RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: turilas101 - 08.05.03 - klo: 23.21
-
Marui Hunterilla rässäilen pihalla rankemmalla kädellä, akkuina 6x Sanyo 3000mAh Ni-Mh kennoja ja mekaaninen alkuperäisnopari. Pinionina on auton mukana tullut keskimmäinen kolmesta vaihtoehdosta, ja ei pitäisi olla liian iso sillä huutaa kyllä leipää ja kiihtyminen ei kauaa kestä.
Noh, mutta kun olet hetken ajellut niin kone tulee mielettömän kuumaksi, ajon jälkeen tänäänkin auto oli hetken lattialla, ja sitten irrottelin akun ja rupesin autoa pikkuhiljaa putsailemaan, kun sormi hipas moottorin ulkokuorta ja melkein rakkula tuli sormeen, siis melkein sihaus kuului sormesta...
Eli kun joku sanoi että koneen päällä pitäisi pystyä ajon jälkeen 10-15sek pitämään kättä, tuossa ei _takuulla_ pysty kovinkaan jätkä pitämään edes 1-2sek kättä.
Mikä ihme voi olla kun kone tulee noin kuumaksi? Hyvin tuo näyttää toimivan mutta ei tuo voi koneelle pitemmän päälle hyväksi olla?
Mikä neuvoksi vai annetaanko kärytä?
-
Moottorin kuumenemiseen voi olla monta syytä esim. ajoalusta, pinjonin kireys pääratasta vasten, välistys, jne. Noin kuumaksi ei ole kyllä hyvä mottorin tulla. mikä pääratas ja pinjoni? välitys? Pienempi hampaista pinjonia kiinni, epäilen, etä se joutuu liian kireällä välityksellä kovalle rääkille, motti siis. korjatkaa kokeneemmat.
-
Tarkotat että pienempää kokoa pinionia? Tuolla yhtä pienemmällä koolla auto huutaa jo 1,5m kiihdytyksen jälkeen täyttä kierrosta ja ikäänkuin "jarruttaa", eli liian pieni taitaa olla?
-
Jos kyseessä on Mabuchi moottori tai vastaava jossa ei ole vaihdettavia hiiliä, niin kuumeneminen saattaa johtua siitä että hiilet ovat kuluneet loppuun ja kuparilevyt joissa ne oli kiinni nyt ottavat kiinni kollektoriin. Tämä ainakin itselläni Kyoshon vakiomoottorilla aiheutti kuumenemista.
-
Ei ole, kone on tosi vähän ajettu ja hiilet tuskin kuluneetkaan kunnolla. Noh, antaa olla kuumana - minkäs tuolle voi. Onneksi on noita varakoneita samanlaisia.
Mabucheista näemmä ensin menee laakerit kuin hiilet loppuun, yksi vanha paljon ajettu mabuchi on ja pitää hirveää ulinaa laakerit ulvoo ja kalkattaa mutta hiiliä on puolet jäljellä.
-
...pinjonin kireys pääratasta vasten, välistys, jne. Noin kuumaksi ei ole kyllä hyvä mottorin tulla...
Epäilen hyvin vahvasti tuota. Oma koneenikin on lämmennyt tuon takia melko äärirajoille.
-
Tuon välin olen kyllä laittanut tarpeen suureksi, muovikalvo käy hyvin rattaitten väliin ja sitten vetää sen sieltä pois.
Antaa kuumeta sitten..mitäs tuolle voi tehdä ellei jäähdytysripoja liimaa koneeseen. :) Onkohan sellaisia myynnissä? Pico-Stick lentokoneen kanssa muistan kun noita ripoja sai liimailla koneeseen ja tosiaan auttoi.
Ei taitais tosin kauaa pysyä, auto saa piharässäilyssä sellasta volttia että mikään mikä ei ole pultilla ja mutterilla, ei pysy. Tänäänkin auto teki 2 pitkittäisvolttia komiasti, kori jäi lähtöpaikalle ja auto laskeutui 2 metrin päähän pyörilleen. Jeh!
-
Pari vaihtoehtoa mitä voisit koittaa tehdä.
- Koita muita pinjoneita ja vertaa kuumeneeko kone enemmän vai pysyykö se viileämpänä.
- Avaa kone ja katso onko sisällä jotain moskaa, tai karvoja.
- Katso ettei koneen ennakko ole täysillä (nopeaa hiilten/kollektorin kulumista ja enemmän lämpenemistä)
- pinjonia kiinnittäessä katso ettei se hankaa päärätasta, vaan pyörii kevyeesti. (Koita pyörittämällä pääratasta sormella)
- Kun moottori on irti, testaa että auto liikkuu normaalisti eikä mikään ole jumissa.
- Saako kone ilmaa tuuletusrei-istä, vai ovatko reiät umpinaisessa paikassa ?
Ja tollasella 3000mAh akullakin ajaa aika kauan, ja moottori lämpenee pitkän ajoajan takia enemmän.
-
Koitin yhtä pienempää pinjonia, kenties hitusen viileempänä käy tai sit ei, sekuntin tai kaks voi kättä pitää siinä kesken ajelun koneen päällä. Nyt vaan huutaa niin jumalattomasti motti, eikä kulje mihinkään. :)
Tuo kone on Mabuchi 540 joten sitä ei oikein saa auki...(??) Ja näin ollen ennakko ei myöskään ole säädettävä. Pääratas pyörii hyvin ja auto liikkuu niinkun se voi liikkua, mutta tuossa maruin autossa nuo vetonivelet ja perän rattaat tuottavat aika paljon vastusta verrattuna kalliisiin ja hienoihin autoihin, ja sen lisäksi nivelet rusahtelevat jne. joten siinä yksi syy lämpöihin. :)
Tuosta akusta muuten, kerkesin jo jossain sanomaan että eihän tuo kestä sen kauempaa kuin 1500mah akkukaan, noh, tuossa tänään katsoin kelloa kun menin pihalle ajelemaan ja kun tulin takaisin... akulla ajelin 20 - 25min tuossa pihalla, tosin osakaasulla noin puolet ajoista mutta silti.
-
Tuosta akusta muuten, kerkesin jo jossain sanomaan että eihän tuo kestä sen kauempaa kuin 1500mah akkukaan, noh, tuossa tänään katsoin kelloa kun menin pihalle ajelemaan ja kun tulin takaisin... akulla ajelin 20 - 25min tuossa pihalla, tosin osakaasulla noin puolet ajoista mutta silti.
Mutta jos autossa on mekaaninen niin sillä ei ole väliä että ajaako puolikaasulla vai täydellä, koska puolikaasulla "ylimääräinen" virta menee vastukseen.
-
Mutta jos autossa on mekaaninen niin sillä ei ole väliä että ajaako puolikaasulla vai täydellä, koska puolikaasulla "ylimääräinen" virta menee vastukseen.
Näinhän se menee, mutta itseäni on askarruttanut sellainen seikka että kuluuko virtaa puolikaasulla minkä verran suhteessa täyteen kaasuun, koska täydellä kaasullakin virrankulutus voi kai vaihdella melkoisesti, riippuen kiihdyttääkö auto vai rullaako se sileällä asvaltilla. Sähkömoottorin virrankulutushan riippuu kuitenkin siitä kuinka paljon moottorilla on vastusta? Kysymys on tietysti melko teoreettinen mutta uskoisin että vastuksen ja moottorin yhteiskulutus voisi olla pienempi kuin täydellä vauhdilla kiihdyttävän auton? Hieman OT mutta liittyy kuitenkin teemaan lämmönmuodostuksen ja virrankulutuksen osalta.