RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: TommyW - 18.12.08 - klo: 12.51

Otsikko: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TommyW - 18.12.08 - klo: 12.51
Olen juuri kirjoittamassa joulupukille kirjettä ja haluaisin varmistaa, että onko Sanwa ERG-WRX "oikea" servo turistin ohjaukseen vai onko jokin muu Sanwan (digitaali-) malli vieläkin sopivampi?

Tommi.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkko - 18.12.08 - klo: 13.27
Kaikkein nopeimpien "tontujen" valinta Sanwan valikoimasta on jo jonkin aikaa ollut malli ERG-RZ.

Mutta meille ja muille tavistontuille ne kaikki high speed servolot taitaa olla yhtä riittävän hyviä, ml. tuo mainitsemasi.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TommyW - 18.12.08 - klo: 14.01
Thx Jarkko,

onko ERG-RZ niin ikään digitaaliservo => lähinnä haen yhteensopivuutta Futaban HRS:n kanssa?

Tommi.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: niko.lindvall - 18.12.08 - klo: 19.47
RZ:n ja WRX:n erot on se, että RZ:ssa on sininen jäähdytyssiili :) vrt. WRX:n muovikuoret ja sisäinen välitys tais olla hieman eri. Ilmoitettu paino on silti sama.

Nopeat "tontut" käyttävät tietenkin sinisempää mallia ;)

edit: WRX:n specsit
Speed: 0.06 sec/60" at 6.0V
Torque: 8.1 kg-cm at 6.0V
Size: 39.0 x 20.0 x 37.4mm
Weight: 60 g

edit2:poistettu virheelliset tiedot, RZ on tosiaankin analoginen, jossain ilmeisesti oli virheellisesti sanottu digiksi...
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkko - 18.12.08 - klo: 19.52
Sanwa on korvannut muutamia suosittuja rata-autoservoja uudemmilla versioilla seuraavasti:

ERG-WRX  → ERG-WZ
ERG-VRX  → ERG-RZ

Molemmissa malleissa kuten kärkiluokan servoilla kuuluukin alumiinikuori.

ERG-WZ:
(http://www.sanwa-denshi.co.jp/images/DigitalERG-WZ.jpg)
0.10sec/60°(6V)
7.4kg・cm(6V)
39.0x20.0x37.4mm
59g

ERG-RZ:
(http://www.sanwa-denshi.co.jp/images/HyperERG-RZ.jpg)
0.07sec/60°(6V) huippunopea!!!
8.0kg・cm(6V)
39.0x20.0x37.4mm
60g

Meillä on tuollainen RZ:n edeltäjä VRX ja ainakin se on digitaalinen.
Sanwalla on tarjolla omalla brandillään yllättävän huonosti tietoa tuotteista. Sisar-/emobrandillä Airtronicsilla taas on enemmän tietoa, mutta ei ole listattuna tuota RZ-versiota.

Tutuista nimistä ainakin Teemu L ja Sebastian T. ajavat RZ:lla. Ja mekin piakkoin.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: Cruisaaja - 18.12.08 - klo: 20.46
Tuo RZ on hyvä. Mulla on se nyt Minissä kiinni
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkko - 18.12.08 - klo: 22.18
Tuo RZ on hyvä. Mulla on se nyt Minissä kiinni

eikös se ole markkinoiden nopeimpana servona miniin hieman "over kill'iä"  :wink:
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: SS - 18.12.08 - klo: 22.27
Jyri kääntää suorallakin 20-40 kertaa, servo on niin nopea ettei kukaan edes huomaa...
...tästä tääkin keskustelu taas lähti käsistä, pitää olla nopee servo jottei mene auto täysillä tolppaan :mrgreen:
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: Stilo - 18.12.08 - klo: 22.46
Itse olen ainakin ymmärtänyt että WRX olisi digitaalinen ja tuo RZ taas analoginen?  Ainakin tuossa pakista löytyvässä WRX:ssä lukee jotta digital ja pakista löytyvässä RZ:ssa pelkästään "Hyper". Ja oon myös testannu ettei WRX ja RZ rattaat käy keskenään.

Edit. Jos joltain sattuis löytymään ehjiä sulakerattaita jompaan kumpaan niin täälä olisi kiinnostusta...
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: CAi - 18.12.08 - klo: 23.08
Itse olen ainakin ymmärtänyt että WRX olisi digitaalinen ja tuo RZ taas analoginen?  Ainakin tuossa pakista löytyvässä WRX:ssä lukee jotta digital ja pakista löytyvässä RZ:ssa pelkästään "Hyper". Ja oon myös testannu ettei WRX ja RZ rattaat käy keskenään.

Edit. Jos joltain sattuis löytymään ehjiä sulakerattaita jompaan kumpaan niin täälä olisi kiinnostusta...

totta... RZ on analoginen.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TommyW - 19.12.08 - klo: 00.27
Itse olen ainakin ymmärtänyt että WRX olisi digitaalinen ja tuo RZ taas analoginen?  Ainakin tuossa pakista löytyvässä WRX:ssä lukee jotta digital ja pakista löytyvässä RZ:ssa pelkästään "Hyper". Ja oon myös testannu ettei WRX ja RZ rattaat käy keskenään.

Edit. Jos joltain sattuis löytymään ehjiä sulakerattaita jompaan kumpaan niin täälä olisi kiinnostusta...

totta... RZ on analoginen.

No voi kyynel, nyt on joulupukkikin ihmeissään :grin:








Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jerzirccar1 - 19.12.08 - klo: 01.17
Tommi, kokeile tuota helikopterin gyroservoa futabalta. Voi jomaniekka että on nopea ja kiloja on reilut 3 tai 4 kiloa.
Jerzi
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TheArska - 19.12.08 - klo: 07.19
En tiedä tuosta servosta mutta monet kopteri servot on vain 4,8 voltille, ei 6v. Vaikka olen kyllä käyttänyt sellaisiakin 6 voltilla ja ovat kestäneet.

edit: joka viestissä puhuttu servoista..joten ihme mussutusta, vai eikö kopu servoa saa suositella, vai onko helikopteri sana se mikä rassaa..Ja kuhan nyt itse valistin ettei välttämättä kestä 6 volttia.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkko - 19.12.08 - klo: 09.35
...mitäs niistä servoista, helikopterit onkin paljon mielenkiintoisempia. Eiköhän jatketä niistä (tätä Tommyn servo-ongelman ratkaisemista).  :roll:

Me täällä foorumilla ollaan kyllä mestareita siirtymään aiheesta mihin tahansa sivyhyppyyn.
Pitkäaikainen empiirinen tutkimus osoittaa, että viimeistään 3. vastaus alkaa jo viedä aloittajan asiaa pahemmin harhateille. Kahdeksannen kommentin kohdalla kukaan tuskin edes muistaa mistä alussa oli kysymys. Ja siitä eteenpäin topikki onkin "vapaata riistaa" ja kaikkien kaapattavissa "omiin tarkoituksiinsa". [ :police: katsoo itseään peiliin]

Tommy, voisitko ajatella toivovasi joulupukilta vaikka Futaban servoa. Nehän jättävät kääntyvyydessä Sanwalot ihan kolmoseksi.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkkom - 19.12.08 - klo: 09.49
Tommy, voisitko ajatella toivovasi joulupukilta vaikka Futaban servoa. Nehän jättävät kääntyvyydessä Sanwalot ihan kolmoseksi.

Ehdoton voittajahan on KoPropo PDS-2413 ICS http://www.rcreality.net/do?action=product&id=1028.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: Cruisaaja - 19.12.08 - klo: 10.40
Jyri kääntää suorallakin 20-40 kertaa, servo on niin nopea ettei kukaan edes huomaa...
...tästä tääkin keskustelu taas lähti käsistä, pitää olla nopee servo jottei mene auto täysillä tolppaan :mrgreen:

No, tuo nyt sattui olemaan pakissa ylimääräisenä, joten heitin sen Miniin kiinni.

Sami. Servo on nopee, mutta äijä hidas... ;)
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TommyW - 19.12.08 - klo: 11.00
 :grin:

Jep - kyllähän mä laitan vaikka Hitecin purjevinssin, jos se hoitaisi hommansa...

Sanwaa ja digitaalista sellaista kyselen siksi, että minulle ovat monet sanoneet sen olevan paras tähän tarkoitukseen...

...vai onko Jarkko K:n viestistä päätellen Sanwassa jokin ongelma kontra Futaba?



Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkko - 19.12.08 - klo: 11.49
Tommy, siitä viestistä ei enää kannata päätellä yhtään mitään. Se on ihan höpöä vaan. Täältä puuttuu sellainen hymiö joka kuvaa sekoilevaa kirjoittajaa, jolla on ollut eilen pikkujoulut. Kello on jo 19. joulukuuta ja edellisestä lomasta on liian kauan.  :shock:

Sanwaa minäkin toivon meidän autoon joulupukilta. RZ on monien huipputonttujen suosikki - oli sitten ana/digi kumpi vaan.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TTKoo - 19.12.08 - klo: 12.07
Tommy, voisitko ajatella toivovasi joulupukilta vaikka Futaban servoa. Nehän jättävät kääntyvyydessä Sanwalot ihan kolmoseksi.

Ehdoton voittajahan on KoPropo PDS-2413 ICS http://www.rcreality.net/do?action=product&id=1028.

Meillä on kaksi tällaista edelleen käytössä.
5-6 v. vanhoja, ollut turistissa, crossarissa (2WD, 4WD) eikä yhdessäkään servosaveria (sory, 2WD:ssähän on itsessään servosaver), joten silloinen korkea hinta on kuitattu jo ajat sitten. (saa nähdä päätyvätkö vielä miniinkin  :roll: )
KoPropo PDS-2143 FET 
6V 8,0 kg 
0.08 S @ 60°
41x38x20 mm 41x38x20 mm  54.5 g     
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jerzirccar1 - 19.12.08 - klo: 14.57
Tommy, siitä viestistä ei enää kannata päätellä yhtään mitään. Se on ihan höpöä vaan. Täältä puuttuu sellainen hymiö joka kuvaa sekoilevaa kirjoittajaa, jolla on ollut eilen pikkujoulut. Kello on jo 19. joulukuuta ja edellisestä lomasta on liian kauan.  :shock:

Sanwaa minäkin toivon meidän autoon joulupukilta. RZ on monien huipputonttujen suosikki - oli sitten ana/digi kumpi vaan.

Tänään sanwa, huomenna ko, ylihuomenna futaba :shock: ota nyt selvää mikä on se paras kuin jokaisella on oma mielipiteensä. Sanwa on erittäin hyvä ja luetettava servo ja kohtuu hintainen. Voin kuvitella kuinki kuninkuus luokassa (m8) tuo futaba olevan se käytetympi (olenko väärässä vai :huh:)

Voin kuvitella Tommi että se on ihan sama minkä merkkinen sinne laitat kunhan on speksit ja servon laatu hyvä kuten tuo esim sanwa on.

Olen nähnyt tuollaisen futaba gyroservon autossa kiinni ja se hämmästytti oikein kunnolla vaikka sitä ei sinun kannata siihen laittaa missään nimessä koska siinä ei riitä kilot pidemmän päälle.
Jerzi

PS Onko Jarkko samaa mieltä kerrankin :huh: ja pikku jouluja ei ole ehtinyt viettää enkä välitä mutta pikkutunneille menee lähes joka päivä.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TTKoo - 19.12.08 - klo: 15.09

Tänään sanwa, huomenna ko, ylihuomenna futaba :shock: ota nyt selvää mikä on se paras kuin jokaisella on oma mielipiteensä. Sanwa on erittäin hyvä ja luetettava servo ja kohtuu hintainen. Voin kuvitella kuinki kuninkuus luokassa (m8) tuo futaba olevan se käytetympi (olenko väärässä vai :huh:)

Eikös tässä oleellisinta olekin se, ettei kukaan ole "lytännyt" noista mitään.

Mun maininnasta KoProposta ei käy muuta ilmi, kuin että ainakin on kestänyt.

Futabaa meillä kyllä löytyy kait puolen tusinaa, lähinnä kait siksi, että on jostakin jäänyt se käsitys, että Sanwa kaipaa kaverikseen sanwan, ja meillä on ainakin toistaiseksi ohjaimena Futaba. (vanha KoPropon ohjain kakkos ohjaimena/varalla)
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: CAi - 19.12.08 - klo: 19.53

 Voin kuvitella kuinki kuninkuus luokassa (m8) tuo futaba olevan se käytetympi (olenko väärässä vai :huh:)



No nih, nyt se kuninkuus luokka on määritelty!
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jerzirccar1 - 19.12.08 - klo: 21.26

 Voin kuvitella kuinki kuninkuus luokassa (m8) tuo futaba olevan se käytetympi (olenko väärässä vai :huh:)



No nih, nyt se kuninkuus luokka on määritelty!

Se määriteltiin jo pienoismalli lehdessä vuonna -91 kuin se tappelu oli parhaimillaan ja moni sen muistaa mitä silloin kirjoiteltiin.
Hämäläinen vs Pedersen ja Pedersen voitti :p
Jerzi
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TTKoo - 19.12.08 - klo: 21.58
Eikös Pedersenin olisi pitänyt jäävätä itsensä.... sentään oma lehti  :roll:
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jerzirccar1 - 19.12.08 - klo: 22.06
Silloin se ei ollut hänen lehti jos en väärin muista.
Jerzi
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkko - 19.12.08 - klo: 22.45
Se [=kuninkuusluokka] määriteltiin jo pienoismalli lehdessä vuonna -91 kuin se tappelu oli parhaimillaan ja moni sen muistaa mitä silloin kirjoiteltiin.
Hämäläinen vs Pedersen ja Pedersen voitti :p
Jerzi

silloin kauan sitten tehdyt määrittelyt eivät enää päde. Niillä on arvoa vain historiallisena kuriositeettina, that's all.  :mrgreen:

Kuka muuten on Hämäläinen?
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: SS - 19.12.08 - klo: 23.19
Marja-Liisa

Ola oli pienoismallin päätoimittaja jo vuonna -85 (ehkä aiemminkin).

Itse soisin Tommin ajavan Futaban 3310:llä, herra kun menee ajoittain niin
kovaa että itselle tulee kiire.

Joku historian tuntija käänsi taas keskustelun pois servoista, koittakaa keskittyä!
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TommyW - 19.12.08 - klo: 23.55
Joo-o, kiitän kaikkia osallistuneita rakentavasta keskustelusta ja taitanen pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa - eli tilataan Korvatunturilta yksi ERG-WRX... ...ei toivottavasti laske suoritustasoani ihan älyttömästi :grin:

Sami: Futaban 3PK:ssa on servoille hidastustoiminta - otan sen käyttöön, jos muu ei auta :tongue:
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jerzirccar1 - 19.12.08 - klo: 23.56
Marja-Liisa

Ola oli pienoismallin päätoimittaja jo vuonna -85 (ehkä aiemminkin).

Itse soisin Tommin ajavan Futaban 3310:llä, herra kun menee ajoittain niin
kovaa että itselle tulee kiire.

Joku historian tuntija käänsi taas keskustelun pois servoista, koittakaa keskittyä!


Täh, katso jo ylöspäin muutama rivi mistä tämä homma karkas käsistä. Ja huom en ole historia tuntija vaan kerroin miten asiat on/oli.
Jerzi

PS Sanwa on edelleen hyvä luotettava servo olkoon sitten halpa tai kallis :wink:
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: mmrc - 20.12.08 - klo: 00.44
Moro
Pitää minunkin kertoa kokemuksia sieltä Kuninkuus luokasta,vaikka kokemusta ei vielä ole kuin pari kautta. Olen ajanut Futaballa,Sanwalla,Hitekillä ja Acella. Kaikilla merkeillä on yksi piirre ne ei kestä.
 
-Sanwoista hajoo sähköt eli moottorin kollektori kuluu loppuun, Kiinnikeet saattaa myös aikanaan katketa. Hyvä servo silti. Noin 6 servoa testannut/ajanut loppuun.

-Futabassa on muoviratas sulakkeena ja se ei kestä tosin 9351 malleista on hajonnut ns. pääakselikin. Hyvä servo vaikka BLS on kyllä suht kallis. Noin 5 servoa testannut/ajanut loppuun.

-Hitekeistä hajosi sähköt alle kuukaudessa. Täysin ala-arvoinen kallis ja heikko. Kahden servon jälkeen jo uskoin tuotteen laadun.

-Ace hajoo rattaista vaikka sulakerattaana on muovinen niin silti sieltä hajoo messinki ratas. Jossain vaiheessa myös kiinnike kansi saattaa hajota. Hyvä ja suht edullinen ongelma on varaosien saanti. Noin 6 servoa testannut/ajanut loppuun.

-Eli seuraavaksi pitänee koittaa sitä KoPropoa jos se olisi poikkeus eikä hajoisi mistään.

Turistissa Sanwoja on hajonnut vain 2kpl, sama vika kuin M-8 luokassa ajetuissa voimakkaamissa Sanwan servoissa.
Hmm. tätä kirjoittaessa huomasin että ei ehkä olis kannatanut alkaa laskea montako servoa on hajonnut.
Pitääkin kirjoittaa Joulupukille että tuo isonpaketin ajotaitoa.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkko - 20.12.08 - klo: 09.25
Nimikettä "kuninkuusluokka" olen nähnyt liitettävän muihinkin luokkiin kuin M-8. Mikä on kuninkaallista kenellekin - taitaa vaihdella aika lailla.

Mikon yhteenvedon jälkeen jäin miettimään että montakohan servoa tässä k-luokassa keskimäärin menee nitrogallonaa kohti. Mikä niitä oikein siinä lajissa hajoittaa???

PS. Huom edelleen on servoista kysymys  :angel:
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TTKoo - 20.12.08 - klo: 10.37
Mikon yhteenvedon jälkeen jäin miettimään että montakohan servoa tässä k-luokassa keskimäärin menee nitrogallonaa kohti. Mikä niitä oikein siinä lajissa hajoittaa???

PS. Huom edelleen on servoista kysymys  :angel:

Jarkko sai pohtimaan seuraavaa asiaa.
Käytättekö servoteippiä kiinnitysruuvien lisäksi, vai pelkillä ruuveilla.

Mulla on parikin asiaa tuohon liittyen....
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkkom - 20.12.08 - klo: 17.14
Mulla on parikin asiaa tuohon liittyen....


Kerro lisää?
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: blaah - 20.12.08 - klo: 19.18
Mikon yhteenvedon jälkeen jäin miettimään että montakohan servoa tässä k-luokassa keskimäärin menee nitrogallonaa kohti. Mikä niitä oikein siinä lajissa hajoittaa???

Oma saldo 1,5 vuotta M-8 kisoja ajaneena: yksi RTR servo rikki (koska auto oli puoli minuttia veden alla)..
Pakista löytyy ainakin Futaban 9351, 9452, 9451, BLS351. En ole oikein ymmärtänyt miten porukka onnistuu rikkomaan niitä servoja etenkin kaasusta niin usein.. Itselläni tosin aina ollut servosaiveri kohtalaisen löysällä, ja tänä vuonna taisi olla joka kisassa servoseiveri aivan auki (liian monimutkainen laite..). Monissa servoissani huomattavan paljon klappia, mutta uskoisin että tuo poistuu osittain jos jonain päivänä saan tilattua uudet sulakerattaat..

Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: peitsamo - 20.12.08 - klo: 22.40
Mikon yhteenvedon jälkeen jäin miettimään että montakohan servoa tässä k-luokassa keskimäärin menee nitrogallonaa kohti. Mikä niitä oikein siinä lajissa hajoittaa???

Viime kaudella tahkosin yhtä lukuun ottamatta kaikki kotimaiset M-8 kisat (Finnish Open ja SM), yhtään ainutta servoa en saanut rikki. Mainittakoon, että kisojen lisäksi ajoin noin 10 gallonaa treeniä samoilla servoilla. (Futaba 9351).

Sen sijaan viime talvena pakkasessa ja märässä kaksi servoa rikki alle kuukaudessa.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TTKoo - 21.12.08 - klo: 12.01
Mulla on parikin asiaa tuohon liittyen....


Kerro lisää?
Odotan edelleenkin niitä vastauksia ensin  :smiley:

EDIT: kyse ei kuitenkaan ole mistään tieteellisestä tutkimuksesta, mutta mutu tieteellisestä kylläkin
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkko - 21.12.08 - klo: 12.07
Käytättekö servoteippiä kiinnitysruuvien lisäksi, vai pelkillä ruuveilla.

Mulla on parikin asiaa tuohon liittyen....

Päästäksemme eteenpäin kerron, että meillä on polttiskrossarissa käytössä ruuvikiinnitys, niinkuin kaikissa muissakin pienoisautoissamme. Molemmissa polttisluokissa servoa suojaa tärinältä kumitutit kiinnitysruuveissa.

Servoja ei ole pahemmin mennyt. Tosin polttiskrossarimme on lähinnä lepäillyt laakereillaan ja senhän ei pitäisikään servoille olla kovin rankkaa.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TTKoo - 21.12.08 - klo: 12.39
Kysymykseni oli hieman huonosti muotoiltu, ja hieman väärässä yhteydessä, eli johti enemmänkin polttispuolelle.(meillä ei ole polttiskokemusta lainkaan)

Jarkko taisi jo arvatakin (tiesi) mitä kysymykselläni hain.

Mulle kertoi henkilö, jolla kait on aika laajakin kokemus näistä autoista, seuraavaa:
1. Tärinä on servon tuho (tuonhan me kaikki tiedämmekin), ja ennekaikkea sen "taajuus".
Polttiksissa siihen on kaksikin aiheuttajaa, ajon aiheuttama ja moottorin käynnin aiheuttama, joka kattaa todella suuren alueen kierrosluvun mukaan.
2. Enemmänkin sähköautoihin liittyvänä, pelkällä ruuvikiinnityksellä saattaa olla mahdollisuus pieneen liikkeeseen servon ja pohjalevyn välissä, jolloin saattaa tulla pieniä staattisen sähkön purkauksia, jolloin herkät servon sähköiset toiminnot saattavat saada häiriöitä, jopa rikkoontua. (mekaanisiin rikkoontumisiin siis tuskin vaikuttaa)

Meillä on aina käytetty servoteippiä ruuvien lisäksi.
Meillä ei ole koskaan hajonnut servoja (pl. ensimmäisen RTR-autopaketin mukana tullut muoviratasservo)
Servoteippi antaa pienen pehmennyksen ja ennenkaikkea estää hankaamisen.
Tuleehan siitä hienoinen painonnousu, ja servon kiinnittyminen korkeammalle....

Kuten edellistä viestiäni täydensinkin, niin tälle ei ole olemassa mitään tieteellistä todistetta.... tietääkseni.

Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: APK - 21.12.08 - klo: 13.30
ERG-RZ on analoginen servo, jolla on tullut ajeltua nyt pari vuotta.
Sanwan digitaaliservoista oli muutama vuosi sitten ainakin huonoja kokemuksia mm. keskittämisen suhteen niin looginen valinta oli RZ. Tästä ei ole paljoa muuta kuin kuultua tietoa...

Leino, Levänen, Koivula, jo mainitut Strazka ja Rytsy ainakin kyseisellä servolla ajelevaat/ajelleet.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TommyW - 22.12.08 - klo: 10.45
Koska en vielä ehtinyt painaa "Tilaa-nappia" Korvatunturilla, kysyisin, onko ERG-RZ:aa käytettäessä Futaban HRS-moodissa luvassa liekkejä ja savua?

Ja nöyrä toive: ei arvauksia, vaan tietoa - eikä myöskään spekulointia Kuninkuusluokasta, Pienoismalli-lehdestä tai Ola Pedersenistä :grin: Rajaisin myös ulkopuolelle Pienoismallin ensimmäisen päätoimittajan Kari Levelän, samoin lehden alkuperäisen "omistajan" Kaj Gyllenbögelin, RC-kopterit, etc, etc  :grin: :grin:
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkkom - 22.12.08 - klo: 10.49
Koska en vielä ehtinyt painaa "Tilaa-nappia" Korvatunturilla, kysyisin, onko ERG-RZ:aa käytettäessä Futaban HRS-moodissa luvassa liekkejä ja savua?

Ja nöyrä toive: ei arvauksia, vaan tietoa - eikä myöskään spekulointia Kuninkuusluokasta, Pienoismalli-lehdestä tai Ola Pedersenistä :grin: Rajaisin myös ulkopuolelle Pienoismallin ensimmäisen päätoimittajan Kari Levelän, samoin lehden alkuperäisen "omistajan" Kaj Gyllenbögelin, RC-kopterit, etc, etc  :grin: :grin:

Tommi, Jyrin kanssa lauantaina pähkäiltiin mistä saatais kestävät hubin saranatapit, koko olisi 2,5mm x 24,5mm. Voisitko sorvata esim. Tamiyan tapeista tai tiedätkö vastaavat?
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: mmrc - 22.12.08 - klo: 11.12
Nimikettä "kuninkuusluokka" olen nähnyt liitettävän muihinkin luokkiin kuin M-8. Mikä on kuninkaallista kenellekin - taitaa vaihdella aika lailla.

Mikon yhteenvedon jälkeen jäin miettimään että montakohan servoa tässä k-luokassa keskimäärin menee nitrogallonaa kohti. Mikä niitä oikein siinä lajissa hajoittaa???

PS. Huom edelleen on servoista kysymys  :angel:

Vaikea kysymys kun en ole ihan tarkasti laittanut kulutettuja polttoaineita ylös mutta lienee helpompi sanoa että noin 3 servoa/loppuun ajettu auto.
Toki on pakko myöntää että ajoin pari autoa loppuun aika erikoisilla ohjaus viritelmillä mikä oli kyllä ainakin 4 servon hajoamisen syy, eli rattaista hajosi hampaat, ylipitkän servovarren takia(hain nopeutta ohjaukseen). Toinen mikä on erittäin huono servojen kannalta on Truggy auto missä on isot renkaat servoseiveri on oltava sen takia tiukalla,tukivarret on pitkät ja niiden syiden takia servoon tulee kovia iskuja, mikä taas rikkoo ja kuluttaa rattaita aika paljon. Taisi olla Finnis openissakin yleisin syy keskeytykseen trukeissa tuo ohjausservon hajoaminen.

Polttoainetta meni huonosta kesästä johtuen noin 100 litraa. Viime kesänä autoja kului 2 Buggyä ja 1 Truggy (Trukki ei tosin ole kulunut vielä loppuun vaikka 3 ohjaus servoa menikin).

Kuninkuus luokaksi nimesin vain sen takia tuon M-8 kun osallistuja määrät ovat olleet käsitääkseni isompia kuin missään muussa luokassa Suomessa minun harrastus aikana. Yhdessä luokassa noin 70 kuskia taisi olla ennätys Lavangon SM kisoissa viime kesänä. Toki päästäänhän sähköautoilla lähes samaan osallistuja määrään kun lasketaan kaikki luokat mukaan. Hieman kyllä ihmettelen tuota c-12 autojen MM kisojen osallistuja määrää n.45 kuskia.

HRS Moodista en tiedä mutta Futaban pk4 ilmoittaa Fasst moodin sopivan vain BLS(harjattomien) servojen kanssa sopivaksi ei siis enään pelkkä dikitaalisuus takaa tuossa eri radiossa toimivuutta.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TommyW - 22.12.08 - klo: 11.15
Koska en vielä ehtinyt painaa "Tilaa-nappia" Korvatunturilla, kysyisin, onko ERG-RZ:aa käytettäessä Futaban HRS-moodissa luvassa liekkejä ja savua?

Ja nöyrä toive: ei arvauksia, vaan tietoa - eikä myöskään spekulointia Kuninkuusluokasta, Pienoismalli-lehdestä tai Ola Pedersenistä :grin: Rajaisin myös ulkopuolelle Pienoismallin ensimmäisen päätoimittajan Kari Levelän, samoin lehden alkuperäisen "omistajan" Kaj Gyllenbögelin, RC-kopterit, etc, etc  :grin: :grin:

Tommi, Jyrin kanssa lauantaina pähkäiltiin mistä saatais kestävät hubin saranatapit, koko olisi 2,5mm x 24,5mm. Voisitko sorvata esim. Tamiyan tapeista tai tiedätkö vastaavat?

Tähän vahvasti servoon liittyvään kysymykseen vastaan Jarkolle: tappi ei ole oikein sorvattavaa materiaalia, mutta itse etsisin netistä hakusanoilla 'Round Toolsteel' tai 'HSS Round Bar', tai jotain vastaavaa (eli pikateräs-aihioita - siis samoja, joista poranteriä ja muita leikkaavia kapistuksia tehdään ja pätkäisisin Dremelin laikalla sopivaksi... ...2,5mm poranteräkin varmasti kävisi, mutta "sileää" vartta ei sellaisessa taida olla 24,5mm:ä)
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: jarkko - 22.12.08 - klo: 11.17
Tommi, Jyrin kanssa lauantaina pähkäiltiin mistä saatais kestävät hubin saranatapit, koko olisi 2,5mm x 24,5mm. Voisitko sorvata esim. Tamiyan tapeista tai tiedätkö vastaavat?

Joopa joo, sorvaamista ei ollutkaan rajattu tästä keskustelun jatko-osasta ulkopuolelle.  :p

Mutta siihen liittyen, miksi tyytyä pelkkiin saranatappeihin, kun voisit saada ihan aidon pelin, johon saranatapitkin sopii sorvaamatta.  :mrgreen:

Itse asiaan en uskalla enää vastata.

Hyvää joulua kaikille servoista ja muusta pienoisautoiluun liittyvästä kiinnostuneille. Tämä tiimi lähtee nyt mökille offline'en.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TTKoo - 22.12.08 - klo: 12.41
Koska en vielä ehtinyt painaa "Tilaa-nappia" Korvatunturilla, kysyisin, onko ERG-RZ:aa käytettäessä Futaban HRS-moodissa luvassa liekkejä ja savua?

Tuossa asiaa hieman käsitellään....  http://rc10.fi/index.php?topic=20058.msg292058

Siis sulla on vastari, joka on HRS (?) (itse moodinhan saa vaihdettua ohjaimesta kyllä)
Mikäli sulla on 2.4 gHz radio, niin käytä PPM-moodia silloinkin.

Meillä on Futaba 3PK ja tilasimme sen nimenomaan PCM vastarillisena, ettei tule ongelmia.(PCM-vastari on hieman painavampi ja kookkaampi, mutta vähemmän kait häiriöherkkä, ja siksi hyvä jos häiriöitä esiintyy esim. joillakin kisapaikoilla)
Pääasiassa käytämme  PPM moodia, ja "normaaleja" FM vastareita

HRS vaatii Futaban digiservot (jopa muiden merkkien digiservot ovat olleet ongelma) (eli kun kerran ko.  ERG-RZ servo on analoginen, ei käy HRS vastarin ja/tai moodin kannssa)
Näin tämä on meille kerrottu, ja siihen olemme luottaneet.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TommyW - 22.12.08 - klo: 18.14
Tommi, Jyrin kanssa lauantaina pähkäiltiin mistä saatais kestävät hubin saranatapit, koko olisi 2,5mm x 24,5mm. Voisitko sorvata esim. Tamiyan tapeista tai tiedätkö vastaavat?

Vastaus 2. (edelleen vahvasti "servo-aiheinen"  :tongue:): 2,5mm poranterässä näyttää olevan n. 26mm "sileää vartta", joten esim. Biltemasta löytyy a' 1,45€/2kpl -> katkaisu Dremelin laikalla oikean mittaiseksi.

Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen (kommenttia TTKoo:lle): juu, tiedän, että analogiservo ja PPM-moodi ovat yhteensopivia, mutta tavoitteena on nimenomaan HRS-yhteensopivuus (en tiedä, huomaako tasoiseni kuljettaja eroa PPM:n ja HRS:n tiedonsiirtonopeudessa, mutta mieli pysyisi ainakin hyvänä  :wink:)

Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TTKoo - 22.12.08 - klo: 19.13
Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen (kommenttia TTKoo:lle): juu, tiedän, että analogiservo ja PPM-moodi ovat yhteensopivia, mutta tavoitteena on nimenomaan HRS-yhteensopivuus (en tiedä, huomaako tasoiseni kuljettaja eroa PPM:n ja HRS:n tiedonsiirtonopeudessa, mutta mieli pysyisi ainakin hyvänä  :wink:)

Eli kynnyskysymys ei ollutkaan se, että piti olla tuo sanwan servo.

Silloinhan tuon kohdan luulisi olevan vastaus.

HRS vaatii Futaban digiservot (jopa muiden merkkien digiservot ovat olleet ongelma)     


Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TommyW - 22.12.08 - klo: 19.42
Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen (kommenttia TTKoo:lle): juu, tiedän, että analogiservo ja PPM-moodi ovat yhteensopivia, mutta tavoitteena on nimenomaan HRS-yhteensopivuus (en tiedä, huomaako tasoiseni kuljettaja eroa PPM:n ja HRS:n tiedonsiirtonopeudessa, mutta mieli pysyisi ainakin hyvänä  :wink:)

Eli kynnyskysymys ei ollutkaan se, että piti olla tuo sanwan servo.

Silloinhan tuon kohdan luulisi olevan vastaus.

HRS vaatii Futaban digiservot (jopa muiden merkkien digiservot ovat olleet ongelma)     




No ei nyt aivan noinkaan: tavoitteena oli/on Sanwan servo (koska minulle muodostuneen käsityksen mukaan sellainen oli/on paras sähköturistin ohjaukseen <- tämähän ei ole absoluuttinen totuus, mutta jostain syystä tuntuvat monet nopeat kuljettajat päätyneen ko. valmistajan servoon) HRS-yhteensopivuudella (eli tavoitteena paras radiossani oleva tiedonsiirtonopeus).

Ensimmäisessä postauksessani ei ollut mainintaa HRS-yhteensopivuudesta, sillä itselleni muodostuneen käsityksen mukaan maininta servon digitaalisuudesta riitti kattamaan nämä tarpeet automaattisesti.
Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: TTKoo - 22.12.08 - klo: 20.03
Ensimmäisessä postauksessani ei ollut mainintaa HRS-yhteensopivuudesta, sillä itselleni muodostuneen käsityksen mukaan maininta servon digitaalisuudesta riitti kattamaan nämä tarpeet automaattisesti.

Mielestäni se viimeistä edellinen vastaukseni kattoi kaikki vaihtoehdot.

Futaban HRS:n kanssa vain futaban digiservo.

Edit:

HRS vaatii Futaban digiservot (jopa muiden merkkien digiservot ovat olleet ongelma)

(eli kun kerran ko.  ERG-RZ servo on analoginen, se ei käy HRS vastarin ja/tai moodin kannssa)
 

Otsikko: Vs: Sanwan servo turistiautoon
Kirjoitti: Cruisaaja - 23.12.08 - klo: 15.14
Sunhan kantsii Tommy vaihtaa se sun vanha lennokkiradio samaaan brandiin kun servokin  :mrgreen: