RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: EramaanKettu - 02.03.09 - klo: 19.21

Otsikko: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: EramaanKettu - 02.03.09 - klo: 19.21
Pohjustusta

Yleisesti en usko, että auto syttyy palamaan tuosta noin vaan, mutta olisi mukava kuulla omakohtaisia kokemuksia mitä on käynyt :shock:
ja jos joku on joskus kattonut alkukäyrän lämötilaa infrapunalämpömittarilla olisi hauska kuulla läpötiloja?
Eli onko edes sellaista riskiä olemassa?
kuvia, videoita ja tarinoita :shock:
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Mika R - 02.03.09 - klo: 19.56
Ainoa palava oli 1/6 bensa-auto kerran lavangossa, ei mitään tekemistä nitron kanssa.
Vuodesta 2002 on leikitty eikä ole nitron kanssa mitään tullut vastaan.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: jerzirccar1 - 02.03.09 - klo: 21.34
Timo Jalaksen M8 auto syttyi kerran palamaan kuin sen jarrulevy oli leikannut kiinni ja siihen tuli löpöä.
Jerzi
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Revenge - 02.03.09 - klo: 22.12
Kaverilla on kerra syttynyt sähkötruggy palamaan. Kori suli siihen päälle niin ku kuristemuovi.
Tais vähä lämitä liikaa.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: EramaanKettu - 02.03.09 - klo: 22.19
Juuh, eli siis ei ole mahdotonta saada nitrovehjettä palamaan vaikka se ei räjähtäiskään kuin toimintaleffan "Pakollisessa loppujysäyksessä".
Osaakos jerzin mittasella kokemuksella sanoa tuota nitropelin headerin kuumuutta? kesällä mielummin  :shock:
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Jonttula - 03.03.09 - klo: 06.32
siis suositushan olisi se n. 110-120 astetta tulpan juuresta, mutta ei se niin kuumaksi tule missään tapauksessa että sytyttäisi aineen.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Jämsä - 10.03.09 - klo: 21.40
Ilmeisesti MM:ssä jollakin kaverilla syttyi auto finaalissa. Tietääkö joku, että oliko lorahtanut polttoainetta käyrän päälle ja siitä syttynyt vai kuumien jarrulevyjen (esim. hiilikuitua) päälle?
Vai oliko jonkun muun syyn takia syttynyt?
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: *HOKE* - 10.03.09 - klo: 21.57
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...

Finaalissa tapahtui eräälle kärkiskuskeista Flame out...
Se on totta.
Mutta tuo kun ei tarkoita auton syttymistä vaan koneen sammumista junou...
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: juhku1 - 10.03.09 - klo: 22.18
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Jämsä - 10.03.09 - klo: 22.21
Jaa sitäkö se "flame out" tarkoittaa, että kone sammuu...
Mä ymmärsin sen "liekki ulos" eli syttyy palamaan.
Pitäis varmaan mun opetella englantia vähän paremmin.

Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Jonttula - 10.03.09 - klo: 22.27
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:

se vaan ku tulitikun liekki on monin kerroi kuumempi kuin pilli voisi ikinä kuumentua. pillin pitää hehkua punaisena niin voisi olla mahdollista että syttyy siitä. tämä lienee mahdottomuus.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Sami L - 10.03.09 - klo: 22.33
Palavan tulitikun (+800C) vertaaminen kuumaan metallipalaan on hassua.

Mikäli fuilia ruiskii pillille on autolla tapana flame out (syttyä tuleen  :grin:) jonkun sekunnin kuluttua, johtuen lämpötilamuutoksen aiheuttamista painemuutoksista systeemissä.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: *HOKE* - 10.03.09 - klo: 23.02
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:

Ole hyvä ja kokeile ennenkuin tuollaista tulet faktana latelemaan.
Mene kaatamaan polttoainetta jollekin palamattomalle alustalle ja heitä tikku.
Heitä toinen.
Heitä vaikka kolmas... Ei vaan lähde.
Kokemusta vähän ennenkuin tullaan noin faktana latelemaan.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Isosuo - 10.03.09 - klo: 23.21
Tässä hidastetussa videopätkässä autoni räjähtää kun pillille roiskui hieman RC-löpöä.  :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d_urLWPrONI&feature=related[/youtube]
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: YLI-G - 10.03.09 - klo: 23.58
kokeiltu on. ei syty tulitikuilla ees huonosti.
vaatii paineistuksen syttyäkseen niinkun hoke jo totesikin.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: jerzirccar1 - 11.03.09 - klo: 01.16
Juuh, eli siis ei ole mahdotonta saada nitrovehjettä palamaan vaikka se ei räjähtäiskään kuin toimintaleffan "Pakollisessa loppujysäyksessä".
Osaakos jerzin mittasella kokemuksella sanoa tuota nitropelin headerin kuumuutta? kesällä mielummin  :shock:

Senverran sanon että vissiin kukaan ei ole viellä rikkonut minun kuumuus ennätystä 298 celsius. GP oltiin ajamassa vissiin -96 furulundissa ja Jouni oli "viilannut" minulle hienon koneen :lol: No Daniel Reckwart sai maistaa kuinka maistuu kuin mennään pääsuoralla ohi mennentullen :lol: auto sammui ja auto varikolle, Veikka Jalas yritti startata konetta mutta ei onnistunut koska hehkutin oli niin kuuma että sitäkään ei voinnut pitää enää kädessä.
120c on vissiin edelleen semmoinen lämpö johon yritetään päästä.
Jerzi
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: plissken_s - 11.03.09 - klo: 15.01
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:

Ole hyvä ja kokeile ennenkuin tuollaista tulet faktana latelemaan.
Mene kaatamaan polttoainetta jollekin palamattomalle alustalle ja heitä tikku.
Heitä toinen.
Heitä vaikka kolmas... Ei vaan lähde.
Kokemusta vähän ennenkuin tullaan noin faktana latelemaan.

Johan oli sellanen väite, että oli ihan pakko heti testata. Peltinen lautanen varmaan käy "palamattomasta alustasta" ja Morganin Sidewinder 25% polttoaineesta. Sytkäriä perään ja iloisesti syttyi ja paloi lähes värittömällä liekillä..

Nyt tietty fuskasin kun ei ollut tulitikkuja vaan sytkäri, mutta testaan tikutkin jahka jaksan. Liemi oli muuten tankkauspullon pohjat viime kesästä joten tuskin ihan täys nitropitoisuuskaan enää.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: wictro - 11.03.09 - klo: 15.08
Joo kyllä se syttyy.

Ei nyt ihan humahtamalla, mutta suurinpirtein sinol:in kanssa samalla tavalla.

Dieseliä ei oikee ilman lämmittämistä saa syttymään, mutta saa senkin.

.w
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: *HOKE* - 11.03.09 - klo: 15.25
Syttyy syttyy...
Tottakai se syttyy sytyttämällä, mutta ei herkästi, esim heittämällä pieneen lätäkköön tulitikku.
Nyt olikin kyse siitä saatko auton palamaan roiskauttamalla polttoainetta auton kuumille osille.
Ei ole lähtemässä...
Ja mikäli auto aiheuttaisi jonkin kipinän niin eipä lähde vieläkään.
Autossa et saa sellaisia aikaiseksi... Joissain käsittämättömän harvinaisissa tilanteissa tietenkin teoriassa kaikki on mahdollista...
Mutta se että tankatessa tai auton kaatuessa ja korkin auetessa auto syttyisi tuleen...
Ehei.

Tällaisia tapahtumia ehkä paremmin vastaisi tehdä sytytys testi toisinpäin...
Laita tulitikku palamattomalle astialle ja roiskauta polttoainetta päälle.

Itseasiassa bensa on tunnetusti herkemmin syttyvää kipinästä jne.
Vasta tuli katsottua myytinmurtajia jossa jampat kikkaili bensan kanssa.
Heittivät bensaa maahan ja siihen elokuvatyyliin tupakan... Ei mitään, tupakka sammui.
Tulitikku... Ei mitään... Tulitikku sammui.

Yllättävää, mutta totta.

Sytkärillä sytyttämällä tilanne on tietenkin toinen, koska liekki ei pääse sammumaan kun sytkäri tietenkin ruokkii liekkiä kaasullaan.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: wictro - 11.03.09 - klo: 15.31
Ehkä mahdollinen tilanne olisi semmonen, missä vastarinboksiin olis roiskunu vähän p-ainetta, joka sattus olemaan juuri sopivassa ilma/polttoaine suhteessa siellä höyrynä. Siihen päälle kipinä paskoista akun johdoista.

Kenties syttyisi, kenties ei.

.w
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: *HOKE* - 11.03.09 - klo: 15.34
Kuten sanoin.... Onhan kaikki mahdollista teoria tasolla varsinkin.
Se että tuo kaikki kuvailemasi tapahtuisi oikeasti, on jo niin pieni epätodennäköisyys että helpommin voittaa lotossa.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: wictro - 11.03.09 - klo: 15.37
kuhan laitoin, ettei joillekin jää semmonen kuva, että ei syty vaikka itkis ja ripottelis tuhkaa päälleen.

Muuten palaa jossain Espoon perällä tai Kuusamossa talo, kun porukka hölmöilee.

.w

EDIT: jos sattuu bensan ja ilman suhde höyryssä just kohdilleen, niin sitte se syttyy kyllä sillä tulitikulla (siis ilmassa jo, ei lätäkössä)

Esim kaasu ei räjäytä asuntoa, jos hellasta vuotaa, ellei kaasun ja ilman seos ole noin 10% tarkkuudella oikein.

Älkää testatko.

Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Koheltaja - 11.03.09 - klo: 15.56
wictro on oikeilla jäljillä, nestemäinen polttoaine ei ole niin arkaa syttymään kuin luullaan. Kun nestemäinen polttoaine höyrystyy ja polttoainehöyryä on riittävä prosenttimäärä ilmassa niin ei tarvita muuta kuin se kuuluisa kipinä. Se miten eri nestemäiset polttoaineet kaasuuntuu ja missä lämpötiloissa onkin sitten toinen tarina ja sitä voi itse kukin opiskella vaikkapa kaikentietävästä Googlesta :wink:

Nestepalojen perusalkeita voi käydä opiskelemassa vaikka VPK:ssa, siellä kokeneet kouluttajat kertoo mielenkiintoisia asioita eri nesteiden palo ominaisuuksista, syttymisestä ja mikä tärkeintä, sammuttamisesta.

Onneksi näiden lelupäristimien polttoaineessa on nitron osuus sekä määrä vähäinen. Muuten kannattaisi olla enemmän huolissaan palon sammuttamisesta eikä syttymisestä...
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Janne T - 11.03.09 - klo: 16.29
No näinpä.

Eihan se polttoaine siellä moottorinkaan sisällä ole nesteenä, vaan ilman, tai paremminkin hapen kanssa höyrystyneessä muodossa ja johan syttyy. Moottorissa tuo höyrystyminen hoidetaan ylipaineella. Jollei nestettä saada paineistettua tarvitsee se julmetusti lämpöä jotta höyrystyminen alkaa. Vasta tuon vaiheen jälkeen alkaa ns. itsepalaminen eli palavasta materiaalista vapautuva lämpö riittää höyrystämään materiaalin, oli sitten nestettä tai kiinteää.

Kuumalle pakokäyrälle helkutin pieni tippa fuelia... Täytyy testata  :p

Tuolta voi kerratta peruskoulun oppeja : http://en.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas_law

Ja editoidaan sen verran että oikeampi termi olisi tietysti kaasuuntuminen, ei höyrystyminen.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: wictro - 11.03.09 - klo: 17.31
Moottorissa tuo höyrystyminen hoidetaan ylipaineella.

Höyry itseasiassa tiivistyy paineessa nesteeksi, ja neste höyrystyy taas alipaineessa.(jos ko nesteen tiivistymis/höyrystymisarvot ylittyy.)

Saman tekee lämmittäminen ja jäähdyttäminen. Eli kuuma höyrystää etc. mutta sen tietää varmaan jokainen saunassa käynyt :D

Tähän perustuu esim painekattila, paineen alla vesi voi olla yli 100-asteista ja silti nestemäistä.
Kuten myös vaikka auton jäähdytysjärjestelmässä. Siksi sieltä syyläristä voi ampua geysir pihalle, kun ylikuuman syylärin korkin avaa. Neste höyrystyy hurjalla vimmalla, kun se ei enää ole paineen alainen.

Moottoreissa polttoaine "suihkutetaan" ilman sekaan, ja toivotaan että se on siellä sumuna eikä isoina pisaroina.

Kylmä kurkku esim tiivistää polttoaineen, ja käynnistyvyys on täten kylmänä huono.

.w



Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Koheltaja - 11.03.09 - klo: 17.55
Moottorissa tuo höyrystyminen hoidetaan ylipaineella.

Näin ruiskukoneissa, kaasarikoneessa höyrystyminen tehdään kaasarissa alipaineella :wink:

Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: YLI-G - 11.03.09 - klo: 20.40
Moottorissa tuo höyrystyminen hoidetaan ylipaineella.

Näin ruiskukoneissa, kaasarikoneessa höyrystyminen tehdään kaasarissa alipaineella :wink:



"höyrystyminen" tapahtuu vasta puristustahdin aikana,oli sit ruisku taikka kaasari.
ruiskumoottorissa saadaan tosin sumutettua polttoaine vähän hienompana sumuna kun bensa tulee monen baarin paineella suuttimista.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Koheltaja - 11.03.09 - klo: 20.54
Okei, myönnetään tappio pilk.nus. kisassa, tuli lukihäiriö :wink:
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: EramaanKettu - 12.03.09 - klo: 11.25
Koko topic lähti liikkelle
täällä: Missä saa ajella nitroautolla? (http://rc10.fi/index.php?topic=30421.msg279975#msg279975)
ja syy tälle oli että puhuttaisiin oikeassa paikassa oikeasta asiasta.

Eli pyysin nimenomaan niitä faktoja ja jo käyneitä tapauksia.

Tuloksella: sain sen käsityksen, että autoja palaa harvakseltaan johtuen hämäristä syistä, niin kuin oletin, kuten jarrut jne. mutta palaapahan kuitenkin, eli sillon teoria muuttuu käytännöksi ja jos HOKE rinnastaa mahdollisuutta paloon, lottovoittoon niin voin luvata, että tarvitset sen lottovoiton siihen kylkeen korvataksesi vahingon parhaassa tapauksessa. (siis kysymyksessä materiaali vahinko aiheuttamasta metsäpalosta oli syy mikä tahansa esim. jarrulevy tai syttynyt heinä jne)

Nestepalojen perusalkeita voi käydä opiskelemassa vaikka VPK:ssa, siellä kokeneet kouluttajat kertoo mielenkiintoisia asioita eri nesteiden palo ominaisuuksista, syttymisestä ja mikä tärkeintä, sammuttamisesta.

Koska liekki on vaikea havaita muuta kun ilman "väreilynä" johtuen alkoholin tyypillisestä värittömästä palamisesta, on palo vaikea sammuttaa jos se pääsee leviämään, koska helpoin ja varmaan turvallisin tapa sammuttaa tälläinen palo on tukahduttamalla?(Korjatkaa jos olen väärässä) ja se kun ei ole helppoa jos palo leviää vähänkin.

Eli sellaiset vahingot on helppo välttää tietoistamalla riski ja pyrkimällä aina käyttää tarkoituksen mukaisest, mutta vahinko ei ikinä tule kellokaulassa.

Odotan innolla päästä rikkomaan Jerzin ennätystä  :shock:

Kiitos vastauksista ja tervettä järkeä niin vältytään vahingoilta  :police:
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: tturku - 12.03.09 - klo: 12.08
Koska liekki on vaikea havaita muuta kun ilman "väreilynä" johtuen alkoholin tyypillisestä värittömästä palamisesta, on palo vaikea sammuttaa jos se pääsee leviämään, koska helpoin ja varmaan turvallisin tapa sammuttaa tälläinen palo on tukahduttamalla?(Korjatkaa jos olen väärässä) ja se kun ei ole helppoa jos palo leviää vähänkin.
Niin se pelkkä polttoaine palaa puhtaana näkymättömällä liekillä mutta jos sä sen heinikon saisit tai metsän tuleen niin kyllä huomaa ja varmasti, missä palaa ja kuinka paljon.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: JK - 12.03.09 - klo: 12.14
Neliveto rallicrossissa syttyi toisinaan autoja palamaan. Nopari kuumeni kunnes sen kuoret syttyivät. Savua ja pieniä liekkäjä pahempaa ei tapahtunut. Yleensä tosin säätimen kuoret ja juotokset sulivat ennen syttymistä. Meno loppui siihen.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: JK - 12.03.09 - klo: 12.18
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:

Ole hyvä ja kokeile ennenkuin tuollaista tulet faktana latelemaan.
Mene kaatamaan polttoainetta jollekin palamattomalle alustalle ja heitä tikku.
Heitä toinen.
Heitä vaikka kolmas... Ei vaan lähde.
Kokemusta vähän ennenkuin tullaan noin faktana latelemaan.

Ainakin grillissä polttoaine syttyy helposti. Löpöä hiilille ja tulitikku perään. Syttyy humahtaen.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: EramaanKettu - 12.03.09 - klo: 13.23
Niin se pelkkä polttoaine palaa puhtaana näkymättömällä liekillä mutta jos sä sen heinikon saisit tai metsän tuleen niin kyllä huomaa ja varmasti, missä palaa ja kuinka paljon.

Ja millä rupeaisit sammuttamaan sitä? melkeen kun epäilen, että siinävaiheessa kun liekki nokeaa jo "muun palavan materiaalin takia" on aika kiire sammuttamaan jos aikoo isommilta vahingoilta välttyä.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: pukki81 - 12.03.09 - klo: 15.32
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:

Ole hyvä ja kokeile ennenkuin tuollaista tulet faktana latelemaan.
Mene kaatamaan polttoainetta jollekin palamattomalle alustalle ja heitä tikku.
Heitä toinen.
Heitä vaikka kolmas... Ei vaan lähde.
Kokemusta vähän ennenkuin tullaan noin faktana latelemaan.

Ainakin grillissä polttoaine syttyy helposti. Löpöä hiilille ja tulitikku perään. Syttyy humahtaen.

Lennokkikäytössä ollutta sidewinderiä(?) heitin nuotioon, kun oli pöntössä likaista löpöä. Ravistelin vielä ennen tuleen heittoa. Ei syttynyt niin millään...
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: tturku - 12.03.09 - klo: 15.37
Tuskin se pieni liekki sytyttää kovin ison alueen jos semmoinen sattuu ja tuskin se samalla sekunnilla leviä siitä. Luultavasti ihan jalalla tallomalla saa sammuksiin. Tosin en ole hirveesti metsäpaloja harrastanu tai muutakaan pyromaanitoimintaa, joten vaikea sanoa kun ei kokemusperä kovin vahva ole :mrgreen: En oo himassakaan onnistunut vielä mitään polttamaan paitsi puita takassa ja nuotiossa sekä kynttilöitä, ja jotkut sörsselit pannun pohjaan, kun piti mennä samalla olkkariin kattomaan fudiksen MM-skaboja  :lol:

Ainiin, yhden verkkokaupan kopterin poltin kun siinä oli jotain vikaa. Pieni pyro sattui siitä mutta edes alla olleelle kirjoituspöydälle ei jääny kun pieni tumma kohta lakkaan.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: EramaanKettu - 12.03.09 - klo: 15.45
Itte oon onnistunu polttaa vedenki pohjaa ku oli liian "kivaa" auto kasatessa...  :shock:
ja jos noita "pohjustus linkkejä" lukee ni selvii et nitrometaani syttyy huonommin kun alkoholi, eli mitä <% sitä heikommin lähtee
ja sieltä myös selviää miksi sitä silti käytetään, jos RC autossa olis turbo ei välttist ees tarttis nitroo...
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Koheltaja - 12.03.09 - klo: 15.52
Nitro on siitä häijyä ainetta että se sisältää happea ja palaa tukahdutettunakin...

Näissä rc päristimissä ei kannata siitä huolehtia, prosentit ja määrät on sitä luokkaa että autopalo sammuu melkein pelkällä aivastuksella :wink:
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: jesi - 12.03.09 - klo: 19.17
Mulla on ollu tapana uutta sähköauto setuppia ekalle / ekoille ajokerroille mennes pitää toises perstaskus järeitä sivuleikkureita ja toises purkki kylmäspraytä (mallia palamaton).

Näillä eväillä saa johdot poikki, kun on hyvin todennäköistä että liittimet sulaa yhteen ja kylmäril saa isompia roihujaki sammutettua.


Viimeksi kun olin JesseV kärryn ensiajoa tsiikaamassa, niin unohdin juovuspäissäni em. tarvikkeet. Tottakai se nopari sytty palamaan jne.

Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: CluBBaH - 12.03.09 - klo: 23.51
Nitro on siitä häijyä ainetta että se sisältää happea ja palaa tukahdutettunakin...

Näissä rc päristimissä ei kannata siitä huolehtia, prosentit ja määrät on sitä luokkaa että autopalo sammuu melkein pelkällä aivastuksella :wink:

Jos nyt ensin saat sen jollain ilveellä syttymään :/
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Hyrsleri - 28.03.09 - klo: 20.47
Pakko kommentoida vaikken mistään mitään tiedä   :undecided:  Töissä käytän päivittäin tenua ja muita herkästi syttyviä aineita (töissä valimolla) ja olen huomannut monta eri seikkaa. Esim tenu ei liity mitenkään RC-autoihin mutta reagoi todella voimakkaasti lämpötiloihin. Talvella saa "nähdä vaivaa" sytytt'miseen" ja kesällä se höyrystyy todella nopeasti. Silti edes hyvin höyrystynyt aine ei syty tupakasta tai muusta vastaavasta. Ja ettei mene ihan OT puolelle niin yhden auton olen saanut syttymään...meni akun johdot oikkariin ja oli talouspaperi kosteussuojanu... :p
Kipinät+Talouspaperi= Ei hyvä
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Revenge - 29.03.09 - klo: 13.55
Nitro on siitä häijyä ainetta että se sisältää happea ja palaa tukahdutettunakin...

Näissä rc päristimissä ei kannata siitä huolehtia, prosentit ja määrät on sitä luokkaa että autopalo sammuu melkein pelkällä aivastuksella :wink:

Jos nyt ensin saat sen jollain ilveellä syttymään :/

Itse viime kesänä koitin ja hyvin sytty. Liekkiä on tosin vaikea huomata.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: LittleDemon - 31.03.09 - klo: 16.12
tallin lattialle kaadettiin joskus muutama desi ja kokeiltiin. (byron 25% oli aineena) kyllähän se syttyy kun sytkärillä tarpeeks kauan lämmittelee, mutta palaa tosi laiskasti ja hitaasti. liekki oli hienon näkönen kun sammutti valot  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: *HOKE* - 01.04.09 - klo: 21.27
tallin lattialle kaadettiin joskus muutama desi ja kokeiltiin. (byron 25% oli aineena) kyllähän se syttyy kun sytkärillä tarpeeks kauan lämmittelee, mutta palaa tosi laiskasti ja hitaasti. liekki oli hienon näkönen kun sammutti valot  :mrgreen:

Tässä on juuri se mitä olen toitottanut jo alusta asti.
Kyllä se syttyy kun sytkärillä tarpeeksi kauan liekkiä antaa.
Tulitikun heittämisellä ei lähde, kipinällä ei lähde, eikä ihan pikaisesti sytkärilläkään.
Ja kun syttyy niin laiskaa on...
Hienon värinen kylläkin, mutta ei todellakaan näkymätön liekki kuten moni kuvittelee.
Polttoaineessa kun on öljyä jne niin kyllä siitä väriä syntyy ja samalla polttoaine myöt muuttuu vaikeammin syttyväksi.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: juhku1 - 01.04.09 - klo: 21.49
Mulla kyllä lähtee ihan, kun tikun heittää lätäkköön.
Mikähän on syynä, kun joillakin taas lähtee vaikeammin?  :huh:
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: Äpärä - 07.04.09 - klo: 15.10
Erot polttoaineissa? Ittellä ainakin lähti, tosin ei heti kun ensin imeytin pikku lirun vanhaa ainetta sanomalehteen. Palo sellasella heikolla aika värittömällä liekillä.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: LittleDemon - 08.04.09 - klo: 12.25
Erot polttoaineissa? Ittellä ainakin lähti, tosin ei heti kun ensin imeytin pikku lirun vanhaa ainetta sanomalehteen. Palo sellasella heikolla aika värittömällä liekillä.

Eiköhän se sanomalehtikin pala helpommin kuin betoni  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: kesseli - 19.04.09 - klo: 18.35
Kyllä olen !

Kyosho inferno Mp 7.5 syttyi mukavasti palamaan vuosia sitten.

Korkean hypyn jälkeen patterit lähtivät irti vastari kotelon sisällä ja auto syösyi kaasu pohjassa lepikkoon ja huusi täsillä kieroksilla kunnes kerkisin hätiin tempasin bensaletkun irti ja välittömästi tämän jälkeen auto syttyi liekkeihin sammutustyöt hoidin puhaltelemalla.

Koriin tuli pieni jälki ja kuuluisa nylonkytkin suli neulalaakereineen kelloon.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: *HOKE* - 20.04.09 - klo: 16.00
Herää vaan kysymys, kuinka olet kiskonut polttoaineletkun irti kaasu pohjassa huutavasta autosta????
Useaan kertaan olen joutunut koneen sammuttamaan kun autoon on tullut radiohäiriö tai vastaava ja auto on huutanut kaasu pohjassa.
En mitenkään olisi pystynyt tunkemaan käsiä korin alle ja kiskomaan soppaletkua irti... eikä kyllä olisi tullut pieneen mieleenikään sitä noin tehdä, koska väärempää tapaa ei oikeastaan voi ollakaan.

Oikea tapa on tukkia pakoputki jolloin kone sammuu ja saa sammuessaan voitelua.
Niin monta moottoria olen nähnyt kiekuvan itsensä kuoliaaksi kun on auto lentänyt katolleen, eikä ole ehditty paikalle ennenkuin lektuista loppuu polttoaine, jolloin kone on mennyt laihalle täysillä kierroksilla ja sanonut KLIK!!! Kuoli...

Mutta tosiaan... Miten ihmeessä voi kiskoa kaasu pohjassa huutavasta autosta soppaletkun irti... Tämä ei kyllä uppoo meikäläisen älliin.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: pukki81 - 29.04.09 - klo: 15.11
Juum kyllä tuo sammutus on ongelmallista. Itsellä hong nor x1 crt sanoi klik, tässä n. kuukausi takaperin.

Millään en saanut sammumaan, korikin on niin hankala irroittaa, kun renkaat vispaavat täysiä... Pakoputkea tukin kengällä ja vauhtipyörää myös, mutta eipä perhana sammunut.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: kesseli - 29.04.09 - klo: 19.42
Herää vaan kysymys, kuinka olet kiskonut polttoaineletkun irti kaasu pohjassa huutavasta autosta????
Useaan kertaan olen joutunut koneen sammuttamaan kun autoon on tullut radiohäiriö tai vastaava ja auto on huutanut kaasu pohjassa.
En mitenkään olisi pystynyt tunkemaan käsiä korin alle ja kiskomaan soppaletkua irti... eikä kyllä olisi tullut pieneen mieleenikään sitä noin tehdä, koska väärempää tapaa ei oikeastaan voi ollakaan.

Oikea tapa on tukkia pakoputki jolloin kone sammuu ja saa sammuessaan voitelua.
Niin monta moottoria olen nähnyt kiekuvan itsensä kuoliaaksi kun on auto lentänyt katolleen, eikä ole ehditty paikalle ennenkuin lektuista loppuu polttoaine, jolloin kone on mennyt laihalle täysillä kierroksilla ja sanonut KLIK!!! Kuoli...



Mutta tosiaan... Miten ihmeessä voi kiskoa kaasu pohjassa huutavasta autosta soppaletkun irti... Tämä ei kyllä uppoo meikäläisen älliin.

Kerroin mitä tapahtui ja sinä voit sitä sitten ihmetellä miksi näin kävi.

Minun autoni ei mennyt katolleen vaan huusi leipää pellolla siitä seurasi kytkimen sulaminen kelloon.
Enempää ei minun tarvitse sinun kaikki tietävälle korkeudellesi kertoa.

Eikä sunkaan älliin varmaan harrastuksesi alussa ihan kaikki menny.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: *HOKE* - 30.04.09 - klo: 00.58
Kerroin mitä tapahtui ja sinä voit sitä sitten ihmetellä miksi näin kävi.

Minun autoni ei mennyt katolleen vaan huusi leipää pellolla siitä seurasi kytkimen sulaminen kelloon.
Enempää ei minun tarvitse sinun kaikki tietävälle korkeudellesi kertoa.

Eikä sunkaan älliin varmaan harrastuksesi alussa ihan kaikki menny.


Ole hyvä ja kerro miten sait nykästyä soppaletkun pois paikoiltaan korin olessa paikalla äläkä rupea poskeasi soittamaan.

Jos otat korin pois autosta ja nykäset soppaletkun irti niin miten kori voi silloin kärsiä palosta???
jos taas et ottanut koria pois autosta niin miten ihmeessä sait soppaletkun irti????

Vieläpä kun se on jo moneen kertaan todettu että polttoaine ei noinvain syty, vaan tarvitsee syttyäkseen myös painetta tai sitten erittäin korkean lämpötilan mitä sinun autossasi ei kyllä lähelläkään ole ollut.
Siihen tulet päälle kertomaan tarinan joka ei ainakaan meikäläisen korvaan kuulosta yhtään uskottavalta, varsinkin kun itse on monta kertaa joutunut kaasupäällä huutavan auton taltuttamaan, ja se on kyllä senverran "paniikki" paikka että ei siinä ruveta koria pois ottamaan... Korin alle ei käsiä työnnetä koska sillä pyörii tavaraa hullua vauhtia ja itsensä loukkaaminen on lähes varmaa yms... Ja jos kori on pois paikaltaan niin eihän se voi tulesta vahingoittua.

Ps: Minä en todellakaan provonnut, mutta sinun teksi oli sitä aivan puhtaasti.
Myös herjaavaa tekstiä.
Alkaisko taas modet hoitamaan hommia niinkuin säännöissä lukee???
Vai saankohan minä taas banjot ja puhdas silmille hyppivä täysin tahallinen provo jätetään ilman noteerausta.
"piikki"

Lainaus
Foorumissa yllä mainittujen lisäksi kiellettyä on toisen tahallinen ärsyttäminen, riidan lietsominen, hyökkäävä ja solvaava keskustelutyyli, riidan tarkoituksellinen jatkaminen ja tarkoituksellinen väärän käsityksen antaminen tai korjaamatta jättäminen.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: kesseli - 30.04.09 - klo: 06.10
Sinähän väität että minä valehtelen vai olenko väärässä.
Miksi minä tulisin tänne valehtelemaan tai keksimään kirjoitettavaa.

Minä ainakin ärsyynnyin sinun ensimmäisestä vastauksestasi aika paljon, mutta
lopetan tähän.

Hauskaa vappua
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: *HOKE* - 30.04.09 - klo: 12.59
Jos et kerta soopaa puhunut niin silloinhan pystyt kertomaan tarkemmin miten homma eteni.
Samalla vaivalla olisit minun ekaan kysymykseeni vastannut kuin tuon herjaavan provosointisi kirjoitit...
Ja vielä toisen viestin kirjoitit vastaamatta edelleenkään miten tuossa touhussa onnistuit.

Sorivaan, mutta kuulostaa kyllä höpöhöpöltä varsinkin kun ei hommaa pysty tarkemmin selostamaan.
Silti pystyy kyllä suuta soittamaan.

Silti... Oli miten oli, se ei anna sinulle pienintäkään oikeutta ruveta minulle keulimaan ja käydä henkilökohtaiseksi.
Tuo "kaikkitietävä korkeus" oli loukkaavaa ja todellakin foorumin sääntöjen vastaista tahallista riidan haastamista.

Edelleen ihmettelen että tällainen näyttää olevan sallittua.
Otsikko: Vs: Oletko onnistunut sytyttämään autosi?
Kirjoitti: jesi - 30.04.09 - klo: 13.43
"ylläpito on.", vai miten se menikään...

Luultavasti ollaan kohta hoken kanssa taas pari viikkoa banaanit nenässä jäähyllä.