Tämmöstä tällä kertaa projektina. MT2:sta / Infernosta tulee sähköt eli:
-3000kv L-motti (pitänee XL:ään ja pienempään kv-arvoon vaihtaa jossain vaiheessa) EDIT: Nyt 2800kV XL
-Towerpro Mg995-servo (halvalla linjalla jatketaan :)
-Tekno rc:n moottoripukki
-Zippy 4S 5000mAh Lipo
-Mamba Monster (takuuhuollossa), joten tällä hetkellä "34e-posteineen-kiinanopari" (2-7S 120A) EDIT: MMM v3 kiinni
Tommosesta raadosta liikkeelle, ei edes ole kaikkia osia vielä mulla, mutta tulossa on:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00052%2F2949159.t.jpg&hash=f6d68dfbf57fdc376bf35e025a60ba445e727ce0) (http://www.aijaa.com/v.php?i=2949159.jpg)
Tässä CENissä on kaikki ruuvit kuusiokoloja, ja mullahan ei ollu kun joku halpissetti. Eihän niillä mitään tee:
Ensin kierty ja sitten pamahti pyöreeks. :) Lainasin sitten nimimerkki Jesiltä kunnon avaimet tähän hätään. Pitänee itsekin ostaa samanlaiset RC-Garagesta.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00478%2F2949157.t.jpg&hash=c5f387865363e2f707edb39b0626993fbbfe1e36) (http://www.aijaa.com/v.php?i=2949157.jpg)
Äsken sain moottoripukille sorvailtua reikiä ja alkais oleen siltäpuolin valmis:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00564%2F2949151.t.jpg&hash=bad600cf6e737194e42d1edb8d61c109d9e50b03) (http://www.aijaa.com/v.php?i=2949151.jpg)
Seuraavaks sitten akkutelinettä.
Dodi:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00310%2F2950161.t.jpg&hash=87cd6089b51647f2cc7fe6af7f084ff2e1323119) (http://www.aijaa.com/v.php?i=2950161.jpg)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00772%2F2950163.t.jpg&hash=9d8b27330dee64170b59d04df77499b050011b6e) (http://www.aijaa.com/v.php?i=2950163.jpg)
Nopari kuumeni konffauksen yhteydessä 59C:een. :D Pitää vielä pyörimissuunta muuttaa niin sitten on säädöissä. Cut-off tuosta löytyy ja soft/hard start, PWM-asetus, ennakon asetus ja pyörimissuunnan valitseminen. Saa nähä miten toimii ajossa. Tuulettimen kolvailen kiinni ennen ajoa, varmaan pyörii hätäseen 16,8V:lla kun 8V:llakin pyöri jo nätisti.
Ei tullut vielä osia, että ois saanu kasaan, mutta noparia/moottoria vähän testailin, tuntuis toimivan ainakin jotenkin. Eri asia paljon sitten nopari kuumenee ajossa. Kaasukäyräkin hieman omituinen, kun lennokkisäädin on.
Mitenkäs tuo setup toimii, kun missään välissä ei ole mitään luistavaa kytkintä eli liikkeelle lähdössä moottorilla on täysi kuorma alusta alkaen? Itse ihmettelen mm. juuri tuota projektiautoni kanssa. Rakenteellisesti tuo on toki hyvin yksinkertainen ratkaisu, mutta miten moottorin kestävyys ja lämpeneminen?
Lainaus käyttäjältä: Penguin - 23.10.08 - klo: 14.12
Mitenkäs tuo setup toimii, kun missään välissä ei ole mitään luistavaa kytkintä eli liikkeelle lähdössä moottorilla on täysi kuorma alusta alkaen? Itse ihmettelen mm. juuri tuota projektiautoni kanssa. Rakenteellisesti tuo on toki hyvin yksinkertainen ratkaisu, mutta miten moottorin kestävyys ja lämpeneminen?
Renkaat luistaa. ;)
Nojoo, ei ollu kyllä Infernossa ongelmia, ja taitaa aika moni tehdä juurikin ilman mitään kytkimiä nämä sähkökonversiot. Pitää kattella lämpöjä, kun pääsen ajamaan. Sähkömoottorissa on kuitenkin sen huippuvääntö jo heti nollasta kierroksesta minuutissa lähtien. Enemmän tuntuis lämpeevän korkeista kierroksista. Tälläkin setupilla täydellä akulla on 50krpm.
Joo, alkaa oleen valmista.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00434%2F2971537.t.jpg&hash=27f652afd9296ca876473a46f328d49b66bbf1cb) (http://www.aijaa.com/v.php?i=2971537.jpg)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00952%2F2971552.t.jpg&hash=ebf3b79747ef5d6356dda68cb2aafca563018384) (http://www.aijaa.com/v.php?i=2971552.jpg)
Uuden korin vois ostaa. Tietääkö joku onko jossain byggy-korissa korkeammalla nuo "sivutasanteet"? Tuo akku kun on sen verran korkea, että ottaa kiinni ja kori vähän taitoksissa. Toinen ois, jos laittais akun makaamaan.
Vastarin antennille täytyy kikkailla joku paikka kans, mutta pitää nyt tänään mennä testaamaan kuitenkin. :)
Joo ei toi lennokkinopari ollu ihan ihanteellinen. Alko katkomaan virtaa muutaman minuutin ajon jälkeen, vaikka ei ollut edes lämmin, ja akku juuri ladattu. Tosin moottori kuumeni hieman yli 60 asteeseen. Ja kaasuunvastaavuus ei ollut kovin hyvä.
Onneks on MMM tulossa Castlelta.
MMMv3 pelittää, mutta moottori paloi. :) Vähän turhan pieni toi L-kokoinen. Seuraavaksi 2800kV XL.
Ajoaikaakin oli ihan kivasti 5000mah akku tyhjeni 3000mah ennnen moottorin pettämistä, kelloo en kattonu, mutta 10-15min, jos veikata pitää. Eli täydellä akulla ajelee sen 20min.
EDIT: Nyt on 2800kv XL kiinni ja pistin vielä vähän lisäjäähdytystä:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00332%2F3048340.t.jpg&hash=16f732cf4587525b39d5a0d48f0a58b2efd859f8) (http://www.aijaa.com/v.php?i=3048340.jpg)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00410%2F3055215.t.jpg&hash=edad00d6764db561e1ba51fe3290a809021c3277) (http://www.aijaa.com/v.php?i=3055215.jpg)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00827%2F3055216.t.jpg&hash=eebbba6577c3042e2465118bf87ef1bae75cb168) (http://www.aijaa.com/v.php?i=3055216.jpg)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00705%2F3055218.t.jpg&hash=b63079160c0c8a84671aeac14cb358694b27d90c) (http://www.aijaa.com/v.php?i=3055218.jpg)
Pistin kameran takasiiven päälle ja otin radalta videoo. Valitettavasti kamera tykkäs sammua möykyissä. :(
http://www.youtube.com/watch?v=sG18bAN_HHA (http://www.youtube.com/watch?v=sG18bAN_HHA)
Tässä aloitus kuva vastaavasta omasta projektistani. Pinjoni lähtee tilaukseen ja sitten pääsen kiinnittämään osat ja ajamaan!
Edit: kone on XL 2800kv ja akku 3S 5A.
Kiva kiva. :)
Pitäs tulla kohta uus moottori omaan, neljä kiinamottia jo hajonnut.
http://www.medusaproducts.com/motors/036-V2.htm#MR036070XXXX-5 (http://www.medusaproducts.com/motors/036-V2.htm#MR036070XXXX-5)
2300kv versio.
Asiallista meininkiä. Alkaa tekemään mieli tehdä itsellekkin 4wd laitetta. Tosin justiinsa tilasin L kokoisen kiinamoottorin rustleriin joten katotaampas vielä että mitä siitä irtoaa :angel: Niin siis muutakin kuin vetoakselin pätkiä ja renkaita :laugh:
Tänään tein moottori "pukin" ja tässä tulos. Uskon että toimii.
Tässä vielä yksi moottori kyydissä.
Lainaus käyttäjältä: Jessev - 27.12.08 - klo: 00.17
Kiva kiva. :)
Pitäs tulla kohta uus moottori omaan, neljä kiinamottia jo hajonnut.
http://www.medusaproducts.com/motors/036-V2.htm#MR036070XXXX-5 (http://www.medusaproducts.com/motors/036-V2.htm#MR036070XXXX-5)
2300kv versio.
Aijotko tukkia noi ilma aukot kannun päästä? Jos aijot niin millä? Vaikuttaakohan tukkiminen paljon lämpöihin. Jos ulkona ajaa niin tuo toimenpide ilmeisesti on pakko tehdä...
Lainaus käyttäjältä: hades - 27.12.08 - klo: 19.51
Lainaus käyttäjältä: Jessev - 27.12.08 - klo: 00.17
Kiva kiva. :)
Pitäs tulla kohta uus moottori omaan, neljä kiinamottia jo hajonnut.
http://www.medusaproducts.com/motors/036-V2.htm#MR036070XXXX-5 (http://www.medusaproducts.com/motors/036-V2.htm#MR036070XXXX-5)
2300kv versio.
Aijotko tukkia noi ilma aukot kannun päästä? Jos aijot niin millä? Vaikuttaakohan tukkiminen paljon lämpöihin. Jos ulkona ajaa niin tuo toimenpide ilmeisesti on pakko tehdä...
Aion tukkia, teipillä varmaan, etupää tosin jää moorripukin seinän taakse, joten takaseinä vaan tarvii tukkia. Homissa marjattoottoreissa käämitykset on suoraan kannussa kiinni joten kannua, kun jäähdyttää niin jäähtyy käämitkin. Toki ei niin tehokas kuin, jos lisäksi sen moottorin läpi virtaisi ilmaa.
Ja kyllä tuo sun pukki toimii luultavasti ihan hyvin.
Toimii, jos tarkoituksena on sorvata rattaita piloille urakalla....
Eli alkaa väpättämään, ja välykset / kosketuskulmat elää jatkuvasti > muussia tiedossa....
Kunnon pukki vaan, ei tommonen kulmatuki pellistä riitä...
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 27.12.08 - klo: 21.52
Toimii, jos tarkoituksena on sorvata rattaita piloille urakalla....
Eli alkaa väpättämään, ja välykset / kosketuskulmat elää jatkuvasti > muussia tiedossa....
Kunnon pukki vaan, ei tommonen kulmatuki pellistä riitä...
Se voi kyllä olla, kun on vaan yhdellä ruuvilla tuosta yläpäästä tuettu pukkiin.
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 27.12.08 - klo: 21.52
Toimii, jos tarkoituksena on sorvata rattaita piloille urakalla....
Eli alkaa väpättämään, ja välykset / kosketuskulmat elää jatkuvasti > muussia tiedossa....
Kunnon pukki vaan, ei tommonen kulmatuki pellistä riitä...
Miten kulmaraudan tominta kyky eroaa esim. tästä?
http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=rcmcenmount
Materiaali ero? Muuta en keksi. Tuo kulmarauta tuntuu ainakin aika jämäkältä. Kyllä sillä ainakin yhden pinjonin aattelin sorvata. Oletko bluebeetle joskus kokeillut vastaavaa?
Lainaus käyttäjältä: hades - 27.12.08 - klo: 22.14
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 27.12.08 - klo: 21.52
Toimii, jos tarkoituksena on sorvata rattaita piloille urakalla....
Eli alkaa väpättämään, ja välykset / kosketuskulmat elää jatkuvasti > muussia tiedossa....
Kunnon pukki vaan, ei tommonen kulmatuki pellistä riitä...
Miten kulmaraudan tominta kyky eroaa esim. tästä?
http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=rcmcenmount
Materiaali ero? Muuta en keksi. Tuo kulmarauta tuntuu ainakin aika jämäkältä. Kyllä sillä ainakin yhden pinjonin aattelin sorvata. Oletko bluebeetle joskus kokeillut vastaavaa?
Paksumpaa ja vahvempaa metallia.
Jos katsomo on sitä mieltä ettei tule tuolla toimimaan niin hitsaan tuki palat kulman juureen.
Kuva tulee kun valmista...
Tuskin tuo kahden ruuvin moottori kiinnitys se ongelma on. Eikös se ole täysin normaalia että kone on vain kahdella.
Ei se kaunis ole mutta nyt en saa kulmaa muuttumaan(heilumaan)käsi voimin millään.
edit: kulmarauta on 2mm terästä.
Tässä auto pinjonia vaille valmis. Nyt enää pitää odottaa pakettia postiin...
Akut on 3S 5A rinnan. Akku teline pelaa myös yhdellä akulla jos haluaa pudottaa autosta painoa.
Painoa tuolla on 4100g. CENin sivut näyttää nitro osilla painoa olevan 3357g(ilmeisesti tyhjällä tankilla). Yksi akku painaa 410g joten jos autoa ajaa vain yhdellä akulla päästään 3690g painoon. Projektin aloittaessani haaveilen painon pysyvän samana kuin nitro osilla mutta takkiin tuli. Akku koteloon voi vielä porata kevennys reikiä.
Paljon Jessev tuolla sinun pro brushless kiesillä on painoa?
Ihan hyvältä näyttää. :)
Ei oo tarkkaa vaakaa, mutta henkilövaaka näytti 3,7kg.
Hain juuri moottorin tullista. Sain Medusa Researchin kynän myös. \o/ Tarvii kohta juotella moottori kiinni. Sormin akselia pyörittämällä magneetit tuntuvat paaljon voimakkaammilta kuin noissa kiinamoteissa.
http://www.aijaa.com/img/b/00916/3282557.jpg (http://www.aijaa.com/img/b/00916/3282557.jpg)
Nyt on uus moottori testattu radallakin. Täytyy kyllä sanoa, että helvetisti laadukkaampi kuin kiinamoottorit ym. halpikset. Enemmän vääntöä, ajoaikaa eikä lämpene.
Kyseessä siis tuo 70mm 2300kv Medusan moottori. Tolla 1/10 sisäkrossiradalla sain 20min ajoaikaa, piikkivirta jotain 90A, keskivirta ~10A, huipputeho 11xx Wattia. Pitää vielä tutkia dataloggerin käppyröitä myöhemmin, kun Jesi lähettää ne. Kiitos vaan loggerin lainasta. :) Ajoaika oli 20min eikä nopari vielä alkanut katkomaan, mutta pientä hyytymistä oli akussa havaittavissa, joten lopetin.
Tarvii varmaan pari akkua hommata lisää ja toinen laturi. Alkaa olemaan tämä auto sitten kunnossa.
Lainaus käyttäjältä: Jessev - 03.01.09 - klo: 03.15
Nyt on uus moottori testattu radallakin. Täytyy kyllä sanoa, että helvetisti laadukkaampi kuin kiinamoottorit ym. halpikset. Enemmän vääntöä, ajoaikaa eikä lämpene.
Kyseessä siis tuo 70mm 2300kv Medusan moottori. Tolla 1/10 sisäkrossiradalla sain 20min ajoaikaa, piikkivirta jotain 90A, keskivirta ~10A, huipputeho 11xx Wattia. Pitää vielä tutkia dataloggerin käppyröitä myöhemmin, kun Jesi lähettää ne. Kiitos vaan loggerin lainasta. :) Ajoaika oli 20min eikä nopari vielä alkanut katkomaan, mutta pientä hyytymistä oli akussa havaittavissa, joten lopetin.
Tarvii varmaan pari akkua hommata lisää ja toinen laturi. Alkaa olemaan tämä auto sitten kunnossa.
Mittasitko lömpöjä ajon aikana? Keski lämpö noin? Max lämpö?
Lainaus käyttäjältä: hades - 03.01.09 - klo: 13.05
Mittasitko lömpöjä ajon aikana? Keski lämpö noin? Max lämpö?
En, jäi mittari kotiin. :/ Mutta sanotaan lonkalta 40C ton ajelun jälkeen.
Toki tuossa on tuuletin moottoripukin päällä ja noparista on ajotukset melko matalalla ja punch controllia. Eli säädetty hieman säästävämmäksi.
Konffit:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fxs135.xs.to%2Fxs135%2F09016%2Fkonffit210.jpg&hash=0fa282ec8451e58ec16dc03f8653df3c78c53a22)
Käppyrät:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjesi.5cyl.net%2FRC%2Ftmp%2Fjezze%2Fampvolt.JPG&hash=496a5938dafe70631172100e78132cfe68bd00f7)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjesi.5cyl.net%2FRC%2Ftmp%2Fjezze%2Fwatti.JPG&hash=399fcc249ab73e71ad6b7254b61eacfced289992)
EDIttiä: Uudet käppyrät, nyt koko 20min ajelusta, edelliset olivat vain ensimmäiseltä minuutilta.
Nyt autolla on ajettu ensimmäiset testit. Pinjoniksi tuli lyhyt 12t.
Lämpö ei ollut ongelma kun autoa ajettiin -10C ulkoilmassa. Ohjaus servossa pakkasen huomaa parhaiten.
Kaiken kaikkiaan auto tuntuu toimivan hyvin. Välitykset osuivat juuri oikeaan. 40km/h max nopeudesta ei paljon huti mennä pers tuntumalla. Tarkemmat mittaukset tulee GPS:llä kun kerkeän.
Uskon että talvella moottori ei tarvi tuuletinta mutta kun kesä tulee on se siihen laitettava ellen jo siihen mennessä ole vaihtanut laadukkaampaan koneeseen.
Otin tossa vähän videoo radalla:
http://www.youtube.com/watch?v=SkauGYdagKU (http://www.youtube.com/watch?v=SkauGYdagKU)
Jonkun kymmenen minuutin ajelun jälkeen moottorin lämpötila oli 35C, mutta akku oli 47C niin ajattelin lopettaa. Akku otti vähän iskua viime kerralla ja nyt se on hieman turvonnut. :)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00520%2F3349250.t.jpg&hash=44b2430e97d4432e53864696b30029d4a890d23d) (http://www.aijaa.com/v.php?i=3349250.jpg)
Alkaa spurri oleen vaihtokunnossa, ja pinjonikin vähän kulunut jo:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00628%2F3349598.t.jpg&hash=4930dc7a7eb1ecd4ded050e0c1a348038dc39386) (http://www.aijaa.com/v.php?i=3349598.jpg)
Eipä voi tuommosesta moottorilämmöstä kuin haaveilla jos ajaa kiina motilla. Akulla kyllä huima lämpö. Ite en ole lipoa saannu ruumiinlämpöä ylemmäs koskaan. Tuo sun auto pitää yhtä pahaa meteliä kun omakin. Ajattelin että onkohan mulla diffit kuivat kun pitää auto ääntä mut samalla tavalla sullakin ääntä kuuluu. Aika kuluneelta spurri näyttää. Mistähän kannattaa lähtä ostamaan ja paljon kustantaa uusi?
Tässä pari kuvaa jäältä. Auto häviää maisemaan.
Juu ääni on karsee. :S Takadiffiin vaihdoin öljyt, keskidiffiä en oo avannu, mutta tarvii se kattoo kun spurrin vaihtaa. Tuossa lienee Hobaon keskidiffi.., takadiffikin oli hobaon, edessä Torsen. Infernon spurri kai käy Hobaon diffiin ainakin, ja varmaan käy monet muutkin keskenään. Mutta ei oo itsellä kokemusta niin paha sanoo. Tarttis tuolta polttispuolelta mennä kyselemään.
LiquidRC:stä saa ainakin asso rc8:n ja infernon spurreja, sieltähän ei ole kuin 0,99usd postikulut. Samalla saa öljyäkin diffeihin.
Jessev otatkos kuvaa tuosta moottorista, että miten ne tuuletusreijät siellä takana on, oletkos jollain niitä peittänyt?
Lainaus käyttäjältä: Jabe - 16.01.09 - klo: 01.07
Jessev otatkos kuvaa tuosta moottorista, että miten ne tuuletusreijät siellä takana on, oletkos jollain niitä peittänyt?
Tosson jonkun ottama 50mm medusan kuva, jossa on samanlaiset reiät:
http://i160.photobucket.com/albums/t187/sikeston34m/DSC07266.jpg (http://i160.photobucket.com/albums/t187/sikeston34m/DSC07266.jpg)
Pistin erkkaa niiden päälle, pysyny ihan hyvin. Eli tota mitä laitetaan jääkiekkomailan lapaankin. :)
On ollu matukkaosastolla hiljasta. Onko vehkeet pelittäny? Ongelmia? Kestäny hyvin?
Kesäkunnossa: (https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aijaa.com%2Fimg%2Ft%2F00447%2F4329755.t.jpg&hash=29bdd7e5e639aa085b83b9aea059d49ffc1a13fb) (http://www.aijaa.com/v.php?i=4329755.jpg)
Tuuletin tosin heivattu mäkeen. Ei silti lämmöt karkaa onneks.
Pari uutta 5000mAh 25C 4s akkua löytyy ja uusi akkuteline. Konkka noparin ja vastarin väliin lopetti radioyhteyden pätkimisen.
Takasiiven sainkin jo rikki radalla harjotellessa ja spurri on edelleen tuo vanha kulunut. Noparin kiinnitystä tarttis parannella. Varmaan semmonen Traxxasin MMM-teline ajais asian. Nyt ollu aika hiljasta ajelun kannalta, kun on ollut kaikkea muutakin tekemistä. Uutta spurria ja vois taas ajella enemmänkin.
Sai tuo omakin auto hieman päivitystä jokin aika sitten.
Nopari: Turnigy 150A
Kone: 2350kv 76mm
Noparista otin tuulettimen pois kun pärjää ilmankin, mutta koneessa tuo on välttämätön(kiina koneet...).
3S 5A akuilla tullu ajettua kun 4S akku vielä postissa.
Ei se kaunis ole, mutta toimii.
heh, kylläpä oli mainoita kommentteja tuosta moottoripukista, eihän teräksestä tehty VOI toimia jos vaihtoehtona on PILLETTI BLING BLING 120taalaa rc monster pimp my life pukki :mrgreen:
Huomasitko ollenkaan katsoa kuvia?
Kommentoidessani pukkia oli se pelkkä pellistä (olkoonkin että oli aika paksua) taivutettu L-profiili, jonka elämisestä olin huolissani...
Siihenhän hitsattiin kulmatuet sittemmin, jolloinka tukevoitui huomattavasti...
Nyt en epäile hetkeäkään etteikö toimisi.
Kyllä pukki tuntuisi muotonsa jossakin määrin säilyttävän kun pinjonissa/spurrissa ei kummempia kulumia. Tosin pinjonilla vasta ajettu päältä 10 akullista.
http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=rcmcenmount
Kyllähän tuosta kunnon pukista olen haaveillut mutta 45$ pukista ei viitsisi maksaa 27$ postikuluja.
Lähinnä nykyisessä pukissa epäilyttää sen oikeaan asentoon saaminen. Asentoa on vaikea mitata joten silmämääräisesti on tähän saakka menty.
Tuli tuota testattua 6S akullakin mutta painon kasvettua liikaa toiselle laidalle(2kpl 3S 5A) autoa sekä huippunopeuden kasvettua pilviin tultiin johtopäätökseen että 4S olisi sopiva akku.
Lainaus käyttäjältä: hades - 15.06.09 - klo: 10.40
http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=rcmcenmount
Kyllähän tuosta kunnon pukista olen haaveillut mutta 45$ pukista ei viitsisi maksaa 27$ postikuluja.
Kannattanee yrittää selvittää saisko pukille halvemman toimituksen, kun kirjeessähän sellainen tulis.
Kyllähän tuo tuli selvitettyä ja vastaus:
"Our site calculates shipping via secure, trackable methods – International packages start at around 425-$30 depending on location. We only offer these shipping methods to protect ourselves and our customers in the event of a potentially lost package. Yes, it may seem costly, but Express mail arrives quickly and is fully trackable and can be insured."
Lainaus käyttäjältä: hades - 14.06.09 - klo: 20.44
Nopari: Turnigy 150A
Kone: 2350kv 76mm
Miltäs on kone ja nopari vaikuttanut? Ainakin hinnan puolesta vaikuttaisi puhuttelevalta vaihtoehdolta itsellenikin...
Nopari on ollut todella hyvä. Lämmöt ilman tuuletintakin pysynyt siinä 50-60C välillä. Helppo ohjelmoida ja paljon ohjelmointi mahdollisuuksia.
Jos jotain osaa jäädä noparilta vielä kaipaamaan niin ehkä säädettävä tempcut, sammutettava BEC ja pienempi fyysinen koko.
Moottorista ei juurikaan muuta hyvää sanottavaa kuin että se on toistaiseksi ehjä. Kovasti tuntuu lämpöä keräävän. Tosin akut tähän mennässä aivan vääriä. Katsotaan sitten lämmöt uusiksi kun saadan jännite ylemmäs ja virta alemmas =). Lämmöt ilman tuuletinta akullisen jälkeen 80C, tuulettimella n. 65C.
Oli nöyrryttävä ja tilattava tuo RCM moottori pukki. Pettyä sai heti kun osan kiinnitin. moottorin kiinnitys/säätö urat oli liian lyhyet siten että pinjoni ei tavannut spurriin. Viilalla jatkoin ja hyvä tuli. Nyt pukilla ajettu päältä kymmenen akullista 3S akulla ja hyvältä tuntuu.
Tänään tuli 4S akku. Asfaltilla kiihdytellessä tuntuu että nyt voisi vehkeet pysyä järkevissä lämmöissä. Mittaukset suoritan kun pääsen radalla ajamaan täyden akullisen. Akussa 15-20C virran anto. Tämä siis hieman ala kanttiin. Aina tulee jossain säästeltyä pudjettia. Aika näyttää kestääkö tuo akku rääkin. Pinjonin laskin 12T -> 11T ja punchia lisää. Saa sitten hieman tasotettua niitä piikki virtoja.
Jospa se akku kestää rääkin jos ei laita nopariin täysi asetuksia. Ohan se ihan hauska kun auto lähtee täysillä meneen, mutta toisaalta sitten voimansiirto ja renkaat säästyy jos ei ota täysiä autosta sekä myöskin se akku. :)
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 14.06.09 - klo: 22.44
Huomasitko ollenkaan katsoa kuvia?
Kommentoidessani pukkia oli se pelkkä pellistä (olkoonkin että oli aika paksua) taivutettu L-profiili, jonka elämisestä olin huolissani...
Siihenhän hitsattiin kulmatuet sittemmin, jolloinka tukevoitui huomattavasti..
Nyt en epäile hetkeäkään etteikö toimisi.
Joo, pikku heittona piti silti laittaa :grin: Ihme hintoja porukka tuntuu maksavan heti kun kiinanmiehen melto köykämiiniin veetään sininen ano pinta pääle, its hik performans. Sitähän se on, mukava pulttailla kiiltäviä juttuja :angel:
Ilmesesti se rautaviritys ei kuiten ollutkaan oikian pukin veronen kun piti "nöyrtyä"? :smiley:
Lainaus käyttäjältä: Qazu - 29.06.09 - klo: 15.40
Jospa se akku kestää rääkin jos ei laita nopariin täysi asetuksia. Ohan se ihan hauska kun auto lähtee täysillä meneen, mutta toisaalta sitten voimansiirto ja renkaat säästyy jos ei ota täysiä autosta sekä myöskin se akku. :)
Tuli nakattua sama kombo E-Revoon. 6S:llä on voemaa, mutta entiä kestääkö kone.
Noparin vakioennakko taitaa olla myös vähän turhan paljon koneelle. Pari pykälää kun pisti ennakkoa pienemmälle niin lämmöt oli samat, vaikka välityksiä muutti reilusti.
Lainaus käyttäjältä: peanuts - 29.06.09 - klo: 21.21
Ilmesesti se rautaviritys ei kuiten ollutkaan oikian pukin veronen kun piti "nöyrtyä"? :smiley:
joo tuntui että raudan kulma alkoi muuttua kun otti tärskyjä hypyistä.
Toka akku 4S ajettu ja tuloksena todennäköinen moottoririkko. Nopari ja moottori kuumenee lyhyen ajon jälkeen huimasti ja kovassa kiihytyksessä nopari katkasee menon. Pitää vielä varmistaa asia kun jaksaa testata noparia jollain muulla koneella...
Moottori tosiaan rikki. Magneetit kuolleet. Roottori pyörii kuin laakereillaan eikä magneetteja tunne. Nopari toimii mainiosti toisella moottorilla. Nyt sitten sitä medusaa tilaamaan. 70mm riittänee kannuksi. Vielä pitäisi päättää valitseeko koneen kv:n 4S vai 6S lipon mukaan...
Nyt autossa kiinni medusa 70mm 1600kv. Lämmöt pysyy alla 60C aika helposti. 4S akulla mennään.
Ajatus oli että tälle moottorille voisi sen 6S tarjota mutta vauhtia tuntuu olevan 4S akullakin siihen malliin että 6S tuottaisi huippunopeudeksi jotain aivan liikaa. Paikkakunnalla kun radat on suunniteltu 1/10 autoille niin tällä hetkellä tuo 4S akun nopeus riittää.
Ihmettelen kyllä miten tuo 15C jatkuva akun purkuvirta teho tuntuu riittävän. Akku täyden ajon jälkeen 35-40C lämpöinen.
Kuvassa näkyy hienot "jesari" teippaukset moottorissa peittämässä tuuletus aukkoja. Ehkä siihen tulee jossain vaiheessa jotain siistimpää suojaa mutta pyrin ajamaan näillä vehkeillä enkä ihailemaan. Moottorin tehdas virtajohdot ovat kumman ohutta tavaraa mutta kai ne sitten riittää.
Lömpöjä olen nyt seuraillut. Nopari ja moottori pysyy kovemmassakin ajossa 50C tienoilla.
Pari kuvaa radalta.
Keep up the good work ja semmosta.
Oma Matrix nyt myynnissä.