muustakin paikasta, kuin Nikkojen maahantuojalta. Senku otat sen koneen mukaan ja lähdet RC-liikekierrokselle vertaileen Graupnerin/ mabuchin tsm. koneisiin. Ja sopivasta kokoluokasta katsot sitten sopivan kireällä käämityksellä sopivan vastaavan.
Tai ota ja mittaa se moottori, saat suurinpiirtein kokoluokan selville. Esim. 300-sarjalaisissa kannu on n. 3cm pitkä, 380-sarjalaisissa 3.8cm (Graupnerilla 400-sarja), 540-sarjalaisissa 5.4cm jne. Ja sen perusteella hommaat moottorin. Kovin paljoa vakiota äkäisempää en suosittele harkitsemaankaan, jos haluaa muuten vakio-elektroniikan pitää...
Sharkin akun sopivuus riippuu siitä, minkälaiselle jännitteelle ko. Nikon elektroniikka on tehty ja kuinka paljon siitä poikkeaa suunnitellun akun akun jännite.