RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Rubber - 12.05.03 - klo: 18.06
-
Eliköäs olen hankkimassa itselleni polttis turistia kun lopultakin aurinko alkaa kunnolla paistamaan. Mutta nyt olis sitten seuraavana hankintalistassa servot. Millaisia sewrvoja suosittelisitte ohjaukseen ja kaasuun/jarruun.
-
Vähän tietoja autosta mihin olet servoja ostamassa, kiitos!
-
auto olisi serpent 705
-
En ole ikinä kuullutkaan tuosta.
Onko tuo joku 1:8 .21 touringi?
-
http://www.serpent.com/products.html
-
Ahaa, selvä.
1:10 touringiin riittänee 2 vakioservoa.
Laita vaikka Hitecin HS-303 tai paremmat, mutta ei tuollainen auto voimaservoja tarvi.
-
Ahaa, selvä.
1:10 touringiin riittänee 2 vakioservoa.
Laita vaikka Hitecin HS-303 tai paremmat, mutta ei tuollainen auto voimaservoja tarvi.
Kyllä tarvii!
Ainakin ohjaukseen, koska tommonen menee LUJAA!
Vakioservo ei enää siinä vauhdissa paljoa jaksaa vääntää, ja nopeuskin vakioservosta uupuu. Kaasuunkin voisi hankkia jonkun vähän vakiota nopeamman servon, koska onhan tuommoinen auto myös hyvä saada pysähtymään kunnolla :wink: .
Eli ohjaukseen joku metallirattainen ja kuulalaakeroitu (tietenkin) hyvin vääntävä servo, ja kaasuun/jarruun joku nopea servo jossa on kohtalaisesti vääntöä, mutta vakioservot eivät riitä (kun ei ne oikein riitä sähköturistinkaan ohjaukseen).
-
Olen nähnyt monta Superteniäkin joissa on ollut kaikissa vakioservot.
Yhdessä Superissa oli vielä 2-portainen laatikko.
Missä muuten menee vakio- ja voimaservon raja?
Mihin niitä vakioservoja sitten käytetään, jos ne ei mukamas sähkötouringiinkaan kelpaa?
-
No kyllä tosiaankin auto tarvitsee voimaservot ja ajttelinkin hommata molemmiksi servoiksi futaban 9450...joissa piisaa vääntöä ihan riittämiin....
-
Olen nähnyt monta Superteniäkin joissa on ollut kaikissa vakioservot.
Yhdessä Superissa oli vielä 2-portainen laatikko.
Niin mutta kuinka hyvin ne toimivat?
Jos aikoo kilpailla tuolla Serpentillä (no siihenhän se on tarkoitettukkin) niin vakioservoilla ei tee mitään. Niissä vaan ei ole tarpeeksi nopeutta.
-
Omassa 1:10 polttis krossarissanikin vakioservot toimivat aivan hyvin.
Nojoo, kilpailukäyttössä ne voivat tulla tarpeen, mutta olisit sanonut, että aiot ajaa kilpaa sillä. :|
Rubber, miksi edes kysyit, kun näköjään tiesit, että auto tosiaankin tarvitsee voimaservot?
-
1/10 autossa kaasu/jarru servoksi piisaa vakiokin. Omakin halpa mugeni (prime 12) pysähtyy loistavasti vakioservolla, tai siis pysähtyisi jos renkaissa olisi pitoa. Eli kyllä se vakio jaksaa vetää jarrut lukkoon mikä kyllä ei ole optimaalisin jarrutusmuoto. Ja kaasari ei sellaisia vastavoimia omaa jotta tarvitaan enemmän vääntöä servoon. Ja liike on vajaan sentin joten nopeudenkin kanssa asia on vähän niin ja näin. IMHO
Toisaalta antaahan se mielenrauhaa kun tietää että auton pysäyttäjänä on vakiota laadukkaampi servo. Ohjauksessa saa kyllä olla voimaa ja nopeutta.
-
Mites tossa rc:ssä toi jarru toimii.
-
kaasu ja jarru on linkitetty niin, että kun "painaa kaasua" servon toinen raidetanko liikuttaa kaasutinta (avaa kaasua), ja kun jarruttaa niin ensinnäkin kaasu menee tyhjäkäynnille (siis päivastoin kun kaasutettaessa) ja samalla vastaikkaisen suunnan raidetanko painaa jarrun "tassuja" vasten vetoakselissa kiinni olevaa jarrulevyä. kaasun avaaminen uudelleen irrottaa tassut jälleen jarrulevystä. jotta homma toimii, on autossa kytkin joka välittää vedon vetoakselille vasta kun kaasua avataan tarpeeksi (eli ei tyhjäkäynnillä). Selvittikö?
-
OK 100%
-
Eteen suositelisin eteen hitecin 925 bmg, omassa krossisani on se ja hyvin toimii, on noepa ja vääntöä löytyy 4.8v 6kg.
-
Minun Supertenin Futaba S-3001 kuulalaakeroidut vakioservot lähti eläkkeelle kokeiltuani Multiplex Profi 3BB servoja 5 kennolla eli 6 voltilla. Suosittelen vaikka Multiplexit maksavatkin about 50-60 ecua / kappale.
Kaverilla on Mega Forcessa samanlaiset viritelmät 5xSanyo 500AR akulla jos otta etupyörästä kiinni ja kääntää rattia niin tuo servo vääntää servosaverin tappiin vaivatta.
Btw. mulla on samanlaiset servot myös Somethin Extran (3d lentsikka) siivekkeissä, ja ovat muuten kohtuu nopeatkin.