Moro !
Onko kukaan tehnyt lasikuidusta koppaa autoon tai oletteko kopioineet valmista muotoa? Tekniikka kiinnostaisi... Löytyiskö kuvia omista tekeleistä? Myös muut materiaali vaihtoehdot kiinnostaisi.
t.mikako
Valurauta:)
WOW ! Kuulostaa jämyltä ! Olisko kuvaa ? :grin:
Lainaus käyttäjältä: mikako1 - 10.12.08 - klo: 09.59
Moro !
Onko kukaan tehnyt lasikuidusta koppaa autoon tai oletteko kopioineet valmista muotoa? Tekniikka kiinnostaisi... Löytyiskö kuvia omista tekeleistä? Myös muut materiaali vaihtoehdot kiinnostaisi.
t.mikako
Tein -90 alussa lasikuitu kori ja sen kurasuojan/alusammeen silleen että uuden korin sisään laitoin kipsia ja siinä oli sitten toinen muotti valmis, no sitten toinen muotti tein silleen että laitoin kipsiä isoon laatikkoon ja upotin korin ulkopuoli sinne laatikkoon ja näin sain toinen muotti.
Noitten pintojen päälle laitoin jotain maalia ja sen päälle tuli lasikuidin irroitus ainetta joka oli pirun kallista.
Muottien väliin nyt sitten märkää lasikuitua/hiilikuitua sitten vaan haluttu määrä.
Kori taitaa olla viellä jossain ja siitä tuli/tulivat todella hienoiksi.
Koskaan en maalannut niitä vaan ne jäivät hiukan keltaisiksi.
Jerzi
Moro Jerzi...
Meillä on sama logiikka... minulla on yksi kupla aihio juuri samoilla metodeilla valmistettuna. Onko sinulla kuvaa noista omista tuotoksistasi? Mitä kokoa kopat ovat? 1/6 ? Jos niin Pakkaa hyvin ja lähetä Ouluun ? ;))
Lainaus käyttäjältä: mikako1 - 10.12.08 - klo: 09.59
Moro !
Onko kukaan tehnyt lasikuidusta koppaa autoon tai oletteko kopioineet valmista muotoa? Tekniikka kiinnostaisi... Löytyiskö kuvia omista tekeleistä? Myös muut materiaali vaihtoehdot kiinnostaisi.
t.mikako
Ura-autopuolella löytyy artikkeli kuvien kanssa miten valmista koppaa voi kopioida.
http://www.finslot.net/index.php?option=com_content&task=view&id=112&Itemid=71 (http://www.finslot.net/index.php?option=com_content&task=view&id=112&Itemid=71)
Hyvät ohjeet. Vielä kun olisi ehjä malli, mitä voisi käyttää:(
Kiitos Rekonen !
Alkaahan näitä vinkkejä lötyä.... Lisää!!
Isompiin koreihin voi varmaan heittää lasikuitua kaveriksi sen jälkeen kun sillä hartsisekotuksella saanut korin ulkopinnan valmiiksi. Lisää ainakin murtolujuutta.
Pari kuitukoppaa on tullu tehtyä.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aenf+matti-rc.html
Tuo 1/5 koppa on tehty puumuotin päälle laminoimalla. Teippasin muotin pakettiteipillä
ja vahasin autovahalla jonka päälle hartsia ja lasikuitua. Tällä tapaa ulkopinnasta ei tule ihan sileä vaan jää hiukan epä tasaiseksi kun ulkona ei ole muottia. Ikkunat on millistä lexania ja painoa koko komeudella ~1400g.
Mogin hyttiin tehty muotti pahvista, teipattu sisäpuoleta ja laminoitu kuitu ja hartsi muotin sisälle.
Kuivumisen jälkeen pahvimuotti purettu pois päältä.
Moro !
Nuo autot on kyllä heti tunnistettavissa eli onnistunut muotoilu ! Pahvi on tosiaan helppo materiaali jos toteuttaa joitain "karkeita" muotoja mutta siitä ei taida taipua Fiat 600 Abarth ? :wink:
Lainataanpa hieman aihetta...
Kukaan koskaan kokeillut alipainemuokkausta lexanin, vai mitä nuo korit alunperin on, kanssa?
Eli alipainepöydälle muotti alkuperäisestä, sitten päälle veteläksi lämmitetty pleksilevy ja alipaineet päälle.
Olis uuden korin tarve kun entinen on jo kokolailla räjähtänyt eikä uutta saa enää mistään.
Olis alipainepöytä käytettävissä työnpuolesta ja huvittaisi tuotakin typeryyttä kokeilla.
Moro !
Tuo alipainepöytä mahdollistaa helpon kopioinnin. Kipsi vanhaan koppaan ja kuivumisen jälkeen koppa veks... kipsivalos alipainepöydälle ja aihio lämpeämään. Kokeile ihmeessä jos sinulla on koneet käytössäsi !