elikkäs saako ja jos niin mistä? sututys tulppaa/sytytysjärjrstelmää nitro moottoriin???
jottä tankiin voi syöttää 95ta . jos kokemuksia niin kertokaa ihmeessä ken tietää :wink:
No jo on aikoihin eletty.
Suoraa vastausta en osaa antaa, mutta tossa keskustelua konversiosta.
http://www.rcuniverse.com/forum/forumid_92/tt.htm
Itsekin tossa yhtenä päivänä innostuin ideasta.
Taisi olla sillai, että kovin pientä konetta ei kannattanu muuttaa.
Käyttävät myös 85E:tä, jota saa bensa-asemilta jostain.
eli 85% alkohol, 15% bensaa.
.w
Saako uteliasuutta kysästä, että mikähän mahtaa olla motiivi moiseen? 95:n edullinen markkinahintako?
sillä saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa :grin:
Vaikka 95E konversion hyötysuhde on vähän nitroa huonompi, niin käytännössä noin 7-10 kertaa halvempaa.
.w
kyllä näin on. sama käsitys asiasta. eikä tuo motti kohttuuttomia maksanut. :lol:
en vaan saanut tolkkua mitä siellä sanottiin kielet ei ole hallussa :undecided:
jostain löysin niitä sytytys järjestelmiä mutta oli 50 koneelle.
koitan huomenna mitä käy kun laittaa 95 tankkiin lähteekö edes käymään. ja sitten jos tolla 85 sellä ajetaan niinkun nitrolla niin sitten hän tota bensaa voip itse kyhäillä
Hehkutulpan kierre on platinaa/platinalla pinnoitettu, ja se reagoi metanoil kanssa.
Joten epäilen että ei toimi 95E:llä
Se 85E, jossa sitä alkoholia on 85% voi toimia, mutta tarvii voitelua vielä.
4-tahti voitelee koneessa olevalla öljyllä, 2-tahdissa voiteluaine pitää olla polttoaineessa.
.w
Kyllä niitä pieniä sytytystulppia löytyy, mutta elektronisen sytkän kanssa voi olla toinen juttu.
Kopterifoorumilla kehitellään pikkuhiljaa pientä kokeilua.
Ei tosin metukka-bensa -muutosta vaan hehkusytytys-kipinäsytytys.
Tulpan jo hommasin, mutta sytkää en ole vielä halvalla löytänyt.
Hobbycityn myymät varaosasytkät antaa kierroksia max. 10000 kun kopterin .91 motti pyörii max. 17k-18k rpm.
Eikös nuo auton motit kierrä vielä huomattavasti enemmän?
ZDZ:lla taitaa olla sytkä joka pystyy 25k rpm nopeuteen
Magneetto tietty vois toimia, mutta ne tuppaa olemaan kovin isoja..
Metukkaa ilmeisesti menee huomattavasti enemmän kuin bensaa, joten kaasariakin täytynee modata.
Tai vaihtaa kokonaan toisenlainen (?)
Topikin otsikon vois jo vaihtaa vaikka "Nitro -> Bensa - Konversiot"
Kun kerran tämä päätyy kaikkeen asiaan littyvään.
Oletan, että kiinnostusta asiaan on!
Sori kun viisastelen, mutta tuntuu, että tästä voi tulla pitkäkin ketju :)
Noista sytytysjärjestelmistä sen verran, että kuutioilla ei ole väliä, eli periaatteessa .50 koneen systeemi toimii .21:ssä jos kierrosluvut on samoissa mitoissa.
Oletan, että vauhtipöyrään magneetit, ja ympärille käämit. Sitten tarvii puolan, ja joko elektronisen tai mekaanisen ajoituksen kipinälle. Tai sitten akku sytytykselle erikseen, ja ohjaus em. magneetti-systeemin mukaan.
.w
Lainaus käyttäjältä: wictro - 19.03.09 - klo: 01.57
Oletan, että vauhtipöyrään magneetit, ja ympärille käämit. Sitten tarvii puolan, ja joko elektronisen tai mekaanisen ajoituksen kipinälle. Tai sitten akku sytytykselle erikseen, ja ohjaus em. magneetti-systeemin mukaan.
.w
Ei muutakun väsäämään hal anturiin perutuvaa suorasytkää. Vaatii vaan metallisen vauhtipyöräm jossa on hammastus. ei tarvi erikseen magneetteja.
http://www.autowiki.fi/index.php/Hall-anturi
asiaa. nyt on jo tulpassta kuvaa. :laugh: kyllä joudun koittaan jollain vanhalla motilla mitä käy kun sekottaa nitroa esim 50/50 suhteessa 95 kanssa oletan että voitelu riittää, voihan sinne roiskia 2 t öljyä sekaan. illalla voin kertoa mitä tapahtuu :shock:
:lol: , kaikenmaailman säätäjiä sitä löytyy näköjään :lol: , voin kertoo jo nyt että ei toimi joko ollenkaan..tai toimii erittäin huonosti.
joissain tapauksissa kone käynnistettiin nitrolla, ja siirryttiin toiseen polttoaineeseen koneen ollessa käynyt lämpimäksi.
.w
Lieköhän tuollasessa nitrokoneessa on liikaa puristuksia 95:lle? syttyköhän liian aikaseen seos ja särkee koneen. (sysytys siis tapahtuu ennen männän yläkuolokohtaa)
Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 19.03.09 - klo: 11.12
Lieköhän tuollasessa nitrokoneessa on liikaa puristuksia 95:lle? syttyköhän liian aikaseen seos ja särkee koneen. (sysytys siis tapahtuu ennen männän yläkuolokohtaa)
Eikös tuo ole helppo korjata, laittaa vaan uuden paksumman kannentiivisteen.
senverta asiaa tiedustellut ihmisiltä jotka oikeesti tietää moottoreista että edullisempaa ostaa uuspata tai jopa uus auto mihin saa 2 t padan kiinni ei meinaan mahdu infernoon tollanen 2 t mötti :laugh:
Et sitte kokeillu kumminka :( , oisit vaan uskon heti :D
:laugh: :wink:
Lainaus käyttäjältä: wictro - 19.03.09 - klo: 01.31
Se 85E, jossa sitä alkoholia on 85% voi toimia, mutta tarvii voitelua vielä.
Tälläistä ketjua täällä aiemmn huomannutkaan. Mutta siis sitä piti sanoman, että muistetaas nyt kuiten sellainen seikka: Se 85% tuosta mainitusta 85E-polttoaineesta on
etanolia, kun RC-nitrokoneissa käytetään
metanolia. Siin on selvä ero. Ja siihen on kyllä syynsäkin, miksi RC-poltoaineessa on metanolia ja 85E:ssä etanolia.