RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: RangerWalker - 10.07.08 - klo: 20.48
-
Tuota noin... vesi ja sähkö eivät aina toimi yhdessä ihan oikein, eli miten vesitiiviiksi akut?
NI** - koteloida, ts. silikoni/epoksia kolot täyteen ja johtojen läpiviennit myös? -vai uskaltaako, nehän päästelevät ajoittain "höyryjä" ulos(esim. liian kuumana,ylilataus) -onko silloin haittaa tästä tiivistämisestä?
LI** -ei mitään haittaa tuosta koteloinnista? -vedestä taas vasta haittaa onkin :police:
Muovipussi/ilmapallojuttuja en tarkoita, jokin pysyvä ratkaisu.
Eli tarkoituksena siis pitää akut kuivina vaikka olisi veteen upotettuna.
-
Upotus esim. epoksiin.
-
Eli ei tarvitse mitään "venttileitä" -eikö kennot kärsi jos eivät pääse tuulettamaan höytyjä pihalle?
-
Mutta mitenkäs liitin :wink:
Tuo Lipon tasausliitin on suurin vaara lähekkäin olevien napojen takia.
Talvella kun lumessa, sohjossa ja vedessäkin ajoin niin Lipo on muovipussin sisässä ja päällä monta kerrosta teippiä lähinnä suojaamaan iskuilta. Tasausliittimen päälle sit vedin elmukelmua ja teipillä kiinni. Joskus myös virtaliittimen ympärille kelmut.
Nixx akuthan kestävät ainakin periaatteessa vaikka veden alla käytön. Juuri siitä syystä, että + ja - navat ovat niin erillään toisistaan ettei noin pienellä jännitteellä synny oikosulkua väliin.
Ajetaanhan (kokemusta on) harjallisia koneitakin veden alla sisään, eikä ne oikosulkuun mene.
Joten loppupeleissä ei paljoa hyödy Nixx akkujen suunnattomasta suojauksesta. Sinne vaan pussiin/ilmapalloon ja nipparilla suu kiinni.
Laitat vaan siihen veneeseen kelluketta (kansi on hyvä paikka) sen verran, että ei uppoamaan pääse. Onhan ne akut siellä pohjalla niin ylösalaisin ne jää jo ilmatilaan :wink:
-
Muuten voisi suojaamatta jättääkin, mutta ajelut tapahtuvat merivedessä ja akut ovat jo hieman ruosteessa. -puhtaaksi ne vielä saa,mutten turhaa työtä viitsisi tehdä, eli jokin suoja saatava olisi.
Epoksilla ajattelin tiivistää päädyt ja johtojen läpiviennin, mietin vain sitä kaasupurkaus mahdollisuutta (ni**).
Styroxia on runko täynnä, ja tänään oli paatti ylösalaisin 5 minuuttia, vettä sisälle pääsi 0.5 dl. -mutta siitäkin osa pääsi kutistesukan ja kennojen väliin.
-
Ai suolaveessä. No sit voi ollakin hyvä suojata.
Off-topic, mutta muistathan joka ajokerran jälkeen huuhtoa vesijäähyt makealla vedellä niin ei jää merivesi seisomaan metalli osiin.
-
Sulttaanin sisään menee isompikin akku. LiPollakin on siellä tilaa paisua. :cheesy:
-
Duster1 joo, ja paineilmalla kuivaksi.
-
Sulttaanin sisään menee isompikin akku. LiPollakin on siellä tilaa paisua. :cheesy:
Juomutettu varmaan pysyisi paikallaankin hienosti :laugh:
-
Ja mansikan makuinen emännälle niin innostuu harrastamaan :kiss: (miks ei myös jätkälle :lipsrsealed:)
Iso ilmapallo tuntuu helpoimmalta ja järkevältä + pari nipparia suulle niin varmasti kestää veden alla olla.
Ei sieltä Nixx akusta nyt mitään kaasuja tule. Kyseessähän on kuivakennot, eikä niinkuin autojen lyijyakut.
Kärähtäminen on sitten ihan eri asia ja samahan se silloin mitkä suojaukset siinä on.
-
Niin, joku viisaampi saa korjata, mutta itse olen käsittänyt, että Litium-akut päästelee niitä latauskaasuja pihalle kylläkin.
-
Meni miten meni,mutta laitoin muchmoren kutistesukat ja päädyt täyteen epoksia.Näin sisälle jää pieni ilmatila, ja vettä ei pitäisi päästä sisälle.
-
ja ne liittimet voi vaihtaa vesitiiveihin versioihin, ainakin tasuri liittimelle löytyy liitin, virtaliitin voi olla aikas vaikea löytää, kun pitää kestää niin paljon virtaa. mutta esim bedia ja amp tekee vesitiiviitä liittimiä, autoissa ja työkoneissa noita ainakin käytetään.
-
Tai kuumaliimaa päälle, lähtee nätisti könttinä pois.
-
Niin, joku viisaampi saa korjata, mutta itse olen käsittänyt, että Litium-akut päästelee niitä latauskaasuja pihalle kylläkin.
V***t minä mikään viisas olen, mutta korjataan ny kumminkin... Ne mitään kaasuja päästä. Itellä kesti kokamin kennot ihan hyvin suojaamattakin. Ihan sama onko vesitiivit liittimet vai ei...
En kuitenkaan ota minkäänlaista vastuuta jos kaikesta huolimatta onnistut tuhoamaan akkusi.
-
Mistään akusta ei tule mitään kaasuja jos ei ylilataa, kunnon laturilla ja järkevillä virroilla ei siis vaaraa. Ja jos vanhoja IB-kennoja, kaasut eivät tule muutenkaan ulos, paukahtavat suoraan.