RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Tatti - 22.06.03 - klo: 15.16

Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 22.06.03 - klo: 15.16
Tarvitsisin apua noissa asioissa!
Pistäkää kaikki viisaat tänne kaikki tietonne tuosta asiasta.
Voinko sisään ajaa koneen 6 kennolla/puolella kaasulla/renkaat ilmassa?
Tinasinko johdot väärin päin, kun auto pakittaa :shock:  :?:
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: *toba* - 22.06.03 - klo: 16.10
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2380&start=0

Tuossa hieman tietoa huoltamisesta.
Otsikko: Re: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 22.06.03 - klo: 16.57
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Tarvitsisin apua noissa asioissa!
Pistäkää kaikki viisaat tänne kaikki tietonne tuosta asiasta.
Voinko sisään ajaa koneen 6 kennolla/puolella kaasulla/renkaat ilmassa?
Tinasinko johdot väärin päin, kun auto pakittaa :shock:  :?:

Moottorin sisäänajossa on tärkeätä saada hiilien ja kollektorin kosketusalueet suuriksi ja toisiinsa hyvin yhteensopiviksi. Se tapahtuu pyörittämällä moottoria alennetulla jännitteellä, jolloin pinnat kuluvat yhteen. Jos jännite on suuri, tapahtuu (vielä huonosti yhteensopivien) pintojen välissä kipinöintiä, joka polttaa kollektorin pintaa.

Alennetun jännitteen saat 2-3:sta akun kennosta. Nyrkkisääntö on: 3 volttia, 3 minuuttia. Useimmat ovat kärsimättömämpiä.
Jos käytät koko akkua puolella kaasulla, saat korkeata jännitettä, mutta pätkittynä. Se ei ole hyvä sisäänajoon.

Jos auto pakittaa, katso tosiaan ensin johtojen liitokset. Moottorin päätyyn on johonkin kohtaan merkitty, kumpi puoli on plus-napa. Siihen tulee tietenkin plus-johto kiinni.
Jos moottorissasi on ns. vapaa ajoitus (eli päätylevy on vapaasti kierrettävissä - siinä ei ole nystyrää, joka mahdollistaa kiinnityksen yhteen ainoaan asentoon), niin silloin päädyn pystyy laittamaan 180° väärin päin. Silloin auto pakittaa, vaikka johdot ovatkin oikein liitetty.
Tai ajoitus on vain niin suuri, että moottorin tahdit menevät sekaisin. Ajoitettavalla moottorilla aseta asteikko aluksi nollakohtaan.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 22.06.03 - klo: 19.10
Johdot ovat oikein.
Olenkohan pyörittänyt ennakon väärin päin?
Voiko kolmesta kennosta kytkeä sen noparin kautta, vai pitääkö suoraan koneeseen?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: pete|| - 22.06.03 - klo: 20.59
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Johdot ovat oikein.
Olenkohan pyörittänyt ennakon väärin päin?
Voiko kolmesta kennosta kytkeä sen noparin kautta, vai pitääkö suoraan koneeseen?


Laita akku suoraan moottoriin kiinni. Ja ota moottori irti autosta.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 22.06.03 - klo: 23.15
Nonni, ajelin sisäänajon +  2 akullista :D
Joku kerto täällä jossain jostain peakin 10e maksavasta kollektorin/hiilien putsaus jutusta?
Se joku sanoin niin, niin saa tulla kertomaan siitä lisää!
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: pete|| - 23.06.03 - klo: 01.13
Se on ihan yksinkertainen härveli. Toisella puolella voi putsata hiiliä ja toisella kollektoria, sen voi työntää suoraan hiilikanavasta kollektoriin ja sitten vain pyörittelee moottoria hieman (käsin ankkurin akselista). Jos aijot ostaa sellaisen niin ei ole kovin vaikea oppia käyttämään sitä sillä se on niin yksinkertainen, silti kannattaa sorvauttaa kone aina välillä vaikka puikolla sorvaustarvetta voikin pitkittää. Noita saa ainakin Rc-Pisteestä.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 23.06.03 - klo: 11.11
Sellasen sitte tarvii laittaa tulemaan!
Sorvia kun ei ole kuin 0.5 kilometrin säteellä..
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Henkka - 23.06.03 - klo: 11.25
Kuten VesaK kertoi tosta sisäänajosta niin se todellakin kannattaa tehdä huolella. Jos sitä ei tee huolella ja lähtee heti alusta päästämään täysiä niin aivan varmasti pitää sorvata uudestaan aikaisemmin kuin parin minutin sisäänajolla. Itse ajan konetta sisään 4:llä kennolla n. 3,0-4,0min . On myös yksi konsti puhdistaa hiiliä: otat pumpulipuikon ja laitat siihen puhdistus sprayta esim. PRF ja puhdistat sillä hiilen pinnat ja sitten hiilen kanavan kautta voi puhdistaa myös kollektoria! Onhan toi Peakin tikku aivan mainio laite, paitsi itse ei tule enään käytettyä ku tulee sorvattua parin akun välein :)
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: hermo1989 - 23.06.03 - klo: 12.42
Minä kyllä kovasti epäilen tämmösen (http://www.consumer.philips.com/global/b2c/ce/catalog/product.jhtml;jsessionid=3ONZU0U3DLIYCCRQNE2RYVIKGBUCWHD0?divId=0&groupId=CONVENIENCE_GR&catId=BATTERIES_TORCHES_CA&subCatId=LONG_LIFE_BATTERIES_SU&productId=3R12_00B) pariston toimivuutta sisäänajossa, mutta kysyn silti, että toimiiko tämä (http://www.consumer.philips.com/global/b2c/ce/catalog/product.jhtml;jsessionid=3ONZU0U3DLIYCCRQNE2RYVIKGBUCWHD0?divId=0&groupId=CONVENIENCE_GR&catId=BATTERIES_TORCHES_CA&subCatId=LONG_LIFE_BATTERIES_SU&productId=3R12_00B) paristo sisään ajossa?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: hensau - 23.06.03 - klo: 13.22
Eihän tollasella alkaline patterilla aja  edes minuuttia.  :?
Ja se kuumenis ihan liikaa.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tuure - 23.06.03 - klo: 20.29
Viripannusta kannattaa vääntää ennakko nollille ennen sisäänajoa:vähentää kipinöintiä ja säästää kollektoria..
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: johnok - 23.06.03 - klo: 21.54
Muutama köyhän miehen kikka: jos sorvia ei ole, niin laittaa moottorin ankkurin akkuporakoneen istukkaan ja hienonhienolla hiomapaperilla "sorvaa" kollektoria poran tietysti pyöriessä ja ollessa ruuvipenkkiin lukittuna. Ja puhdistussprayn puutteessa voi käyttää äidiltä tai siskolta pihistettyä kynsilakanpoistoainetta. Kummatkaan eivät välttämättä ole moottorille kaikkein terveellisempiä, mutta paljon parempia kuin ei mitään. Itse olen ainakin molempia käyttänyt.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Teemu L - 24.06.03 - klo: 00.24
Tuskin paristolla kannattaa ajaa sisäänajoa, tulisi turhan kalliiksikin.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Henkka - 24.06.03 - klo: 09.13
Itse olen tehnyt vanhoista kennoista 4-kennon akun jolla pyöritän konetta  :wink:
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 24.06.03 - klo: 10.56
Rehu: Pitääpä itse kokeilla tota porakone kikkaa!
Rupeenpas tästä tekemään sorveja itse!
Jälleen myyjät saavat tiedustella, mikäli tuotteita tulee joskus valmiiksi :D
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: johnok - 24.06.03 - klo: 21.25
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Rehu: Pitääpä itse kokeilla tota porakone kikkaa!
Rupeenpas tästä tekemään sorveja itse!
Jälleen myyjät saavat tiedustella, mikäli tuotteita tulee joskus valmiiksi :D

Kiva kun kiinnostaa :) .
Tuosta löytyy vähän tarkempaa tietoa vanhoista topiceista, mutta en ainakaan pikaisesti selaillen löytänyt mitään. VesaK, joka idean alunperin keksi, osaisi ehkä tarkentaa, jos tarvitsee? Itse muistaisin ainakin sen, että hiomapaperia ei kannata painaa kovaa. Kerran olen tuota kokeillut ja hyvin tuntui onnistuneen. Huomasin myös, että myös porakoneen täytyy olla hyvässä kunnossa, sillä ankkuri saattaa heilua hieman välyksen takia. Akseli kannattaa myös kytkeä koneeseen kollektorin puoleisesta päästä, sillä toisella puolella on pieni lovi pinjonia varten, joka saattaa aiheuttaa heilumista ja muutenkin heiluminen on vähäisempää kolloehtorin ollessa lähempänä istukkaa.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Mr.4tc - 25.06.03 - klo: 00.26
Käykö tuohon hommaan dremel :roll:  :?:
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Matias V - 25.06.03 - klo: 00.40
Dremel käy aivan mainiosti!
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 25.06.03 - klo: 11.48
Dremel??
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: l150040 - 25.06.03 - klo: 12.12
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Dremel??


Kokeile klassista temppua ja lisää sanan eteen "www." ja perään ".com". Asia todennäköisesti olisi selvinnyt jo tällä. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin ollut syöttää tuo mystinen sana esim. Googlen hakuriville.

Eipä nyt kuitenkaan pidetä ihmisiä liian suuressa jännityksessä. Dremel valmistaa sähkötyökaluja, joista kaikista yleisin ja melkein standardiksi ylennyt laite on pienoispora (esim MultiPro), johon saa erittäin runsaasti erilaisia teriä ja lisälaitteita. Sanalla "Dremel" voidaan yleiskielessä viitata myös muihinkin saman tyyppisiin laitteisiin samalla tavalla kuin aikanaan sanalla "heteka" tietyntyyppisiin sänkyihin. Helsingin Teräs Kaluste (HeTeKa) valmisti aikoinaan varmasti kaikkien tuntemaa sänkyä.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 25.06.03 - klo: 12.27
Tämä taisi olla niksinurkka-aiheena lähes vuosi sitten, ja on kai jo pudonnut pois sivuilta.
Tein silloin porakone-kokeen, ja se onnistui paremmin kuin olin kuvitellutkaan: kollektorin pinnasta tuli niin hyvä, että yhdelläkään sorvilla ei sellaista saa aikaiseksi. Oikea sorvaus on kuitenkin lopputulokseltaan siten parempi, että se tekee kollektorista tarkalleen sylinterimäisen. Hiomapaperi taas ei korjaa, vaan päinvastoin saattaa aiheuttaa muotovirheitä.
Mutta oikean kollektrorisorvin puuttuessa "porakonesorvi" on huolellisesti käytettynä hyvä korvike - varsinkin jos ei ole ihan lähiaikoina tähtäämässä Suomenmestariksi  :wink:

Ankkurin kiinnittämisessä porakoneen istukkaan täytyy varoa vahingoittamasta akselin pintaa, varsinkin jos moottori on liukulaakeroitu, kuten TJ-moottorit ovat!

Jos ankkuri ei pyöri ehdottoman keskeisesti istukassa, vaan väpättää, ei kannata yrittää!

"Sorvaus" tapahtuu kapealla, noin kollektorin levyisellä hienolla (>200) hiomapaperiliuskalla, joka sormien väliin pingotettuna kevyesti painetaan pyörivän kollektorin pintaan. Pinta puhdistuu ja kirkastuu hetkessä.
Tämän jälkeen täytyy muistaa puhdistaa kolmen kollektoriliuskan väliset pienet raot, sillä kuparipöly siellä aiheuttaa vuotovirtoja.

Dremeli on jees, jos sen kierroslukua voi säätää.

Ja lopuksi: suojalasit päähän!
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: zzs - 25.06.03 - klo: 13.59
Eli lyödään kierrokset pohjaan, vai? Ja ne raothan vois varmaan puhdistaa paineilmalla hönkäisemällä?

Eikö tasaisempi sylinteri tulisi, jos liimaisi jonkun 600-100 hiopmapaperin teräspalaseen kiinni (hyvin tiukaksi painettuna liimauksen aikana), ja sillä sitten kohtisuoraan hioisi hioukkasen?

Mulla kun on toi ihan käyttämätön LRP Spec. 2 11x4 -motti, niin kannattaisko heti vaikka 10 akullisen jalkeen sorvailla ja jaksaa tuota poraamistahtia tuolla 10:n hujakoilla. Ajelen siis ihan vaan muuten vaan, en mistään suuremmasta tittelistä saati sitten huippuautolla. Kyoshon Sandmasterin pohjalla oleva katuauto välityksellä noin 8. Kattokaa nimmarista löytyvästä linkistä, niin löydätte kuvia siitä autosta.

Ja kannattaako laitella jotain tippoja kollektoriin ja putsailla muutenkin useasti pöly pois tms.? En ole nimittäin aikaisemmilla moteilla juuri sellaista harrastanut.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 25.06.03 - klo: 14.40
Ne raot voi puhdistaa ihan vaikka talttapäisellä mensselillä.
Sorvaa sitten kun kollektorisi on tumma, mieluiten ennen :wink:
Se tummentaa pahiten kollektorin, kun vedetään kaasu pohjassa, sitten jarru, ja taas kaasu pohjaan...
Tota tulee yleensä tehtyä, kun ´pihasudittelee´ autotiellä.
Ja lämmitä kone ennen kuin pistät hanat pohjaan, eli ajele rauhassa aluksi 30-60 sek, jos heti pistää lämät tiskiin, niin kollektori kärsii siitä(tummenee).
 

Ps. kaikista yllä olevista tilanteista on kokemusta 8)
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 25.06.03 - klo: 14.53
Lainaus käyttäjältä: "zzs"
Eli lyödään kierrokset pohjaan, vai? Ja ne raothan vois varmaan puhdistaa paineilmalla hönkäisemällä?

Eikö tasaisempi sylinteri tulisi, jos liimaisi jonkun 600-100 hiopmapaperin teräspalaseen kiinni (hyvin tiukaksi painettuna liimauksen aikana), ja sillä sitten kohtisuoraan hioisi hioukkasen?

Mulla kun on toi ihan käyttämätön LRP Spec. 2 11x4 -motti, niin kannattaisko heti vaikka 10 akullisen jalkeen sorvailla ja jaksaa tuota poraamistahtia tuolla 10:n hujakoilla. Ajelen siis ihan vaan muuten vaan, en mistään suuremmasta tittelistä saati sitten huippuautolla. Kyoshon Sandmasterin pohjalla oleva katuauto välityksellä noin 8. Kattokaa nimmarista löytyvästä linkistä, niin löydätte kuvia siitä autosta.

Ja kannattaako laitella jotain tippoja kollektoriin ja putsailla muutenkin useasti pöly pois tms.? En ole nimittäin aikaisemmilla moteilla juuri sellaista harrastanut.

Ei mitään hurjia kierroksia porakoneeseen. Hiomapaperi syö kollektorin hetkessä, ja jos sen asento on vähänkään vino, niin peli on äkkiä menetetty.
Hiomapaperin liimaaminen teräspulikkaan voi olla näppärä temppu.

Kollektorin raot puhdistuvat parhaiten ohutkärkisellä puutikulla. Hammastikut soveltuvat puuhaan oikein hyvin.

Sorvaustarve vaihtelee eri tekijöistä riippuen:
- moottorin ajoitus (suurempi ajoitus-> sorvaustarve kasvaa)
- ajotapa (jatkuvia täyskiihdytyksiä, raskas ajorata -> sorvaustarve kasvaa)
- välitys (pitkä välitys -> sorvaustave kasvaa. 8 ei ole pitkä)
Riippumatta siitä, tähtääkö Suomenmestaruuteen nyt tai myöhemmin, sorvaamiseen pätee aina: ahkeralla sorvaamisella ohuin lastuin kollektori kestää pidempään kuin kollektorin alituinen mustaksi ajo, jolloin sen pintaa on poistettava kerralla syvemmältä. 10 akullisen välein voi olla vähän liiankin harvakseltaan, mutta sen voi päätellä kollektorin kunnosta.

Sorvatessa kollektoria kastellaan öljyllä tai esim. Sinolilla (tuulilasinpesuneste) terän jäähdyttämiseksi. Porakone-virityksessä tähän ei ole tarvetta.

Erillinen puhdistaminen säännöllisten sorvausten/hiomisten välillä ei ole tarpeen, ellei ajo tapahdu kovin pölyisissä olosuhteissa.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: zzs - 25.06.03 - klo: 15.23
Kiitos paljon tiedoista!
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: johnok - 25.06.03 - klo: 21.13
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Jos ankkuri ei pyöri ehdottoman keskeisesti istukassa, vaan väpättää, ei kannata yrittää!

Kun itse kokeilin tuota, niin niin ei tapahtunut. Eli kannattaisiko seuraavalla sorvauskerralla sorvata oikealla sorvilla kollektorin mahdollisesti vääristyneen pinnan korjaamiseksi?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 26.06.03 - klo: 11.43
Lainaus käyttäjältä: "Rehu"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Jos ankkuri ei pyöri ehdottoman keskeisesti istukassa, vaan väpättää, ei kannata yrittää!

Kun itse kokeilin tuota, niin niin ei tapahtunut. Eli kannattaisiko seuraavalla sorvauskerralla sorvata oikealla sorvilla kollektorin mahdollisesti vääristyneen pinnan korjaamiseksi?

Tarkoitit oikeata kollektorisorvia? Jos sellainen on käytettävissä edes joskus, niin varmasti on hyvä ajatus silloin tällöin korjata "porakonesorvin" mahdollisesti aiheuttamat muotovirheet.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: miksu- - 28.06.03 - klo: 12.07
siis pitääkö kaikki sähkömoottorit sisään ajaa? vaikka auto ois RTR?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 29.06.03 - klo: 12.48
Lainaus käyttäjältä: "miksu-"
siis pitääkö kaikki sähkömoottorit sisään ajaa? vaikka auto ois RTR?

En tiedä, mikä on RTR.
Sisäänajon tarkoituksena on siis sovittaa hiilet mekaanisesti yhteen kollektorin kanssa. Kun sen tekee hyvin, moottori kestää pidempään ilman huoltoa.

Onko sisäänajolla suurta merkitystä muilla kuin kilpakäyttöön tarkoitetuilla moottoreilla: periaatteessa on, mutta käytännössä kai vähemmän.
Pitkäaikaiseen käyttöön ilman huoltoa tarkoitetuissa moottoreissa hiilet ovat paljon kovempia kuin kisahiilet. Niiden hioutuminen sisäänajolla taitaa olla niin hidasta, että ehkäpä siitä ei ole suurtakaan hyötyä.
Otsikko: Jep
Kirjoitti: hellgren - 29.06.03 - klo: 12.58
VesaK, Aivan totta. Lennokkikäytössä mottoreita sisäänajetaan myös. Näissä koneissa kuitenkin hiilet ovat useasti juuri pitkäkestoiset kovat hiilet. Joitain koneita olen kuullut sisäänajettavan pienellä virralla jopa pari päivää putkeen.. Eli kuluvat erittäin verkkaisesti nuo hiilet. Toisaalta voisi kuvitella hiilien olevan hiottu jo valmiiksi muotoon tehtaalla, sen verran hidas prosessi kun on.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: zhoop - 12.07.03 - klo: 09.25
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "zzs"
Eli lyödään kierrokset pohjaan, vai? Ja ne raothan vois varmaan puhdistaa paineilmalla hönkäisemällä?

Eikö tasaisempi sylinteri tulisi, jos liimaisi jonkun 600-100 hiopmapaperin teräspalaseen kiinni (hyvin tiukaksi painettuna liimauksen aikana), ja sillä sitten kohtisuoraan hioisi hioukkasen?

Mulla kun on toi ihan käyttämätön LRP Spec. 2 11x4 -motti, niin kannattaisko heti vaikka 10 akullisen jalkeen sorvailla ja jaksaa tuota poraamistahtia tuolla 10:n hujakoilla. Ajelen siis ihan vaan muuten vaan, en mistään suuremmasta tittelistä saati sitten huippuautolla. Kyoshon Sandmasterin pohjalla oleva katuauto välityksellä noin 8. Kattokaa nimmarista löytyvästä linkistä, niin löydätte kuvia siitä autosta.

Ja kannattaako laitella jotain tippoja kollektoriin ja putsailla muutenkin useasti pöly pois tms.? En ole nimittäin aikaisemmilla moteilla juuri sellaista harrastanut.

Ei mitään hurjia kierroksia porakoneeseen. Hiomapaperi syö kollektorin hetkessä, ja jos sen asento on vähänkään vino, niin peli on äkkiä menetetty.
Hiomapaperin liimaaminen teräspulikkaan voi olla näppärä temppu.

Kollektorin raot puhdistuvat parhaiten ohutkärkisellä puutikulla. Hammastikut soveltuvat puuhaan oikein hyvin.

Sorvaustarve vaihtelee eri tekijöistä riippuen:
- moottorin ajoitus (suurempi ajoitus-> sorvaustarve kasvaa)
- ajotapa (jatkuvia täyskiihdytyksiä, raskas ajorata -> sorvaustarve kasvaa)
- välitys (pitkä välitys -> sorvaustave kasvaa. 8 ei ole pitkä)
Riippumatta siitä, tähtääkö Suomenmestaruuteen nyt tai myöhemmin, sorvaamiseen pätee aina: ahkeralla sorvaamisella ohuin lastuin kollektori kestää pidempään kuin kollektorin alituinen mustaksi ajo, jolloin sen pintaa on poistettava kerralla syvemmältä. 10 akullisen välein voi olla vähän liiankin harvakseltaan, mutta sen voi päätellä kollektorin kunnosta.

Sorvatessa kollektoria kastellaan öljyllä tai esim. Sinolilla (tuulilasinpesuneste) terän jäähdyttämiseksi. Porakone-virityksessä tähän ei ole tarvetta.

Erillinen puhdistaminen säännöllisten sorvausten/hiomisten välillä ei ole tarpeen, ellei ajo tapahdu kovin pölyisissä olosuhteissa.


Siis kiinnitetäänkö se hiomapaperi liimattuna vaikka ohueen puukeppiin vai kiinnitetäänkö moottori kiinni siiihen porakoneeseen?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: vili1 - 12.07.03 - klo: 09.36
zhoop kirjoitti:
Siis kiinnitetäänkö se hiomapaperi liimattuna vaikka ohueen puukeppiin vai kiinnitetäänkö moottori kiinni siiihen porakoneeseen?

Moottori porakoneeseen.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: zhoop - 12.07.03 - klo: 09.39
Kiitos neuvosta :!:
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 12.07.03 - klo: 22.23
Ei moottoria, vaan ankkuri. Jos et tiedä tai ymmärrä, mitä olet tekemässä, niin älä tee mitään, vaan selvitä itsellesi, mistä on kysymys.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 17.07.03 - klo: 21.52
Zhoop: KOeta ostaa vaikka comm-stick(rc-pisteeltä), sillä saa hiilikanavien kautta putsattua kollektorin, käytän ite semmosta joka akun välein pikkasen!
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: zhoop - 17.07.03 - klo: 23.50
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Zhoop: KOeta ostaa vaikka comm-stick(rc-pisteeltä), sillä saa hiilikanavien kautta putsattua kollektorin, käytän ite semmosta joka akun välein pikkasen!


Paljoko se maksaa?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 18.07.03 - klo: 09.17
10e, kannattaa kumminkin sorvauttaa kone (5-10 akun välein) vaikka tommonen löytyisi.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 29.08.03 - klo: 20.16
On ollut viimeaikoina ongelmia koneitten kipinöinnin kanssa( ongelmat alkoi siitä, kun auton ongelmat loppuivat).

Vaikka hiilä ajaa sisään about 8 min, niin ne eivät meinaa hioutua. Pitääkö minun sitkeästi jatkaa sisään ajoa? Vai onko jokin muu konsti olemassa?
Tieto olisi arvokasta!
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 29.08.03 - klo: 22.32
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
On ollut viimeaikoina ongelmia koneitten kipinöinnin kanssa( ongelmat alkoi siitä, kun auton ongelmat loppuivat).

Vaikka hiilä ajaa sisään about 8 min, niin ne eivät meinaa hioutua. Pitääkö minun sitkeästi jatkaa sisään ajoa? Vai onko jokin muu konsti olemassa?
Tieto olisi arvokasta!

Hiilet tuppaavat aina kipinöimään kollektoria vasten, varsinkin korkeilla kierroksilla. Siitä ei pääse koskaan kokonaan eroon.
Oleellista on, aiheuttaako se häiriöitä.

Sisäänajon kannalta oleellisinta on, että hiilet asettautuvat hyvin kollektoria vasten, eli alkavat kulumaan tasaisesti, suurelta osalta pinta-alastaan. Niitä pitää siis välillä tarkastella.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 29.08.03 - klo: 22.49
Hiilet kipinöivät myös 3 kennolla(aika usein), onko tämä normaali? Jos hiilet yrittävät kunnolla kipinöidä 3 kennolla, niin 6 se on jo salamointia :shock:
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 31.08.03 - klo: 09.57
Olisivatko hiilet liian kovaa laatua? Kokeile pehmeämpiä.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 31.08.03 - klo: 16.27
Ei enää viri koneiden kanssa ole ongelmia, mutta vakion kanssa niitä piisaa! Olen ajanut 2 3000 akkua sitä sisään ja ei ole kovin paljoa auttanut, mutta jotakin.

Pitääkö minun sitkeästi vain ajaa niitä sisään?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 31.08.03 - klo: 16.41
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Ei enää viri koneiden kanssa ole ongelmia, mutta vakion kanssa niitä piisaa! Olen ajanut 2 3000 akkua sitä sisään ja ei ole kovin paljoa auttanut, mutta jotakin.

Pitääkö minun sitkeästi vain ajaa niitä sisään?

No ei. Kyllä sellaisen 3 minuutin sisäänajon pitää riittää. Hiilissä täytyy olla hämminkiä. Kokeile pehmeämpiä.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 31.08.03 - klo: 17.02
Hmm... Pehmeämpiä? Eli sanonko vaan kauppiaalle, että ostan pehmeät stanun hiilet?

On jo 3 hiilet ollut testissä.. 2 eivät ota reunoista kollektoriin, hiilet pitäisi hioa jollai. kollektorin rakojen läheisyyteen on muuten tullut " serrated" urat hiilistä :shock:  Sorvautan koneen ennen kuin jatkan sisäänajoa.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 31.08.03 - klo: 17.38
Kolmen minuutin sisäänajon jälkeen moottori vain autoon ja ajamaan.

Vanha profikonsti tehdä nopea ja tehokas sisäänajo on pitää pyörivää moottoria kädessä ja asettaa se vesimukiin niin, että hiilet joutuvat veteen. Mutta vain lyhyeksi aikaa, 10-20 sek ja sitten hiilien tarkastus. Veden avulla hiilet hioutuvat nopeasti.
Itse en ole koskaan kokeillut.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Otsomaani - 31.08.03 - klo: 18.13
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Vanha profikonsti tehdä nopea ja tehokas sisäänajo on pitää pyörivää moottoria kädessä ja asettaa se vesimukiin niin, että hiilet joutuvat veteen. Mutta vain lyhyeksi aikaa, 10-20 sek ja sitten hiilien tarkastus. Veden avulla hiilet hioutuvat nopeasti.
Itse en ole koskaan kokeillut.


Veden sijasta voi käyttää kollektori tippoja, jos niitä on tullut ostettua...

Muuten tarkoitatko että moottoria pyöritetään esim. porakoneella vai, niin että moottori pyörii akun voimalla?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: late - 31.08.03 - klo: 20.37
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kolmen minuutin sisäänajon jälkeen moottori vain autoon ja ajamaan.

Vanha profikonsti tehdä nopea ja tehokas sisäänajo on pitää pyörivää moottoria kädessä ja asettaa se vesimukiin niin, että hiilet joutuvat veteen. Mutta vain lyhyeksi aikaa, 10-20 sek ja sitten hiilien tarkastus. Veden avulla hiilet hioutuvat nopeasti.
Itse en ole koskaan kokeillut.


Kuinka tuo uittaminen käytännössä tapahtuu?
Laitetaanko moottorin päädyn molemmat puolet veteen yht'aikaa vai kumpikin puoli erikseen?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 31.08.03 - klo: 21.02
Moottoria pidetään pystysuorassa, hiilipääty alaspäin, ja lasketaan veteen niin pitkälle, että hiilet ovat pinnan alla.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: masse - 01.09.03 - klo: 08.22
Tuli kokeiltua kotikonstein porakone-sorvausta ja hyvin mielestäni onnistui. Kollektoriin oli kulunut selkeä ura hiilistä ja se piti saada pois.

Laitoin pienoisporakoneeseen (ei dremeli, joku halpis) tarpeeksi suuren istukan niin että ankkuri mahtui siihen. Sitten porakone ruuvipenkkiin kiinni ja jyystämään. Käytin 800 hiomapaperia, eikä kollektori sillä kovin nopeasti syöpynyt, eli sai ihan kunnolla päästää. Lopputulos oli hyvä ja tasainen, hieno konsti.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: late - 01.09.03 - klo: 14.47
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Moottoria pidetään pystysuorassa, hiilipääty alaspäin, ja lasketaan veteen niin pitkälle, että hiilet ovat pinnan alla.


Eikö akulle tapahdu mitään, kun molemmat + ja - johdot menevät veteen? Vai pyöritetäänkö moottoria käsin?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: VesaK - 01.09.03 - klo: 19.47
Lainaus käyttäjältä: "late"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Moottoria pidetään pystysuorassa, hiilipääty alaspäin, ja lasketaan veteen niin pitkälle, että hiilet ovat pinnan alla.


Eikö akulle tapahdu mitään, kun molemmat + ja - johdot menevät veteen? Vai pyöritetäänkö moottoria käsin?

Kyllä virta tulee akusta. Samaa ihmettelin itsekin, mutta selitys lienee alhaisessa jännitteessä, että varsinaista oikosulkua ei synny?

En ole itse käyttänyt tätä menetelmää, enkä aio käyttää, enkä myöskään ota minkäänlaista vastuuta seurauksista  :wink:
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Tatti - 05.09.03 - klo: 19.40
En tiedä missä on vika, ne hiilet yrittävät vieläkin kipinöidä.. pääsee semmoiset 2-4 akkua ajamaan :(  

Otanko nyt urakan seuraavan sorvauksen jälkeen että pistän uudet hiilet ja ajan niitä 4 akkua sisään että ainakin hioutuvat? Vai jatkanko kollektorin ahkeraa kulutusta?

Kuinka paljon hiilet saavat jäädä kipinöimään? Onko ennakko 0 paras kipinöinnin poiston kannalta?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: associatedtc3 - 08.09.03 - klo: 11.09
Onkohan tuo porakone sorvaus nyt ihan järkevää??
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Teemu L - 08.09.03 - klo: 15.42
Mulla on tollanen reedy rage toisena stanuna, mutta siinä on jotakin vikaa... Se pitää kamalaa ääntä, aivan kuin ankkurin magneetit (mitkä lie..) ottaisivat kannun magneetteihin kiinni! voiko olla, että näin on? Koitin myös virikoneen kuulalaakereilla konetta, mutta entistä enemmän se piti ääntä. Laakerit ovat voideltuja yms. Eli niissä ei siis voi olla vika. Ankkurissa on siis kollektoripäässä teflonprikka, ja molemmissa päissä ankkuria shimmit.. Kun 4 kennoisella akulla koitin sitä ajaa sisään, siinä oli 1 kohta, jossa kone ei pitänyt meteliä (n. puolikaasulla..) toivottavasti joku ymmärsi sepustuksesta jotain. =)
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: kukkalapio - 13.07.04 - klo: 12.57
"Vähän" ehkä vanhahko topici on, mutta laitoimpa tänne kumminkin yksinkertaisen kysymykseni. Ei siis ollut aikaa lukea kaikkia topiceja läpi, vaan pitäisi päästä ajamaan. Meinaa pitääkö kaikki sähköautot sisäänajaa? Kyse ei ole minun autostani, vaan kaverin ultimasta. Lahen hipp.. eiku hobbyhiltunen sanoi, että voi jos haluu, mutta ei oo pakko, ni miten nyt sit tekee?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: kukkalapio - 14.07.04 - klo: 16.52
Siis kyseessä on kyosho ultima rb. Pitäis tietää, että onko siitä mitään hyötyä sisäänajaa sitä! Voisiko joku edes suositella jotain?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: niko.lindvall - 15.07.04 - klo: 22.21
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Pitäis tietää, että onko siitä mitään hyötyä sisäänajaa sitä! Voisiko joku edes suositella jotain?

Todennäköisesti kannattaa sisäänajaa. Mikä kone autossa on?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: kukkalapio - 16.07.04 - klo: 09.10
Lainaus käyttäjältä: "niko.lindvall"
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Pitäis tietää, että onko siitä mitään hyötyä sisäänajaa sitä! Voisiko joku edes suositella jotain?

Todennäköisesti kannattaa sisäänajaa. Mikä kone autossa on?
Sori, etten muista, mutta vakiokone. Tosiaan se on kaverin, enkä oo nähny sitä ku kerran, koska se lähtiki takasin kauppaan erittäin huonon kantomatkan vuoksi. :x Saa nähä kuinka kauan sieläki menee.
Ja MÄ oon täys noob sähköautojen kaa, polttiksista tiiän enemmän...
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: zhoop - 16.07.04 - klo: 11.22
Luulisin että mukana on kyosho x-speed hi-speed tai hi-torgue moottori. Itselläni tuli ultiman mukana hi-speed enkä ajanut sitä ja en ajanutsitä sisään, ihan hyvin se sillon toimi.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Jessev - 22.07.04 - klo: 14.57
Hmh. Mitähän joku rc-auton sähkömoottori sanois jos syöttäis 12V sille?

Jostain luin, että oli käytetty jossain robotissa rc-auton moottoria ja olikohan se käyttöjännite 15V. Kierrokset olivat  melkein tuplaantuneet, mutta mitenköhän kestäis autossa.  :|

Airsoft-aseisiin saa jotain 12V 3000mAh akkuja, joten sellasta vaan autoon. Vai onko nopeudensäätimessäkin joku raja?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: SlidSlide - 28.05.05 - klo: 16.32
Lainaus käyttäjältä: "Jessev"
Hmh. Mitähän joku rc-auton sähkömoottori sanois jos syöttäis 12V sille?

Jostain luin, että oli käytetty jossain robotissa rc-auton moottoria ja olikohan se käyttöjännite 15V. Kierrokset olivat  melkein tuplaantuneet, mutta mitenköhän kestäis autossa.  :|

Airsoft-aseisiin saa jotain 12V 3000mAh akkuja, joten sellasta vaan autoon. Vai onko nopeudensäätimessäkin joku raja?


Vähän myöhään. Noparissa on raja ja se lukee joka noparin manuaalissa. Itellä on airsoftaseita, mut sen tarvii olla erikoismoottori et saa syötettyä niin kovaa jännitettä jota motti kestäs. Oisko jonkun minigunin akku, tai jotain sinne päin.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: SlidSlide - 28.05.05 - klo: 18.22
Ostin muuten justiinsa tossa uuden motin ja ihmettelin vähän kun kollektorissa oli tummia (ihan kuin kuluneita) läiskiä ja jälkiä. Oli kollektorin molemmin puolin. Kuuluuko kollektorissa olla semmosia ihan uutena? (Eli moottori vasta avattiin paketista)
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Juke- - 26.10.05 - klo: 08.50
Ostin uuen koneen ja nyt se pitäis vaan sisäänajaa. Ajattelin että voiko koneen sisäänajaa 1,5 v R14 pattereilla. Kone on http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=31_35&products_id=842
ja tulee pihasuditukseen.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: RaDon - 26.10.05 - klo: 10.10
Moottori haukkaa todella paljon virtaa pyörimään lähtiessään (ja vauhdissa pysymisessä)
Virtaa olisi hyvä olla saatavilla 10-20A sisäänajon suorittamiseen, eli siis esimerkiksi jokin PC:n poweri tai laturi, jossa on moottorin pyöritysominaisuus.

Yksi kenno tuskin riittää.......
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Juke- - 26.10.05 - klo: 10.15
En ajatellutkaan yhdellä vaan kolmella tai neljällä. Onko niillä mahdollista?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: RaDon - 26.10.05 - klo: 10.17
Teoriassa kyllä....
Mutta miksi et sitten käytä ihan norm. RC auton akkua?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Juke- - 26.10.05 - klo: 11.02
Kumpaa kannattaa käyttää 3 vai 4 patteria. Akuilla en aja siksi kun en viitsi ruveta akkupakettia purkamaan ja sisäänajoakkua en tee koska laturini pystyy vain 6-7 kennoon.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: RaDon - 26.10.05 - klo: 11.07
Pötkoakut kannattaa purkaa, ja järjestää kennot rinnakkain. Tasauspurkukin onnistuu tällöin.
Voithan sinä ladata koko 6 kennoa, ja käyttää puolet ajasta ensimmäisiä 3 kennoa ja loput ajasta viimeisiä 3 kennoa. Sitten vaikka ajat loppuun  :wink:

En osaa sanoa, että antavatko nuo patterit yhtä hyvin virtaa ulos kuin akkukennot...
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Juke- - 26.10.05 - klo: 11.21
Mutta miten voin ajaa kolmella kennolla ilman purkamatta akkua? Siis en puhu pötköakusta.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: RaDon - 26.10.05 - klo: 11.25
Nyt en ihan ymmärtänyt, mutta vastataan nyt silti...

Käytä sisäänajossa 6 kennon akkua. Ensimmäisen 2min käytät akusta kolmea ensimmäistä kennoa, ja loput 2min toisia kolmea kennoa (joita et äsken vielä käyttänyt)
Sitten menet, ja ajat akun loppuun autolla, ellei sinulla ole purkuria.
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: Juke- - 26.10.05 - klo: 11.27
Tarkoittaako tuo sitä että tinaa akun keskeltä kahteen osaan?
Otsikko: Sähkömoottorin sisäänajo/käyttö/huolto?
Kirjoitti: RaDon - 26.10.05 - klo: 11.30
Eihän se välttämätöntä ole. Teet vain johdot, joiden päässä on hauenleuat. Niillä saat otettua kiinni myös juotossillasta 3. ja 4. kennon välistä.