...ilman hitsiä. Eli onko kenelläkään kokemusta alumiiniosien liittämisestä juottamalla? Mig-hitsaus olisi tietty paras mutta nyt ei ole migiä käytössä. Class Ohlsonilla oli jotain alumiinille tarkoitettua juotostinaa mutta laadusta ei tietoa. halpaa se ei ollut.
Tässä oma suosikki "kolvi" (http://www.kemppi.fi/inet/kemppi/fi/akp.nsf/frameset/Frameset?OpenDocument&left=/inet/kemppi/fi/akp.nsf/WEB_Nav?OpenView&navcat=Search&main=/inet/kemppi/frontpage.nsf/0/A897E7BC1CEF2E55C22571A5005BDD48?opendocument&top=/inet/kemppi/fi/akp.nsf/Top?ReadForm&topcat=Product%20Info)
Kuten sanoin, kempin kolvia ei nyt ihan nopeesti tarjolla. No, on jos odottaa siihen, että pääsen kotopuoleen vierailulle ja isäukon puuhamaahan harrastamaan.
MIGllä alumiinia ei tietääksen ipysty hitsaamaan. TIGllä kylläkin.
Kerran kokeilin TIGllä ummistaa vesiblokin reikiä, mutta se lisäaine ei tarttunut (väärä kaasu tai elektrodi tai kaapelointi?). Tämän jälkeen otin kaasupillin käteeni ja juoksutetta. En muista mitä tämä juoksute oli, mutta tällä oli paljon helpompi ummistaa reikä ja onnistuinkin siinä ja vesikin pysyi blokin sisällä :azn:
Kokeile tuota http://www.roadmachine.fi/technoweld.html (http://www.roadmachine.fi/technoweld.html) ja kerro meille muille miten onnistu :grin:
Mä olen duunissa opetellut tuon Tig-hitsaamisen jalon taidon..Sillä on helppo liittää alumiinia.Tuo alumiini juototina ei ole oikein laadukasta.Meillä on sitä varastossa mutta sitä ei oikein saa käyttää koska sillä liitetyn kappaleen liitoksen kestävyys ei ole oikein hyvä.
Unohdin tuon technoweldin...se toimii ja on helppo käyttöinen..Suosittelen...
Alumiinia saa hitsattua Tigillä, Migillä ja kaasulla. Noilla kaikilla menetelmillä on alua liitetty toisiinsa :wink:
Menee se alumiini migillä. TECHNO-WELD tiedustelu lähti liikenteeseen. vaikuttaa tapana sellaiselta jolla voisin onnistua. kerron sitten miten toimii
Riippuen paikasta, tinajuotos kestää aika hyvin. Cravlerien putkirunkoja ainakin kokoavat tinaamalla.
Kiitos kaikille avusta. Kerron myöhemmin syksyllä miten kävi. Tarkoitus on nimittäin tehdä suora akseli erillisripusteisen perän ympärille alumiinista (eli koteloida toi perä oman kotelon päälle vielä alumiinilla). En tiedä onko järkeä mutta jollain pitää vähä vapaa-aika kuluttaa ja tässä sitä olisi hyvä mahdollisuus :grin:
Morjes!! TECHNO-WELDit tuli postiin ja eka "kolvaus-testi" tehty. Ja voin kertoa, että mielettömän hyvän tuntuista tavaraa, helppo vetää ja luja liitos. Suosittelen jos tarvii alumiinia "hitsata".
Lainaus käyttäjältä: raaja - 13.10.08 - klo: 21.32
MIGllä alumiinia ei tietääksen ipysty hitsaamaan. TIGllä kylläkin.
Kerran kokeilin TIGllä ummistaa vesiblokin reikiä, mutta se lisäaine ei tarttunut (väärä kaasu tai elektrodi tai kaapelointi?). Tämän jälkeen otin kaasupillin käteeni ja juoksutetta. En muista mitä tämä juoksute oli, mutta tällä oli paljon helpompi ummistaa reikä ja onnistuinkin siinä ja vesikin pysyi blokin sisällä :azn:
Kokeile tuota http://www.roadmachine.fi/technoweld.html (http://www.roadmachine.fi/technoweld.html) ja kerro meille muille miten onnistu :grin:
Niin, kaiketi olis kuitenkin järkevää ensin vaikka googlettaa asiasta jos ei ole varma, kuin kertoa oma tietämättömyytensä kaikille täällä foorumilla.
Pisti vaan silmään tuo kommentti siitä ettei muka alumiinia voi MIG hitsata... Melko usein tulee sitä töissä kuitenkin tehtyä...
Olis pitänyt kuuklettaa joo ennenkuin alan aukomaan päätäni asioista joista en varmasti tiedä. Olin vain siinä luulossa, ettei pystyis enkä siksi tarkistanut asiaa. Nöyrimmät pahoitteluni kaikkilta foorumin lukijoilta harhaanjohtavaa lausuntoani MIG hitsauksesta. Nyt asiassa ei liene epäselvää kenellekään.
Pääsääntöisesti MIGillä hitsataan alumiinia ja kuparia, MAGilla taasen teräksiä...
No ei kyllä ainakaan mun hommissa.
Eiköhän hitsaus menetelmä määräydy ihan ainevahvuuden mukaan. Näin ainakin mun hommissa :wink:
Hyvää depattia aiheuttanut tämä topikki. :-) aika vaihtelevia noi mielipiteet hitsauksesta.
Tässä perusteet hyvin sellaisille, jotka eivät ole hitsanneet ja asia näin vähän vieras.
http://fi.wikipedia.org/wiki/MIG/MAG-hitsaus
Joo, itse olen kyllä hitsari ammatiltani. Voin myöntää et alumiinin hitsaus on ammatti mielessä vierasta, mut on sellasta myrkkyä, et olen myös kieltäytynyt sen hitsaamisesta vaikka ois ollu tilaisuksia.
Tigillä ohutta, alle 5mm ja mig siitä paksummille aineille jos multa kysytään. Ja hitsaus mieluiten pulsina, eli tarkottaa
sitä et painetaan nappia hetki ja löysätään, taas nappia ja löysäys.
Edut. voi käyttää kunnolla virtaa, ei tapahdu järjetöntä vetelyä esim. levyissä, ei tuo lämpöä niin paljon kapaleisiin (liittyy tuohon vetelyyn), suuri hitsaus nopeus ja hitsin on hyvän näkönen.
Täällä kun on ammattilaisia niin oletteko hitsannut alua kaasun kanssa? Aikoinaan tuli tätäkin tehtyä kun olin valaisintehtaalla duunissa. Painosorvattu lampun varjostin oli kaksiosainen ja ainevahvuus n.1mm, siinä sai muutaman kerran harjoitella ettei alut valahtanut hitsausplatalle.
Siitä on niin paljon aikaa (yli 20v) että tuskin onnistuu enään ilman uudelleen opettelua :shock:
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 19.10.08 - klo: 19.32
Täällä kun on ammattilaisia niin oletteko hitsannut alua kaasun kanssa? Aikoinaan tuli tätäkin tehtyä kun olin valaisintehtaalla duunissa. Painosorvattu lampun varjostin oli kaksiosainen ja ainevahvuus n.1mm, siinä sai muutaman kerran harjoitella ettei alut valahtanut hitsausplatalle.
Siitä on niin paljon aikaa (yli 20v) että tuskin onnistuu enään ilman uudelleen opettelua :shock:
Pitää myöntää et, en ole hitsausammattilainen töissäni vaan sähkö,-ja hydrauliikka-asentaja. Työn luonteesta johtuen kori tehtaalla joutuu aika usein kuitenkin"kolviin" tarttumaan. Kaasulla alumiinin kylkeen tuli erittäin nopeesti vaan reikä ja kappale lepäili lattialla. Tuo samainen Pläts ilmiö on aika tuttu vieras MIG hitsinkin yhteydessä :roll:
Rosteri ja musta (355) meneekin jo sitten kaikilla laitteilaa sujuvasti, mitä töissä käytetään. (puikko, mig, tig ja kaasu). :wink:
Itekki oon yrittäny opetella hitsaamaan alumiinia, sekä MIG:llä että TIG:llä. Kyllä se on vaan taitolaji, vaati hurjasti treeniä. Se alumiini saattaa eka alkaa hitsautumaan, mutta sitte kun tulee liikaa lämpöä niin se valahtaa.. Ehkäpä jos virtaa pienetäis niin saattas olla paremmat mahikset onnistua.
MIG:llä meillä koulussa hitsaillaan terästä ja puikolla sitte paksumpia aineita.
Ei siitä alumiinin hitsaamisesta tahdo muulla tyylillä mitään tulla kun pulssihitsauksella. Nyky miglaitteet sisältää jo tuon toiminnon (ei tarvi ite lipsutella nappia) vaan koneesta säädetään taukoaika jne... ja virrat tietysti. Sit vaan pidetään nappi pohjassa ja siinäpä se sitten onkin. Aivan uusia tig vehkeitä en ole hypistelly mut luulisin nissäkin jo pulssi olevan.
Mut jos ei oo niin nappia lipsutellen vaan ja ei oo vaikeeta.
itellä on hitsaus kone joku k-raudasta ostettu 400€makso mut kyllä sillä hitsaa peltiä,rautaa ja sun muuta mut ei alumiiniä ku ei ole mag ominaisuutta :undecided: vain mig ja vissiin tig en ole varma mut mig ainaskii :cool:
Meillä on koulussa MIG:ssä alumiinilanka, mutta se laite on mun mielestä vähän turha.. Ei oikein millään saa kunnon saumaa tulemaan, ehkä vika on sitten minussa :undecided:
Kyllä alumiinia hitsataan migillä, olen n.10 vuotta niin tehnyt., eikä se ole edes vaikeaa jos on oikeasti hyvä kone eikä mikään marketin "300e p...a" jos on kunnon kone niin saa nättiä saumaa yhtä helposti kuin tavalliseen metalliin ainoo että hitsaustekniikka on eri kuin norm. metalli ja pitää muistaa että alu-hitsauksesta tuleva savu on erittäin epäterveellistä!
Joillakin tuntuu olevan vain tuo mig/mag käsite päin peetä...
Minäkin suosittelen lukaisemaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/MIG/MAG-hitsaus
Jos migillä tuikkii alumiinia niin pitää muistaa käyttää oikeaa suojakaasua. En tiedä mikä tilanne on nykypäivänä mutta silloin aikoinaan teräkselle ja alulle oli eri suojakaasut, ei pelittänyt ristiin.
Alumiinin hitsauksessa on EHDOTTOMAN tärkeaa, että hitsattavat kappaleet on puhtaita. Eloksointi tai pinnalle muodostunut oksidi kerros pois mekaanisesti, itse pyyhin kappaleet vielä jarrujen puhdistus srayllä tai ksyleenillä, ei tinnerillä tai muilla öljypohjaisilla liuottimilla.
Sitte vaa mikki päälle ja minni alle.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 23.10.08 - klo: 16.21
Jos migillä tuikkii alumiinia niin pitää muistaa käyttää oikeaa suojakaasua. En tiedä mikä tilanne on nykypäivänä mutta silloin aikoinaan teräkselle ja alulle oli eri suojakaasut, ei pelittänyt ristiin.
Kyllä näin se on vieläkin.. Mitenköhän ne suojakaasut oli.. Teräkselle argonia??
Mitä alumiinille?
On niin pitkäaika kun viimeksi hitsannu alumiinia että ei muista :undecided:
Alumiinille puhasta argonia, elikkä 99,9 %:sta
Teräkselle Ar+Co2 tai Co2. Alumiinille puhdas Argon. Näin yksinkertaistettuna. Ostinpa litran kertakäyttöpullon puhdasta argonia ja ajattelin kokeilla vähän alumiiniperäkärryn korjaushitsausta migillä. Lanka onkin lojunut inspiraatiota odottamassa jo jokusen vuoden.. Vielä joutuu vaihtamaan koneeseen ainakin langansyöttörullat milliselle... Teflon-langanjohdin olisi vissiin asiaa myös.
Onko kukaan koittanut migillä ilman kaasua käyttäen ydintäytelankaa. mulla olisi sellainen mielikuva, että alumiinille löytyisi tollasta. ei tarttisi alkaa kaasunvaihtoon.
No hemmetti meni kaasut väärinpäin :undecided:
Noo.. ens kerralla sitte muistaa :angel: