RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Mikko L - 11.06.08 - klo: 15.21

Otsikko: Novak Mongoose
Kirjoitti: Mikko L - 11.06.08 - klo: 15.21
Pakkohan tällekin on aloitta oma ketjunsa, varmasti muutamalle näitäkin on jo tulossa ja varmasti enemmän mikäli kombo todella toimii kuten ennakkoon on tiedossa.

Tässä linkki (http://www.teamnovak.com/products/brushless/mongoose_micro/index.html) Novakin sivuille, mistä löytyy laitteen speksit.

Ensimmäiset laitteet ovat nyt vihdoin lukuisten lykkäysten jälkeen jo asiakkailla ja varmaankin viikon parin sisällä täällä Suomessakin. Tästä linkistä (http://www.rctech.net/forum/showthread.php?t=226021) löytyy ensimmäisiä, varsin positiivisia kommentteja. Nätisti näyttäs Sharkkiin istuvan koko setti - tulis jo tännekin  :p

Laitetaan laitteesta lisää kokemuksia jahka niitä ite saadaan.
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 22.06.08 - klo: 12.27
Paketti Tullipostissa odottamassa noutoa, ensi viikolla nähdään miten Novak rokittaa vai meneekö valssin puolelle :wink:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Mikko L - 23.06.08 - klo: 09.17
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 22.06.08 - klo: 12.27
Paketti Tullipostissa odottamassa noutoa, ensi viikolla nähdään miten Novak rokittaa vai meneekö valssin puolelle :wink:
:shocked: :undecided: :lipsrsealed:

Tulis jo mullekki... Meinaatko mennä Galleriaan ajelemaan?
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 23.06.08 - klo: 21.02
Juuuuu, viikonloppuna Galleriaan katsomaan mitä tekee laiskimmalla Mongoosella :grin:

Sain juuri auton kasaan ja pakko se oli vähän kokeilla sisällä. Vielä on vaikea sanoa sen kummemmin mutta asialliselta ja kierrosherkältä koneelta se vaikuttaa, viiveitä ei huomattu ja jarru/pakki on fantastinen. Jarru on tunnokas ja vaikka jättää jarrun päälle niin peli ei hyökkää pakille vaan kaasu pitää ensin käyttää neutraalissa ennen kun pääsee pakittamaan, eipä tule vahinkopakkeja. Kunhan päästään sinuiksi säätöjen kanssa ja radalle ajamaan niin sitten lisää tarinaa :grin:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 24.06.08 - klo: 10.23
Pikku sudittelut pihalla ja sisällä näyttää kertovan sen että viivettä ei ole tai sitten se on niin olematon että mä en ainakaan sitä huomaa missään tilanteessa. Kone lähtee tulille pienellä kaasulla kakistelematta ja regoi kaasuun todella hyvin, mielenkiinnolla odotellaan viikonloppua.

Novakin mukaan koneen lämmöt ei saa nousta 65 astetta korkeammalle, pikatestillä näyttäisi siltä että 11 pinjonilla se pitäisi onnistua mutta katotaan nyt. 13 pinjonilla ja Monsun renkailla kiihtyy aika kivasti ja kulkuakin riittää mutta kone alkaa kuumenemaan aika nopeasti.

Palellaan viikonloppuna :wink:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Mikko L - 24.06.08 - klo: 10.29
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 24.06.08 - klo: 10.23
Novakin mukaan koneen lämmöt ei saa nousta 65 astetta korkeammalle, pikatestillä näyttäisi siltä että 11 pinjonilla se pitäisi onnistua mutta katotaan nyt. 13 pinjonilla ja Monsun renkailla kiihtyy aika kivasti ja kulkuakin riittää mutta kone alkaa kuumenemaan aika nopeasti.

Palellaan viikonloppuna :wink:
Mitäs pinioneita käytät, vai porasitko vaan reikiä isommiksi? Tarttis varmaan itekki hommata pinionit valmiiksi...
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 24.06.08 - klo: 10.58
Poralla reiät suuremmiksi. Pikku vinkkinä että pidätinruuvinreikä pitää porata ensin läpi tai muuten keskireikä menee vinoon. Mistäkö tiedän? En mistään... ja pinjonikauppaan... :angel:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 25.06.08 - klo: 20.38
Pikapyrähdys Galleriassa, olisin ajanut enemmän mutta tuli teknisiä ongelmia pohjalevyn kanssa, ajovirheillä ei sitten ollut mitään tekemistä tämän kanssa... :afro:

13,5 Mongoosella kerkesin ajamaan vain muutaman kierroksen ennen totaalista kaputtia joten paljoa ei kokemusta vieläkään tullut. Sen verran saatiin fiilistellä että kulkua riittää ja tehoa on selkeästi enemmän kuin vakiohiilessä, kiihtyy ripeästi ja pääsuoralla vauhtia 13 pinjonilla riittävästi. Se vähä mitä on päässyt ajamaan niin viiveitä en ole huomannut missään vaiheessa, vaatii vaan "hieman" opettelua ennen kuin pääsee tehojen kanssa sinuiksi, EPA on kova sana ensi alkuun.

Paikkaillaan kuskin itsetunto kasaan, uusitaan osat autoon ja uudestaan radalle. Alku ei vaikuta ollenkaan pahalta ja mistäpä sen tietää vaikka joutuisi toisenkin mokoman tilaamaan pullalle ettei se vohki kohta vohki mun konetta tai autoa :police: 
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 27.06.08 - klo: 16.59
Uusi pyrähdys Galleriassa ja tällä kertaa peli pysyi nipussa joten pari lipollista kerkesi ajamaan.

Minkälainen 13,5 Mongoose on? Vastaus: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Ei ole hiilikonetta yhtään ikävä Mongoosen jälkeen ja kun sitä vertaa niihin harjattomiin mitä olen Sharkeissa kokeillut niin ajotuntumaltaan ja viiveettömyydeltään Mongoose on omaa luokkaansa. Voimaa on alhaalta asti ja kone on vääntö painoitteinen mutta jaksaa kiljua pääsuoralla ihan kivasti. Minkäänlaisia viiveitä en ole huomannut ja kone reagoi kuin ajatus kaasunkäyttöön, ei pätki, ei nyi, lähtee liikkeelle kakistelematta jarruttaa nätisti, ajoaikaa tuntuu piisaavan jne.

Halvimmasta mahdollisesta paketista ei ole kyse vaan hintaa kertyy helposti FT Sharkin verran mutta alkutuntumalla ei mene rahat hukkaan. Kannattaa kysyä Hobbylinnasta jos he vaikka Novakkeja tilaisi, vihjaisin jo Mikolle ja Karille että joku saattaisi vaikka moisen sutoonsa laittaa jos niitä olisi saatavana :wink:

Huomenna iltapäivällä taas Galleriaan jos kelit sallii, sen verran jäi fiilikset päälle tän päivän kokeilusta.

Vaikka 13,5 koneessa on voimaa ja kulkua todella mukavasti niin saas nähdä koska haluaa lisää jerkkua, ainakin Gallerin pitävällä radalla :grin:



Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Mikko L - 27.06.08 - klo: 18.07
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 27.06.08 - klo: 16.59

Minkälainen 13,5 Mongoose on? Vastaus: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Vaikka 13,5 koneessa on voimaa ja kulkua todella mukavasti niin saas nähdä koska haluaa lisää jerkkua, ainakin Gallerin pitävällä radalla :grin:
Hui  :shocked: mulle on tulossa (toivottavasti pian) 10,5 :shocked: sillä vissiin sitten pitäisi keretä jo ihan tosissaan  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: _valtsu_ - 27.06.08 - klo: 18.50
Jos mahdollista on niin ottakee video ja pistäkää tänne, ois kiva nähä kuinka paljon sitä voimaa on.
Moni kennonen lipo sulla Koheltaja on 13.5 koneen kanssa?
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: redman - 27.06.08 - klo: 19.25
onko ketään suunnitellut tuollaisen hankkimista assoon (RC18) ?
mittojen puolesta vaikuttaisi että voisi mahtuakkin.
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Mikko L - 27.06.08 - klo: 20.59
Lainaus käyttäjältä: redman - 27.06.08 - klo: 19.25
onko ketään suunnitellut tuollaisen hankkimista assoon (RC18) ?
mittojen puolesta vaikuttaisi että voisi mahtuakkin.
Mahtuu, helposti...

Aameeriikaas ne jo työntäny näitä vaikka mihin kinnereihin, mm MI, RC18, Xray, jne...
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 27.06.08 - klo: 21.35
Kaksikennoisella lipottimella kurvaillaan ja kyyti riittää ainakin mulle, en kaipaa yhtään enempää, vielä... :wink:

Vai että vielä viteota, sitten pitäisi saada ensin joku kuvaamaan ja joku toinen ajamaan sillä mun koheltaminen ei ole kaunista katseltavaa... :evil:

Okei, myönnetään että on niitä nopeampiakin ja tehokkaimpia harjattomia moottoreita joten älkää ymmärtäkö väärin mun hehkutusta. Aiemmin ajettu Sharkin hiilikoneella ja parilla ei-toimivalla harjaton yhdistelmällä. Tehoa on mulle riittävästi radalla ajoon ja kierrosten toistoon, siinä hommassa ei se kaikista yybertehokkain moottori ole aina paras vaihtoehto. Pihapommittajalle 13.5 mongoose on varmaan nassukka mutta eiköhän tuleva 8.5 laita hymyä suupieliin niille jotka tykkää ajaa suorilla kovaa.


Eiköhän se mene Assoon heittämällä. Kone on hieman pienempi kuin Sharkin 380 moottori mutta ei paljoa, jos en väärin muista niin päädyssä on kolmet eri ruuvijaot eri kiinnityksille. Kierteet taisi olla tuumaiset kun M3 ruuvi meni vähän nahkeasti kierteelle joten nappasin M3 tapin ja veistelin reikiin metriset kierteet.

Jos joku alkaa tanssimaan sadetanssia huomiselle iltapäivälle niin tuun potkimaan munille, ajamaan pitää päästä kun on kerrankin hyvä rata, auton säädöt lähellä oikeaa ja moottori joka ei jätä kylmäksi :grin:

EDIT: Semmottos tuli vielä mieleen että Mongoosen akselin halkaisija on se 3.15mm joten samalla kannattaa tilata rattaat. Sharkin rattaiden poraaminen onnistuu muutaman harjoituskappaleen jälkeen mutta ruuvin kierreosuus jää aika pieneksi ja kierteet ei kestä montaa kiristystä. Akselia ei voi ohentaa ilman kunnollisia työkaluja koska siihen on ajettu tasainen sivu ruuvia varten, työkaluhiomakoneessa homma onnistuu mutta niitä ei taida jokaisella sudittajalla olla :wink:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 28.06.08 - klo: 18.14
Pojan autoon laitettiin uusi Sharkin vakiokone ja molemmille samat lipot. Hiilikoneessa pinjonina 16 ja Novakissa 11. Kiihtyvyys Novakissa parempi, kuten ajotuntumakin, suoranopeus molemmilla aika lailla sama.

Jarru on hieman tehottoman oloinen joten viimehetken jarrutukset ei oikein onnistu, eipä kyllä ole sitä vaaraa että jarrutuksissa spinnaisi. Ehkä tilanne korjaantuisi jos malttaisi kokeilla noparista eri setuppeja mutta kun on niin pirun kova hinku ajamaan, kerrankin kun on mieleinen motti :grin:

Aurinko paistoi ja linnut lauloi, sellaista viserrystä kuului että Hobbylinnaan olisi pari 13,5 Mongoosea tilattu joten kohta varmaan saadaan kuulla muiltakin kokemuksia, ettei mene yksinpuheluksi ja pelkäksi kehumiseksi :wink:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: jerzirccar1 - 28.06.08 - klo: 20.19
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 28.06.08 - klo: 18.14
Pojan autoon laitettiin uusi Sharkin vakiokone ja molemmille samat lipot. Hiilikoneessa pinjonina 16 ja Novakissa 11. Kiihtyvyys Novakissa parempi, kuten ajotuntumakin, suoranopeus molemmilla aika lailla sama.

Jarru on hieman tehottoman oloinen joten viimehetken jarrutukset ei oikein onnistu, eipä kyllä ole sitä vaaraa että jarrutuksissa spinnaisi. Ehkä tilanne korjaantuisi jos malttaisi kokeilla noparista eri setuppeja mutta kun on niin pirun kova hinku ajamaan, kerrankin kun on mieleinen motti :grin:

Aurinko paistoi ja linnut lauloi, sellaista viserrystä kuului että Hobbylinnaan olisi pari 13,5 Mongoosea tilattu joten kohta varmaan saadaan kuulla muiltakin kokemuksia, ettei mene yksinpuheluksi ja pelkäksi kehumiseksi :wink:

Miten voi olla parempi ajotuntuma kuin vakiokoneessa :huh: Tietysti jos on edullinen nopari niin sitten voi olla.
Jerzi
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 28.06.08 - klo: 21.00
Miksi ei olisi?

Pojan autossa tosiaan oli kiinni edullinen nopari mutta se mitä olen ajanut paremmalla noparilla olevaa vakiokonetta niin edelleen kallistun tässä tapauksessa harjattoman puolelle.



Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Boltsi - 28.06.08 - klo: 22.04
Ja muistahan Jerzi että nyt on kyseessä sensorillinen harjaton setti ;)

Itsekkin uskoisin että ajotuntuma on hyvin lähellä kunnollista harjallista settiä, ellei jopa parempi.
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 29.06.08 - klo: 07.40
Yep, juurikin näin, Goose on sensorellinen ja siitä syystä viiveet ja tökkimiset loistaa poissaolollaan eli pelittää kuin hyvällä noparilla oleva vakiohiili mutta kestävyys ja ajoaika on paremmassa jamassa. Kokeilemalla se selviää :wink:

Ainoa ongelma on se sama mikä vakiohiilellä eli lämpeneminen jos haluaa suoranopeutta eli hieman pidempää välitystä. Puhallinta viritellaan kun Sharkin jäähdytyssiili ei riitä lämmön poistoon, tosin eilen ei taukoja ollut vaan uutta lipoa kiinni sitä mukaa kun akku tyhjeni. Pienemmällä pinjonilla kone kyllä lämpenee mutta koneen päällä kersii kuitenkin pitää sormea eli ollaan jossain 60 asteen kantturoissa.
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: jerzirccar1 - 29.06.08 - klo: 18.08
Lainaus käyttäjältä: Boltsi - 28.06.08 - klo: 22.04
Ja muistahan Jerzi että nyt on kyseessä sensorillinen harjaton setti ;)

Itsekkin uskoisin että ajotuntuma on hyvin lähellä kunnollista harjallista settiä, ellei jopa parempi.

Onko kellään tietoa kuinka monta pykälää kaasulle tuolla novakin säätimessä on. Esim noissa kisa säätimissä harjallisille koneille on yli 8000kpl kaasulle, rtr vastaavasti on n.6000kpl.
Jerzi
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 29.06.08 - klo: 18.48
Spekseistä kattelin niin en löytänyt millä taajuudella nopari ruokkii virtaa koneelle. Kai se jostain KVG maailmasta löytyisi jos jaksaisi etsiä :wink:

Nämä tuntuma asiat on sitten kylätason kuskin kommentteja, hardcore kisakuskit voi olla hyvinkin eri mieltä kyseisestä paketista, laajemman kokemuksen sekä herkemmän kaasunkäytön johdosta. Mä vaan runttaan menemään ja oon tyytyväinen kun kerrankin on mieleinen voimanlähde Sharkissa, kohta myös juniorin autossa...  :grin:

Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: jerzirccar1 - 29.06.08 - klo: 19.02
Tämä nopari/moottori olis jo pitännyt olla markkinoilla jo ajat sitten. Voin vain kuvitella kuinka paljon parempi nopari se on noita ilman sensoria olevia nopareita, niiden kanssa ajaminen oli (se mitä minä kokeilin) yhtä tuskaa.
Jerzi
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 29.06.08 - klo: 20.42
Tuon viimeisen lauseen allekirjoitan täysin, siitä juteltiinkin talven aikana useaan otteeseen ja siirryin takaisin vakiohiileen kun ei aika ja rahat riittänyt etsiä ikuisesti toimivaa harjatonta kone/nopari yhdistelmää.

Tuu jerzi joskus Galleriaan käymään niin pääset kokeilemaan miltä goose tuntuu, saadaan vähän enemmän perspektiiviä goosen toiminnasta :wink:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: jerzirccar1 - 29.06.08 - klo: 21.34
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 29.06.08 - klo: 20.42
Tuon viimeisen lauseen allekirjoitan täysin, siitä juteltiinkin talven aikana useaan otteeseen ja siirryin takaisin vakiohiileen kun ei aika ja rahat riittänyt etsiä ikuisesti toimivaa harjatonta kone/nopari yhdistelmää.

Tuu jerzi joskus Galleriaan käymään niin pääset kokeilemaan miltä goose tuntuu, saadaan vähän enemmän perspektiiviä goosen toiminnasta :wink:

Ainoa tähän asti oleva hiilitön setti jota olen saannut kokeilla on tuo permax400 setti joka on ollut hiilikonetta lähin, se oli jo lähellä mutta kone oli liian tehokas peli.
Olis kiva päästä kokeilemaan koska tuota on varmaan moni jo odottanutkin kuten minäkin.
Miten on kiihtyvyyss ja loppu nopeus verrattuna vakiokoneeseen ja kuinka paljon tuli ajoakiaa lisää.
Jerzi
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 29.06.08 - klo: 21.59
Aivan suoraa vertailua ei tehty ajoaikaan eikä otettu aikaa kauanko Linna-lipolla ajaa, mutta kyllä sillä sai huristella melkoisen pitkään. Pitää ottaa aikaa seuraavalla kerralla kun mennään paanalle.

Sulla oli vakiohiilellä parempi nopari kun mulla joten paha lähteä vertaamaan siihen sun autossa olevaan pakettiin. Jos Nosramin perus nopari/vakiohiileen vertaa niin ero on kuin hyppäisi bussista ripeän henkilöauton kyytiin... Tosin tehoa ei ole liikaa, ainakaan Gallerian pitävälle radalle mutta Ompussa olisi joutunut EPA:lla ottaa paukkuja pois.

Loppunopeudesta mainitsin jo aiemmin. Vakiohiili 16 pinjonilla kulki samaa vauhtia pääsuoran päässä kuin Goose 11 pinjonilla. Jaa mutta, pojan autossa taisi olla 3mm pienemmät pyörät alla joten sekin pitää huomioida.

Poika kun pääsi kokeilemaan Goosea niin minuutissa muuttui vakiohiili/nopari huonoksi, keksi kaikenlaisia tekosyitä miksi ei voi ajaa omalla autolla että pääsi tykittämään Goosella :wink: :grin:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 02.07.08 - klo: 22.36
Ensi viikolla pääsee testaamaan Goosen laadun tasaisuutta sillä pojan autoon tulee samalainen combo. Päädyttiin siihen että 13,5 riittää tehojen osalta eikä tässä vaiheessa alettu haikailemaan tehokkaampaa konetta, helpompi ajaa hieman lussumalla vaikka 13,5 ei lussu olekkaan :wink:

Omasta pätkäisin kaikki johdot lyhyemmiksi ja juotin koneen/noparin piuhat suoraan toisiinsa. Sai johdot siistimmin istumaan kopan alla ja yksi häiriötekijä vähemmän, samalla laitettiin puhallin koneen kupeeseen. Pitääpä napsaista kuva paketista kun joutaa.
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 04.07.08 - klo: 17.00
Jatketaan yksinpuhelua...

Ratakäynti takana ja 13,5 tikkaa edelleen hienosti. Lämpöjä kone kerää vaikka puhallin on koneen kyljessä kiinni, sormea nippanappa pitää koneessa kiinni akullisen jälkeen. Kokeilin harvempia välityksiä Galleriaan ja muuta ei tapahtunut kuin akku tyhjeni nopeammin eli takaisin 11 pijoniin vaikka pääsuoralla saisi kulkea kovempaakin.

Ajoaikaa mitattiin kahdella Linna-lipolla, jotka muuten on pirun hyviä lipoja 1:18 autoihin. Molemmilla akuilla nopari kyykkäsi tehot pois 24-25 minuutin kohdalla joka riittää mulle. Ajo oli Gallerian pitävällä radalla tyyliin "ajoin minkä osasin" eli pyrin ajamaan sen minkä auto kulki/taidot riitti :wink:

Toistan itseäni mutta edelleen olen erittäin tyytyväinen Mongooseen :grin:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Mikko L - 18.07.08 - klo: 09.01
Nyt mulla on jo osa satsia... Mod 0.6 pinionit 11, 12 ja 13 moottoria ja säädintä odottelemassa, mikä nyt kyllä alkaa tuntumaan turhan pitkältä...
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 18.07.08 - klo: 17.23
Mulla alkaa kanssa odottelu sillä Goose pitää lähettää Novakille, pitää laittaa lisää savua sisälle...

Tänään nopari puski savut pihalle ilman mitään ihmeempiä lämpöjä, nopari oli reilu sormen lämpöinen ja kone vähän kuumempi. Meno alkoi hyytyä ja ihmettelin että mitäs ny, otin kopan pois niin noparista pääsi toimintasavut pihalle. Ilmeisesti joku komponenttivika kun aikaisemmin pätkäisi mystisesti sähköt hetkeksi pois, saapi tutkia Novakilla mikä mättää. 

Sattuuhan näitä, kunhan ei kovin useasti. Pojan autossa Goose pelittää hyvin ja sellainen huomio tuli tehtyä että Sharkissa kannattaa käyttää jäähdytyspuhallinta että koneen lämmöt pysyy kurissa. Mulla oli puhallin ja pojan autossa ei, stintin jälkeen mun koneessa piti helposti sormea koneen päällä mutta pojan koneessa ei.

Paitukei, Hobbylinnassa näytti olevan kaksi 8,5 Mongoose pakettia hyllyssä odottamassa ostajaansa :grin:

Multa sitten löytyy sitten 17, 18 ja 19 pinjonit jos joku tarvii, tilasin vahingossa väärät rattaat ja kaksi avaamatonta pussia löytyy jos joku sellaisia kaipaa.
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: pulla - 19.07.08 - klo: 09.22
Vai että savut pihalle. Minulla kyllä toimii ihan loistavasti.
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 19.07.08 - klo: 19.28
Kai se kestää kun hemmo ajaa kun mummo ilman rillejä rollaattorin kanssa. Pistän sulle kohta vakiopadan kiinni, annan vanhat NiMhit ja ruuvaan EPA:lla tehot pois :evil: :grin:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: pulla - 19.07.08 - klo: 20.30
Mä ajan karkuun.
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: _valtsu_ - 19.07.08 - klo: 21.22
Kyllähän tuollainen toimintasavut pihalle toiminta tuntuu olevan aika normaalia monimutkaisempien sähkölaitteiden ensimmäisissä erissä.
Esim. mamba monster, xbox360...
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 18.08.08 - klo: 20.56
Joskos Mikko on saanut 10,5:sen Goosen ja onko joku muu hankkinut vastaavaa pakettia?

Jos ei kohta ala näkyä comboa remontista takaisin niin pitää ostaa yksi combo lisää, alkaa huolestuttavasti tulla vieroitusoireita kun ei ole kunnon konetta autossa kiinni :tongue:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Mikko L - 18.08.08 - klo: 20.59
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 18.08.08 - klo: 20.56
Joskos Mikko on saanut 10,5:sen Goosen ja onko joku muu hankkinut vastaavaa pakettia?
:cry:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 18.08.08 - klo: 21.52
No, toivottavasti odotus palkitaan ja saat EVO II eli savuttoman version. Ei sekään ole yhtään kivaa kun lelut on korjaamolla :sad:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 20.08.08 - klo: 21.27
Novakilta tuli tänään postia ja postin sisällä pakettillinen Mongoosea. Mukana tuli nootti että pitäisi jäähdytellä useammin, kone oli vissiin näkkileipää sisältä.... Noparin palaminen johtunut jostain oikosulusta, ilmeisesti sisäisestä sellaisesta koska ulkopuolista oikosulua ei ollut.

Ei kun kiesi nippuun ja Galleriaan heti kun ehtii, taas alkaa kanttarit kolisemaan kun saa Sharkin paanalle :grin:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 26.08.08 - klo: 12.50
Uusi Mogoose composti kiinni ja vaille kovaa ajoa, katsotaan kauanko tällä kertaa kestää. Samalla laitettiin uusi puhallin moottorin kylkeen ja 25x25mm puhallin noparin päälle, näillä eväillä yritetään olla käryttämättä combostia :wink:

Testasin vakiohiiltä Mongoosen noparila ja eroa on hiilellä/harjattomalla kuin yöllä ja päivällä. Hiilikone on selvästi pehmeämpi ajettava mutta myös laiskempi kun taas harjaton on terävä ja voimaa löytyy. Harjattomasta saa suurinpiirtein vakiohiilen oloisen kun säätää EPA:lla tehot n.70%, silloin liikutaan samoilla tehoilla ja pehmeydellä.

Ei kun Galleriaan viikonloppuna jos kelit sen meille suo :grin:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: sjtm - 27.08.08 - klo: 20.54
Minkäslaisia puhaltimia näissä yleensä käytetään? Oma PC-hankinta ei inahtanutkaan noparista tulevalla virralla...
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 27.08.08 - klo: 21.30
Tavallisia laitetuulettimia joiden jännitearvot on 5v, 6v tai 7,2v. Johdot pitää olla oikeinpäin kytkettynä tai puhaltimen harjaton motti ei inahdakkaan.

Sellainen huomio että tuuletin ei välttämättä toimi harjallisen koneen kupeessa kuin tietyssä asennossa, jos toimii ollenkaan.

Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 16.11.08 - klo: 19.31
Shark löysi uuden kodin joten Mongoose siirrettiin kyydittämään Xray M18T Prota.

Ekana tuli mieleen että mitäs mä pinjonien kanssa teen? Jaksa alkaa odottelemaan jotian ulkomaantilausta muutamaa viikkoa että pääsee ajamaan joten remeli käyttöön...

Motti penkkiin kiinni ja sähköt päälle, Dremeliin hieno työkaluhiomakivi kiinni ja ei kun hommiin. Poika painoi kaasua ja sitten varovasti Dremelillä akselia ohuemmaksi, välillä mittaus ja uutta pölyä irti akselista. Tarkkana saa olla että homma onnistuu joten malttia ja vakaata kättä tarvitaan, viimeiset sataset otin pois Dremelin hiovalla kumi/kiillotuslaikalla, sillä sai sileen pinnan ja se ei haukkaa materiaalia nopeasti joten viimeistely onnistuu hyvin. Nyt akseli on 2mm eikä enään ole sidonnainen Novakin pinjoneihin joten elämä helpottui niiltä osin todella paljon. Akseliin kannattaa samalla hioa tasainen osuus pinjonin lukitusruuvia varten. Kone kiinni ja eka huomio oli että Pron pohjalevystä pitää hioa hieman pois että koneen saa paikalleen, muuta ihmeellistä hommassa ei ollut.

Ei kun paanalle, ajettavuus ja kaasuun reagointi oli tuttua Mongoosea joten pelittää hienosti Reiskassakin. Positiivinen yllätys on koneen lämmöt ja ajoaika. Sharkissa piti puhaltimella hillitä koneen lämmöt 60 asteeseen, ilman fööniä lämmöt keikkui 80-90 asteessa. Nopari myös lämpeni 60 asteen tuntumaan. Reiskassa koneen lämmöt keikkuu 30-40 asteen kantturoissa ja nopari pysyy 30 asteen tuntumassa, auton keveys ja herkkä voimansiirto haihdutti lämpöongelmat kertaheitolla. Kun auto saadaan ajettavaksi ja pääsee paukuttamaan samoja vauhteja kun Sharkilla niin sitten vasta näkee totuuden koneen lämmöistä mutta alku on lupaava. Ajoaika on arvion mukaan 1700 lipoilla reilu puolessa tunnissa, ei mene virrat enään koneen lämpöihin vaan renkaisiin.

Kuulostellaan lisää kun saadaan lisää kilsoja alle, vielä ei ole käynyt mielessä koneen/noparin vaihto, molemmat Gooset toimii loistavasti eikä ongelmia ole ollut. Paitsi se noparin kärähtäminen kesällä joka johtui hyvin pitkälti siitä että käyttäjällä on hyvin usein enemmän intoa kuin järkeä ja jäähytauot unohtuu ajohurmiossa :angel: 
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 11.12.08 - klo: 20.21
Toinen Mongoose laitettiin Sharkista Reiskaan, kone oli pojan entisessä autossa jolla on paukutettu paljon radalla ja pihasudittelua. Nyt tuli sitten koneelle tunnit täyteen, kuulostaa siltä kun yksi vaihe puuttuisi kokonaan, kone "pärisee" ja kuumenee välittömästi kun sitä käyttää.

Mikään ei ole ikuista ja osasyynä saattaa olla koneen sisältä hilluneet hiekanjyvät. Toinen syy rikkoontumiseen saattoi olla se että sensorin johto unohtui irti, virrat päälle ja kaasua, pelkkää vinkumista ja sätkimistä. Sen verran pientä piperrystä koko motti että ei jaksa alkaa syventyä tarkemmin sen sielunelämään joten uutta tilalle, hyvä tekosyy laittaa tilluukseen ainakin yksi 10,5 paketti...

Jos ajelee ulkona niin kannattaa tilkitä koneen päädyssä ylimääräisiksi jäävät kiinnitysruuvin reiät ettei hiekka/pöly pääse tekemään tepposia koneen sisuksiin.
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: jesi - 06.08.09 - klo: 22.37
Vieläkö nämä savuaa?  :huh:
Otsikko: Vs: Novak Mongoose
Kirjoitti: Koheltaja - 07.08.09 - klo: 07.48
Noup, savut pysyy sisällä kun ei aja 5-6 lipoa putkeen 25 asteen helteellä...

Viime talvi ajettiin sisäkrossia ja mitään ongelmia ei ollut kun lämmöt pidettiin kohtuullisena.

Mites muuten tarviitko todella vähän ajettua 10.5 Goosea? :wink: