RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: mastermind - 07.06.03 - klo: 00.07

Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: mastermind - 07.06.03 - klo: 00.07
Nii, auto on Inferno TR-15. Talven jälkeen kävin heittämäs ekat lenkit ja huomasin, että jarrutusteho on olematon. Noh katon jarrulevyä niin se keskellä oleva reikä on täysin pyöreä, joten eikun uutta kaupasta.

Tämä ei ollut varsinainen ongelma vaan se, että auto vaikutti hieman takavetoiselta, hiekalla kyö kaasun pohjaan niin perä luistaa helposti. En ainakaan muistaisi että tuo olisi aikaisemmin tapahtunut. Autoa tutkiessani huomasin, että etupyöriä pystyy pitään paikallaan ja samaan aikaan pyörittään takapyöriä ja kytkinkelloa, kun taas takapyöriä ei voi pitää paikallaan. Vapaina ollessaan kaikki pyörät kyllä pyörivät. Eli onko tuolta jotakin rikki, vai onko vaan paha dementia käytöksen suhteen iskeny talvikauden aikana ?
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Maajussi - 07.06.03 - klo: 10.01
Suosittelen avaamista, koska sillähän se selviää onko siellä rattaita sileinä/muuta vikaa.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Tatti - 07.06.03 - klo: 16.22
Katso onko kaikki kardaanit paikoillaan ja kunnolla kiinni, jos ei avaa diffit.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Rc hemmo - 07.06.03 - klo: 16.51
Koita pyörittää etu-pyöriä ilmassa, jos ne pyörii eri suuntiin diffin sisä-rattaat kunnossa.
Sitten koita pyörittää etu-pyöriä samaan suntaan, jos kuuluu rahinaa, niin silloin on pinjoni ja planeettaratas sileitä.
Tsekkaa diffien sisärattaat ja vaihda öljyt.
Muovikoteloiden uusiminen kannattaa myös, sisä että ulko (ulkokotelot maksaa varmaan 10e pari )sisäkotelot tuskin tuon kalliimmat.
Diffien laakerit, ja pinjonien laakerit kannattaa myös uusia.
Muista laittaa shimmiprikat,sillä planeettarattaan ja pinjonin välissä ei saa olla yhtään klappia.
Sinun pitää tarkistaa myös takadiffit samalla tavalla , sillä jos olet ajanut paljon niin että vain takapyörät vetävät, niin se on myös takadiffien loppu (1l riittää jo tekemään lopun.)
Jos takadiffit ovat kuluneet hieman sileiksi, joutuu ne uusimaan.
Keskidifin tarkistus ei ole myöskään pahitteeksi.Minulle kävi noin viikko sitten samanlailla.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Sludge - 07.06.03 - klo: 17.11
Muuten kuinkas usein ja minkälaisen käytön jälkeen diffit yleensä vaurioituvat? :?  Minulla ei ole vielä onkelmia ollut, mutta olisi ihan hyvä tietää etukäteen.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Rc hemmo - 07.06.03 - klo: 17.39
Kyllä diffit ylensä kestä kauan , jos ne on tehty vahvasta materiaalista, ja laakerit ja shimmiprikat vaihdetaan riittävän usein.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Mika R - 07.06.03 - klo: 20.41
Lainaus käyttäjältä: "Sludge"Muuten kuinkas usein ja minkälaisen käytön jälkeen diffit yleensä vaurioituvat? :?  Minulla ei ole vielä onkelmia ollut, mutta olisi ihan hyvä tietää etukäteen.

TR-15 vakiodiffit on alumiinia tai sen sekoitusta jotka ei kestä mahdottomia. Riippuen moottorista ja jarrun tiukkuudesta, ne voi mennä rikki yhdestä lukkojarrutuksesta tai sitten kestää loputtomiin. Vakiodiffit kestää pitkään jos jarru on säädetty niin ettei lukkiudu ja kaikki klappi ym on poistettu. Jos siellä on väljää ja osat heiluu, niin kuluminenkin on nopeampaa ei diffi toimi kunnolla.

Itsellä on tehokkaamman racing motin kanssa teräksiset Hi Ratio diffit vakiodiffien tilalla; ne kestää ihan mitä vaan (yep, Superissa on samat diffit kuin TR-15:sta). Ne on vaan hitson kalliit :-(

Tietysti difft pitää huoltaa joka pidentää niiden käyttöikää. Jos et täytä diffejä silikoniöljyllä (paras tapa, mutta jotkut pitää itse tiivistää että öljyt pysyy sisällä kuten esim nämä TR-15 diffit) niin käytä vähintään sopivaa rasvaa. Samat säännöt pätee varmaan muihinkin diffeihin.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Sludge - 07.06.03 - klo: 20.47
Onkos muuten TCD diffeissä mitään eriskummallista hyötyä?  :?
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: opa - 07.06.03 - klo: 21.20
Offtopic:

Kun tässä puhuttiin tuosta diffistä, niin mun Sandmasterissa taitaa olla diffi vähän kulunut. Kun rengasta pyörittää, niin toinen ei pyöri ainakaan kunnolla, vaan ajoittain. Mahtaako rattaat olla yhteensopivat jostain muusta autosta?
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: blenheim - 08.06.03 - klo: 09.07
Kun näistä diffeistä on puhetta niin ajattelin kertoa omat kokemukseni rasvaamattomista diffeistä.
Ne menevät todella helposti sileiksi, sen kaikki on jo varmaan huomannut. Jos ei halua käyttää kymmeniä euroja kisaracinghässäkkä diffiöljyihin niin käyttäkää tavallista vaseliinia, semmoista mitä laitetaan traktoreihin ja työkoneisiin semmoisella pumpulla. Se on aika jäykkää tavaraa ja voitelee hyvin. Sitä olen käyttänyt noin puoli vuotta ja johan on alkanut rattaissa pysyä nuo hampaat! Sitä myydään patruunoissa ja se kestää aika pitkään. Kysele autokorjaamoilta tai rautakaupasta.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: mastermind - 08.06.03 - klo: 19.13
Hmmh, mökillä olin, enkä päässyt vastaileen. Mutta, kun etu/takarengasta pyörittää hitaasti pyörii toinen rengas samaan eri suuntaan normaalisti. Äkillisesti nykäistessä on systeemissä kuitenkin klappia, ja toista rengasta voi pitää paikallaan kun toista pyörittää. Taitaa olla hajalla sekä edestä että takaa? :/

Tässä kun tuli valmiiksi koottuna nuo diffit, niin muutama asia ei oo ihan selvää. Eli niissä on öljyt sisällä vai ? Ja avauksen jälkeen noi pitäs tiivistää jotenki ? Mikä on pinjoni? :P

Mitähän toi remontti mahtais kustantaa jos etu- ja takadiffi on hajalla ?
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Tatti - 08.06.03 - klo: 19.17
Ei Kyoshon hinnat tuntien kovin halpa.. Kysys mikalta kun sillä on superissa teräsdiffit ja niissä on saman laiset diffit kuin sun tr:rässä, se vois neuvoa mistä saa esim. teräsdiffit ´´halvimmalla´´.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: mastermind - 08.06.03 - klo: 19.20
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Ei Kyoshon hinnat tuntien kovin halpa..
No selkeestikään ei, 2001 vuoden luettelossa TR-15 diffien teräsrattaat (täys sarja) yli 600mk!! Jos noi oikeesti nuin paljo maksaa nii rupee kiinnostaan enemmän toi touring-polttis kun tämän korjaus tällähetkellä :)
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Rc hemmo - 08.06.03 - klo: 19.32
Pinjoni on sellanen pieni-ratas, joka ei ole diffin sisällä, vaan pyörittää sitä isoaratasta.Diffin sisä-rattaat on kunnossa(ainaskin jonkunverran) jos pystyt pitämään toisesta pyörästä kiinni ja pyörittää toista pyörää.Se ulkoinen ratas(planeettaratas) on rikki jos pyörität esim etu-pyöriä samaan suuntaa ja kuuluu rahinaa.
Suositelisin avaamaan ne diffit ja etu ja takapään ja kattomaan jos siellä on sellasta "suurta"metallisirua,jos on niin sillon diffit entiset.
Jos oot paljon ajanut etu/takavetosella niin sillon on kaikki diffit uusittava.
Jos diffit on rikki, niin suositelisin melkein myymään auton jollekkin vara-osiksi, sillä kyoshin teräsrattaat on tosi kalliita.
Siellä sisässä ei ole vissiin mitään muuta kun jotain ihme rasvaa.
Suositelisin laittamaan jotain 10 000 öljyä eteen ja keskellä, ja taakse 3000.Öljyjä ei kandee ostaa kyosholta.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: mastermind - 08.06.03 - klo: 19.41
Jaaha, etupyörien ollessa paikallaan voi takapyöriä pyörittää siten, että keskiratas ja kytkinkello tietenkin myös pyörii. Mutta kun takapyörät on paikallaan ja pyörittää etupyöriä, ei keskiratas pyöri vaan kuuluu vaan rahinaa. Taidan availa tuota autoa vähän jossain välissä.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Mika R - 08.06.03 - klo: 22.06
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Ei Kyoshon hinnat tuntien kovin halpa.. Kysys mikalta kun sillä on superissa teräsdiffit ja niissä on saman laiset diffit kuin sun tr:rässä, se vois neuvoa mistä saa esim. teräsdiffit ´´halvimmalla´´.

jees  :D tällä kertaa ostin nää diffit ihan Tieto-Nikarista ja olihan ne "aika" suolaiset hinnaltaan. Mutta RX:n tehon huomioon ottaen en ole katunut. Lisäksi tuo "Hi ratio" tuo mukavasti lisäpotkua verrattuna stock diffeihin. Ei kandee hankkia jos moottori on tyyppiä "sport", siihen passaa alu-diffitkin ihan hyvin.

mastermind, kannattaa kyllä avata ne ja huoltaa kunnolla ja vaihtaa kuluneet osat uusiin. Autokin sitten toimii eri tavalla.

TR-15 diffeihin kandee sun ostaa silikontiöljyä wt 40000 eteen ja wt 10000 taakse (Kyoshon mitoituksen mukaan). Täytät sopivasti eli melkein täyteen ja ruuvipenkissä tmv laitat "kannen" varovasti päälle ja ruuvaat ruuvit puolivääliin asti. Tämän jälkeen laitat ruuvireikkin vähän esim Bilteman silikonitiivistettä jonka jälkeen ruuvaat ruuvit tiukasti kiinni. Kiinniruuvauksessa kannattaa noudattaa kiristystä "ristiin" periatteella vähän kerrallaa.
Kun kansi on pakoillaan ja diffi tuntuu "hyvältä" ja jäykältä, putsaat mahdolliset silikontiöljyvuodot pois ja tiivistät lopuksi kannen ja kotelon välisen sauman silikonitiivisteella saumaa myöten niin ettei tiivistettä mene hammasraittaille, ainakaan paljoa. Sitten annat kuivua yön yli ennen asennusta. Vaikka hammasrattaissa olis vähän silikonitiivistettä, ne kuluu kyllä ajossa veks. Näin saat erinomaisesti toimivat diffit Tr-15 autoon, jotka ei käytännössä vaadi huoltoa paljoakaan.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Tatti - 09.06.03 - klo: 14.08
Rc-hemmo:Tr-15 on vain kaksi diffiä..
Oletko jarrutellut sillä renkaita lukkoon?
Kerroppas meille kun avaat diffit miltä ne näyttävät. :wink:
Sopisikohan vaikka Trrään jonkun muun merkin diffit? Esim hobaon, ne olisivat aika varmasti paljon halvemmat!
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: Mika R - 09.06.03 - klo: 14.26
no ei noi vakio diffit paljoa maksa, parikymmentä euroa kaikkineen + öljyt vrt.
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXU227&P=Z
ihmettelen jos jostain saat olennaisesti halvemmalla.
Kun teet noin kuin sanoin ton tiivistyksen suhteen niin hyvä tulee, parempia ei tarvii (TCD:t on aika lailla turhaa tossa autossa ja hiiden hinta on kova)
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: mastermind - 09.06.03 - klo: 20.53
Huomasinkin, että tuosta osasta mihin kardaani kiinnittyy keskidiffissä oli irronnut se pieni musta kuuskolo-kiristin. Sattui silmään vasta alkaessani diffiä purkamaan, jotta se ei oo paikoillaan. :) Siitä seurasi se, että kardaanin pyöriessä ei se diffin akseli pyöriny, ja myöskään jarrut ei toiminu. Eli voi olla että vikana oli just tuo yks pikku ruuvi. Voi olla että joskus huollan noi diffit kuitenkin, vähän rahisee silti, mutta en kuitenkaan vielä.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: late - 15.06.03 - klo: 16.19
Lainaus käyttäjältä: "mastermind"Huomasinkin, että tuosta osasta mihin kardaani kiinnittyy keskidiffissä oli irronnut se pieni musta kuuskolo-kiristin.

Ei se ole keskidiffi, vaan pääratas.  :)
Harvemmissa 1:10 vehkeissä on keskidiffi.
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: fiesta6 - 15.06.03 - klo: 18.09
Lainaus käyttäjältä: "late"
Lainaus käyttäjältä: "mastermind"Huomasinkin, että tuosta osasta mihin kardaani kiinnittyy keskidiffissä oli irronnut se pieni musta kuuskolo-kiristin.

Mullakin niitä ruuveja saa ettii joka ajokerran jälkee pitkin maita ja mantuja  :mrgreen:
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: tux10 - 15.06.03 - klo: 21.16
ETTEKÖ TE TYHMÄT OSAA KÄYTTÄÄ RUUVILUKITETTA??? :mrgreen:
Otsikko: TR-15 diffi hajalla?
Kirjoitti: mastermind - 15.06.03 - klo: 22.07
Lainaus käyttäjältä: "late"
Lainaus käyttäjältä: "mastermind"Huomasinkin, että tuosta osasta mihin kardaani kiinnittyy keskidiffissä oli irronnut se pieni musta kuuskolo-kiristin.

Ei se ole keskidiffi, vaan pääratas.  :)
Harvemmissa 1:10 vehkeissä on keskidiffi.
Whatever ;). Nii ja ehkä pitäs tosiaan käyttää enemmän ruuvilukitetta. Erehdyin vaan luulemaan, että se pysyis siinä kiinni ilmanki.