RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Douglas Quid - 22.05.03 - klo: 18.33
-
Onko haittaa jos bensa seisoo tankissa pitkiä aikoja (jopa 4kk)?
-
On! Metanoli haihtuu tankista, ellei se ole täysin tiivis ja tankki on täynny paksua ainetta sen jälkeen :? Älä koskaan jätä polttoainetta tankkiin, vaan aja se tyhjäksi tai edes muuten tyhjennä se :!:
-
Itse olen aina jättänyt polttoaineen tankkiin, talvenkin yli, eikä mitään ongelmia... mutta ei varmaan kannata, koska Kyoshon käyttö-ohjeessakin sanotaan, ettei saa jättää polttoainetta tankkiin.
-
Kun olet lopettanut ajon ja bensa on loppunut, kannattaa vielä päräyttää moottoria sen verran, ettei se enää pihahdakkaan.
Vaikka se käykin vain pari sekuntia kerrallaan.
Näin viimeisetkin tipat häipyvät kaasuttimesta. 8)
-
Jos jätät tankkiin bensaa niin suurin osa metanolista ja nitrosta haihtuu ajan kuluessa pois, jolloin pohjaan jää vain tahmeeta öljyä, ja joka kerta kun lisäät siihen uudestaan polttoainetta niin siihen sekantuu viimekerran vanhat öljyt ja lopulta tankkiin jää vain pienen verran nitroa joten moottori ei starttaa tai ei pysy käynnissä. :|
Mitä tankki on tiheämmin suliettu sitä vähemmän sitä haihtuu, mutta kuitenkin suosittelen ottamaan aina jäänneet polttoaineet pois.
Vaikka kasuttimeen jäisi öljyä niin se kuitenkin huuhteutuu pois kun siitä kulkee lisää polttoainetta, ja öljyn tarkoitus onkin jäädä moottoriin ja kasuttimeen suojatakseen moottoria pölyltä, ruosteelta ja hiekalta.
-
Jos jätät tankkiin bensaa niin suurin osa metanolista ja nitrosta haihtuu ajan kuluessa pois, jolloin pohjaan jää vain tahmeeta öljyä, ja joka kerta kun lisäät siihen uudestaan polttoainetta niin siihen sekantuu viimekerran vanhat öljyt ja lopulta tankkiin jää vain pienen verran nitroa joten moottori ei starttaa tai ei pysy käynnissä. :|
Mitä tankki on tiheämmin suliettu sitä vähemmän sitä haihtuu, mutta kuitenkin suosittelen ottamaan aina jäänneet polttoaineet pois.
Vaikka kasuttimeen jäisi öljyä niin se kuitenkin huuhteutuu pois kun siitä kulkee lisää polttoainetta, ja öljyn tarkoitus onkin jäädä moottoriin ja kasuttimeen suojatakseen moottoria pölyltä, ruosteelta ja hiekalta.
Ei ne metanolit ja nitrot sieltä mihinkään haihdu, jos tankki on suljettu ilmatiiviisti. (miten tankin voi sulkea tiheästi?)
Eikös se öljy vähennä metallipintojen välistä kitkaa eikä suojaa mottia hiekalta tai pölyltä. Tuohon ruoste juttuun en osaa sanoa mitään. (kuten kaikki tietävät hiekka + öljy = hiomatahna)
Ilmansuodantinhan on sitä varten ettei mottiin pääse hiekkaa tai pölyä.
ps. Opettele kirjoittamaan. Tuollaista tekstiä missä on joka toisessa sanassa kirjoitusvirhe on tosi hauska lukea.
Ja sun (teidän) kotisivut ovat aivan a-luokkaa! Mikä muuten on Nikkoni?
Käykö sun sivuilla italialaisia vierailijoita? :)
-
Senkään takia ei kannata jättää polttoainetta tankkiin kun mulla sitä oli siellä n. 1 kuukausi ja ryyppy ei enää toiminu sen jälkeen. :(
Sen tiiviste oli menny pilalle.
-
Katsos ku minä olen puoliksi italialainen ja perheestäni puolet asuu italiassa joten halusin kirjoittaa kotisivuillani myös italiaksi.
Metanolit ja nitrot haihtuvat nopeasti jos tankki ei ole täysin tiivis.
(mikäs sitten sun mielestä on se mössö joka jää jäljelle tankkiin josta muut puhuivat).
Öljy vie mukanansa "mikroskooppiset" epäpuhtaudet mutta
ilmanputsari tietenkin suodattaa suurimmat roskat.
Ps.sehän on vain hyvä jos kirjoitusvirheeni naurattavat!(nauru pidentää ikää!!) :mrgreen:
ja virheitä löytyy helposti muiltakin koska täällä ei ole takoitus harjoitella suomen kieltä vaan keskustella).
"Nikkoni"=Nikkon autoni
"Nikko"=lelu automerkki
Hyvää kesälomaa kaikille!!
-
Joo, tankki tyhjäksi joka kerta ajon jälkeen joko ajamalla tai sitten pumpulla jos ei tuu ajettua kaikkea mitä tankissa on.
Ainakin paremmat nitrot sisältävät nykyään aineita jotka suojaavat moottoria eli tavallaan tuota Sludgen ohjeistamaa "kuivaksi ajamista" ei tarvitse tehdä. Tällaisia on esim Morganin Cool Power nitro.
Off-topic: Hyvää asennetta Eagle eli negatiivisestakaan palutteesta ei oteta hernettä nenään! Meillä kaikilla on turhankin usein liian negatiivinen ote, hauskaa ja mukavaahan tämän olla pitää. Mutta asiassa pitää pysyä, muu jauhanta pois (tämä ei liity mitenkään edelliseen viestiin)
-
näin on.
en tietenkään ottanut mitään pulttia tuosta.... :P
Edelleen, aurinkoista kesälomaa kaikille!
:D :D :D :D :D :D :D :D :D
-
OT:
Joo sori, jos vähän kiihdyin! :|
-
Entäs jos polttoaine seisoo kanisterissa 1.5 vuotta, ni vaikuttaaks se mitenkää? :oops:
-
Jos kanisterin korkki vähänkin päästää ilmaa sisään, voi polttoaine hapettua, ja siitä voi haihtua metanolia. Lopputuloksena syntyy ruskehtavaa bensaa, jossa metanolia on vähemmän ja nitron ja öljyn suhde voimistunut :roll: . Minulla kävi tuolleen, kun olin aloittelija tunari ja laitoin bensaa puolen litran limupulloon ja pullon ikkunaudalle, koska siitä oli se nopea aina ottaa tankkausta varten. :mrgreen: . Käytin kuitenkin bensan ja hyvin se vielä toimi.
-Jos korkki on kunnossa, kannattaa ehkä käydä välillä ravistamassa purkkia, jottei eri aineet siellä alkaisi järjestyä, esim. tiheysjärjestykseen. Lennokkikerhon johtajakin sanoi ravistavan omaa kanisteriaan, jottei bensa tasaantuisi sellaisiksi kerroksiksi. Ei sitä välttämättä kyllä huomaa. :|
-
Niin tiivistä tankkia ei olekkaan, mihin ei ilma pääsisi. Tankkiin nimittäin pääsee ilmaa paineletkun kautta pakoputkesta.
Jos moottorin jättää pitkäksi aikaa voitelematta after run öljyllä, niin polttoaineessa oleva nitrometaani, joka on korkeasti korrosioiva, ruostuttaa moottorin osia. Suurin haittaa ruostumisesta on laakereille.
Lisäksi jos polttoaineen jättää muhimaan moottoriin, niin polttoaineessa olevan risiiniöljy kerää itseensä kosteutta ja muuttu paksuksi tahmeaksi tökötiksi, joka tukii joka paikan, erityisesti kaasuttimen, polttoaine suodattimen, laakerit ja polttoaineletkut. Tämä on helposti todettavissa, kun pitkään löpöineen seissyttä konetta pyörittää käsin ympäri, niin moottori ei pyöri herkästi ja pehmeästi vaan hieman tahmeasti.
-
Moro,
kannattaa tosiaan tyhjentää. Naapurilla oli sellainen 3 vuotta hyllyssä seissyt 1/8 tamiyan nitro (2,5 cm3), autoin sen käynnistämisessä ja ensimmäinen tehtävä oli valuttaa bensaletku tyhjäksi öljystä. Öljy on ainoaa, mikä ei haihdu (metanoli ja nitro häipyy ajan kanssa..)! Oli aika paksua jöötiä.
Ihan hyvin se lähti käyntiin hetken nykimisen jälkeen, eikä ollut kärsinyt sisään jätetystä nitrosta ainakaan niin että vielä olisi huomattu.
Noista after run öljyistä sen verran, että mottivalmistajat myy omiaan kovalla hinnalla, mutta periaatteessa kaikki on samaa kamaa, esim. wd-40 tai CRC käy hyvin ja maksa vain muutaman euron. Katso, että kyseessä on ohut yleiskäyttöinen spray-öljy, joka voitelee ja poistaa kosteutta. Ekana tulppa pois, hurauttele kone nitrosta tyhjäksi ja tujaus öljyä kaasarin aukosta ja tulpan reiästä. Muutama nykäisy että öljy kiertää koneessa ja homma on siinä. Ehkä kandee laittaa tulppa paikalle, että ei huku. Kannattaa tyhjätä ennen seuraavaa ajokertaa, lähtee paremmin käyntiin (ja puristukset ei nouse liian isoiksi). Netti on täynnä hyviä ohjeita, esim:
http://www.traxxas.com/support/howto/trx_howto_nitromaintenance.htm
terv,
Juha
-
Noista after run öljyistä sen verran, että mottivalmistajat myy omiaan kovalla hinnalla, mutta periaatteessa kaikki on samaa kamaa, esim. wd-40 tai CRC käy hyvin ja maksa vain muutaman euron.
CRC:llä ja muilla vastaavilla aineilla on kuitenkin yksi epämiellyttävä ominaisuus - niillä on myös liuottava/irroittava vaikutus monelle lialle ja ruosteelle. Eli jos moottori on päässyt jo jossain vaiheessa likaantumaan, karstoittumaan tai ruostumaan, seuraukset voivat olla myös negatiivisia. Eli suosittelen kuitenkin käyttämään jotain oikeata after-run-öljyä. Ei semmonen pullo nyt niin kovasti maksa ja siitähän riittää kyllä pitkäksikin aikaa.
After-run öljyä ei siis tarvitse käyttää jokaisen ajokerran jälkeen, vaan vain silloin kun moottori seisoo pitempään. Lisäksi joidenkin polttoaineiden kanssa ei tarvitse käyttää after-run-öljyä ollenkaan. Esim. Sidewinderin kanssa ei suositella käytettäväksi after-run-öljyä, koska polttoaine itsessään sisältää tarvittavat aineet.
-
Ei tuosta bensan seisomisesta tankissa näyttänyt mitään haittaa olleen olevan ainakaan minunlaisen amatöörin silmissä. Hyvin lähti auto käyntiin vaikka ei ole tullut varmaan yli vuoteen käytettyä ja koko ajan on ollut bensat tankissa. Bensat oli kyllä suurimaksi osaksi haihtuneen ja tankin pohjalla oli jotain vähän bensaa kiinteämpää mössöä joka oli luultavasti öljyä jne. Puhdistin tankin ja löin uudet bensat koneeseen ja hyvin pelitti.
-
Btw, mikä auto sulla on?
-
After-run öljyä ei siis tarvitse käyttää jokaisen ajokerran jälkeen, vaan vain silloin kun moottori seisoo pitempään. Lisäksi joidenkin polttoaineiden kanssa ei tarvitse käyttää after-run-öljyä ollenkaan. Esim. Sidewinderin kanssa ei suositella käytettäväksi after-run-öljyä, koska polttoaine itsessään sisältää tarvittavat aineet.
Jees, Sidewinder tulee samasta osoitteesta kuin Cool Power josta oli aiemmin puhe ja ne ei siis tarvii after-run-oil :ia koska ovat synteettisiä nitroja (EI bensaa...)
-
ehkä hieman off topic, mut käytetäänkö muissa 2-tahti koneissa afterrun öljyä? enpä ole kuullut että kukaan käyttäisi mopossa/kevarissa/moottoripyörässä, perämoottorissa tai moottorisahassa afterrun öljyä. noissa laitteissahan öljyä on n. 2% ja rc-autossa n. 20%. tai taa afterrun öljy olla kauppiaiden kikka myydä "tyhmälle".
-
No empä minä ainakaan mopoaikana laittanut tankkiin nitrometaania bensanjoukkoon :D
-
Tässä jotain:
- Every modeler who owns a nitro powered engine should have After Run Engine Oil. It's ideal for protecting an engine during winter storage, keeping it in great running condition for the spring.
- Keep your engine running like new!
- Protects bearings and vital parts from rust and corrosion
-Helps prevent varnish and gum build-up
- Makes engines easier to start
Rust inhibitor is an additive for protecting lubricated metal surfaces against chemical attack by moisture. Our rust inhibitor combines chemically with the metal to present a non-reactive surface.
-
Jokke: Ei normaalissa 2-tahtibensassa olekaan metanolia tai nitrometaania jotka keräävät kosteutta ja niinollen aiheuttavat korroosiota. Käyttäkäämme siis kaikki tuota After run öljyä.
Mikan laittama luettelo on aivan mainio faktalähde. Siinä on kaikki tarpeellinen mainittu.
-
Ajattelin kysyä, että kun kun tankki on pohjasta halki, ni pystyykö sitä korjaamaan millä ? Vai onko suosiolla ostettava uusi tankki ?
-
Mun kaveri sai tankin halki ja se sitten korjasi sen silikoonilla eikä valunu bensat minnekkään eli tiivis tuli. Kyllä se sitten myöhemmin uuden tankin osti, kun se ei niin hyvältä näyttänyt. :P
-
Mun kaveri sai tankin halki ja se sitten korjasi sen silikoonilla eikä valunu bensat minnekkään eli tiivis tuli. Kyllä se sitten myöhemmin uuden tankin osti, kun se ei niin hyvältä näyttänyt. :P
Laittokos se sitä tavallista, joka on siinä spruutta pötkössä ? sisä vai ulkopuolelle ? kestääköhän kaikki silikoonit nitroa... se mikä on tarkotettu vesijuttuihin. esim. akvaarioihin ?
-
kestääköhän kaikki silikoonit nitroa... se mikä on tarkotettu vesijuttuihin. esim. akvaarioihin ?
Tuskin, en usko ainakaan ton akvaarion tarkoitetun kestävän. Itse laittaisin ehkä Sikafleks-massaa (vai mites toi kirjoitetaan), mutta se on kyllä mukavan hintaistakin... Tosin on se kunnon ainettakin...
-
Muistan hyvin kuin joku vuosi sitten alkoi 1/8 krossi kausi ja JULLEN auto otettiin käyttöön ekaa kertaa sitten viime kauden viimeisestä kisasta ja siinä oli viellä vanhat löpöt sisällä ja hyvin se lähti käyntiin. Yksi tapaus vaan....
Jerzi
PS: Muistan hyvin kommentin auton omistajalta, miksi heittää hyvää löpöä pois!!!!
-
Jaa-a en osaa sanoa mitä silikoonia se sinne laittoi, mutta kysäisen huomenna koulussa.
-
Jos haluaa murtuneen muovin korjata niin urheilu kauppaan ja ostamaan muovia jota laitetaan suksi pohjalle kuin sinne on tullut reikä niin se muovi sulatetaan murtuneen kohan päälle, tai muuten vain kuumetetaan reikä ja se menee umpeen.
Jerzi
-
Saako Helsingistä Cool Poweria, vai pitääkö tyytyä Qwik Fireen?
-
Saako Helsingistä Cool Poweria, vai pitääkö tyytyä Qwik Fireen?
Kysy vaikka hobbypointista
puh: (09)-47801997
-
niisthän haihtuu ajallaan metanolit ja nitrot, jäljelle jää öljyt.
Silikoonit eivät kestä nitroa (kokemuksesta).
-
Ajattelin kysyä, että kun kun tankki on pohjasta halki, ni pystyykö sitä korjaamaan millä ? Vai onko suosiolla ostettava uusi tankki ?
Mä korjasin oman haljenneen tankin kuumaliimalla. On ainakin vuoden liimat pysyny eikä tankki vuoda.
-
Ajattelin kysyä, että kun kun tankki on pohjasta halki, ni pystyykö sitä korjaamaan millä ? Vai onko suosiolla ostettava uusi tankki ?
Mä korjasin oman haljenneen tankin kuumaliimalla. On ainakin vuoden liimat pysyny eikä tankki vuoda.
-
Ajattelin kysyä, että kun kun tankki on pohjasta halki, ni pystyykö sitä korjaamaan millä ? Vai onko suosiolla ostettava uusi tankki ?
Mä korjasin oman haljenneen tankin kuumaliimalla. On ainakin vuoden liimat pysyny eikä tankki vuoda.
Tai sitten laittaa Epoxy-liimalla sen kiinni. Sen pitäisi teoriassa kestää 300kg.
-
Joo, mun takia ei ainakaan enää tarttee vastailla, kun ei tuota tankkiakaan ole ollut kohta vuoteen mulla :lol:
-
Käykös tolle polttoaineelle mitään ku mulla on seisonut auto pari kuukautta ja polttoaine on tankkauspullossa??? Mites kauan tolla polttoiaine pysyy "hyvänä"? :roll:
-
Käykös tolle polttoaineelle mitään ku mulla on seisonut auto pari kuukautta ja polttoaine on tankkauspullossa??? Mites kauan tolla polttoiaine pysyy "hyvänä"? :roll:
No nitrothan sieltä saattaa haihtua. Varsinkin jos on ollu esim. korkki auki tai pienikin vuoto tankkauspullossas, mut voi sillä ainakin kokeilla ajaa. Jos ei toimi kunnolla, ni vaihtaa tuoreempaan. Jos sieltä on päässy nitrot pois, ni samoilla säädöillä millä se on ollu ennenki röpöttää varmasti tosi pahasti eikä kulje kunnolla ja tyhjäkäynti voi olla mitä on.
Eli en usko sen konetta rikkovan, vaikka oiski menny polttoaine pilalle. Ei vaan pala kunnolla ilman nitroa tai vajaalla nitromäärällä.
-
No jos tankkauspullosta olevasta polttoaineesta on nitro haihtunut vaikka se onki kiinni nii on mulla pari kolme litraa lisää... :mrgreen:
-
No jos tankkauspullosta olevasta polttoaineesta on nitro haihtunut vaikka se onki kiinni nii on mulla pari kolme litraa lisää... :mrgreen:
Pari kolme, aika vähän. :mrgreen: Mulla on tällä hetkellä autotallissa yli 2 gallonaa. Litroissa ehkä 8.5. :wink:
Kyl meillä joskus kaverin kaa on käyny niin, että nitrot pääs pois ja lähettii ajelee. Ihmeteltii vaa ku ei oikee toimi ja säädeltii siin sitte koko tankillinen, kunnes tankkauksen jälkeen rupes taas kummasti kulkee. Myöhemmin vasta hoksattii, että tankkiin oli jääny yöks löpöt, eikä polttoaineletku vissii ollu kiinni tai jotain semmosta, että nitrot todella pääs pois.