RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: alt572 - 18.02.09 - klo: 19.26
-
Elikkä olis tommonen inferno sports kolmonen,ajettu yksi tankki(eli vielä sisään ajo vaiheessa)eikä suostu kunnolla enää käynnistymään.Oisko kokemuksia samasta asiasta?
-
tulpan vaihto
-
mistä löytyis vara tulppia,alkuperäinen toimii.
-
hehkuuko kunnolla?
-
vaikka hobbylinnasta.
-
Hehkuu.
-
kokeile silti uudella tulpalla.
-
Elikkä olis tommonen inferno sports kolmonen,ajettu yksi tankki(eli vielä sisään ajo vaiheessa)eikä suostu kunnolla enää käynnistymään.Oisko kokemuksia samasta asiasta?
Pari kysymystä.
1 Onko sinulla kokemusta rc autoista ennen tätä autoa.
2 Onko tämä sinun eka polttis rc auto jonka omistat.
Jerzi
-
Jerry, jos vastaus kumpaankaan kysymykseen olisi kyllä, niin tuskinpa olis tehny tätä topiccia..
Vaikkapa tänne (http://rc10.fi/index.php?topic=6036.3810) sitten jatkamaan. Ja ainakin säätöosio täältä (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#kaasarin%20rakenne) kannattaa ehdottomasti lukea läpi.
Kun nyt kerran vastasin, niin pari juttua. Konetta lämmitetty kuumailmapuhaltimella? Ryypytystyyli? Ja tosiaan tulpan vaihto. Toi "kunnolla" muuten pisti vähän silmään.. Sammuu kun poistaa hehkun? Käy vaan jos antaa vähän kaasua? Vai sanooko mitään.
Muttajoo, kokeile tosiaan uudella tulpalla, ja jatkokysymykset sitten tonne toiseen topicciin.
-
Niin siis kyselin sen takia että saisi hieman valaistua että missä kaveri menee koska joskus jos vastaus on että vaihda tulppa niin monesti vastataan sitten että missä tulppa on :huh:
Jos oli eka rc-auto niin olis nyt voinnut leikkiä sähkö pelillä vaikka jonkin aikaa ekaksi. Kyllä se että nuoret ostavat ekaksi rc-autoksi polttis pelin niin siitä ei hyvää heru (myyjille ja itselle).
No ei siinä mitään onhan kyosholla nuo laatu moottorit joten ongelmia ei pitäisi syntyä ainakaan sen suhteen.
Jerzi
-
Eli siis eka polttis auto,on vene jossa on gxr28 ei ole muuta kokemusta polttiksista.
Ryypytys tyyli on enimmäkseen tippa kaasaariin,kone polttaa polttoaineen joka laitetaan sinne suoraan mutta se tuntuu että tankista ei tule polttoainetta koneeseen.
-
Toi tippa kaasariin on ihan huuhaa läppä,siitä ei juuri hyötyä ole.
Katso että ryypytät polttoaineen koko matkalle tankista kaasariin ja vähän yli.
Tuki pakoputki sormella ja vedä narusta muutama kerta että näet polttoaineen menevän letkussa kaasarille asti...
-
Kokeiltu on mutta polttoaine ei liiku mihinkään.
-
Vaihda letkut. Voi muuten tuo tankkikin vuotaa, siis paineet eivät pysy sisällä.
Jerzi
-
Jos kerran polttoainetta on tankissa ja tulppaat sormellasi pakoputken pään ja nyit vetostartista samalla ilman että polttoaine liikkuu letkussa kaasarille niin sulla on ilmavuoto jossain. Onhan tankki varmasti tiivis ja letkut eivät vuoda mistään? Pistäppäs kuva siitä autostasi ilman koppaa näkyville jonnekin, voi selventää asiaa kummasti. Meneehän sulla paineletku pakoputkesta tankkiin ja tankista kaasarille? Letkut oikein päin?
-
Katso ettei kaasarin kiinnitysruuvi/mutteri ole löystynyt ja sitä kautta pääsee ilmaa. Paketin mukana tulevassa ristikkoavaimessa on kyseiseen mutteriin sopiva avain.
-
Toi tippa kaasariin on ihan huuhaa läppä,siitä ei juuri hyötyä ole.
Katso että ryypytät polttoaineen koko matkalle tankista kaasariin ja vähän yli.
Tuki pakoputki sormella ja vedä narusta muutama kerta että näet polttoaineen menevän letkussa kaasarille asti...
Toinen helppo juttu on että poistat paineletkun pillistä ja puhallat sinne painetta niin eiköhän siinä jo löpö mene kaasaariin.
Jerzi
PS Tarkennan viellä että puhallat paineletkuun etkä pilliin jos se ei mennyt nickelle läpi.
-
tässä kuvia.Siihen putkeen kun yrittää puhaltaa niin ei tapahdu mitään.
-
toka kuva.
-
Ei putkeen vaan letkuun. Mutta varoitus! Polttoainetta ei saa mennä suuhun.
-
Täh. Miten noinkin kokeneet kaverit kun Mika ja Jerry kehtaa suositella letkuun tai pilliin puhaltamista?? Okei, todennäkösyys että fuilia saa liikaa suuhun on aika pieni, mutta on kuitenkin olemassa. Etenkin sisäänajon aikana, kun sitä tavaraa tulee koneen läpi aika reippaasti.. Osa varmasti palamatonta, etenkin jos ei käynnisty kunnolla jne.
Mutta kuitenkin, vilkase että tankinkorkin tiiviste on paikallaan, ja kaasarin kurkku sopivasti pikkasen auki. Voisit itseasiassa radiot pois päältä kääntää pikkasen kaasua päälle servosta, ja koittaa sitten nykiä sormi pillin edessä. Joillain tuppaa olemaan tyhjäkäynti säädetty niin pienelle uutena että ryypyttäminen ilman kaasua ei oikein onnistu. Ellei jotain rupee tapahtumaan, niin sulla on vuoto jossain.
Sitten jos fuilia päätyy koneeseen saakka, eikä meinaa käynnistyä, niin tota hehkuakin voi epäillä.. Muutaman kerran jo nähny vierestä kun porukka tappelee pidempään tollasen kanssa, ja auto käynnistyy heti kiltisti kun lyödään kunnollinen hehku kiinni.
Btw, sitten kun vaihdat letkut, niin laita samantien reilusti pidemmät.
-
Tankki korkin tiiviste on paikalla.Jerry soitti minulle ja sitten saatiin selville että vika on jossain päin kaasaria.
-
Mikäli saat löpöä suuhun kuin puhallat paineletkuun niin varmastikaan et saa mitään löpöä suuhun.
Mutta jos tekee niinkuin kiteellä niin toinen kaveri puhaltaa painaletkuun ja toinen ottaa löpöletkun suuhun ja ottaa sitä kautta huikat.
En muista milloin olisin edes pienen tipan saannut suuhun kuin olen puhaltanut paineletkuun :undecided:
Jerzi
-
Youtubessa oli video jossa yksi tyyppi sai löpöä suuhun. :undecided:
-
Täh. Miten noinkin kokeneet kaverit kun Mika ja Jerry kehtaa suositella letkuun tai pilliin puhaltamista??
Sori mutta mä en mitenkään asiaa suositellut. Korjasin vaan Jerryn sanomaa ettei pakoputkeen puhaltaminen mitään auta, vaan letkuun ja nimenomaan lisäsin varoituksen polttoaineesta. Olen itse puhaltanut paineletkuun monet kerrat mutta en sitä nimenomaisesti suositellut.
-
Täh. Miten noinkin kokeneet kaverit kun Mika ja Jerry kehtaa suositella letkuun tai pilliin puhaltamista??
Sori mutta mä en mitenkään asiaa suositellut. Korjasin vaan Jerryn sanomaa ettei pakoputkeen puhaltaminen mitään auta, vaan letkuun ja nimenomaan lisäsin varoituksen polttoaineesta. Olen itse puhaltanut paineletkuun monet kerrat mutta en sitä nimenomaisesti suositellut.
Jos tulee löpöä suuhun kuin puhaltaa paineletkuun niin jossain on sitten vialla :undecided:
Sen videon haluaisin nähdä.
Jerzi
-
Oikeastaan sitä ei näytetty vaan sanottiin. :sad:
-
Joskus mulla ei ainakaa ryypytys onnistu jos kaasu ei ole vähän auki..
-
On siinä letkuun puhaltamisessa vielä semmonen juttu, että jos tankkiin menee vähän sylkeä letkun kautta, niin siinä on moottori pian pilalla.
SYY: Kun metanoli vesi litku menee moottoriin ja räjähtää männän päällä, niin männän päälle tulee ylipaine kiehuvasta vedestä/vesihöyrystä, joka sitten LUULTAVASTI pilaa moottorin, kun siellä on ylipaine.
Tämä oli vain minun teoriani :p :p (siis en ole itse kuitenkaan kokenut tätä)
-
Kiinnostava teoria. :shocked:
-
On siinä letkuun puhaltamisessa vielä semmonen juttu, että jos tankkiin menee vähän sylkeä letkun kautta, niin siinä on moottori pian pilalla.
SYY: Kun metanoli vesi litku menee moottoriin ja räjähtää männän päällä, niin männän päälle tulee ylipaine kiehuvasta vedestä/vesihöyrystä, joka sitten LUULTAVASTI pilaa moottorin, kun siellä on ylipaine.
Tämä oli vain minun teoriani :p :p
Kuin anglo (muistaakseni se oli sen niminen) räjähti joskus -90 keskivaiheella niin alettiin jokin aika käyttää kiinalaista nitroa joka ei ollut puhdasta nitroa vaan siinä oli myös jonkun verran kosteutta mukana ja ymmärsin silloin että se olis ollut tehokkaampa kuin tuo anglon tekemää tavaraa.
Kyllä on paljon turhaa roinaa taas kirjoitettu täällä jonkun hyvän (ja jonkun mielestä yli vaaraalisen takia)suosituksen takia.
Jerzi
PS Laitetaan nyt varoitus jotta kaikki nyt ymmärtää että tuota löpöä ei suositella juotavaksi asti nauttia, eli ÄLÄ juo löpöä, ensiksi menee näkö ja sitten kurkku palaa ja sitten R:I:P luultavasti.
-
Täh. Miten noinkin kokeneet kaverit kun Mika ja Jerry kehtaa suositella letkuun tai pilliin puhaltamista?? Okei, todennäkösyys että fuilia saa liikaa suuhun on aika pieni, mutta on kuitenkin olemassa. Etenkin sisäänajon aikana, kun sitä tavaraa tulee koneen läpi aika reippaasti.. Osa varmasti palamatonta, etenkin jos ei käynnisty kunnolla jne.
Voi hitto nyt selvis sekin että miksi minulla on mennyt noin monta konetta rikki vuosien varrella :lol:
Jerzi
-
Minkä prosenttista byronia tarkoitit?
-
Sorry Mika, enpä ilmeisesti lukenu kunnolla..
Jerry, mitä sä oikein höpiset? :mrgreen:
Yli-vaarallista? Jaa, mikäs toi "Okei, todennäkösyys että fuilia saa liikaa suuhun on aika pieni, mutta on kuitenkin olemassa." kohta sitten on? Muistatko tämän (http://rc10.fi/index.php?topic=7572.0). Määrä mikä tarvitaan on oikeasti pieni, ja sun kokemuksella tiedät varmasti että sisäänajossa putkeen ja sen kautta paineletkuun kyllä joutuu myös palamatonta tavaraa. Etenkin jos kone temppuilee käynnistyksessä, kuten tässä tapauksessa..
Ei, en ole ylivarovainen, mutta letkuun puhaltamisen suositteleminen ei ole järin viisasta. Vai onko joku muu kun Jerry sitä mieltä?
Voi hitto nyt selvis sekin että miksi minulla on mennyt noin monta konetta rikki vuosien varrella :lol:
Jerzi
Missä vaiheessa puhuin koneen rikkoontumisesta?? En itse ainakaan huomannut.
alt572, en tiedä kuka tai missä, mutta luultavasti race 25%.
-
Oli miten oli, mutta minunkin korvaan tuo paineletkuun puhaltelu kuulostaa pahalle. Kuten aikaisemmin täällä on mainittu niin minun mielestä turvallisin tapa ryypyttää kone on tukkia pillin pää.
-
alt572, en tiedä kuka tai missä,
Täh? :huh:
-
alt572, en tiedä kuka tai missä,
Täh? :huh:
No niinpä. Et viitannu keneenkään, eikä kukaan ole puhunu byronista tässä topicissa. Jokatapauksessa 25% race on hyvää tavaraa, suosittelen.
Mun puolesta OT jää tähän, vaikka aihe sinänsä on ihan fiksu, kunnes jengi tajuaa pysyä suun kanssa kaukana fuilista.
-
Oli miten oli, mutta minunkin korvaan tuo paineletkuun puhaltelu kuulostaa pahalle. Kuten aikaisemmin täällä on mainittu niin minun mielestä turvallisin tapa ryypyttää kone on tukkia pillin pää.
Miten saat koneeseen löpöä ilman että pyörität konetta. Etkai sinä nyt kuivana sitä konetta lähde pyörittämään, vai ja kylmänä viellä.
Jerzi
-
Tässä hieman tarinaa fuilin vaaroista: http://rc10.fi/index.php?topic=7572.0
Meni ot:ksi, mutta minusta aiheellinen linkki.
-
Kaipaatte selvästi sähkömoottoria autoihinne.
-
Oli miten oli, mutta minunkin korvaan tuo paineletkuun puhaltelu kuulostaa pahalle. Kuten aikaisemmin täällä on mainittu niin minun mielestä turvallisin tapa ryypyttää kone on tukkia pillin pää.
Miten saat koneeseen löpöä ilman että pyörität konetta. Etkai sinä nyt kuivana sitä konetta lähde pyörittämään, vai ja kylmänä viellä.
Jerzi
Tarkoitatko motin ensimmäistä käynnistystä ja sisäänajoa? En todellakaan kuivana...ei jaksas alkaa vääntämään, mutta olkoon ;)
Itse käytän Motor Break in sprayta. Suihkaus kaasuttimen kurkkuun ja tulpan reiästä.
(Esim Ossin V-spec) käynnistyksessä käytin lämpöpuhallinta ja lämmitin kannen noin 110-120 asteeseen
Sitten starttiboxilla pyöritystä siten, että tulppa on hieman auki...auttaa käynnistystä. Pakopilli tukittuna ja tankki täynnä fuilia...vieläkö jatkan :wink:
-
Kysyn viellä näin että kuinka moni on saannut löpöä käteen ja ei ole välittänyt siitä ollenkaan. Minä olen saannut ja useasti mutta en ole koskaan siitä lääkäriin lähtenyt. Siis metanooli imeytyy hihoon ja on todella vaarallista. Mutta en ole koskaan saannut tippaakaan löpöä suuhun kuin olen puhaltanut, HUOM olen puhaltanut enkä imennyt kuten joku sen ehkä nyt ymmärtää.
Mutta sanotaan nyt näin että jokainen pieni uusi rc-janteri/ jopa vanhatkin että älkää nyt missään nimessä puhaltakö paineletkuun koska voit sitä kautta saada todella vaarallisia aineita suuhun/kehoon.
Jerzi
PS Kuten niin monesti olen puhaltanut ja jatkan edelleen sitä niin olen edelleen hengissä :lol: ihme kyllä kuin niin monta kertaa olen puhaltanut siiheen letkuun :undecided:
-
Olen saanut löpöä käsille useamman kerran. Itse asiassa metanoli haihtuu aika nopeasti iholta. Myrkytyskeskuksen mukaan terveellä iholla pitäisi olla metanoli haude yli tunnin ennen kuin ihon kautta imeytyisi elimistöön vaarallinen määrä metanolia. Ongelmana on nitrometaani joka syövyttää ihoa jos käsiä ei pestä. Eli jos saat käsillesi fuilia niin suosittelen käsien pesua.
-
Olen saanut löpöä käsille useamman kerran. Itse asiassa metanoli haihtuu aika nopeasti iholta. Myrkytyskeskuksen mukaan terveellä iholla pitäisi olla metanoli haude yli tunnin ennen kuin ihon kautta imeytyisi elimistöön vaarallinen määrä metanolia. Ongelmana on nitrometaani joka syövyttää ihoa jos käsiä ei pestä. Eli jos saat käsillesi fuilia niin suosittelen käsien pesua.
Oho nyt selviskin että miksi minulla on rakkuloita kädet täynnä :shock:
Jerzi
-
On siinä letkuun puhaltamisessa vielä semmonen juttu, että jos tankkiin menee vähän sylkeä letkun kautta, niin siinä on moottori pian pilalla.
SYY: Kun metanoli vesi litku menee moottoriin ja räjähtää männän päällä, niin männän päälle tulee ylipaine kiehuvasta vedestä/vesihöyrystä, joka sitten LUULTAVASTI pilaa moottorin, kun siellä on ylipaine.
Tämä oli vain minun teoriani :p :p (siis en ole itse kuitenkaan kokenut tätä)
MUAHAHAHAHAHAHA.
Sori.
Oli vaan senverran hupaisa teoria että meinasin penkiltä tippua.
-
heh..eipä vaan minulle ole tullut rakkuloita. Oisko Jerzillä joku muu syy rakkuloihin kuin metanoli :wink:
-
On siinä letkuun puhaltamisessa vielä semmonen juttu, että jos tankkiin menee vähän sylkeä letkun kautta, niin siinä on moottori pian pilalla.
SYY: Kun metanoli vesi litku menee moottoriin ja räjähtää männän päällä, niin männän päälle tulee ylipaine kiehuvasta vedestä/vesihöyrystä, joka sitten LUULTAVASTI pilaa moottorin, kun siellä on ylipaine.
Tämä oli vain minun teoriani :p :p (siis en ole itse kuitenkaan kokenut tätä)
MUAHAHAHAHAHAHA.
Sori.
Oli vaan senverran hupaisa teoria että meinasin penkiltä tippua.
Muista nyt Hoke että kaikki on mahdollista tässä lajissa :lol:
Jerzi
-
heh..eipä vaan minulle ole tullut rakkuloita. Oisko Jerzillä joku muu syy rakkuloihin kuin metanoli :wink:
On ja se on tuo nitro :wink:
Jerzi