RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: mike_87 - 06.05.03 - klo: 22.18

Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: mike_87 - 06.05.03 - klo: 22.18
Mitenkäs se niinkun käytännössä tapahtuu esim. 4x4 monsterin muuttaminen 2x4:ksi. Jotkut sanoo että jos edestä vaan ottaa vetarit pois niin se ei toimis silleen, mut jotku sanoo sen toimivan ihan hyvin.  Siinä kai se onkelma, että onko se lukkoperä ettei välillä esim. vain toinen takarengas vedä.  

    Toimisko T-Maxx(4x4) samalla lailla, kuin sportmaxx(2x4), jos maxxin muuttais takavedoksi?                                                                                                 en oikeen vielä kässää tota takadiffin vaikutusta, mitä hyötyä siitä on monsterissa?
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: fiesta6 - 07.05.03 - klo: 08.40
No toimii ku otat etuvetarin vaikka pois. Itellä ei tarvinnu kuplasta muuta kuin vetarin pikku kuusiokoloruuvi pois, ni johan oli takaveto. Mut on hankalampi ajaa, eikä kulje nii hyvin  8)
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: fiesta6 - 07.05.03 - klo: 08.41
2x4 siis sama kuin 2wd  :o
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: ClodZ - 07.05.03 - klo: 09.02
Kannattaa muistaa myös se että takavetoiseksi muutettuna voimansiirto joutunee kovemmalle kuritukselle ja joidenkin osien kestoikä voi lyhentyä merkittävästi. Sportmax poikennee t-maxxistakin muutenkin kuin vetävien pyörien osalta. Auto on luonnollisestikin kevyempi mutta ainakin itseäni ihmetytti se että huippunopeutta luvataan takavetoiselle 10 mailia nelikkoa vähemmän. Jotenkin voisin kuvitella tilanteen olevan päinvastainen, onko autoissa eri moottorit?
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: BBT - 07.05.03 - klo: 09.40
ClodZ: Maxxeissa on samat koneet, mutta sportti on "yksivaihteinen"...
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: fiesta6 - 07.05.03 - klo: 13.03
Joo kyllähän se tietty kiertää kovempaa... mut ennemmin ajaa nelikolla  :shock:
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: mike_87 - 07.05.03 - klo: 14.27
miten takasen sais lukkoperäksi?
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: Mika R - 07.05.03 - klo: 14.56
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
miten takasen sais lukkoperäksi?


arvaisin että paksulla diffiöljyllä (ns difflockia)
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: nici - 08.05.03 - klo: 01.20
Sportmaxx ja t-maxx on aivan samat autot rakenteeltaan, sportista puuttu vain pakki, toinen vaihde, etudiffi ja etuvetarit ja on eri koppa. muuten ne on täysin identtiset  ja sportin saa helposti tehtyä Teeksi jos haluaa.. ja lukkoperää ei taida saada vaikka kuinka paksua öljyä pistäis, epoksia ovat jotkut käyttäneet ja kuulemma toimii. mutta miks ihmeesä joku haluaisi tehdä lukkoperän? siitä on hyötyä kun möyrii kallioilla tai jos meinaa ajaa vaan suoraan, auto ei tahdo pitävällä pinnalla kääntyä kovin hyvin lukkoperällä ja voi olla että vetarit alkaa poksahtelemaan..
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: hermo1989 - 08.05.03 - klo: 08.33
Kyllä siitä lukkuperästä on semosta hyötyä auton kiihtyvyys paranee mutta kääntyvyys huononee. Eli tässä tapauksessa on parempi että laitat mahdollisiman paksua silkooniöljä diffiin, niin mä ainakin tekisin sinuna, mutta auto on ehkä parempi nelivetona.
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: mannine - 08.05.03 - klo: 21.16
Mut jos autossa on keskitasauspyörästö(esim. infernot), niin ei muuttaminen takavedoksi ei onnistu ottamalla vaan vetarin pois, koska tasauspyörästöhän siirtää voiman aina kevyemmälle puolelle.
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: todd - 08.09.03 - klo: 16.25
En mä ainakaan oo huomannu takadiffeistä olevan vielä mitään muuta hyötyä kuin, että kun toinen takarengas jää jumiin (esim. johonkin väliin menee joku kivi) niin auto ei sammu, ku toinen rengas pääsee pyörimään.
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: Dampax - 09.09.03 - klo: 13.19
Nelivetoisesta takavetoiseksi ?

Te ajokortilliset tiedätte toki miten paljon "mukavammaksi" ajo käy siirryttäessä pelkkään takavetoon.

Baja Beetlellä kesän ajelin takavetoisena. Siinähän on normaalisti kääntyvyys aivan yhtä huono kuin oikeassakin Kupla Folkkarissa (kokemusta on!). Takavetoisuudella kääntyvyyttä saa huomattavasti lisää...ja suditusta ... mutta kun Bajan ajo-ominaisuudet on jo alkujaan lähes olemattomat. Teitenkin, jos tuon vekottimen hallitsee takavetoisena, omaa jo jonkinlaista ajotaitoa.

Bajassa on Kyoshon GS15R -kone, joka on kohtuullisen tehokas. Arvaattekin lienee jo kuinka takadiffin rattaille kävi. Eihän ne alumiiniset pyörät kovin kauaa kestä varsinkin, kun siellä on muutenkin jo hivenen välystä.

Kivaa se takavetoisena on  :mrgreen:     mutta "kallista"  :shock:   ...ainakin Kyosholla.
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: Ville Vainio - 10.09.03 - klo: 01.22
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
No toimii ku otat etuvetarin vaikka pois. Itellä ei tarvinnu kuplasta muuta kuin vetarin pikku kuusiokoloruuvi pois, ni johan oli takaveto. Mut on hankalampi ajaa, eikä kulje nii hyvin  8)


Syytä muistaa että keskidiffeillä varustetuissa autoissa meno loppuu kokonaan, jos etuvetarit on pois.

Mutta kiinteillä nelivedoilla olevat autot saa nätisti takatuuppareiks etuvetarit poistamalla, mieluummin koko kartaani niin ei etuperä pyöri jouten.
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: Ville Vainio - 10.09.03 - klo: 01.24
Lainaus käyttäjältä: "mannine"
Mut jos autossa on keskitasauspyörästö(esim. infernot), niin ei muuttaminen takavedoksi ei onnistu ottamalla vaan vetarin pois, koska tasauspyörästöhän siirtää voiman aina kevyemmälle puolelle.



AIVAN!
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: mike_87 - 10.09.03 - klo: 10.06
toimiskohan niin että laittais etupuolen jarrulevyn "lukkoon" ja etukardaani pois? meniskohän keskidiffi sit romuksi.

 en sillä että jotain infernoa ois jotenki hienompi ajaa takavetoisena. mutta kysympähän kuitenkin!
Otsikko: 4x4 muutettuna 2x4
Kirjoitti: Ville Vainio - 10.09.03 - klo: 11.17
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
toimiskohan niin että laittais etupuolen jarrulevyn "lukkoon" ja etukardaani pois? meniskohän keskidiffi sit romuksi.

 en sillä että jotain infernoa ois jotenki hienompi ajaa takavetoisena. mutta kysympähän kuitenkin!


Ei oo suositeltavaa pistää etupäätä lukkooon koska takapää kerää sillon tuplanopeuden, ja perä tuskin kestää sitä.