Tässä aikani kuluksi tehny vähän uutta palikkaa vanhaan Kyoshon takaveto-monsuun. Tällä hetkellä vasta pohjalevy jyrsitty ja pokkailtu 3mm alumiinista. Huomenna jyrsin ylädekin 2mm alumiinista, ja suunnitelmissa nyt alkuun ainakin vielä iskaritornien ja tukivarsien teko.
Autohan pohjautuu siis tähän onnettomaan muovilärpäkkeeseen, mikä toimii useiden eri takaveto-kyoshojen pohjalevynä: http://i18.photobucket.com/albums/b101/civicbboy4life/rc/DSCN4833.jpg (http://i18.photobucket.com/albums/b101/civicbboy4life/rc/DSCN4833.jpg)
Kuvia lisäilen huomenissa, ei nyt ole kameraa saatavilla.
Ja wineilyt pois. Painavahan tuosta tulee, eikä alustageometrioita sun muita jaksa paljoa miettiä. Tätä nyt tehdään ihan vaan rakentelumielessä, ajettua tuolla tuskin koskaan tulee kovin paljoa... :roll:
Noniin, tänään jyrsin ylädekin. Pikku fiba tuli yhessä kohtaa, ja 2mm tavara on hiukan vaikeata jyrsiä kun kapiata soiroa tekee, mutta ihan siedettävä siitä tuli. Pientä viimeistelyä kaipaa vielä.
Kuvia, halusitte tai ette:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi160.photobucket.com%2Falbums%2Ft182%2FMersumies%2FRC%2F12112008270.jpg&hash=0a6bd543f51917b6528de624d52fdf55f00700f5)
Pohjalevy
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi160.photobucket.com%2Falbums%2Ft182%2FMersumies%2FRC%2F12112008272.jpg&hash=0d14967363244742c8b0a67d82fbc1742a74dc90)
Ylädekki ja pohjalevy
Jatkuu...
EDITTIÄ: huonolla kameralla huonoja kuvia.
Noniin, taas on saatu jotain aikaseksi, kävin tänään jyrsimässä etutukivarret. Vielä pitää reikiä tehä ja muutenki viimeistellä palikat, jäi aika huono jälki kun ilmeisesti oli liika vähän kierroksia - meni aina välistä lastua jyrsimen väliin. Tuli vähän turhanki jäsyt nuista, mutta ei ollu 6- eikä 7mm alumiinia tähän hätään saatavilla, täytynee hiukan hioa nuita. Tokihan se jyrsimelläki menis. Mutta nyt niitä kuvia:
Vertailua alkuperäisiin:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi160.photobucket.com%2Falbums%2Ft182%2FMersumies%2FRC%2F19112008281-1.jpg&hash=2a3882091da95204956a25dedbe5dc251487a460)
Pakollista sovittelua:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi160.photobucket.com%2Falbums%2Ft182%2FMersumies%2FRC%2F19112008279-1.jpg&hash=0d0246af4f8e9c8c24e5ecfdc71dfcf722c1be01)
Hiljokselleen etiä päin, jos sitä seuraavaks tekis eteen pyörännavat ja iskaritornin, alumiini-iskarit onki jo tilattu. sitte alkas etupää olla vantteja ja jäsyjä palloniveliä vaille valmis...
Kevennykseksi vielä linkki auton alkuperäseen asuun, löyty tuolta tietokoneen syövereistä :wink:
http://i160.photobucket.com/albums/t182/Mersumies/RC/DSCN1211.jpg (http://i160.photobucket.com/albums/t182/Mersumies/RC/DSCN1211.jpg)
Aikas hyvin olet saanut päivitettyä onko tää takapotku vai neliveto? :shock:
Mitäs elektroniikkaa olet tähän meinannu?
Takatuupparihan tämä. Ja ihan harjallista settiä tulee, mitä lie tuolta pakista sattuu löytymään - varmaan joku 11-lankanen ja LRP V6-säädin.
Ja tää on ollu näköjään joku monsterin tapainen nyt näyttää buggyltä. :smiley:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä kyoshon auto on kyseessä. Muistuttaa jotenkin omaa stadium baja beetleä, ainakin runkorakenteelta.
Mites kannataisiko tuota pohjalevyn reunoja kantata. Tulisi hiukan jämäkämpi niin, vääntölujuus ainakin kasvaisi... :undecided:
Muuten kyllä nousee peukkua projektille. Kun osaisi itsekin CNC konetta käytellä, niin olisi monta palikkaa jota pitäisi tehdä :tongue:
Juu ihan hyvä idea olisi ei vääntyilisi ainakaan onkohan sentti kummaltakin puolelta kantattuna liikaa?
Jos menee alusta liian kapeeks.
^Veikkaisin, että puolen sentin leveyinen loiva kanttauskin toisi jo hyvät avut.
Autohan on alkujaan Kyosho Hi-Rider II, tunnettiin myös pickup-korisena nimellä Tracker. Mietittiin kyllä kanttausta, soviteltiin jo kanttikoneeseenkin (tosin ois varmasti menny käsipelilläkin), mutta tultiin siihen tulokseen, että 3mm alumiini kestää ihan satavarmasti kun tuo ylädekki tukee sen verran paljon. Vääntöjäykempi tuo on ku aikanaan omistamani alu-hiilari-tourinki. Jos se nyt alkaa elää, sitte kantataan :azn: .
EDIT: matti.l: Ihan käsijyrsimellä tehty, tosin saas nähdä jaksaisko tuota alkaa tuolla cnc-koneella tekemään, ainakaan ei koneesta jää kii - samaisella laitteella tehty esim. auton jarrusatuloita jne. Ei mitään hajua, moniko akselinen lie, mutta varmasti moni.
Lainaus käyttäjältä: Mazza - 19.11.08 - klo: 22.24
Autohan on alkujaan Kyosho Hi-Rider II, tunnettiin myös pickup-korisena nimellä Tracker.
Ja Hirider Corvette, Outlaw Ultima Truck etc etc.. Loputon lista autoja jotka kaikki oli pohjimmiltaan Ultima eri korilla..
Spurri/counter gear ei kestänyt mitään 32 dp:nä, mutta Pro-mallin 48 dp oli pomminkestävä!
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 19.11.08 - klo: 22.40
Lainaus käyttäjältä: Mazza - 19.11.08 - klo: 22.24
Autohan on alkujaan Kyosho Hi-Rider II, tunnettiin myös pickup-korisena nimellä Tracker.
Ja Hirider Corvette, Outlaw Ultima Truck etc etc.. Loputon lista autoja jotka kaikki oli pohjimmiltaan Ultima eri korilla..
Spurri/counter gear ei kestänyt mitään 32 dp:nä, mutta Pro-mallin 48 dp oli pomminkestävä!
Tunnetaan myös stadium baja beetlenä, ainakin rungon ja renkaan ripustuksista päätellen. Tai kaikki täsmää omassa autossa tuohon paitsi renkaat. :tongue:
Noniin, tänään pistin palikkaa nippuun ja kävin vähän testailemassa tossa pihalla. kyllähän se vain sievästi meni, ajettavuus ihan toista luokkaa mitä vakiona. Tällä viikolla pitäis uudet iskarit tulla, joilla ajettavuus vielä pitäis parantuman. Tosiaan läheskään kaikkia osia ei ole vielä tehty, mutta tiedättehän, pakko päästä kokeilemaan :roll:. Keskiviikkona yritetään ehtiä radalle, kommenttia lisää sieltä.
Varaudu bulkheadin tekemiseen. Jos on alu tukivarret, pitää olla alu bulkhead. Tai ylimitoitettu puskuri ylimitoitetussa pohjalevyssä ylimitoitetulla kiinnityksellä ;-)
Jep, kyllä on alu-bulkki tulossa, kuin myös kaikki muutkin osat, vetareita (pikateräs tms) ja vaihelootaa (orkkis) lukuunottamatta.
Jos olisin tekemässä tuollaista, niin keventäisin noita tukivarsia jyrsimällä keskiosaa ohuemmaksi. Aika reilustikkin ohuemmaksi. n. 2 milliä jättäisin sinne keskelle ainostaan materiaalia. Sen verta paksua plootua kuitenki näyttäisi olevan.
Noniin, jotain pientä päivitystä saatu aikaan. Muutama kuva yleisestä sovittelusta:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi160.photobucket.com%2Falbums%2Ft182%2FMersumies%2FRC%2F14012009339.jpg&hash=b37ec453d2f3f46ba3c60117aa4850d0658fa317)
Alta
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi160.photobucket.com%2Falbums%2Ft182%2FMersumies%2FRC%2F14012009336.jpg&hash=d83a1b89e3651993e95cbe073a707a5554b9ac7c)
Päältä
Eli takatukivarret ja akkujen pannat on väsäilty. Seuraavaksi iskaritornien kimppuun...
Edit: nyt näkyy kuvat.
Kah. :) Taas on edetty vähän. :)
Jyrsintää (http://i160.photobucket.com/albums/t182/Mersumies/RC/21012009346.jpg)
Ja tänään sain siis etuiskaritornin valmiiksi.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi160.photobucket.com%2Falbums%2Ft182%2FMersumies%2FRC%2F21012009348.jpg&hash=911b8e8810cb1c577da5034c317ffde682d348ad)
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi160.photobucket.com%2Falbums%2Ft182%2FMersumies%2FRC%2F21012009351.jpg&hash=75b26b3bf8919a0b0cc51b384a7db7f2e3becce6)
Sorry jälkimmäisen huono laatu, kännykällä kuvista tulee mitä tulee, vaikka kuinka yrittää.
tuohan näyttää oikein hienolta :smiley:
Paljonkohan tuolle kertyy painoa :roll:
Lainaus käyttäjältä: RealTaste - 21.01.09 - klo: 20.00
Paljonkohan tuolle kertyy painoa :roll:
Paljon :grin: Jonkin verran yli kahen kilon lienee lopullinen paino ajokunnossa, ehkä jopa 2,5kg - täytyypä raahata puntarille tuo.
Sitten: Nyt ottakaas pojat mitat käteen, ja tutkailkaa, mistä autosta löytyis 80mm pitkät vetarit. Ei itellä aikaa alkaa sorvaamaan - 3 tuntia per viikko aikaa koneistella nuita.
Kannattaisi tehdä myös tuo etuosa (mikä nyt olikaan) mihin tukivarret tulee kiinni myös kestävämmästä tavarasta.
Itsellä oli aikoinaan polttis alumiini tukivarsilla ja diffikotelot ym. paukkuivat keulasta kun ei tukivarret antanut periksi.
Voin vahvistaa ylläolevan, kokemuksen syvällä rintaäänellä... että se muovi on niinkuin 'sulake'... nyt se sulake on toi diffiboksin kylki, se kohta missä tukivarret on kiinni :wink:
Kuten ylempänä jo sanottukin, myös bulkki tulee alumiinista.
EDIT: Auto punnittu. Monsurenkailla, sähköjen kanssa, ilman koria n. 2kg
Lainaus käyttäjältä: Mazza - 21.01.09 - klo: 21.59
EDIT: Auto punnittu. Monsurenkailla, sähköjen kanssa, ilman koria n. 2kg
No painaahan ne panssariautotkin paljon :wink:
Millon tulleep lissää kuvia? :P